شناسه خبر : 17707 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صادق زیباکلام از اولویت‌های مجلس می‌گوید

مجلس بهبود معیشت را در دستور کار قرار دهد

حدود یک سال و نیم از عمر مجلس نهم مانده ‌است. این روزها شاهد بررسی طرح‌های زیادی در مجلس هستیم که هر چند مطمئناً با هدف خیر طرح شده‌اند، اما بسیاری از آنها برای دولتمردان، تحلیلگران امور ایران یا حتی مردم، در فهرست اولویت‌های نخست قرار نمی‌گیرند. این در حالی است که بسیاری از لوایح و طرح‌های مهم‌تر به سبب محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای بسیار دیرتر امکان طرح در صحن را می‌یابند.

مجلس بهبود معیشت را در دستور کار قرار دهد
معصومه ستوده
حدود یک سال و نیم از عمر مجلس نهم مانده ‌است. این روزها شاهد بررسی طرح‌های زیادی در مجلس هستیم که هر چند مطمئناً با هدف خیر طرح شده‌اند، اما بسیاری از آنها برای دولتمردان، تحلیلگران امور ایران یا حتی مردم، در فهرست اولویت‌های نخست قرار نمی‌گیرند. این در حالی است که بسیاری از لوایح و طرح‌های مهم‌تر به سبب محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای بسیار دیرتر امکان طرح در صحن را می‌یابند. بررسی رویکرد مجلس در برابر دولت و دغدغه‌هایی که باید در دستور کار قرار بگیرد، به بهانه‌ای تبدیل شد تا با صادق زیباکلام در این مورد گفت‌وگو داشته باشیم. استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بر این باور است که بعضی از نمایندگان بیش از آنکه دغدغه مردم را داشته باشند، نگران خود هستند و دغدغه مردم را ندارند.
حدود یک سال و نیم تا پایان عمر مجلس نهم باقی‌مانده است، فکر می‌کنید مهم‌ترین اولویت‌های مجلس نهم چیست؟ به عبارت بهتر، نمایندگان مجلس باید چه دغدغه‌هایی را در یک سال باقی‌مانده در دستور کار خود قرار دهند.
مجلس در مدت زمان باقی‌مانده باید تفاهم را با دولت بیشتر کند. به نظرم فضای تفاهمی بین دولت و مجلس به شدت آسیب دیده است. این تصور در بین مردم شکل گرفته است که مجلس اجازه نمی‌دهد دولت دغدغه‌های مردم را برطرف کند.

به دلیل رای عدم اعتماد به نامزدهای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای بعضی از کرسی‌های وزارت، فکرمی کنید این تصور در بین مردم شکل گرفته است.
بله، متاسفانه مجلس این نکته را به فراموشی سپرده است که آقای روحانی ۱۹ میلیون رای آورده است. با وجود این، مجلس گاه با تمام قوا در برابر دولت صف‌آرایی کرده و به گونه‌ای رفتار می‌کند که صدای بسیاری از مردم را درآورده است. واقعیت این است که تفکر کارشکنی طرف تندرو مجلس، برگرفته از چهار میلیون رایی است که به سبد رای یکی از نامزدهای تندرو انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین تعلق دارد. همین مساله موجب شده مجلس در برابر دولت ایستادگی کند.

فکر نمی‌کنید که اصولگرایان معتدل در این مورد با اعضای جبهه پایداری هم‌عقیده هستند، به هر حال همراهی آنها به یک رای اعتماد اختصاص ندارد؟
متاسفانه اصولگرایان بعد از ۲۴ خرداد و پیروزی آقای روحانی دچار تشتت گسترده شدند. شکست اصولگرایان باعث شد اصولگرایان تندرو و معتدل به صورت دقیق‌تری از یکدیگر تفکیک شوند. بدتر اینکه، این اصولگرایان تندرو بودند که توانستند زمام امور را در دست گرفته و به اصولگرایان معتدل خط بدهند. شما به این نکته توجه کنید که وقتی آقای نیلی‌احمدآبادی یا دانش‌آشتیانی رای نمی‌آورد، این مساله بیش از آنکه شکست دولت روحانی تلقی شود، شکست اصولگرایان معتدل محسوب می‌شود. اصولگرایان باید بدانند که رای عدم اعتماد به این وزیران؛ بیش از آنکه شکست دولت باشد، شکست اصولگرایان معتدلی همچون محمدرضا باهنر نایب ‌رئیس مجلس و احمد توکلی است.

یعنی بر این باورید که جبهه پایداری برای اصولگرایان خط مشی تعیین می‌کند؟
بله، بدنه اصولگرای مجلس تحت نفوذ جبهه پایداری است.

به نظر شما چه دلیلی موجب شده که اصولگرایان معتدل مجلس جایگاه خود را از دست بدهند و تحت تاثیر اعضای جبهه پایداری قرار بگیرند؟
به نظرم این رویکرد اصولگرایان مجلس فاجعه است. اگر نمایندگان اصولگرای مجلس در برابر اعضای جبهه پایداری، منفعلانه عمل می‌کنند به این دلیل است که بعد از فوت آقایان مهدوی‌کنی و عسگراولادی فردی وجود ندارد که آنها را دور هم جمع کرده و نقش ریش‌سفیدی را برای آنها بازی کند. در برابر این جبهه، آیت‌الله مصباح‌یزدی قرار دارد که ایشان توانسته گروه پایداری را دور هم جمع کند. به هر حال بسیاری معتقدند که نظرات آیت‌الله مصباح‌یزدی رهبر معنوی جبهه پایداری در حوزه مدیریت جامعه، دانشگاه و فعالیت سیاسی نمی‌تواند منافع کشور را تامین کند. اصولگرایان معتدل نباید اجازه بدهند آقای مصباح هدایت آنها را در دست بگیرد.

به نظر شما چه رویکردی را نمایندگان مجلس نهم باید در طول یک سال آینده در پیش بگیرند و بیشتر چه دغدغه‌هایی را مد نظر قرار دهند.
نمایندگان مجلس که در دایره اصولگرایان معتدل قرار می‌گیرند باید تکلیف خود را با اعضای جبهه پایداری روشن کنند. این نمایندگان با مد نظر قرار دادن منافع مردم و تصویب قوانینی که گرهی از مشکلات مردم باز می‌کند، باید نشان بدهند منافع ملی برای آنها در اولویت نخست قرار می‌گیرد. هر چند این رویکرد به ضرر آنهاست. امکان دارد که از سوی این افراد بایکوت شوند اما حداقل نزد افکار عمومی، جایگاه بهتری پیدا می‌کنند.

این وضعیت که شما به تصویر کشیدید درواقع موجب یک جنگ درون‌گروهی می‌شود.
شاید. اصولگرایان معتدل یک بار برای همیشه باید این کار را انجام دهند. تا زمانی که اصولگرایان معتدل این ملاحظات را رعایت کرده و در برابر جبهه پایداری سکوت اختیار کنند، ناچار می‌شوند تحت نفوذ جبهه پایداری باشند و این گروه رادیکال برای گروه سیاسی با سابقه‌ای همچون اصولگرایان معتدل تعیین تکلیف می‌کند.

اگر شما جای نمایندگان مجلس بودید در طول یک سال آینده چه اقداماتی را دستور کار قرار می‌دادید؟
به نظرم نمایندگان در طول یک سال آینده باید تلاش زیادی را انجام دهند تا بتوانند دولت را برای برون‌رفت از وضعیت موجود یاری برساند. وضعیت اقتصاد کشور در طول هشت سال گذشته به مخروبه‌ای شباهت یافته است که تنها یک معجزه می‌تواند کشور را از این وضعیت نجات دهد. البته دولت در این مسیر تلاش‌هایی را انجام می‌دهد اما به نظر می‌رسد مجلس باید توانی بیشتر را صرف پیشبرد اهداف دولت کند.

به طور دقیق چه کاری را در اولویت قرار می‌دادید.
دولت تلاش دارد وضعیت تولید سر و سامانی بگیرد اما اگر مجلس همکاری لازم را انجام ندهد این آرمان محقق نمی‌شود. نمایندگان مجلس به جای سوالات مکرر از وزیران که در تاریخ ایران بی‌سابقه است باید راهکاری برای بهبود معیشت مردم انجام دهند. اگر دولت لایحه‌ای ارائه نکرد، نمایندگان مجلس باید در قالب طرح این کار را انجام دهند.

شما به نکته جالبی اشاره کردید. آقای خباز معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور، در مصاحبه‌ای گفته‌اند نمایندگان مجلس برای بررسی لایحه خروج از رکود حاضر نشدند پیشنهاد ریاست مجلس مبنی بر لغو تعطیلات تابستانه را قبول کنند. همین موجب شد این لایحه با وجود آنکه در مردادماه به مجلس ارائه شده اما با وجود گذشت چهار ماه هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است؟
گاهی اوقات انسان گمان می‌کند نمایندگان مردم نمی‌دانند که مردم چه دغدغه‌هایی داشته و مشکلات مردم چیست. شما این نکته را مد نظر قرار بدهید که این لایحه باید در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار می‌گرفت، به هر حال وضعیت اقتصادی ایجاب می‌کند که مجلس قاطعانه وارد میدان شود اما متاسفانه رهبری ۲۰۰ نماینده مجلس در دست ۴۰ نماینده تندرو قرار گرفته و این نمایندگان رادیکال هستند که اولویت‌های مجلس را تعیین می‌کنند. این نمایندگان اجازه نمی‌دهند که لوایح تاثیر‌گذار در مجلس به تصویب برسد، بنابراین با فرصت‌سوزی بستری را فراهم می‌کنند تا دولت با مشکل روبه‌رو شود. البته این تنها موردی نیست که نمایندگان به راحتی از کنار آن عبور می‌کنند. متاسفانه جبهه پایداری مانع وحدت و همکاری بدنه اصولگرایان با دولت می‌شود. این افراد اجازه نمی‌دهند از نظر اقتصادی ائتلافی بین دولت و مجلس به وجود بیاید. شما اطمینان داشته باشید که نمایندگان تنها با لایحه خروج از رکود این رفتار را انجام نمی‌دهند. شما به زودی و هنگام بررسی بودجه، متوجه می‌شوید که چطور این نمایندگان تندرو برای دولت، بحران ایجاد می‌کنند. همین رفتار موجب شده است این ارزیابی نسبت به نمایندگان مجلس وجود داشته باشند که مجلسیان دغدغه همه چیز دارند اما دغدغه مردم را ندارند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها