شناسه خبر : 17465 لینک کوتاه

شرکت‌های آمریکایی از شنود اطلاعات به ‌وسیله دولت متضرر می‌شوند

نظارت دولتی، رقابت‌پذیری بنگاه‌ها را کاهش می‌دهد

حجم زیادی از جاسوسی اطلاعاتی که NSA انجام می‌دهد، این هفته افشا شد و این افشاگری‌ها اگر درست باشند، رقابت‌پذیری شرکت‌های آمریکایی در جهان را تهدید می‌کند.

حجم زیادی از جاسوسی اطلاعاتی که NSA انجام می‌دهد، این هفته افشا شد و این افشاگری‌ها اگر درست باشند، رقابت‌پذیری شرکت‌های آمریکایی در جهان را تهدید می‌کند.
به ما گفته شده است ما در یک جهان دیجیتال زندگی می‌کنیم و آینده برای تازه‌واردان به این عرصه بسیار روشن است. هزینه تولید محصولات جدید و خلاقانه بسیار منطقی است و بازار جهانی آماده پذیرش محصولات جدید از تولیدکنندگان کوچک است. البته همیشه این موضوع وجود داشته که هر اطلاعاتی که از مسیر ایالات متحده می‌گذرد، وارد دیتا‌سنتر‌های بزرگ NSA می‌شود و پردازش و تحلیل می‌شود. این بحث ابتدا با افشاگری 2006 به وجود آمد، هنگامی که مارک کلاین کارمند اسبق AT&T برای نخستین بار افشا کرد که حجم زیادی از داده‌هایی که به وسیله AT&T جا به جا می‌شوند، مستقیماً به وسیله NSA تحت کنترل و نظارت است. این اخبار باعث شد شرکت‌های درگیر در مبحث تکنولوژی که به دنبال ارائه خدماتی جهانی بودند با مشکل عدم اعتماد کاربران مواجه شوند. خدمات آرشیو ای‌میلی مثل پروفپوینت حتی نتوانستند در کشور کانادا مشتریانی پیدا کنند و حتی انتقال دیتاسنترها به کشورهای دیگر همچون اروپا و کانادا نیز نتوانست اعتماد کاربران را به این خدمات جلب کند و همچنان کاربران نگران بودند که مبادا اطلاعات‌شان در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا قرار بگیرد.
یکی از پر‌رشدترین قسمت‌های بخش تکنولوژی خدمات رایانش ابری بودند که Salesforce.com می‌تواند یکی از نمونه‌هایش باشد.
Box.net و دیگر فضاهای ذخیره‌سازی ابری نیز به سرعت در حال پیشرفت هستند. شرکت‌های فراهم‌کننده زیرساخت‌های ابری همچون آمازون، مایکروسافت و راک اسپیس نیز میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بتوانند خدماتی در سطح بین‌المللی عرضه کنند، اما به دلیل عملکرد نابخردانه NSA و FBI از ورود به بازار بسیاری از کشورها منع شده‌اند.
از سال ۲۰۰۶ هرگاه که از آمریکا خارج می‌شوم از خودم می‌پرسم که آیا ایالات متحده ای‌میل‌های مرا می‌خواند؟ پاسخ‌هایی که آن زمان به این سوال داده می‌شد چندان منطقی و درست نبود و امروز با افشاگری‌هایی که به تازگی انجام شده ‌است، عدم اطمینان بین‌المللی به یک واقعیت که همه از آن خبر دارند، تبدیل شده است و به نظر می‌رسد که دولت آمریکا بر تماس‌های تلفنی و ‌ای‌میل‌ها نظارت دارد.
برایان هونان عضو اتحاد امنیت داده‌های ابری در انگلستان و ایرلند در این باره می‌گوید: «فاش شدن ماجرای پریسم می‌تواند تاثیراتی بزرگ و مخرب روی شرکت‌های آمریکایی داشته باشد که برای کشورهای اروپایی کار می‌کنند. چرا که بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، این موضوع ممنوع است که شرکت‌ها اطلاعات شخصی شهروندان اروپایی را به جایی خارج از اتحادیه اروپا و یا اتحادیه اقتصادی اروپا منتقل کنند. تنها استثنا در رابطه با این قانون کشورهایی هستند که قوانین سفت و سختی برای محافظت از حریم خصوصی افراد دارند و یا اینکه با اتحادیه اروپا قراردادهای همکاری و عدم افشای اطلاعات امضا کرده‌اند. آمریکا کشوری مورد اعتماد برای حفاظت از حریم خصوصی از دید اروپاییان نیست، اما شرکت‌های آمریکایی می‌توانند وارد برنامه سیف هاربر اتحادیه اروپا شوند و با امضا و پایبندی به آن تعهد کنند که قوانین مورد نظر اتحادیه اروپا را برای حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران اجرا کنند. تعداد زیادی از شرکت‌هایی که در برنامه پریسم ایالات متحده عضو هستند، بخشی از برنامه سیف هاربر نیز هستند. این حقیقت که دولت آمریکا از نظر تئوری می‌تواند به اطلاعات شخصی و سازمانی شرکت‌های اروپا دسترسی داشته باشد نشان از عهد‌شکنی شرکت‌های آمریکایی در پیروی از قوانین حفاظت از اطلاعات اروپا دارد.»
اخبار حکایت از آن دارند که بسیاری از سازمان‌های اروپایی حتی بسیاری از دولت‌ها سیستم‌های ابری آمریکایی را برای دریافت خدمات انتخاب کرده‌اند و یا شرکت‌های آمریکایی از کاندیداهای مهم برای دریافت این‌گونه خدمات برای آنها هستند. گابریل یوران، مدیر اجرایی و بنیانگذار شرکت امنیتی آلمانی استگانوس گفته است: «اتحادیه اروپا به طور سنتی قوانین سختگیرانه‌ای برای حفاظت از اطلاعات شخصی دارد هر چند که این موضوع به عنوان یک نقطه منفی در رقابت‌پذیری خدمات ابری در آن قاره شناخته می‌شود. با توجه به خبری که جدیداً از شرکت وریزون نشت کرده است، این نگاه به سیاست‌ها و عملکردها به صورت بنیادین تغییر خواهند کرد. مثلاً شرکت استگانوس به صورت سنتی همیشه بر این موضوع تاکید داشته است که دفتر مرکزی‌اش در برلین آلمان واقع است و به همین دلیل تحت نظارت‌های بسیار‌بسیار سختگیرانه دولت آلمان برای حفاظت از حریم خصوصی افراد قرار دارد. آلمان یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین را برای حفاظت از حریم خصوصی افراد دارد. بر اساس تحقیقی که به تازگی انجام شده است، ۶۴ درصد از مشتریان استگانوس بیان داشته‌اند که برایشان مهم و بسیار مهم است که شرکت استگانوس که از آن خدمات دریافت می‌کنند شرکتی است که در آلمان به فعالیت می‌پردازد.»
اعتماد پایه اصلی هر گونه کسب‌و‌کاری است. هنگامی که از میان رفت، بازگرداندن آن بسیار مشکل خواهد بود. اخباری که این هفته منتشر شده‌اند نشان دادند که NSA به اطلاعات شرکت‌های بسیاری همچون وریزون، AT&T، اسپرینت-نکستل، گوگل، مایکروسافت، اپل، اسکایپ، یاهو، فیس‌بوک و حتی شرکت‌های خدمات‌دهنده کارت‌های اعتباری نیز دسترسی آنی دارد. مشتریان غیر‌آمریکایی این شرکت‌ها پس از افشای این اطلاعات، به دلیل با خبر شدن از این حقیقت، میزان آسیب‌پذیری خود در برابر افشای اطلاعات محرمانه را ارزیابی می‌کنند و امروزه به دنبال گزینه‌های جایگزین برای استفاده در کسب‌و‌کار خود می‌گردند. شرکت‌های اروپایی، کانادایی و استرالیایی بیشترین استفاده را از این موقعیت خواهند برد. به نظر می‌رسد خدماتی که این شرکت‌ها ارائه خواهند کرد، حتی مشتریان آمریکایی خدمات شرکت‌های آمریکایی را نیز خواهد توانست به سوی خود جذب کند. تا زمانی که FBI و NSA سیستم‌های اطلاعاتی خود را بی‌حد و حصر گسترش می‌دهند عملکرد سرکوبگرانه و اطلاعاتی‌ای که انجام می‌دهند، روز به روز بیشتر موقعیت شرکت‌های آمریکایی را در خطر قرار می‌دهد و برای آغاز به کار شرکت‌های تازه تاسیس نیز بیشتر مشکل ایجاد می‌کند. پیتر شار کمیسر عالی آزادی و امنیت اطلاعات آلمان در این باره بیان داشته است‌‌: «دولت آمریکا باید شفافیت این عمل خود را افزایش دهد و نشان دهد که چگونه اطلاعات تعداد زیادی از شرکت‌های خدمات‌دهنده ارتباطی و شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی را شنود می‌کند.»
وزیر دادگستری آلمان سابین لتویسر شنارنبرگر به روزنامه دی والت گفته است: «مردم آلمان نمی‌خواهند که اطلاعات‌شان به وسیله دولت آمریکا شنود شود. دولت آمریکا بهتر است و باید درباره قوانین خود درباره جمع‌آوری اطلاعات بازبینی انجام دهد.» تروور پات نویسنده کانادایی نیز می‌گوید: «من به سرعت از استفاده از یک سیستم آمریکایی ناامید شدم و ترجیح می‌دهم از این به بعد از خدمات دیگر کشورها استفاده کنم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها