شناسه خبر : 18887 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تکرار حادثه قرچک در یاسوج

برجام در انتظار رای‌ آژانس

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران به‌عنوان رئیس هیات‌ ایرانی ابتدای هفته پیش به پاریس آمد و روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه کنفرانس تغییرات اقلیمی با استقبال رسمی فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه وارد سالن اصلی محل برگزاری اجلاس شد.

هفته پیش و با نزدیک‌تر شدن به ایام اربعین پیشوای سوم شیعیان، فضای رسانه‌های کشور نیز به تاسی از حال و هوای جامعه کم و بیش کربلایی شده ‌بود. سیل مشتاقان شرکت در مراسم اربعین حسینی در کربلا نیز مرزهای ایران و عراق را فراگرفت. به گزارش «شهروند» دو روز مانده به اربعین امسال مرز مهران یکی از پایانه‌های اصلی خروج مسافران و زائران بسته شد و صدور ویزا تنها در اهواز، کرمانشاه و مشهد انجام شد... شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها این روزها پر بود از تصاویری که از کربلا می‌رسید. زائرانی که برای‌ پیاده‌روی رفته‌اند در میان موکب‌ها و زیر پرچم‌ها می‌ایستند و تصویر این سفر و راهپیمایی را به همه جای جهان مخابره می‌کنند... آنها که آمده‌اند تا با وجود همه مخاطرات و ناامنی‌هایی که در عراق هست پیاده از نجف تا کربلا بروند و پرچم‌های هیهات منا الذله را در آسمان عراق بلند کنند و بچرخانند. «گاردین» در گزارشی در این باره اعلام کرد، این تجمع بزرگ‌ترین تجمع مذهبی جهان به شمار می‌رود. مراسم اربعین امسال حاشیه‌های زیادی را هم به همراه داشت. از ممانعت جدی مسوولان ایرانی برای‌ جلوگیری از خروج غیرقانونی شهروندان از مرزها گرفته تا سفر یکی از چهره‌های جنجالی به این سفر.
مصطفی ترک‌همدانی، وکیل شاکیان پرونده تامین اجتماعی در این‌باره به «خبرآنلاین» گفت: «برای‌ سعید مرتضوی نه الزاماً به دلیل پرونده تامین اجتماعی، بلکه به خاطر چند پرونده دستور ممنوع‌الخروجی صادر شده بود و این خبر را سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرده بود. من هنوز در حیرت هستم. چرا که یکی از اقدامات تامینی که دادسرا برای‌ جلوگیری از فرار متهم انجام می‌دهد، صدور قرار ممنوع‌الخروجی متهم است و بعد از آن ممکن است قرارهای تامینی تشدید یا لغو شود. اما این که این قرار تامینی لغو شده باشد تا به حال به ما ابلاغ نشده و تا جایی که می‌دانم حداقل در پرونده خود ما چنین لغوی وجود نداشته؛ مگر در جای دیگری چنین چیزی صادر شده باشد که من بی‌اطلاع باشم.» با این حال در اواسط هفته اعلام شد قرار ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی لغو شده است.
در هفته‌های اخیر نوع حضور نیروهای انتظامی در پایتخت تغییر محسوسی یافته ‌بود. این امر سبب شد شایعات متعددی در شهر دهان به دهان شود. سرانجام در ابتدای هفته پیش حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ تلاش کرد به این شبهات پاسخ دهد. او با اشاره به آمادگی پلیس پایتخت برای‌ مقابله و پیشگیری از هر گونه تهدید احتمالی گفت: حضور پلیس در سطح شهر باعث افزایش احساس امنیت و ایجاد آرامش شهروندان می‌شود. به جهت آمادگی بیشتر پلیس برای‌ مقابله با هرگونه تهدید احتمالی، نیروهای پلیس در سطح شهر تهران در حال تمرین عملیاتی هستند. وی با بیان اینکه پلیس در مقابله با تهدیدات احتمالی آمادگی کامل دارد، گفت: در این تمرین‌های عملیاتی از نیروهای یگان ویژه، یگان امداد، تیم‌های چک و خنثی‌سازی بمب، واحدهای ۱۱۰ و نیروهای نامحسوس مرد و زن استفاده شده است و قطعاً این اقدام باعث ایجاد آرامش و ارتقای احساس امنیت شهروندان خواهد شد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در ادامه تصریح کرد: این اقدامات و تمرین‌های ضدتروریستی تا زمانی که لازم باشد ادامه داشته و حضور یگان‌های عملیاتی پلیس در سطح شهر تهران صرفاً اقدامی پیشگیرانه برای‌ برخورد با هرگونه تهدید است و قطعاً این تمرین مورد رضایت مردم شریف تهران نیز هست.
در روزهای آغازین آذرماه رسانه‌های غربی شایعاتی درباره وضعیت جسمانی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس منتشر کردند. شایعاتی که با مصاحبه هفته پیش سلیمانی کذب بودن آن آشکار شد. سلیمانی در این گفت‌وگو با اشاره به شایعات مطرح شده درباره خود گفت: سال‌هاست که شهادت را در کوه‌ها و دشت‌ها جست‌وجو می‌کنم.

تکرار حادثه قرچک در یاسوج
دومین برخورد خودسرها با نشست‌های اصلاح‌طلبان این‌بار به فاصله ۱۰ روز در یاسوج اتفاق افتاد؛ با دو مضروب و یک مجروح. ۱۰ روز پیش بود که در قرچک ورامین، دلواپسان با هدایت نماینده عضو جبهه پایداری این شهر، به سخنران نشست اصلاح‌طلبان یعنی عبدالواحد موسوی‌لاری حمله کرده و عمامه از سر او انداختند. این‌بار یک نشست دانشگاهی با هجوم دانشجوهای منتقد دولت لغو شد و سه نفر هم در پی این هجوم مصدوم شدند که یکی از آنها در بیمارستان بستری است. به گزارش «اعتماد» قرار بود آذر منصوری در آیین گشایش انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه آزاد یاسوج در محل این دانشگاه سخنرانی کند. مراسمی که با وجود دریافت مجوزهای لازم، با هجوم دلواپسان به سخنران مراسم و دانشجویانی که در حلقه محافظت از منصوری قرار داشتند، برگزار نشد. دلواپسان ظاهراً از دانشکده‌های دیگر، محل سالن سخنرانی را پر کرده بودند. تعدادی از آنها که قصد حمله به آذر منصوری را داشتند، در مواجهه با دانشجویان اطراف او، دو نفر از آنها را با چاقو مضروب کردند. یکی از دانشجویان هم به علت شکستگی دنده در بیمارستان بستری شد. «ایران» در این باره با انتشار یادداشتی با عنوان «ضرورت برخورد قاطع با خودسرها» به قلم غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، از نمایندگان مجلس نوشت: «...اینکه پس از درگیری‌های ورامین حالا شاهد نوع دیگری از درگیری در یاسوج هستیم، نشان از آن دارد که در صورت نداشتن تدبیر و برخورد لازم با این رویدادها فردا در جای دیگری اتفاق شدیدتر و بدتری رخ خواهد داد. از این رو برای‌ جلوگیری از گسترش این مساله، دولت و حاکمیت باید برنامه‌ریزی کنند....» «قانون» نیز در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نوشت: «...‌یک سوال بزرگ از بسیاری از نهادهای وابسته به اصولگرایان دارم و آن این است که چرا جلوی این اتفاقات را نمی‌گیرید و اجازه می‌دهید با سلاح سرد به یک انسان حمله کنند؟ اینکه ۱۵ نفر به نام‌های مختلف برنامه‌های سیاسی را بر هم می‌زنند، بیش از آنکه برنامه‌های سیاسی را بر هم بزند، به نام اصولگرایان و اندیشه‌های آنها ضربه می‌زند و در حقیقت حمله روز گذشته به سخنرانی خانم منصوری و اتفاقاتی از این دست، تخریب چهره اصولگرایان است، نه گروه‌های سیاسی دیگر.»

برجام در انتظار رای‌ آژانس
بحث برجام در هفته پیش بازهم به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها بدل شد. با توجه به نزدیکی زمان گزارش آژانس که عملاً آغازگر فاز اجرایی لغو تحریم‌هاست، اظهارنظرها و تحلیل‌ها در این زمینه بیش از گذشته در رسانه‌ها بازتاب یافت. به طور مثال «ایران» در یادداشتی به قلم محمد سعیدی معاون سابق سازمان انرژی هسته‌ای نوشت: گزارش جدید «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی منتشر شده که مقامات این سازمان برای‌ اعلام نظر درباره اجرای‌ برنامه هسته‌ای کشورمان، روند بررسی را به دو بخش تقسیم کرده‌اند. بخش اول، ویژه بررسی برنامه غنی‌سازی و فرآیند تولید مواد اولیه است که آژانس بر مبنای آن در گزارش اخیر اعلام کرده که این برنامه با همکاری ایران تحت «راستی‌آزمایی» و موافقتنامه «پادمان» قرار گرفته است و هیچ ابهامی ندارد. بخش دوم مساله‌ ایران و آژانس، برنامه‌های گذشته هسته‌ای ایران است. پیش از این مقامات آژانس اعلام کردند که شش موضوع ابهام‌برانگیز علیه روند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از طریق یک مدالیته حل و فصل شده است و تنها یک بخش موسوم به مطالعات ادعایی (پی‌ام‌دی) باقی مانده که این موضوع طی سال‌های گذشته و به خصوص در دو سال گذشته تحت یک برنامه جامع بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران مورد بررسی قرار گرفت و به صورت پله‌پله و مرحله به مرحله ابهامات آژانس را رفع کرد. طی 9 ماه گذشته اقدامات خوبی برای‌ حل این موضوع مبتنی بر تفاهم دوجانبه صورت گرفت. همکاری ایران برای‌ حل این موضوع در قالب مذاکرات کتبی، شفاهی، بازدید و نمونه‌برداری انجام شده است.
به همین دلیل آژانس باید اعلام کند که این مساله‌ از نظر این سازمان خاتمه‌یافته تلقی می‌شود. بنابراین از منظر تعهدات، ایران همه نیازهای لازم آژانس برای‌ حل موضوع «پی‌ام‌دی» را برآورده کرده است و آژانس اکنون در مرحله‌ای است که می‌تواند درباره این موضوع ارزیابی و داوری دقیقی داشته باشد. گزارشی که بناست طی روزهای آینده منتشر شود، ناظر به همین مساله‌ و ارائه یک ارزیابی دقیق به شورای‌ حکام برای‌ خاتمه دادن به آن است. یعنی آژانس رسماً اعلام کند که موضوع «پی‌ام‌دی» حل و فصل شده و دیگر مورد ابهام و سوال نیست. البته ابهامات احتمالی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران هم پس از رای‌ به بسته شدن پرونده مطالبات ادعایی قابل رفع است و پذیرش و اجرای‌ «پروتکل الحاقی» می‌تواند به تقویت اعتماد اندک منتقدان هسته‌ای ایران یاری رساند و تبلیغات ناروای ضد ایران را خنثی کند. هرچند، برای‌ آگاهی از نظر رسمی شورای‌ حکام باید چند روز منتظر ماند تا جلسه برگزار و نتیجه رای‌‌گیری مشخص شود اما در شرایط کنونی، جمع‌بندی کارشناسان و ناظران این است که با تایید آژانس، راه اجرای‌ «برجام» هم هموار خواهد شد.

ارتباط یک‌واسطه‌ای با جان کری
بحث نفوذ در هفته پیش نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار داشت. با این حال مهم‌ترین اظهارات را در این زمینه محمدرضا نقدی فرمانده بسیج مطرح کرد. به گزارش «فارس» او در نطق پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر ری تصریح کرد: «همین آقایی که پشت میز مذاکره لبخند می‌زند و کم مانده برای‌ مذاکره اشک شوق هم بریزد، 34 پروژه براندازی را شخصاً برنامه‌ریزی کرده و در حال مدیریت و هدایت آنهاست... فضای مجازی، فمینیسم، گردشگری، شورش‌های خیابانی و انتخاباتی از جمله پروژه‌هایی است که با مدیریت بدون واسطه،‌ شخص جان کری عملیات براندازی جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند و مطابق با اطلاعات دقیق به دست‌آمده، بعضی از جاسوسان دستگیر شده، تنها با یک واسطه از شخص جان کری دستور می‌گرفتند. آمریکا بیش از دو میلیارد دلار بودجه سری برای‌ براندازی جمهوری اسلامی اختصاص داده که 200 میلیون دلار آن صرفاً تحت مدیریت شخص جان کری هزینه می‌شود.»

اولاند گفت ما منتظر روحانی هستیم
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران به‌عنوان رئیس هیات‌ ایرانی ابتدای هفته پیش به پاریس آمد و روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه کنفرانس تغییرات اقلیمی با استقبال رسمی فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه وارد سالن اصلی محل برگزاری اجلاس شد. ابتکار در حاشیه همین کنفرانس در گفت‌وگویی با «شرق» درباره اهمیت این کنفرانس و همچنین جزییات دیدارهای خود به پرسش‌های «شرق» پاسخ گفت. ابتکار در مورد دلایل عدم سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، گفت: «به دلیل فاصله کم سفری که قرار بود آقای روحانی به فرانسه داشته باشند، تقریباً پیش‌بینی این بود که ایشان به این کنفرانس نمی‌آیند. بعد از وقوع حملات پاریس هم برنامه سفر کنسل شد چون قرار است سفر دوجانبه‌ای را به مدت کوتاهی روسای‌جمهور دو کشور پس از کنفرانس داشته باشند، درنهایت منجر به آن شد که آقای روحانی در این کنفرانس حضور نداشته باشند. همین‌طور در مراسم استقبال که من سلام آقای روحانی را به رئیس‌جمهور فرانسه ابلاغ کردم آقای اولاند هم به من اعلام کرد ما منتظر سفر آقای روحانی به فرانسه هستیم و همچنین بر افزایش همکاری‌های محیط‌زیستی ایران و فرانسه تاکید و از آن استقبال کرد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها