شناسه خبر : 1756 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه ها - ۲

: گاردین در مقاله‌ای، موضوع پخش «ربنا» را دستمایه یکی از مقالات خود قرار داده و با عنوان «ربنا؛ صدای گم شده رمضان» از عادت ۳۰‌ساله و تمایل ایرانیان روزه‌دار و حتی افرادی که روزه نمی‌گیرند به شنیدن آوای ربنای محمدرضا شجریان خبر داده است.

ربنای شجریان در گاردین
نوشت: گاردین در مقاله‌ای، موضوع پخش «ربنا» را دستمایه یکی از مقالات خود قرار داده و با عنوان «ربنا؛ صدای گم شده رمضان» از عادت 30‌ساله و تمایل ایرانیان روزه‌دار و حتی افرادی که روزه نمی‌گیرند به شنیدن آوای ربنای محمدرضا شجریان خبر داده است. در این مقاله، گاردین با تمجید شجریان در اجرای ربنا به عنوان اجرایی که نفس را در سینه حبس می‌کند به تشریح ویژگی‌های ربنا پرداخته و دو آیه از آیات این مناجات را به انگلیسی ترجمه کرده است. گاردین می‌افزاید در سه سال اخیر مردم ایران دیگر این آوای مشهور را نمی‌شوند و دلیل آن را در ارتباط با مواضع سیاسی شجریان قلمداد می‌کند. مقاله‌نویس در تمثیلی آورده است که رمضان بدون ربنا مثل کریسمس بدون کارول (آوای سنتی مسیحیان هنگام کریسمس) است.


سازمان آب به خوزستانی‌ها غرامت بدهد
نوشت: سیدشریف حسینی نماینده اهواز در مجلس از وضعیت آب خوزستان انتقاد کرد. او گفت: وزارت نیرو به جای دریافت مبلغ آب‌بها از مردم خوزستان باید بابت آب بی‌کیفیتی که به مردم می‌دهد، به آنها غرامت پرداخت کند. واقعیت این است که مردم خوزستان در چند سال اخیر، آب باکیفیتی را در لوله‌های منازل خود ندیده‌اند این در حالی است که مسوولان حاضر به قبول این واقعیت نیستند. سازمان آب عقیده دارد آب خوزستان مشکل ندارد در حالی که مردم از آب لوله‌کشی نه‌تنها برای نوشیدن که برای پخت غذا نیز استفاده نمی‌کنند. همچنین در مدت اخیر بیماری‌های پوستی ناشی از آب بی‌کیفیت بیشتر شده و برخی از مردم حتی برای استحمام نیز از آبی که به صورت بشکه‌ای خریداری می‌شود، استفاده می‌کنند.


توضیحات نامی درباره طواف
نوشت: محمدحسن نامی وزیر ارتباطات با حضور در برنامه آسمان شب، به برخی از یافته‌های علمی اشاره کرد: «.... اولین جایی که از آب بیرون آمد همین خشکی‌هایی است که امروزه مکه بر آن واقع شده است. اولین بنایی که حضرت آدم بر روی خشکی پدیدار شده از آب ایجاد کرد، همین کعبه امروزی بوده است... کعبه امروزی با چهار رکن در چهار جهت اصلی زمین به وجود آمد... اگر دایره‌ای به مرکزیت کعبه به شعاع 184 کیلومتر رسم کنیم متوجه می‌شویم هیچ خط گسلی از این شعاع عبور نکرده است. طواف دور کعبه و از راست به چپ انجام می‌شود... هر چیزی که چرخش طبیعی دارد در همین جهات است گردش سلول، الکترون به دور خودش، خون در بدن، از راست به چپ است.»


ادبیات عجیب یک امام‌جمعه درباره آرایش زنان
نوشت: ابراهیمی، امام جمعه انار روز جمعه ۲۱ تیر در سخنانی گفت: زنانی که آرایش کنند و به خارج از خانه بروند، اگر به همسران‌شان گفته شود «د...ث»، حق‌شان است! سایت محلی انارپرس که اخبار این شهرستان را پوشش می‌دهد در این باره نوشت: ... ایشان می‌توانست در نماز جمعه به جای کلمه «د...ث»، از کلمه دیگری استفاده کند تا منظور را برساند اما به این عریانی نباشد. از سوی دیگر در حال حاضر اکثر زنان جامعه، کم یا زیاد آرایش می‌کنند و جمهوری اسلامی نیز آرایش زنان را ممنوع نکرده است. بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت از نظر حاکم شرع، مردان این جامعه را به این دلیل، نمی‌توان «د...ث»، خطاب کرد. بر همین اساس بهتر بود در بیان موضوع آرایش زنان، ظرافت بیشتری به خرج داده می‌شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها