شناسه خبر : 18546 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حساب وکتاب درآمد کوچک‌زاده

هاشمی: حالا راحت می‌میرم

هفته پیش یکی از پرخبرترین هفته‌های سال جدید در حوزه سیاست بود. از سویی با برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دهم، ساکنان چهار سال آینده هرم بهارستان شناخته شدند. از سوی دیگر مجلس نهم در واپسین روزهای حیاتش با وجود مخالفت بسیاری از دلسوزان، بررسی احکام دائمی برنامه پنج‌ساله توسعه را با سرعتی مثال‌زدنی پیگیری کردند و پیشنهادهای عجیبی از جمله تعطیلی هشتم ربیع الاول را به آن وارد کردند. در این زمینه اما تصویب برخی از احکام پیشنهادی دولت از جمله دریافت مالیات از آستان‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی در صورت اجرا می‌تواند تحولی بزرگ در میزان مالیات واریزی به خزانه به شمار آید. بحث بر سر ریاست آینده مجلس و ترکیب اکثریت و اقلیت نهاد قانونگذاری کشور نیز از دیگر سوژه‌های داغ هفته پیش بود. سفر پارک گئون هی رئیس‌جمهوری کره جنوبی به تهران و ملاقات او با مقام معظم رهبری و حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در صفحات نخست روزنامه‌های ایران قرار گرفت. در کنار این اخبار خبری از آن سوی اقیانوس‌ها نیز برای بسیاری از ایرانیان مهم بود و تا حدودی آنان را نسبت به آینده ناامید کرد. طبق اخبار تدکروز رقیب دونالد ترامپ در حزب جمهوریخواه از ادامه رقابت با این چهره جنجالی کنار کشید و عملاً مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده را کلید زد. بنابر‌این از این هفته دیگر باید شاهد رقابت هیلاری کلینتون و ترامپ باشیم. بسیاری نگران‌اند که شهروندان ایالات متحده شوخی‌شوخی به ترامپ رای دهند و عملاً مصیبتی جدید را بر مصائب جهان بیفزایند.
سرانجام در هفته پیش میزان دقیق بدهی‌های بابک زنجانی نیز معلوم شد. «ایسنا» در این باره نوشت: «رسول کوهپایه‌زاده، وکیل‌مدافع بابک زنجانی گفت: طبق اعلام قاضی ابوالقاسم صلواتی در دادنامه صادره، متهم ردیف اول پرونده نفتی به رد مال یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در حق شرکت نفت محکوم شده است. رسول کوهپایه‌زاده گفت: در حکمی که قاضی صلواتی برای موکلم صادر کرده، میزان بدهی وی مشخص شده و موکلم به رد یک میلیارد و 967 میلیون و 500 هزار یورو محکوم شده است؛ البته این رای قطعی نیست. دوستان شرکت نفت مدعی هستند که اموال بابک زنجانی یک‌ششم بدهی‌اش را پوشش نمی‌دهد که درست نیست؛ زیرا ارزش اموال داخلی موکلم در جلسه دادگاه از سوی معاون دادستان دو هزار و 600 میلیارد تومان اعلام شد که این اموال 30 درصد بدهی موکلم را پوشش می‌دهد.»
از شایعات مهم سیاسی هفته پیش نیز می‌توان به بخشی از گفت‌وگوی علی تاجرنیا نماینده پیشین مجلس با «آرمان» اشاره کرد. او در این گفت‌وگو تصریح کرد: «از گوشه و کنار شنیده می‌شود برخی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای آقای روحانی پیغام می‌فرستند که وی را از ادامه ریاست‌جمهوری خود در مرحله دوم منصرف کنند. این پیغام‌ها عمدتاً توسط افراد پرنفوذی که در ساختار قدرت نقش دارند برای آقای روحانی فرستاده شده است.»
سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت پیشین به کرمان هم دارای حاشیه‌های زیادی بود. به‌طور مثال رسانه‌ها خبر دادند، سید‌یحیی جعفری امام جمعه کرمان درخواست دیدار محمود احمدی‌نژاد را نپذیرفت و این دیدار از سفر رئیس دولت‌های نهم و دهم حذف شد.

هاشمی: حالا راحت می‌میرم
هفته پیش کتاب زندگینامه اکبر هاشمی‌رفسنجانی با حضور برخی چهره‌های فرهنگی و سیاسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رونمایی شد. کمتر کسی تصور می‌کرد که این جلسه حاشیه‌های چندانی داشته باشد. اما فردای این رونمایی، برخی سایت‌های خبری منتقد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار سخنانی از او مبنی بر اینکه «حالا که مملکت را از دست احمدی‌نژاد نجات دادم، می‌توانم راحت بمیرم»، سعی در تحریف اظهارات او داشتند، یک منبع آگاه حاضر در مراسم رونمایی از کتاب «روایت زندگی و زمانه» توضیحاتی در این زمینه به «انتخاب» ارائه داد. وی گفت: آیت‌الله هاشمی در این مراسم با اشاره به انتخابات ۹۲ و ۹۴ گفتند «حالاکه مملکت به اینجا رسیده و مردم به این سطح از آگاهی رسیده‌اند، الحمدلله می‌توانم راحت سر بر بالین مرگ بگذارم.» فردای آن روز «شرق» با انتشار عکسی از اکبر هاشمی‌رفسنجانی در صفحه نخست خود، تیتر «می‌توانم راحت سر بر بالین مرگ بگذارم» را انتخاب کرد.

حساب و کتاب درآمد کوچک‌زاده
این روزها نمایندگان مجلس به ویژه آنهایی که روزهای پایانی حضور خود را در هرم بزرگ پایتخت سپری می‌کنند، اظهارات بی‌سابقه‌ای را مطرح می‌کنند که مطمئناً در تاریخ سیاسی این کشور ثبت خواهد شد. به طور نمونه مهدی کوچک‌زاده در آخرین نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: جمع دریافتی‌هایم از ناحیه حق‌التدریسی دانشگاه و حق ماموریت‌های خارج از کشور و جوایز اهدایی و هزینه‌های نمایندگی بیش از یک میلیارد و 210 میلیون تومان است. وی دریافتی‌هایش از ناحیه حق‌التدریسی دانشگاه را حدود 90 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این مبلغ را به همراه 120 میلیون تومان از ناحیه جایزه‌ها و ماموریت‌های خارج از کشور که بیشتر از انگشتان یک دست نبود، از همان زمان وصول در دو صندوق قرض‌الحسنه یکی در دانشگاه تربیت مدرس و دیگری در بیرون از دانشگاه در بنیاد خدمات اسلامی برای پرداخت به مردم قرار دادم و اداره‌کنندگان این وجه کتباً و شفاهاً می‌دانند که در غیاب بنده اداره و مدیریت این وجوه با ولی امر خواهد بود.»
این اظهارات با واکنش محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس مواجه شد. او گفت: همه جا این هزینه‌ها مشخص بوده، اعلام هم می‌کردیم و در فیش‌های حقوقی نمایندگان نیز ثبت است که از 5/3 تا پنج میلیون تومان پرداخت کردیم. برخی نمایندگان چهار تا پنج دفتر در حوزه انتخابیه داشتند و حتی کارمند، ساختمان و هزینه‌های خدمات عمومی اعم از آب، برق، تلفن ثابت و تلفن همراهشان از این محل پرداخت می‌شد. حالا اگر نماینده‌ای این مبالغ را هزینه نکرده و 300 تا 400 میلیون تومان طی چهار سال جمع کرده، شنوندگان مطلع باشند که بسیاری از نمایندگان بابت هزینه‌هایشان هنوز بدهکار هستند... این گونه برداشت نشود که نمایندگان طی چهار سال 400 تا 500 میلیون تومان ماهی پنج، شش میلیون تومان دریافت کرده‌اند؛ این مبالغ جزو درآمدهای شخصی‌شان بوده است...
در زمینه حقوق دولتمردان هم هفته پیش احمد توکلی نماینده تهران ادعا کرد یکی از وزرا ماهانه 35 میلیون تومان دریافت می‌کند. این مساله سبب پرسش خبرنگاران از محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت شد. او نیز درباره حقوق خود و رئیس‌جمهوری گفت: «من عضو هیات علمی هستم. حقوق من، دریافتی عضو هیات علمی است و آقای رئیس‌جمهور نیز عضو هیات علمی است و همان حقوق را می‌گیرد.»

نفر هجدهم
در حالی که تصور می‌شد با اعلام نظر شورای نگهبان در ابطال رای مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان در مجلس تعداد بانوان حاضر در روز آغاز به کار مجلس دهم 17 نفر خواهد بود، سخنان هفته پیش حسن روحانی رئیس‌جمهوری این جوانه امید را در دل حامیان این نامزد رویاند که او نیز بتواند در هفتم خرداد میهمان بهارستان باشد. روحانی در هفته پیش دست کم دوبار تعداد بانوان مجلس را 18 دانست.
مجید انصاری معاون رئیس‌جمهوری در این باره تصریح کرد: از دید رئیس‌جمهوری نمایندگان زن مجلس 18 نفر هستند نه 18 منهای یک. ما معتقدیم قانون اساسی در کشور فصل‌الخطاب است و همه جا باید به آن عمل شود. بنابراین، طبق قانون اساسی کاندیدایی که در مرحله تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان مجوز حضور در انتخابات را می‌گیرد و مردم به او رای می‌دهند می‌تواند وارد مجلس شود. در این هفته عکس‌هایی منتسب به این منتخب اصفهان در سایت‌ها منتشر شد که باواکنش تند خالقی مواجه شد. او تاکید کرد این عکس‌ها مونتاژ شده است. محمد‌رضا عارف یکی از منتخبان تهران نیز در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشت: کدام دین چنین اجازه‌ای به شما داده است با آبروی یک بانوی مومنه بازی کنید چرا مسوولان که ادعا می‌کنند با تخلفات فضای مجازی در اسرع وقت برخورد می‌کنند در این خصوص سکوت کرده‌اند؟
به گزارش «ایلنا» علی صوفی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز در این باره تصریح کرد: در زمان امام اتفاقی مشابه مساله‌ای که برای خانم مینو خالقی افتاد رخ داده بود و در آن زمان اعتبار نامه نماینده از سوی وزارت کشور با وجود مخالفت شورای نگهبان صادر شد و وی بر کرسی نمایندگی نشست. از سوی دیگر آقای رئیس‌جمهور در سخنرانی خود تعداد نماینده‌های خانم در مجلس دهم را با احتساب خانم مینو خالقی 18 نفر اعلام کرد و این امر نشانگر دستور آقای رئیس‌جمهور در این رابطه است. وزارت کشور موظف است که به دستور او عمل کند در غیر این صورت تمرد از دستور رئیس‌جمهور خواهد بود و تخلف است و باید با آن برخورد کرد. وزارت کشور بر اساس دستور آقای رئیس‌جمهور که به حفظ قانون اساسی و نگهبانی از این قانون قسم یاد کرده مسوول است و دستوری که به وزیر داده می‌شود لاجرم باید مورد اجرا قرار بگیرد و اعتبار‌نامه حتماً باید صادر شود.
باید منتظر ماند و دید وزارت کشور اعتبارنامه خالقی را صادر خواهد کرد، یا در مقابل شورای نگهبان کوتاه آمده و منتظر استیضاح علی مطهری دیگر نماینده پایتخت خواهد شد.

برجامیان و نابرجامیان
هفته پیش «اعتماد» گفت‌وگوی مفصلی با سعید حجاریان داشت. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این گفت‌وگو تصریح کرد: «معتقدم مجلس آینده دو فراکسیون خواهد داشت، برجامیان و نابرجامیان. بحث در مورد ریاست عارف و لاریجانی بحث درباره دو نفر است که هر دو در داخل یک فراکسیون قرار دارند و هر دو آنها داخلی فراکسیون برجامیان محسوب می‌شوند. بنابراین این مساله‌ نمی‌تواند تبدیل به یک رقابت شود و با یک گفت‌وگو حل‌وفصل می‌شود.»
«جوان» در واکنش به این اظهارنظر در یادداشتی نوشت: «سعید حجاریان که تا دیروز اصرار داشت ایده و نظریه بدهد، اکنون سیاست‌ورزی را به کف خیابان آورده است. او آرایش مجلس آینده را نه اصولگرا-‌اصلاح‌طلب که دوگانه برجامیان‌-‌نابرجامیان نامیده است. چرا وی اصرار بر هویت اصلاح‌طلبی درباره خودشان را ندارد؟ و چرا یک توافق را مبنای آرایش سیاسی قرار می‌دهد؟ اول اینکه شرایط را برای جدایی از دولت فراهم نمی‌بیند و حاضر است از مفاهیمی استفاده کند که در سبد دولت هم دیده شود. دوم اینکه برجام را مطلع و بهانه‌ای برای «غرب‌مالی» و غربگرایی می‌داند. لذا ادبیات مبتنی بر درونگرا‌-‌‌برونگرا را ترجیح می‌دهد. اصرار دارد پرچم گرایش به غرب نو به نو شود. علت دیگر این است که می‌خواهند نیروهای انقلاب را نقطه مقابل توافق هسته‌ای برای انتخابات بعدی نگه دارند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها