شناسه خبر : 19030 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا اکبر هاشمی‌رفسنجانی مجدداً بر کرسی ریاست خبرگان تکیه می‌زند؟

انتخاب مهم هاشمی

با نزدیک‌تر شدن به اجلاس خبرگان رهبری در روزهای نوزدهم و بیستم اسفندماه، پیش‌بینی درباره ریاست این مجلس مهم که از زمان رحلت محمدرضا مهدوی‌کنی خالی مانده‌ است، به یکی از مباحثاصلی رسانه‌ها و محافل سیاسی کشور بدل شده است. یک پای ثابت همه مباحثو گمانه‌زنی‌ها در این باره نیز اکبر هاشمی‌رفسنجانی است.

با نزدیک‌تر شدن به اجلاس خبرگان رهبری در روزهای نوزدهم و بیستم اسفندماه، پیش‌بینی درباره ریاست این مجلس مهم که از زمان رحلت محمدرضا مهدوی‌کنی خالی مانده‌ است، به یکی از مباحث اصلی رسانه‌ها و محافل سیاسی کشور بدل شده است. یک پای ثابت همه مباحث و گمانه‌زنی‌ها در این باره نیز اکبر هاشمی‌رفسنجانی است. از سویی برخی جریان‌های سیاسی در اردوگاه اصولگرایان مشتاقند به هر صورت ممکن مانع از حضور این چهره با‌سابقه در میدان رقابت برای ریاست این مجلس شوند، از سوی دیگر ناظران امور ایران تاکید می‌کنند که منطقی‌ترین گزینه برای تکیه بر این کرسی شخص اکبر هاشمی است. چهره‌ای که پیش از مهدوی‌کنی نیز بر این کرسی تکیه زده ‌بود.
در هفته پیش چندین خبر و تحلیل درباره این انتخاب مهم خبرگان رهبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. یکی از این اخبار به گفت‌وگوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با «مهر» مرتبط بود. هاشمی در آن مصاحبه تاکید کرد: «...‌در انتخابات هشت سال قبل خبرگان، نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست. اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم.» هرچند که این خاطره مربوط به حضور هاشمی در انتخابات دور پیش خبرگان بود، اما نقل این مطلب در این ایام از سوی برخی تحلیلگران بی‌ارتباط با رقابت 19 اسفند ارزیابی نشد. در همین حال قدرت‌الله علیخانی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در حاشیه هفتمین کنگره حزب حاما در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا هاشمی برای انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان کاندیدا می‌شود یا خیر، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی گفته‌اند اگر احساس تکلیف کنم می‌آیم و بیشتر از این نیز من اطلاعی ندارم. این اظهار‌نظر از سوی شیخ قدرت علیخانی این گمانه‌زنی را تقویت کرد که هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در این رقابت عزمی جدی دارد. انتشار این قبیل تحلیل‌ها سبب شد تا در روزهای میانی هفته پیش محمد هاشمی، رئیس دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شایعات مطرح‌شده در مورد کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد: «آیت‌الله هاشمی نه اعلام کرده‌اند که در این انتخابات شرکت می‌کنند و نه گفته‌اند که در این انتخابات شرکت نمی‌کنند... آیت‌الله هاشمی در اظهاراتی که داشته‌اند گفته‌اند که به تکلیف عمل می‌کنند. باید منتظر بمانیم و ببینیم تکلیف ایشان در روز انتخابات ریاست مجلس خبرگان چیست.» با این حال او تاکید کرد که «من در این زمینه تا‌کنون صحبتی با آیت الله هاشمی نداشته‌ام». در آن سوی میدان اما به نظر می‌رسد جریان منتقد هاشمی ناامید از موفقیت نامزدهای اصلی خود-محمدتقی مصباح‌یزدی، احمد جنتی و محمد یزدی- در پی معرفی چهره‌ای هستند که حساسیت چندانی از سوی هاشمی نسبت به او وجود نداشته‌ باشد و در صورت اعلام نامزدی این چهره، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیفی برای حضور احساس نکند. آنان برای رسیدن به این هدف در پی معرفی چهره‌هایی چون سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، برای تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس خبرگان هستند. با همه این احوال به نظر می‌رسد اجلاس آتی خبرگان به شدت تحت تاثیر تصمیم‌گیری هاشمی خواهد بود؟ آیا هاشمی میدان را ترک می‌کند؟ آیا خود وارد رقابت می‌شود؟ و شاید هم با معرفی نامزدی جدید مانند انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین کلیه معادلات را به‌هم زند. باید منتظر ماند و تحولات دو هفته آینده را با دقت مورد توجه قرار داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها