شناسه خبر : 18188 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکنش به خاطره جدید اکبر هاشمی‌رفسنجانی

توصیه همسر امام(ره) به هاشمی

سخنرانی هاشمی بیش از سایر سخنرانی‌ها در این همایش واکنش به همراه داشت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این سخنرانی بیت امام‌خمینی(ره) را محور امید مردم دانست و با تاکید بر اینکه نباید گذاشت افراد «حسود و نادان» این کانون را در نظر مردم تضعیف کنند، گفت: «بعضی خشک‌مقدس‌ها یا دلواپسان گاهی اذیت‌هایی می‌کنند؛ اینها همان‌هایی هستند که قبلاً هم امام را اذیت می‌کردند اما همه به خوبی می‌دانیم که جامعه این خانواده را قبول دارند.»

سالن اجلاس سران در نیمه هفته پیش جمع بسیاری از یاران رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران بود. مراسمی برای بزرگداشت همسر امام (ره)؛ آنهایی که آمده بودند تا یاد و خاطره بانویی را گرامی بدارند که نقشی بزرگ در زندگی امام و انقلاب داشت. حسن روحانی رئیس‌جمهور و اکبر هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مهمانان ویژه این مراسم بودند. با این حال سخنرانی هاشمی بیش از سایر سخنرانی‌ها در این همایش واکنش به همراه داشت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این سخنرانی بیت امام‌خمینی (ره) را محور امید مردم دانست و با تاکید بر اینکه نباید گذاشت افراد «حسود و نادان» این کانون را در نظر مردم تضعیف کنند، گفت: «بعضی خشک‌مقدس‌ها یا دلواپسان گاهی اذیت‌هایی می‌کنند؛ اینها همان‌هایی هستند که قبلاً هم امام را اذیت می‌کردند اما همه به خوبی می‌دانیم که جامعه این خانواده را قبول دارند.» عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود روایتی از خواسته همسر امام خمینی از او در زمان انتخابات سال 84 و حضورش در عرصه انتخابات بیان کرد و گفت: «در سال 84 راضی نبودم که به رقابت‌های انتخاباتی وارد شوم اما خانم ثقفی من را خواستند و فرمودند امام (ره) این انقلاب را به دست شما و دوستان‌تان سپرده‌اند، آیا می‌دانید اینها چه کسانی هستند و با انقلاب چه خواهند کرد. با این حرف‌شان تکان خوردم و اشک به چشمم آمد و قبول کردم.» انتشار این اظهارات با واکنش تند برخی رسانه‌ها مواجه شد. حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان در این باره نوشت: «آقای هاشمی می‌فرمایند: «در سال ۸۴ یک موی بدنم راضی نبود کاندیدا شوم. چرا که دولت آقای خاتمی بود و من گفتم نمی‌آیم، همسر امام مرا خواست و به من گفت: امام این انقلاب را به دست شماها سپردند. آیا شما می‌دانید اینها چه کسانی هستند؟ همین صحبت‌های همسر امام سبب شد من قبول کنم و پذیرفتم.» درباره این بخش از اظهارات ایشان پرسش‌هایی هست؛ چرا جناب هاشمی‌رفسنجانی در نقل خاطرات و مسائل گذشته به درگذشتگان استناد می‌کنند که پی بردن به صحت و سقم آن نیازمند دسترسی به آنان است و این دسترسی امکان‌پذیر نیست؟ ...با توجه به اینکه آقای هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ موفق به کسب آرای مردم نشده و از رقیب خود شکست خورده بود، پیشنهاد منتسب به همسر حضرت امام (ره) را چگونه باید تفسیر کرد؟ آیا مقصود همسر امام راحل (ره) از توصیه به نامزدی آقای هاشمی در انتخابات ۸۴ این بوده است که ناکامی ایشان در کسب آرای مردم را به نمایش بگذارند؟!» احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس نیز در این باره گفت: «یکی از مشکلات آقای هاشمی این است که مطالب خود را به کسانی مستند می‌کند که اکنون دیگر در قید حیات نیستند.» او تاکید کرد: «نمی‌خواهم آقای هاشمی‌رفسنجانی را متهم کنم، اما بهتر است مطالبی مطرح نکند که منابعی برای تایید آن اکنون وجود ندارد، زیرا این نحوه رفتار، ارزش تاریخی کتاب‌های خاطرات ایشان را هم زیر سوال می‌برد.»
دو روز بعد از واکنش‌ها اکبر هاشمی در دیدار جمعی از سرداران و فرماندهان سابق کمیته‌های انقلاب اسلامی و نیروهای انتظامی، فرصت را برای پاسخگویی مناسب دید. او در این نشست و در پاسخ به نگرانی یکی از سرداران در خصوص موج جدید هجمه رسانه‌ای علیه او، اظهار کرد: «نگران این هجمه نیستم و همه این حرف‌ها را سابق نیز گفته بودم، اما جریان‌های افراطی در این شرایط احساس نگرانی بیشتری می‌کنند.» او به اقدام توهین‌آمیز گروهی که چند سال قبل در حرم امام (ره) مانع سخنرانی حاج‌سید‌حسن خمینی شده بودند، اشاره و تصریح کرد: «همین گروه، پیاده نظام دلواپسان امروزند.»
باید منتظر ماند و دید اکبر هاشمی مجدد کی دست در انبان خاطرات خود خواهد کرد و برگی جدید را روی میز خواهد گذاشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها