شناسه خبر : 19496 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فلسفه وجودی پتروشیمی‌ها تولید بنزین نیست

از اواخر بهمن، توزیع بنزین یورو۴ در سه شهر تهران، کرج و اراک آغاز شد و هم‌اکنون در این شهرها به صورت کامل بنزین یورو۴ توزیع می‌شود. به طور کلی هشت کلانشهر در اولویت توزیع بنزین یورو۴ قرار دارند که در سه کلانشهر هم‌اکنون توزیع می‌شود. برنامه بعدی به ترتیب شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز است.

index:1|width:50|height:50|align:left شاهرخ خسروانی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی
از اواخر بهمن، توزیع بنزین یورو4 در سه شهر تهران، کرج و اراک آغاز شد و هم‌اکنون در این شهرها به صورت کامل بنزین یورو4 توزیع می‌شود. به طور کلی هشت کلانشهر در اولویت توزیع بنزین یورو4 قرار دارند که در سه کلانشهر هم‌اکنون توزیع می‌شود. برنامه بعدی به ترتیب شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز است. برای تامین بنزین یورو4 این شهرها، برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. پالایشگاه تبریز تمهیداتی برای تولید بنزین یورو4 در نظر دارد. واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان نیز تا اواخر شهریور امسال عملیاتی می‌شود و از مهرماه، روزانه بین 9 تا 10 میلیون لیتر بنزین یورو4 تولید خواهد کرد. این بنزین، میزان منطقه اصفهان و شیراز را تامین می‌کند. همچنین تصویب شده است که کمبود بنزین کشور از طریق واردات بنزین یورو4 تامین شود تا بنزین دو کلانشهر باقیمانده کشور که در معرض آلودگی هستند، مثل مشهد، با واردات تامین شود.

ماجرای ریفورمیت و بنزین پیرولیز
آقای وزیر امسال دستور توقف تولید اکتان‌افزای پتروشیمی را دادند. به طور کلی فلسفه وجودی پتروشیمی‌ها نه تولید بنزین، که تولید فرآورده‌های پتروشیمی است. در یک برهه از زمان به علت نیازی که کشور داشت، همکاران صنعت پتروشیمی زحمت کشیدند و اکتان‌افزای مورد نیاز را تولید کردند. البته باید توجه داشت در سال‌های قبل، حدود پنج تا شش میلیون لیتر ریفورمیت از پتروشیمی‌ها دریافت می‌شد. اینکه یک‌شبه تصمیم به قطع آن گرفته شود، نشدنی است. فرآیندی که طی سالیان گذشته به تدریج طی شده تا به سقف شش میلیون لیتر در روز رسیده است، باید به صورت مرحله ‌به ‌مرحله انجام شود تا کاملاً قطع شود که یک بازه زمانی به طول خواهد انجامید. بنزین پیرولیز نیز محصول جانبی برخی از واحدهای پتروشیمی است. در یک مقطع زمانی در گذشته به مقداری که زیاد هم نبود، در برخی پتروشیمی‌ها تولید و با بنزین تولیدی برخی پالایشگاه‌ها مخلوط شد. این اتفاق مقدار کمی در سالیان قبل افتاده است و مربوط به اخیر نبوده است.

گازوئیل یورو4
الان گازوئیل تهران، اراک و کرج کاملاً یورو4 و نزدیک به یورو5 است. روزانه حدود 24 میلیون لیتر گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌های تهران و امام خمینی (ره) شازند، در حال توزیع در این سه شهر و همین‌طور برخی شهرهای دیگر است. کیفیت گازوئیل در این شهرها حتی بهتر از یورو4 است. تفاوت استاندارد یورو4 و یورو5 برای گازوئیل فقط در میزان گوگرد است که در یورو4 معادل 50 پی‌پی‌ام و در یورو5 مساوی 10 پی‌پی‌ام تعیین شده است. این مقدار در گازوئیل توزیعی، حدود 50 است که بهتر از یورو4 به شمار می‌رود و با یورو5 فاصله دارد.

عوامل جانبی موثر بر آلودگی
بحث توزیع بنزین با کیفیت مناسب، قطعاً روی آلودگی اثر دارد. طبق آمار سازمان محیط زیست، امسال بعد از سال‌ها نخستین باری است که از اول فروردین تاکنون که حدود پنجاه روز از سال می‌گذرد، تهران هوای پاک را تجربه کرده و هوای آلوده نداشته است. ولی بحث آلودگی کلانشهرها، فقط بحث سوخت نیست و عوامل مختلفی مثل ریزگردها در آن دخیل هستند. عامل دیگر، میزان مصرف زیاد فرآورده‌هاست. یعنی مصرف سرانه و شدت مصرف انرژی در کشور، بسیار بالاست. در کنار اینکه باید کیفیت محصولات ارتقا یابد، سازمان‌های دیگر هم وظیفه دارند کارهای دیگری انجام دهند. مثلاً ماشینی تولید شود که مصرف آن استاندارد باشد. الان نُرم دنیا پنج لیتر است، نه اینکه ماشینی 10 تا 12 لیتر در هر 100 کیلومتر بسوزاند. مفهوم استاندارد یورو4 این نیست که آلودگی وارد محیط زیست نمی‌شود. بلکه آلودگی تحت شرایط استاندارد کنترل می‌شود. با این پیش‌فرض که ماشینی داشته باشید که در هر 100 کیلومتر پنج لیتر بسوزاند. لذا بحث استاندارد سوخت و خودرو دارد به موازات هم جلو می‌رود و به تدریج اصلاح می‌شود. بحث اینکه 67 میلیون لیتر بنزین یورو4 به صورت روزانه توزیع شود و حدود 12 تا 14 میلیون اتومبیل هم یورو4 شود، زمان می‌برد. یک فرآیند یک‌روزه و حتی شش‌ماهه نیست. خودروسازها هم‌اکنون دارند کار می‌کنند و در محصولات شرکت‌های خودروساز، اتومبیل‌هایی با استاندارد یورو4، تولید می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها