شناسه خبر : 18657 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وضعیت نامشخص حزب اعتماد ملی

لاریجانی در پی تاسیس حزب؟

به گفته حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور «از آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون ۱۱ تشکل و حزب سیاسی برای دریافت مجوز نام‌نویسی کرده‌اند که تقاضای آنها در دست بررسی است.»

پدرام سهرابلو
بررسی تحولات مربوط به حوزه احزاب در هفته اخیر را با خبر مربوط به درخواست 11 حزب و تشکل سیاسی جهت اخذ پروانه فعالیت از کمیسیون ماده 10 احزاب آغاز می‌کنیم. به گفته حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور «از آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون 11 تشکل و حزب سیاسی برای دریافت مجوز نام‌نویسی کرده‌اند که تقاضای آنها در دست بررسی است.» جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جمعیت هم‌اندیشان البرز، حزب تلاشگران ایران اسلامی، حزب متحد، حزب مردمی اصلاحات، جمعیت دوستداران مشهد مقدس، مجمع حامیان عدالت اسلامی، حزب آزادگی ایران اسلامی، مجمع رهپویان بصیرت استان مازندران، جمعیت یاران خراسان و حزب پیشتازان عدالت تشکل‌های خواهان مجوز فعالیت از مراجع قانونی هستند. با این وجود محمد زارع‌فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات که نام آن در لیست فوق منتشر شده به خبرگزاری فارس گفته «در تاریخ 25 فروردین 93 پروانه فعالیت حزب صادر و با دایر کردن دفاتر خود در برخی استان‌ها فعالیت‌های خود را آغاز کردیم.» اما مرتضی آقا‌تهرانی دبیر کل جبهه پایداری ضمن تایید ارائه درخواست ثبت به وزارت کشور می‌گوید «فرآیند ثبت قانونی جبهه پایداری در حال انجام است و استمرار فعالیت این جبهه در حال حاضر مشکلی ندارد.» این در حالی است که قانون هر‌گونه فعالیت حزبی و تشکیلاتی را مشروط به دریافت مجوز کرده و مشخص نیست چرا جبهه پایداری از این قاعده پیروی نمی‌کند. در کنار این رویدادها به تحولات دیگری نیز باید اشاره کرد. لطف‌الله فروزنده قائم‌مقام دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که از تشکل‌های اصولگراست ضمن اعلام تشکیل کنگره عمومی این حزب در نیمه دوم سال جاری گفت در جلسه شورای مرکزی جمعیت ایثارگران ضرورت وحدت اصولگرایان و مراجعه به خرد جمعی برای نیل به توفیقات بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین خبرگزاری ایلنا از تداوم رایزنی‌هایی برای تشکیل جبهه واحد اصلاحات خبر داده است. مجید محتشمی سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان ضمن اشاره به موافقت غیررسمی اکثریت احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب با ایجاد یک جریان واحد از گفت‌وگوهای قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی با سید محمد خاتمی در این راستا خبر داد. خبرگزاری تسنیم از میرزابابا مطهری‌نژاد عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری نقل می‌کند برنامه‌های حزب برای انتخابات شروع شده هرچند ورود به مصادیق زودهنگام است. به گفته آقای مطهری‌نژاد حزب مردم‌سالاری در نظر دارد تا 12 تیرماه همایشی را در هتل المپیک برگزار کند. این گردهمایی با محوریت هماهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده برگزار می‌شود. در این میان خبرگزاری آریا نظر برخی فعالان سیاسی را در خصوص احتمال تاسیس حزب توسط رئیس‌ مجلس شورای اسلامی جویا شده است. حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی که قدیمی‌ترین تشکل سیاسی و قانونی کشور محسوب می‌شود به آریا گفته «اگرچه خبر تشکیل این حزب از سوی آقای لاریجانی نفی شده است اما ظاهراً ایشان پیگیری‌هایی داشته‌اند و با دریافت پیشنهادهایی در این خصوص مشورت‌هایی نیز انجام داده‌اند.» این فعال سیاسی معتقد است «اصولگرایان پیش از آنکه به ساختاری نیاز داشته باشند که وابسته به شخصیت‌ها باشد به انسجام فکری و محوریت قابل قبول برای همه نیروهای این جریان نیاز دارند خصوصاً با وضعیتی که آقای مهدوی‌کنی دارند و ممکن است یک ثلمه به محوریت روحانیت وارد شود به نظر می‌رسد بهتر است اصولگرایان در حال حاضر به برترین ثقلی که موجه باشد و بتواند همه اصولگرایان را جمع و منسجم کند، فکر کنند تا تشکیل یک‌حزبی که عدم انسجام و تفرقه را تشدید کند.»

بایدها و نبایدهای اصولگرایی
سید‌رضا تقوی رئیس‌ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور هفته گذشته رهسپار همدان شد تا سخنران ویژه همایش «بازخوانی اندیشه سیاسی امام خامنه‌ای» باشد. این فعال سیاسی اصولگرا که در اردیبهشت‌ماه احتمال تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی را مطرح ساخته بود «دفاع از ارزش‌های اسلامی، پایبندی به مبانی اسلامی، احترام و توجه به‌جایگاه روحانیت، ساده‌زیستی و پرهیز از اشرافی‌گری، عدالت‌محوری و مبارزه با فساد، اداره امور کشور با عقلانیت و قانون، دشمن‌شناسی، استکبارستیزی و موضع‌گیری صریح نسبت به دشمنان و تلاش برای وحدت امت اسلامی» را از بایدها و محورهای ایجابی گفتمان اصولگرایی برشمرده و «نافرمانی صریح، ضمنی و پنهانی از عوامل و تدابیر رهبری، بی‌توجهی به سرمایه انسانی، عدم رعایت موازین اخلاقی، خروج از خط امام (ره)، عدم رعایت اصول نظام اسلامی، ایجاد تفرقه، بی‌توجهی به قوانین، بی‌توجهی نسبت به مفاسد اقتصادی و عدم رعایت اصل تولی و تبری» را نیز در شمار نبایدها و محورهای سلبی این اندیشه و تفکر گنجانیده است. او از اصولگرایان خواسته از خودشیفتگی فاصله بگیرند تا مسیر وحدت‌شان هموارتر شود.

احمدی‌نژاد و شورای مجتهدان ولنجک
گرچه بسیاری از ناظران مجال فعالیت سیاسی موثر احمدی‌نژاد را بسیار تنگ می‌بینند این روزها اخباری از تحرکات انتخاباتی اطرافیان و اعضای حلقه رئیس‌ دولت سابق به گوش می‌رسد. از شایعه جدایی سیاسی محمود و اسفندیار تا رایزنی نزدیکان احمدی‌نژاد با شخصیت‌های اصولگرا می‌تواند نشانه‌ای دال بر آغاز تلاش‌ها برای جبهه‌بندی انتخاباتی باشد. در این میان خبر تشکیل شورای مجتهدان ولنجک که ادعا می‌شود با هدف نقش‌آفرینی در انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری فعالیت خواهد کرد از جنس دیگری است. ظاهراً «بهمن شریف‌زاده، عباس امیری‌فر، مسعود شفیعی‌کیا، کیانی و دو تن از طلاب سطح هشت مدرسه معصومیه» هسته مرکزی این حلقه را تشکیل می‌دهند. سایت اصولگرای پارس از برنامه‌های این حلقه برای دیدار با برخی روحانیون و کاندیداهای بالقوه مجلس خبرگان پرده برداشته و آقایان هاشمی‌شاهرودی و سید‌حسن خمینی را از شخصیت‌های مورد حمایت این جمع معرفی کرده است. اینکه اعضای حلقه مجتهدین مجوز اجتهاد دارند یا خیر موضوع بحث دیگری است اما سیدحسن خمینی بارها شایعات مربوط به کاندیداتوری خود در مجلس خبرگان رهبری را رد کرده ضمن آنکه هیچ قرابت سیاسی میان حلقه احمدی‌نژاد با آقایان مورد اشاره به خصوص نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز احساس نمی‌شود. مهم‌تر اینکه در عالم سیاست، حمایت جریان‌هایی مهم قلمداد می‌شود که وزن یا پایگاه اجتماعی قابل اعتنایی دارند وگرنه تحرکات افراد محدود در دایره‌ای تنگ که به ادعای بسیاری از اصولگرایان عقبه‌ای ندارند، محل اعتنا نیست چه برسد به آنکه از شخصیت‌هایی که مورد اقبال بخش وسیعی از شهروندان هستند نیز حمایت کنند. به عبارت روشن‌تر حلقه پیرامون احمدی‌نژاد با خبرسازی‌هایی از این دست و الصاق خود به بزرگان بیشتر درصدد کسب اعتبار است زیرا برای ادامه حیات سیاسی به بازسازی نیاز دارد و تجربه هم نشان می‌دهد برای نیل به هدف از هر ابزاری استفاده می‌کند. بنابراین در تحلیل این اخبار باید احتیاط‌هایی بیش از حد معمول به خرج داد.

وضعیت نامشخص حزب اعتماد ملی
رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در مصاحبه با روزنامه اعتماد به بازگویی سیر تشکیل و توسعه این حزب سیاسی اصلاح‌طلب پرداخته که حدود پنج سال از تعلیق فعالیت‌های آن می‌گذرد بدون آنکه حکم قضایی در مورد حزب صادر شده باشد. به گفته آقای منتجب‌نیا حدود سه ماه پس از انتخابات سال 1388 نیروهای امنیتی با پلمب دفتر مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی در جماران، دفتر مرکزی حزب در شهرک غرب را نیز پس از بازرسی و ضبط برخی وسایل پلمب کردند. او همچنین با بیان اینکه هنوز هیچ مدرک و سندی که بر توقف فعالیت‌های حزب و پلمب دفاتر آن دلالت کند ارائه نشده، می‌افزاید: «من بارها در سخنرانی‌های مختلف درخواست کرده‌ام که این اسناد و مدارک را به ما برگردانند. پرونده‌های اعضا و اسناد مالی و اداری است که به آنها نیاز داریم. چیز خطرناکی نیست و تنها ملزومات تشکیل یک حزب است اما هیچ کس پاسخگو نبود و معلوم نیست اموال حزب به کجا رفته است؟» با این حال این عضو جبهه اصلاح‌طلبان نسبت به بهبود شرایط فعالیت حزبی امیدوار است و می‌گوید: «باید از تجربه‌های گذشته استفاده کنیم و با اتحاد به استقبال انجام وظیفه انسانی و ملی خودمان برویم.»

کارگزاران سازندگی اصلاح‌طلب نیست
اکبر اعلمی فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از حزب کارگزاران سازندگی و متهم کردن آن به نفوذ در جریان اصلاح‌طلب به خبرگزاری فارس گفته: «اگر از دو سه شخصیت استخوان‌دار نزدیک به این حزب صرف‌نظر کنیم، بقیه اعضای کارگزاران به‌رغم تعداد کم عُده و عِده خود و تنها به دلیل برخورداری [از] پشتوانه‌ای به نام هاشمی، موج‌سوارانی هستند که کاسبکارانه بیشترین سهم را در قدرت چه در زمان هاشمی، چه در زمان خاتمی و چه در زمان روحانی از آن خود کرده‌اند.» این وکیل دادگستری که خود را اصلاح‌طلب مستقل می‌خواند ضمن بیان آنچه به زعم او موجب تقویت حزب کارگزاران شده، معتقد است «حساسیت کمتر شورای نگهبان» نسبت به حزب کارگزاران به موازات «‌ردصلاحیت احتمالی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات» و خودداری مردم از اقبال به «کاندیداهای جریان اصولگرا و اقتدارگرا» موجب آن خواهد شد تا گروه‌های سیاسی همسو با دولت نقش پررنگ‌تری در انتخابات مجلس یازدهم ایفا کنند.

جبهه پیروان، حزب فراگیر نمی‌شود
از فردای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تاسیس احزاب فراگیر مورد تاکید سیاست‌ورزان قرار گرفته است. محمدرضا عارف کاندیدای مستعفی انتخابات در تیرماه سال گذشته از برنامه خود برای تاسیس چنین حزبی خبر داد. علی‌اکبر ناطق‌نوری و برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز تشکیل احزاب فراگیر را سودمند دانسته‌اند. گفته می‌شود مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی پیش از انتخابات درصدد تبدیل جبهه پیروان خط امام و رهبری به یک حزب فراگیر بوده است. احزاب فراگیر را نباید با حزب واحد که در کشورهای کمونیستی و فاشیستی تشکیل می‌شوند یکی دانست. منظور از حزب فراگیر آن قسم از سازمان‌های سیاسی میانه‌ای است که دغدغه‌هایی ورای مرزبندی‌های ایدئولوژیک دارند و به‌جای جدال‌های نظری، برنامه‌هایی برای بهبود مدیریت کشور ارائه می‌کنند. با وجود این تحقق چنین هدفی نیازمند مقدماتی است که هم‌اکنون در دسترس نیستند. از این‌رو کمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان در اظهارات هفته گذشته خود با نافرجام دانستن تلاش‌های مرحوم عسگراولادی بر عدم آمادگی این تشکل برای فرورفتن در قالب حزبی تاکید کرده است. به گفته آقای سجادی این جبهه از «افراد حقوقی و تشکل‌های عضو تشکیل شده است» و کارکرد حزبی ندارد. اما همان‌طور که احمد خرم به خبرگزاری آریا گفته شاید اولویت اصلی اصولگرایان معتدل ایجاد تشکلی فراگیر برای طرد رادیکالیسم باشد. قدر مسلم آنکه اصلاح‌طلبان نیز به چنین تشکلی نیاز دارند و باید گام‌های موثری در این مسیر بردارند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها