شناسه خبر : 1811 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اصولگرایان به مرزهای اصلاح‌طلبی رسیده‌اند

چشم‌انداز مبهم ائتلاف لاریجانی با اصولگرایان

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخابات آینده نیز گفت: «امید مردم در این انتخابات بیشتر از انتخابات دو، سه دوره گذشته است. علتش هم این است که در انتخابات قبل نتیجه گرفتند. به‌علاوه خیال مردم جمع است چون می‌دانند در این طرف - دولت - اشکالی وجود ندارد.

پدرام سهرابلو
در پی اعلام تشکیل شورای ائتلاف اصولگرایان موسوم به گروه هشت که هدف از آن کاهش اختلافات و ایجاد همگرایی در صفوف این جریان است برخی از رسانه‌های نزدیک به این طیف از تحقق پروژه وحدت اصولگرایان با پیوستن علی لاریجانی به هسته اصلی ائتلاف خبر دادند. چندی پیش هفته‌نامه صدا از تلاش «همگرایی اصولگرایان معتدل» برای دفع تندروی در این جریان سیاسی نوشت و از «علی لاریجانی، علی‌اکبر ناطق نوری، مرتضی مقتدایی و علی‌اکبر ولایتی» به عنوان راهبران این حرکت نام برد. انتشار این خبر به فاصله‌ای کم باعث تحرک برخی رسانه‌های اصولگرا در تکذیب و رد این رویداد شد اما سخنان علی لاریجانی در یک برنامه تلویزیونی درستی این خبر را تلویحاً تایید کرد. با این حال اهتمام اصولگرایان به ایجاد وحدت با خبر تشکیل گروه هشت که نمایندگانی از گروه‌های مختلف اصولگرا را گردآورده، تداوم پیدا کرد. هفته‌نامه مثلث غلامعلی حداد‌عادل را مبتکر این فرمول برای نیل به وحدت معرفی کرد و چندی بعد حداد‌عادل به عنوان سخنگوی این گروه تعیین شد.
در پی آن روزنامه کیهان هم در گزارشی از تکاپوی رئیس مجلس هفتم برای رفع اختلافات درون‌جناحی اصولگرایان در قالب این گروه خبر داد و سپس خبرگزاری تسنیم با انتشار خبر پیوستن «علی لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان» وحدت موصوف را تحقق‌یافته خواند. در پی تکذیب این خبر و تشکیک در این خبر توسط روزنامه بهار که به نقل از کاظم جلالی، ائتلاف لاریجانی با اصولگرایان با ساز و کار مورد نظر را تکذیب کرده بود، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از قول علی لاریجانی اعلام کرد وی به ائتلاف و وحدت با اصولگرایان متعهد است. یکی دو روز بعد اما یک عضو فراکسیون رهروان ولایت با انتقاد از ساز و کار جبهه متحد اصولگرایان خاطرنشان کرد این فرمول چیزی جز تکرار تجارب ناموفق سال‌های گذشته نیست. به گزارش «خانه ملت» منصور حقیقت‌پور همچنین «ضمن اشاره به خبرهای ضد و نقیض در رابطه با حضور لاریجانی در جلسات ائتلاف اصولگرایان گفت: خبرهای منتشر‌شده در رابطه با حضور لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان کذب است و ایشان در جلسات ائتلاف اصولگرایان تاکنون حضور نداشته‌اند و نخواهند داشت.» اما این خبر نیز توسط نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه تکذیب شد که می‌گوید علی لاریجانی پذیرفته تا در کنار جبهه پایداری در شورای ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان قرار گیرد. روزنامه اعتماد اما معتقد است رئیس مجلس شورای اسلامی راه سومی را در پیش گرفته یعنی پایی در زمین اصولگرایان و دستی در دست اعتدالگرایان؛ از همین رو می‌شود این گمانه را در نظر داشت که رئیس فعلی مجلس کج‌دار و مریز در جلسات انتخاباتی اصولگرایان حاضر خواهد شد اما دقیقه۹۰ راهش را از آنان جدا خواهد کرد. از سوی دیگر نمی‌شود انتظار داشت علی لاریجانی مزد حمایت‌های خود از دولت در ماجرای برجام را از روحانی توقع نداشته باشد.
این همان دغدغه‌ای است که یکی، دو ماه پیش نشریه پنجره نزدیک به علیرضا زاکانی از آن پرده برداشت و نوشت «علی لاریجانی‌... در صورتی که با نگاه کوتاه‌مدت به انتخابات مجلس آتی، از جریان اصولگرایی کوچ و به محفل دیگری رجوع کند، هرچند احتمال آن هست که ثمره مثبتی در مجلس دهم برای خود دست و پا کند اما پس از گذشت مدت زمانی نه‌چندان طولانی و با حذف بخش اعظم پایگاه اجتماعی خود در بدنه اصولگرایان به‌طور کلی از سطح سیاستمداران درجه یک کشور حذف شده و به شخصیتی درجه دوم در سپهر سیاست تبدیل می‌شود.» اما روزنامه شرق با انعکاس این خبر که روز یکشنبه «فراکسیون رهروان ولایت با تشکیل جلسه‌ای صبحگاهی، عدم پیوستن به ائتلاف اصولگرایان را تصویب کرد» آن را در حکم جدایی قطعی لاریجانی از ائتلاف دانسته و نتیجه گرفته اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی باید با جبهه پایداری رقابت کنند. در خصوص وحدت اصولگرایان احمد کریمی‌اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار نیز به خبرآنلاین گفته است: «اگر برخی آقایان که جایگاه چندان بالایی هم ندارند همچنان بر خواسته‌های خود پافشاری کنند به مشکل می‌خوریم. ما به اصل پرهیز از افراط و تفریط معتقدیم و می‌گوییم تنها کسانی می‌توانند به اهداف خود برسند که در امور اعتدال داشته باشند.» به نظر این فعال اصولگرا مشکل فعلی در اردوگاه این جریان، وجود اجتهاد شخصی است که معمولاً از جانب گروه‌ها و افراد کم‌سابقه و بی‌تجربه صورت می‌پذیرد.

نسبت به اعمال سلیقه‌ای قانون دغدغه داریم
معاون سیاسی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی دغدغه‌هایی مانند اعمال سلیقه‌ای قانون دارند و از این جهت، تمامی تلاش خود را مصروف عدم تفسیر به رای کردن از قانون نسبت به کاندیداهایشان کرده‌اند، خاطرنشان کرد انتظار اصلاح‌طلبان از دولت در این برهه مهم و حساس، در اجرای قانون خلاصه می‌شود. اشرف بروجردی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد اگر قانون به درستی و بدون اعمال‌نظر شخصی و گروهی اجرا شود، هیچ‌کس دغدغه‌ای ندارد به همین دلیل «نوع برداشت از مساله و تفسیر به رای کردن قانون موجب نگرانی است و این نگرانی فقط مختص به اصلاح‌طلبان نیست، بلکه تمامی دلسوزان نظام این نگرانی را دارند که قانون به سلیقه افراد تفسیر شود». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه تفسیر به رای قانون موجب خدشه وارد شدن به آن می‌شود، افزود «دولت موظف است مانند چشم مردم بر صحت انتخابات و تایید صلاحیت‌ها نظارت کند و موجب شود مردم این احساس را داشته باشند که نامزد مطلوب‌شان در میان نامزدهای تایید صلاحیت‌شده قرار دارد و بی‌دلیل رد صلاحیت نشده است.» بروجردی مدعی شد در سال‌های گذشته و در برخی مقاطع، سلایق جناحی فوق قانون عمل کرده‌اند و «این مساله موجب شد تا در برهه‌ای مردم از صندوق‌های آرا دور شوند ولی با فراخوان بازگشت به صندوق‌ها شاهد حضور و مشارکت مردم بودیم که نمونه آن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ رخ داد.»

امضای میثاق؛ خوان هفتم کاندیداهای اصلاح‌طلب
محمدرضا عارف رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در نشست خبری هفته گذشته خود ضمن تبیین وضعیت جریان اصلاح‌طلب و خط‌مشی آن در قبال انتخابات، به انتقاد از صداوسیما پرداخت که کوچک‌ترین حرکت جریان اصولگرا را پوشش می‌دهد اما «تا امروز حتی یک بار هم در مورد شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» خبری منتشر نکرده است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از صداوسیما خواست این رسانه نگاهی بی‌طرفانه به دو بال اصلی نظام یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان داشته باشد. رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه با تاکید بر تعهد اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان به وحدت در انتخابات اسفندماه و ارائه لیست واحد، اطمینان داد سرلیست اصلاح‌طلبان نیز شخصیتی اصلاح‌طلب باشد. رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پایان هفت شاخص ارزیابی و انتخاب نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس توسط جریان اصلاح‌طلب را «برخورداری از پیشینه اصلاح‌طلبی، اشتهار به پاکدستی، تاکید بر چرخش نخبگان بر مبنای سن و جنسیت، توانمندی علمی و تجربی، حسن شهرت و مقبولیت اجتماعی، قابلیت بالای رای‌آوری و تایید و امضای میثاق‌نامه‌ای که توسط شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان مشخص شده» معرفی کرد.

اصولگرایان به مرزهای اصلاح‌طلبی رسیده‌اند
یک استاد دانشگاه با اشاره به وجود نشانه‌هایی مبنی بر تقویت حسابگری در رفتارهای مردم مدعی است که اکنون «اصلاح‌طلبی گفتمان غالب جامعه ایران است». احمد نقیب‌زاده در گفت‌وگو با روزنامه وقایع‌اتفاقیه افراطی‌گری بخشی از اصولگرایان را باعث هراساندن چهره‌های جاافتاده این جریان دانسته و بر همین اساس استدلال می‌کند «بسیاری از اصولگرایان خردورز هم در حقیقت به سمت مرکز (اعتدال) متمایل شده‌اند و درواقع می‌توان گفت به مرزهای اصلاح‌طلبی نزدیک شده‌اند.» این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با این پیش‌بینی که شورای نگهبان دچار زیاده‌روی در رد صلاحیت‌ها نخواهد شد، بروز فضای هیجانی را به زیان اصلاح‌طلبان ارزیابی کرده و با نفی ضرورت گفت‌وگوی ملی در آستانه انتخابات این پیشنهاد را مختص مواقع جنگ و بحران می‌داند و می‌افزاید: «انتخابات محل منازعه سیاسی است. یعنی مرزبندی‌ها و غریب‌سازی‌ها بیشتر مطرح است تا اتفاق و به هم نزدیک بودن‌ها. هر حزبی سعی می‌کند ویژگی‌های خودش را برجسته کند و خط متمایز خود را با دیگران برجسته کند. درواقع نشان دهد، ویژگی‌های مختص خود را دارد و از مردم بخواهد به خاطر همین ویژگی‌ها به او رای دهند. بنابراین به‌اصطلاح یک اتفاق ملی یا گفت‌وگوی ملی در چنین مواردی اساساً بی‌معنا است.» به نظر نقیب‌زاده 60 درصد مجلس آینده به صورت مساوی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تقسیم شده و 40 درصد دیگر نصیب میانه‌روها می‌شود که در این صورت مجلسی کارآمدتر خواهیم داشت.

بگذارند هر چه مردم می‌خواهند همان‌طور شود
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «انتخابات پرشور راه نفوذ را می‌بندد» در مصاحبه‌ای تفصیلی با روزنامه آرمان به بیان نظرات خود درباره مسائل مختلف پرداخت و در خصوص انتخابات آینده نیز گفت: «امید مردم در این انتخابات بیشتر از انتخابات دو، سه دوره گذشته است. علتش هم این است که در انتخابات قبل نتیجه گرفتند. به‌علاوه خیال مردم جمع است چون می‌دانند در این طرف -دولت- اشکالی وجود ندارد. در طرف دیگر محدودیت‌هایی وجود دارد. امیدوارم در آن‌طرف هم عقلانیتی حاکم شود که فضای خوب و امن حاضر را به جهت خیالات واهی ناامن نکنند و بگذارند هر چه مردم می‌خواهند، اتفاق بیفتد. چون اگر این اتفاق بیفتد، امنیت ما پایدار می‌شود.» اکبر هاشمی رفسنجانی درباره شرایط احراز صلاحیت‌ها نیز با اشاره به قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص که در مقام حکمیت بین مجلس و شورای نگهبان صادر شده، تجاوز از قانون را به «هیچ‌وجه مناسب» ندانست و تاکید کرد امنیت کشور در منطقه مثال‌زدنی است و «نباید این حالت را با ناراضی کردن افکار عمومی و مخصوصاً جوان‌ها و تحصیلکرده‌ها ـ چون الان اینها مرجع شدند ـ به هم زنند و ناامن کنند.»

«برندسازی سیاسی» و الزامات آن
پایگاه خبری عصر ایران در سلسله گفت‌وگوهایی با «رسول بابایی» دانش‌آموخته علوم سیاسی و صاحب‌نظر در موضوع برندسازی انتخاباتی به این مقوله پرداخته و در چهارمین گفت‌وگو از این دست «برند حسن روحانی» را مورد ملاحظه قرار داده است. به‌زعم بابایی برند روحانی به عنوان یک برند کارکردی و با جایگاه‌یابی در جامعه به عنوان کارگزار تغییر توانست پیروز انتخابات سال 92 باشد. بابایی داشتن «ساب برند» قوی در حوزه سیاست خارجی را از نقاط قوت برند روحانی برشمرد و در مقابل نداشتن وضوح را از نقاط ضعف برند وی دانست. به نظر وی برند روحانی را در انتخابات 96 با یک پیام اقتصادی قوی می‌توان به چالش کشید. هر چند که روحانی شانس اول پیروزی در آن انتخابات خواهد بود. گفتنی است در گفت‌وگوهای قبلی مطالبی در خصوص «برند‌سازی» مطرح شده و برند سیاسی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. به گفته آقای بابایی، هاشمی‌رفسنجانی اکنون به یک مگابرند تبدیل شده و برند احمدی‌نژاد دوران افول را می‌گذراند. با این حال وضعیت کنونی را نباید وضعیت باثبات و بدون تغییر در نظر گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها