شناسه خبر : 18843 لینک کوتاه

روحانی: ‌ صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد ندارند

شرط آزادی بابک زنجانی

روزنامه ایران در روز شنبه هفته گذشته در ستون «دیگه چه خبر؟» خود نوشت: «…‌شنیدیم که فرزند یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری چند دوره اخیر، ساعاتی بازداشت شد. درباره علت بازداشت او شایعات متعددی مطرح است.

در روزهای نخست هفته گذشته خبری که در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه در محافل سیاسی پایتخت به گوش می‌رسید در رسانه‌ها مکتوب کشور نیز منتشر شد. روزنامه ایران در روز شنبه هفته گذشته در ستون «دیگه چه خبر؟» خود نوشت: «...‌شنیدیم که فرزند یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری چند دوره اخیر، ساعاتی بازداشت شد. درباره علت بازداشت او شایعات متعددی مطرح است. طبق بعضی گزارش‌ها اتهام وی بی‌ارتباط با رضا ضراب سرمایه‌دار ایرانی مقیم ترکیه نیست. این خبر دو روز بعد به این‌گونه توسط روزنامه ارگان دولت تکذیب شد. در پی انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر بازداشت پسر یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و یازدهم و در جریان بررسی پرونده رضا ضراب یک منبع آگاه این موضوع را تکذیب کرد و آن را نادرست خواند.» منتقدان دولت در مجلس نیز در هفته گذشته از حجم فعالیت‌های خود نکاستند. اعتماد در این‌باره نوشت: «...‌قرار است سه‌شنبه هفته آینده محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان مهمان جلسه کمیسیون امنیت ملی باشد تا به سوالات جواد کریمی‌قدوسی درباره موضع وزیر امور خارجه نسبت به رژیم صهیونیستی و هولوکاست و همچنین مفاد توافقنامه هسته‌ای ژنو پاسخ دهد. علاوه بر وزیر امور خارجه، وزرای کشور، راه و تعاون نیز در این روز، در صحن علنی مجلس حضور خواهند یافت تا به پرسش نمایندگان پاسخ دهند.» با همه این احوال و با توجه به وزن نیروهای منتقد دولت در مجلس کمتر تحلیلگری بر این اعتقاد است که ترکیب کابینه تا چند ماه آتی توسط مجلسی‌ها تغییر خواهد کرد. خبر توقیف روزنامه ابتکار در روزهای نخست هفته نیز یکی از اخبار مهم در حوزه رسانه و سیاست کشور بود. روزنامه‌ای که سه روز بعد رفع توقیف شد. در شماره پنجشنبه (چهارم اردیبهشت‌ماه) روزنامه «ابتکار» تیتری در صفحه‌ نخست به کار برده بود که در آن به جای واژه جابه‌جایی از برکناری استفاده شد. همین موضوع موجب شد این روزنامه توقیف شود. در این هفته سایمون گس دیپلمات با‌سابقه بریتانیایی نیز به تهران آمد تا کاردار مقیم این کشور در ایران را معرفی کند. این رویداد می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت تدریجی روابط ایران و بریتانیا به حالت عادی باشد.

صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد ندارند
در روزهای پایانی هفته بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با سخنرانی حسن روحانی رئیس‌‌جمهور آغاز به کار کرد. حسن روحانی در این مراسم تاکید کرد: «اگر می‌خواهیم کتاب جایگاهش را بیابد باید برای نویسنده و ناشر؛ امنیت و آزادی را تضمین کنیم. هیچ‌کس در ممیزی بالاتر از وجدان و افکار عمومی نیست. صاحبان فرهنگ نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند.» این اظهارات با استقبال گسترده اهالی فرهنگ مواجه شد. در ماه‌های اخیر دولتمردان فرهنگی وعده‌های زیادی به اهالی فرهنگ و هنر داده‌اند. امید که در ماه‌های بعد شور و شوق فرهنگیان با فراموشی این وعده‌ها به یأس و خمودگی بدل نشود.

شرط آزادی بابک زنجانی
این روزها در بسیاری از اخبار اقتصادی و سیاسی از بابک زنجانی نام برده می‌شود. چهره‌ای که در ماه‌های اخیر بارها ادعا کرده‌ بود ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه را در یک دهه از هیچ به ‌دست آورده‌ است. در چند ماهی که از بازداشت این چهره جنجالی گذشته ‌است، اخبار ضدونقیضی درباره او منتشر شده‌ است. بعضی از نمایندگان مجلس در این پرونده تا آنجا پیش رفتند که او را تنها مانکنی در ویترین متخلفان بزرگ‌تر اقتصادی کشور اعلام کردند. در این میان اما انتشار خبری از سوی دادستان تهران نوع اتهامات زنجانی را کاملاً تغییر داد. به گزارش ایسنا عباس جعفری‌دولت‌آبادی هفته گذشته اعلام کرد: «...‌بابک زنجانی در صورت پرداخت بدهی‌های خود آزاد می‌شود.» با این توضیح به نظر می‌رسد که اتهام بابک زنجانی در حال حاضر کشیدن چک بی‌محل است. حال این پرسش مطرح می‌شود که اظهارات نمایندگان مجلس در این باره بی‌اساس بوده است یا واقعاً جناب زنجانی با کد یمین و عرق جبین توانسته‌اند به این ثروت افسانه‌ای دست پیدا کنند؟ هیچ تخلف، رانت و... در جمع شدن این ثروت دخیل نبوده است؟ بگذریم الله اعلم.

انتقاد از مشی مارکسیستی منتقدان افراطی دولت
ماجرای فیلم مستند تخریبی علیه رئیس‌‌جمهور در هفته گذشته با واکنش‌های زیادی مواجه شد. یکی از تندترین واکنش‌ها به این فیلم توسط علی لاریجانی رئیس‌ مجلس صورت گرفت. شرق در گزارشی در این‌باره نوشت: «رئیس‌‌ مجلس با انتقاد از پخش» سی‌دی «من روحانی هستم»، گفت: برخی‌ها مشی مارکسیستی دارند و برای کوبیدن دولت به هر کاری دست می‌زنند و سی‌دی‌های خلاف واقع منتشر می‌کنند. علی لاریجانی با توصیه به کسانی که این «سی‌دی» را ساخته و منتشر کردند، گفت: «حداقل در این زمینه از بزرگانی که در جریان انقلاب بودند، سوال می‌کردید تا آنها به شما می‌گفتند مستندی که تهیه کرده‌اید، خلاف‌واقع است و به تاریخ هم دروغ می‌گویید.» معصومه نبوی کارگردان نه‌چندان‌ سرشناس مستند «من روحانی هستم» است که عنوان کرده «من روحانی هستم» قسمت‌های دیگری هم خواهد داشت. او گفته این فیلم نمایی از پنج دهه فعالیت سیاسی رئیس‌‌‌جمهوری است و معتقد است فیلمش را «در کمال انصاف و صداقت تهیه و تولید» کرده است. فیلم در پاییز 92 ساخته شده و ابتدا در محافل سیاسی پخش و سپس توسط موسسه فرهنگی «سفیر فیلم» از 10 اسفند سال گذشته به فروش اینترنتی رسید. تا آنکه صداوسیما به یکباره تصمیم به پخش بخش‌هایی از فیلم در برنامه‌های خبری گرفت؛ روایتی که علی لاریجانی، رئیس‌‌ مجلس آن را «دروغی بزرگ به تاریخ» می‌خواند. به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در دیدار با اعضای تشکل‌های کارگری و بسیج کارگران با بیان اینکه «فضای سیاسی کشور باید به سمت بسترسازی برای تولید حرکت کند و تورم و بیکاری را مهم‌ترین مشکل کنونی کشور بداند»، گفت: «دعواهای سیاسی مشکلات کشور را حل نمی‌کند و این دعواها چیزی نیست جز متفرق کردن ذهن‌ها به سمت‌وسویی دیگر.»

ماجرای مهمانی همسر رئیس‌‌جمهور
جنجال میهمانی همسر رئیس‌جمهور به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) در هفته گذشته با آتش تهیه کیهان، وطن‌امروز و... ادامه داشت. کار به آنجا رسید که رئیس‌‌جمهور نیز برای دفاع وارد میدان شده و از میهمانی همسرش دفاع کرد. با این حال روزنامه جمهوری اسلامی که این روزها به ارگان غیررسمی حسن روحانی بدل شده‌ است، در سرمقاله خود با لحنی انتقادی به ماجرا پرداخت. این روزنامه نوشت: «‌...در ماجرای برگزاری جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها توسط همسر رئیس‌‌جمهور روحانی، که منشاء کشمکش‌هایی شد، دو نکته مهم برای تذکر دادن به دو طرف این ماجرا از مجموع تعالیم اسلام و سیره و روش بزرگان و پیشوایان دین به نظر می‌رسد. اول آنکه جشنی که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا برگزار می‌شود باید متناسب با شیوه عملی زندگی آن حضرت باشد. به اقتضای این تناسب، انتظار این بود که این جشن در مکانی ساده -که بحمدالله فراوان در اختیار دولت قرار دارد - برگزار می‌شد و برای آنکه از حاشیه‌پردازی‌ها نیز درامان باشد، لازم بود در برابر دوربین‌های صداوسیما و نگاه خبرنگاران رسانه‌ها نیز قرار می‌گرفت. این شفافیت، هر چند خانم‌های شرکت‌کننده در جشن را تا حدودی به زحمت می‌انداخت ولی از این نظر که مانع حاشیه‌سازی‌ها می‌شد و دست‌اندرکاران را نیز به حرکت در چارچوب‌ها مقید می‌کرد، بسیار مفید و لازم بود. این درست است که عده‌ای درصدد خرده‌گیری و تبلیغ علیه این دولت هستند، ولی نکته درست‌تر این است که دقیقاً به دلیل همین بهانه‌تراشی‌ها، دست‌اندرکاران این قبیل اقدامات باید شفاف عمل کنند و تمام جوانب را در نظر بگیرند تا زمینه‌ای برای بهانه‌سازی فراهم نشود... مهم‌تر آنکه نباید از این واقعیت نیز غافل شویم که ورود به محدوده‌های هزینه کردن از بیت‌المال و برگزاری جشن‌ها و محافلی که امکان شائبه در آنها وجود دارد می‌تواند زمینه‌ساز لغزش‌هایی باشد که ممکن است مسوولان دولتی و منسوبان آنها را از محدوده شرعی و قانونی دور کند.»

دو مثلث برای وحدت
بازآرایی نقشه سیاست ایران به ویژه پس از خردادماه این روزها به دغدغه بسیاری از تحلیلگران کشور بدل شده‌ است. اعتماد در گزارشی به این دغدغه پرداخته ‌است. در بخشی از این گزارش آمده است: «دو» مثلث، دو جریان درس‌گرفته از گذشته و رویای وحدت. این وضعیت این روزهای ریاضیات سیاسی کشور است. یکی از مثلث‌ها اضلاعش از سال گذشته جلسات‌شان را شروع کرده‌اند و مثلث دیگر در آستانه تشکیل قرار دارد. کهنه‌کاران سیاست می‌خواهند حالا با درسی که از گذشته‌شان گرفته‌اند، حرکت کنند. در ریاضیات سیاست ایران حالا دو مثلث اصولگرا و اصلاح‌طلب ترسیم شده است برای انتخاباتی که دو سالی تا آغازش زمان باقی است. مثلث اصولگرایان را همان ریش‌سفیدان همیشگی تشکیل می‌دهند؛ همان‌هایی که از اصولگرایان در سال‌های اخیر بی‌مهری‌های زیادی دیده‌اند. مرجع تصمیم‌گیری اصلی اصلاحات هم به دنبال شکل‌گیری مثلث اصلاح‌طلبان است. خبر جلسات مثلث اصولگرایان را پایگاه خبری پارس اعلام کرده و در خبری آورده است که «سه روحانی برجسته و انقلابی جلساتی را برای وحدت نیروهای انقلاب آغاز کرده‌اند. بعد از رویکرد نامناسب طیف سنتی اصولگرایان و برخی مخالفین وحدت بین جریان اصولگرا، اکنون سه روحانی برجسته، جلساتی را آغاز کرده‌اند تا در دایره‌ای بزرگ‌تر، وحدت بین نیروهای انقلاب را شکل دهند. اما سابقه برگزاری این نشست‌ها به گواه نگارنده خبر به یک سال پیش بازمی‌گردد و با این تفاسیر بزرگان اصولگرا درست از روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و شکست جریان اصولگرایی استراتژی‌های خود را برای انتخابات مجلس کلید زده بودند. در ادامه این خبر آمده است که از سال گذشته تاکنون سه جلسه بین آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله احمد جنتی برای وحدت نیروهای انقلاب برگزار شده است. در این جلسات تاکنون در مورد اصل ورود به موضوع وحدت نیروهای انقلاب، میزان پذیرش این موضوع در میان طیف‌های مختلف و نحوه تعامل با هر کدام، مباحثی مطرح شده است». نکته بارز این مثلث این است که این جلسات به همت و پیگیری آیت‌الله مهدوی کنی برگزار شده است و این در حالی است که پروژه‌های وحدت‌آمیز آیت‌الله مهدوی‌کنی در سال‌های اخیر بارها با واکنش‌های منفی و نافرمانی‌های اصولگرایان شکست خورده است. بعید به نظر می‌رسد که اصولگرایان بتوانند زیر سایه این مثلث انسجام پیدا کنند. برای سنجش موافقت این مثلث می‌توان به نخستین بزنگاه سیاسی کشور یعنی انتخاب هیات رئیسه مجلس در ماه آتی توجه کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها