شناسه خبر : 18856 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گروه لابی‌گری ایالات متحده علیه سرمایه‌گذاری در ایران

اتحاد علیه ایران

یک گروه لابی تاثیرگذار در آمریکا که قبلاً تلاش کرده بود مانع قرارداد هسته‌ای با ایران شود اکنون مبارزه‌ای بین‌المللی برای دلسردکردن شرکت‌های بزرگ غربی از تجارت با این کشور به راه انداخته است و به آن شرکت‌ها هشدار می‌دهد که ممکن است از تحریم‌ها تخطی کنند.

یک گروه لابی تاثیرگذار در آمریکا که قبلاً تلاش کرده بود مانع قرارداد هسته‌ای با ایران شود اکنون مبارزه‌ای بین‌المللی برای دلسردکردن شرکت‌های بزرگ غربی از تجارت با این کشور به راه انداخته است و به آن شرکت‌ها هشدار می‌دهد که ممکن است از تحریم‌ها تخطی کنند.
گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که اعضایی از هر دو حزب دارد سال گذشته در خط مقدم مبارزه علیه توافق بزرگ هسته‌ای قرار داشت. این گروه ترکیبی از آگهی‌های روزنامه و نامه‌های سرگشاده را به‌کار می‌گیرد تا آن دسته از شرکت‌های بین‌المللی را تحت فشار قرار دهد که یا پس از توافق هسته‌ای به ایران بازگشته‌اند یا قصد چنین کاری دارند.
لابی‌گری گسترده علیه تجارت با ایران در زمانی حساس آغاز شده است که تهران با صدای بلند اعتراض خود را علیه آنچه عدم دستیابی به مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای می‌خواند بیان می‌دارد. دیپلمات‌های غربی می‌گویند تنش بر سر رفع تحریم‌ها هنوز به نقطه‌ای نرسیده است که توافق هسته‌ای را تضعیف کند اما آنها اذعان دارند که ایران احساس می‌کند تغییرات بسیار اندک هستند. جان‌ کری وزیر امور خارجه آمریکا چند هفته گذشته دوبار با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف دیدار و درباره چگونگی اجرای توافق گفت‌وگو کرد. گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای قصد دارد نامه‌های هشدارآمیزی در مورد خطر تجارت با ایران به 140 شرکت بین‌المللی ارسال کند. 30 عدد از این نامه‌ها نوشته شده‌اند. این گروه همچنین مجموعه‌ای از آگهی‌ها را قبل از برگزاری کنفرانس اصلی زوریخ در روزنامه‌های اصلی اروپایی منتشر می‌سازد. کنفرانسی که به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و تجارت در ایران برگزار می‌شود.
مارک والاس سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل و مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای می‌گوید: «هنگام سوارشدن به هواپیما به مقصد ایران، شرکت‌ها باید نگاه دقیقی به خطرات تجارت در آنجا داشته باشند. فهرست خطرات هیچ تغییر عمده‌ای نداشته است.» آقای والاس به تحریم‌های آمریکا اشاره می‌کند که هنوز به خاطر مسائلی مانند حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشک‌های بالستیک پابرجا هستند. هر شرکتی که با نهادهای نظامی ایران ارتباط داشته باشد نیز تحت تحریم قرار دارد.
آقای والاس در پاسخ به این اتهام که او با اعمال فشار بر شرکت‌های چندملیتی قصد دارد آنها را از معامله با ایران منصرف سازد گفت که توافق هسته‌ای تحریم‌های محدودی را برداشته است اما هرگز منظور آن نبود که بخش‌های تجاری به ایران هجوم آورند. وی مدعی است همکاری با ایران برای شرکت‌ها مخاطره‌آمیز خواهد بود. از زمان اجرای توافق هسته‌ای در ماه ژانویه بانک‌های اروپایی تمایلی برای کار با ایران نداشته‌اند چرا که می‌ترسند در دام تحریم‌ها و محدودیت‌های باقیمانده گرفتار شوند.
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب واشنگتن را به نقض توافق هسته‌ای متهم می‌کند، هفته پیش آمریکا را به خاطر جلوگیری از ارتباط ایران با نظام بانکی جهانی محکوم کرد. به گفته او «آمریکایی‌ها بر روی کاغذ می‌نویسند که بانک‌ها می‌توانند با ایران کار کنند اما در عمل آنها از ایران‌هراسی پشتیبانی و ادعا می‌کنند ایران دولتی حامی تروریسم است و ممکن است دوباره با تحریم مواجه شود. این اقدام پیام عدم تجارت با ایران را ارسال می‌کند و در نتیجه سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی از کار کردن با ایران هراس دارند.»
پیتر ویتیگ سفیر آلمان در آمریکا می‌گوید: «ما همیشه بر این باور بودیم که بازگشت تجارت بخشی از توافق هسته‌ای است. این همان معنای رفع تحریم‌هاست.» به گفته او هر چند ایران بیان می‌کند نتوانسته است به مزایای اقتصادی وعده داده‌شده دست یابد اما هنوز جهان به نقطه قطع روابط نرسیده است. تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایران-آمریکا و حامی سرسخت توافق هسته‌ای می‌گوید کمپین موفقیت‌آمیز علیه تجارت با ایران خود به معنای یک تحریم واقعی است. با این وجود او اعتقاد دارد کمپین در صورتی تاثیر واقعی خواهد داشت که با گفتمان خصومت‌آمیز نامزد جمهوریخواهان همراه شود که به شرکت‌ها چنین القا می‌کند که توافق با ایران هنوز قطعی و مستحکم نشده است. جنرال الکتریک، بمباردیر، مرسک و زیمنس از جمله شرکت‌هایی هستند که گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای تاکنون به آنها نامه نوشته است. این گروه در نامه به جنرال الکتریک که قصد خود از آغاز تجارت با ایران را بیان کرده بود می‌نویسد: «تصمیم شرکت به کشوری کمک می‌کند که عامل تحریک تروریسم و آشوب است.» جنرال الکتریک در پاسخ اعلام کرد که هرگونه تجارت با ایران در چارچوب قوانین و مقررات ایالات متحده است و با سیاست خارجی آمریکا و همچنین منافع سهامداران شرکت همخوانی دارد.
اتحاد علیه ایران هسته‌ای در سال 2008 از سوی گروهی متشکل از مقامات سابق دو حزب از جمله جیم ویسی رئیس سابق سیا، ریچارد هالبروک و دنیس راس متخصص امور خاورمیانه -که نقش مهمی در چندین دولت داشته است- تاسیس شد. گری سامور یک مقام سابق ارشد در دولت اوباما سال گذشته از ریاست این گروه استعفا داد چرا که به این نتیجه رسید که توافق هسته‌ای در راستای منافع ملی ایالات متحده است.
مبنع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها