شناسه خبر : 1916 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کدام وزرای روحانی استیضاح می‌شوند؟

این پنج نفر

بحثدرباره نوع تعاملات مجلس و دولت در سال آتی، می‌تواند به صورتی ترسیم‌کننده مسیر سیاست در سال ۹۴ باشد.

بحث درباره نوع تعاملات مجلس و دولت در سال آتی، می‌تواند به صورتی ترسیم‌کننده مسیر سیاست در سال 94 باشد. به هر صورت سال آینده سال کشاکش دو جریان سیاسی کشور برای تاثیرگذاری بیشتر بر روند امور و به دست آوردن فرصت‌های جدید برای اعمال نظرات و برنامه‌های خود است. یکی از ابزارهایی که به صورت منطقی در سال آینده از سوی برخی نمایندگان منتقد علیه دولت اعمال خواهد شد، استیضاح است. در ابتدا باید بر این نکته تاکید کنم که استیضاح بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از اختیارات قانونی و وظایف مسلم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود و نمی‌توان و نباید آنان را در این زمینه بازخواست کرد یا مانع اقدامات آنان شد. با این حال به عنوان یک نماینده بر این باورم که متاسفانه بعضاً این ابزار قانونی می‌تواند به وسیله‌ای برای تصفیه حساب‌های سیاسی تبدیل شود. در این بین به نظر می‌رسد وزرای دولت دکتر روحانی مانند دو سال گذشته که هدف چنین مساله‌ای قرار گرفته‌اند، سال آینده نیز در کنار آثار فشار ویرانی‌های دولت پیشین، زیر فشار تهدید تندروها در این خصوص نیز قرار گیرند. متاسفانه در سالی که پشت سر گذاشتیم به دلیل برخی سوءتفاهم‌ها و تندروی‌ها دکتر رضا فرجی‌دانا با وجود توانمندی و شخصیت دانشگاهی که داشتند از وزارت علوم برکنار شدند و آسیب‌های فراوانی به آموزش عالی و رشد علمی کشور وارد آمد. بدون شک در سال آتی برخی دیگر از وزرای دولت دکتر روحانی نیز مورد هدف استیضاح-‌ به خصوص با توجه به اینکه سال آخر مجلس نهم است و تندروها می‌خواهند از تتمه فرصت‌هایی که در اختیار دارند نهایت استفاده را ببرند- خواهند بود.
علی جنتی وزیر ارشاد با توجه به تحولی که در عرصه فرهنگی به وجود آورده است یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها در این خصوص است و هر از چندگاهی بعضاً حتی اخبار دروغی در مورد تصمیمات او نشر می‌شود تا فضا را علیه او تنگ‌تر کنند، هر چند که تا امروز جنتی در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر انقلاب و فرامین رهبری در حال حرکت بوده و توانسته است رضایت هنرمندان و نویسندگان را جلب کند. این وزیر کابینه یازدهم به بسیاری از دغدغه‌های اهالی هنر و فرهنگ توجه دارد و با جذب حداکثری و بها دادن به تضارب آرا سعی می‌کند در قالب نظام، چهره رحمانی اسلام و انقلاب اسلامی را به منصه ظهور برساند. به نظر می‌رسد برخی تندروها با تکیه بر تصوری غلط هر از چندگاهی داستان استیضاح او را مطرح می‌کنند و بعید نیست او را در ماه‌های آینده به مجلس احضار کنند.
وزیر کشور دولت حسن روحانی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی نیز از دیگر وزرایی است که با وجود کارآمدی و تسلط بر امور اجرایی و مدیریتی در خصوص استیضاح او بعضاً امضا جمع شده یا از این ابزار تهدیدی برای عرض اندام علیه او استفاده می‌کنند.
وزرای دیگر کابینه حسن روحانی که در معرض تهدید استیضاح هستند بیژن نامدار‌زنگنه، محمدرضا نعمت‌زاده و محمدجواد ظریف هستند که با وجود فشارهای طاقت‌فرسایی که به دلیل شرایط بین‌المللی تحمل می‌کنند هر از چندگاهی با حاشیه‌سازی دلواپس‌ها مواجه می‌شوند.
در سالی که پشت سر گذاشتیم شواهد و قرائن نشان می‌دهد برخی‌ها به دنبال حذف این پنج وزیر تاثیرگذار دولت روحانی هستند و هر از چندگاهی بحث استیضاح آنها را مطرح می‌کنند و به دنبال جمع‌آوری امضا در این باره می‌افتند و تصور می‌شود این جریان در سال آتی ادامه داشته باشد. نظر اینجانب اما بر این است که این نمایندگان که نزدیک به جبهه پایداری هستند با این اقدامات خود نمی‌توانند مجلس را در مقابل دولت قرار دهند و برای دولت خط و نشان بکشند چرا که جو غالب در مجلس تعامل با دولت یازدهم است. به حول و قوه ‌الهی دولت یازدهم با ترکیبی که تا امروز دارد مجلس نهم را پشت سر می‌گذارد و مشکل چندانی با مجلس نهم نخواهد داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها