شناسه خبر : 17262 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تکذیب اخطار جمع‌آوری سانتریفیوژها

سخنان صریح روحانی در نمایشگاه مطبوعات

جمع‌آوری سانتریفیوژها موضوعی بود که در روزهای ابتدایی آبان‌ماه از طرف یکی از منتقدان دولت در مجلس مطرح و باعثبروز واکنش‌های متفاوتی از طرف مقامات مختلف در کشور شد.

«نفوذ» در هفته پیش نیز یکی از مهم‌ترین سوژه‌های سیاسی رسانه‌ها به شمار می‌آمد. سوژه‌ای که بسیاری از چهره‌های شاخص سیاسی در مورد آن به اظهار نظر پرداختند. سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در بیست ‌و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز هرچند که به ماجرای نفوذ اشاره مستقیم نداشت، اما با واکنش‌های زیادی دراین‌باره همراه بود. رئیس‌جمهوری در جمع اصحاب رسانه‌ بسیار صریح‌تر از پیش در این‌باره سخن گفت. او تاکید کرد: «به رسانه‌ای نیاز است که دهه‌ها از عمرش بگذرد، به حرفه‌ای بودن و پختگی آن افزوده شود و افکار عمومی را به خود جذب کند. بدترین جوانمرگی،‌ جوانمرگی مطبوعات و رسانه است و اینکه رسانه‌ای که هنوز متولد نشده بال و پر نگشوده و خود را به خوبی معرفی نکرده به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار می‌گیرد... کلمه تعطیل و کلمه توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشند. ما همان‌طور که نیازمند نهاد رسانه هستیم به نظام مطبوعات هم نیاز داریم... به نظام مطبوعاتی شفاف، با قوانین و مقررات روشن نیاز داریم. اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه و یک جمله نمی‌توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند.» رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه قابل تحمل نیست که در یک کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف، تعطیل شدن و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امنیتی دائمی برای آنها مقدر شده باشد که هرچه می‌خواهند بگویند، تصریح کرد: «گاهی برخی رسانه‌ها به عنوان پلیس مخفی عمل می‌کنند. همچنین گاهی با مطالعه برخی از نشریات می‌توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود... عده‌ای ادعای انقلابی‌گری دارند. این در حالی است که انقلابی بودن به معنای اخلاق است؛ چرا که مردم ما انقلاب کردند تا اخلاق اسلامی در کشور حاکم شود و موازین اسلام در کشور معیار قرار بگیرد. آنها انقلاب کردند تا خون و آبرو و اموال مردم محفوظ بماند.»
به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه دستگاه قضا باید مامن جامعه باشد، تاکید کرد: «اگر نمک سالم باشد، هر چیزی که اشکالی داشته باشد می‌توان جلوی آن را گرفت اما زمانی که نمک فاسد شود کار بسیار سخت می‌شود... دستگاه قضا پایگاه امن مردم است و مردم زمانی که از همه‌جا مایوس می‌شوند، جایی که نباید هیچ فردی مایوس شود باب عدل و در خانه قاضی است و بسیار مهم است که جامعه ما احساس امنیت، عدالت و یکسانی داشته باشد.»
این سخنان از سوی رسانه‌های مختلف با واکنش‌های متفاوت شبیه بود. «کیهان» در تیتر نخست خود نوشت: دولت به جای نفوذی‌ها یقه منتقدان را گرفت! «جوان» نیز از این تیتر استفاده کرد: «حمله به همه»، «وطن امروز» هم تیتر زد: «روحانی: ضدانقلاب‌اند!»، «شرق» نوشت: «قانون روشن باشد نمی‌توان با آزادی مطبوعات بازی کرد»، «اعتماد» نیز در تیتر نخست خود نوشت: «قانون مطبوعات روحانی»، «آرمان» هم این تیتر را برای سخنان رئیس‌جمهور استفاده کرد: «برخی با پول مردم، علیه مردم کار می‌کنند»، «قانون» هم نوشت: «رسانه نیستند؛ پلیس مخفی‌اند!»
«کیهان» نیز در ستون اخبار ویژه خود در خبری با عنوان «تله‌پاتی VOA و BBC منظور رئیس‌جمهور کیهان بود!» نوشت: «بی‌بی‌سی و صدای آمریکا در یک تله‌پاتی با رئیس‌جمهور می‌گویند منظور تندگویی روحانی در نمایشگاه مطبوعات کیهان بوده است.»
«جوان» نیز در این‌باره نوشت: «...باید گفت برای خواص سیاسی و نخبگان حاکمیتی ما تنها آنچه باید ارزشمند و دارای اصالت باشد، منافع ملی و مصالح کشور است و نباید قرابت‌های خانوادگی، قبیله‌گرایی‌های سیاسی و رقابت‌های جناحی موجب شود تا چشم خود را به روی واقعیتی به نام نفوذ ببندند و با این حقیقت، سهل‌اندیشانه برخورد کنند. اکنون و بر اساس ویژگی‌های ذکرشده می‌توان گفت به نظر می‌رسد پروژه رخنه رسانه‌ای تنها بخشی از پروژه وسیع نفوذ در جمهوری اسلامی ایران است که احتمالاً این پروژه ابعاد نگران‌کننده‌تری نیز دارد. ایجاد شکاف میان نخبگان و ترویج سهل‌اندیشی در برابر نفوذ در میان خواص، قطعاً دیگر قطعه‌هایی از پازل بزرگ راهبرد جریان نفوذی هستند که نقش پشتیبان از دیگر ابعاد این پروژه را دارند.»
«بهار» اما با زاویه دیگری به این مساله پرداخت و تاکید کرد: «آیا کسی هست که نداند نفوذ دیگران به مراکز پراهمیت و مهم و موثر است که می‌تواند افکار عمومی را به نقطه دلخواه هدایت کند. پس چرا با افرادی که نقشی در شکل‌دهی افکار عمومی ندارند، برخورد می‌شود؟ دل‌نگرانی رئیس‌جمهور در آخرین سـخنرانی از همین بود. اگر قرار است همه مصداق‌های نفوذپذیری را در میان حامیان دولت و اصلاح‌طلبان جست‌وجو کرد و مشخصاً روزنامه‌نگاران را در این وانفسای کمبود روزنامه‌خوان هدف دشمنان برای نفوذ دانسـت، گام در بیراهه‌ گذاشـتن اسـت. مگر اصلاح‌طلبان در مراکز حساس و مهم مملکتی حضور دارند که بتوانند در اثر نفوذ اقدام موثری انجام دهند؟»
در ابتدای هفته نیز سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در زمینه بحث «نفوذ» به تاریخ پرداخته و تاکید کرده بود: «من بر این باورم که حادثه جانگداز عاشورا معلول حضور نفوذی‌ها در بالاترین عرصه تصمیم‌گیری جهان اسلام بود. تاریخ می‌گوید مستشارهای دولت یزید از «روم» بودند؛ روم آن روز آمریکای کنونی است. اصلاً کسی که به یزید پیشنهاد داد ابن زیاد را در حاکمیت کوفه قرار بده «سرجون» نامسلمان بود؛ بنابراین خطر نفوذ، خطری جدی است.»
حسام‌الدین آشنا هم در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است هم برای رسانه‌های منتقد فضای امن ایجاد کرد و هم قوه قهریه قوی‌ای داشت که هر رسانه‌ای به اسم انتقاد، پرونده‌سازی نکند؟ اعلام کرد: حمایت از آزادی مطبوعات و حمایت از حریم مطبوعات، به بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن عملکرد قوه قضائیه بستگی دارد. رئیس‌جمهور هم در سخنرانی خود در مراسم افتتاح نمایشگاه مطبوعات تاکید کردند قوه قضائیه باید مامن و ملجاء همه کسانی باشد که در مراکز و مراجع دیگر به آنها ظلم شده است. ایشان بی‌طرفی قوه قضائیه را مهم‌ترین ضامن موفقیت توسعه رسانه‌ای دانسته‌اند. او با اشاره به حاشیه امن این قبیل رسانه‌ها، اظهار داشت: «حاشیه امن برخی از رسانه‌های هتاک و پرونده‌ساز؛ ناشی از روابط طولانی ریشه‌دار و سرنوشت‌ساز آنها با برخی افراد صاحب قدرت در برخی نهادها است. متاسفانه این ارتباطات نه‌تنها حاشیه امن برای این رسانه‌ها ایجاد کرده، بلکه آنها را به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های سیاسی و تنفرپراکنی‌های جناحی تبدیل کرده است.»

تکذیب اخطار جمع‌آوری سانتریفیوژها
جمع‌آوری سانتریفیوژها موضوعی بود که در روزهای ابتدایی آبان‌ماه از طرف یکی از منتقدان دولت در مجلس مطرح و باعث بروز واکنش‌های متفاوتی از طرف مقامات مختلف در کشور شد. با وجود اینکه پیش از این بهروز کمالوندی درباره این موضوع توضیح داده و آن را تکذیب کرده بود، مخالفان برجام همچنان به شیوه‌های مختلف بر آن تاکید کردند؛ تا جایی که برای تایید صحبت‌های خود اعلام کردند این جمع‌آوری در حال انجام است، اما با تذکر شورای عالی امنیت ملی متوقف شده است. این موضوع هفته پیش در برخی رسانه‌ها از خلال سخنان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که در نشست خبری در نمایشگاه مطبوعات حضور یافته بود، استنباط شد و به‌طور گسترده در برخی رسانه‌های مخالف برجام بازتاب یافت؛ موضوعی که البته فردای آن روز در گفت‌وگو با «ایرنا» تکذیب شد. شمخانی در توضیح نقل‌قول‌های برخی رسانه‌ها از او تاکید کرد: «اجرای تعهدات ایران در برجام تابع ضوابط و مقدمات حقوقی، فنی و رعایت ملاحظات مصوب مراجع قانونی است و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در چارچوب وظایف خود به رعایت چارچوب‌های فوق اهتمام جدی دارند.» به گزارش «فرهیختگان» حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور هم در اظهارنظری مشابه ضمن تکذیب این موضوع گفت: «من کاملاً در جریان این موضوعات هستم و تا جایی که می‌دانم آقای کمالوندی، ابعاد مساله را کامل توضیح دادند و اظهارنظری که به نقل از آقای شمخانی منتشر شده است، دقیق نیست.» این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی، وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری اقدامات در برجام به‌طور همزمان و متوازن هماهنگ عمل می‌کنند، تصریح کرد: «اصلاً بحث جمع‌آوری سانتریفیوژ به این عنوان که در رسانه‌ها مطرح شده موضوع دقیقی نیست و ما با موضوعی به نام جمع‌آوری سانتریفیوژ مواجه نیستیم، بلکه خود را برای اجرای برجام آماده می‌کنیم.» او ادامه داد: «بر اساس برجام باید تعداد سانتریفیوژها به‌صورت مشخص به 5060 ماشین برسد و تا الان اقداماتی که صورت گرفته، این است که سازمان انرژی اتمی مجموعه اقداماتی را طراحی می‌کند تا در تعداد و ویژگی‌های دیگر به نقطه مشخصی برسیم که در برجام تعیین شده است. بنابراین مفهوم کلی جمع‌آوری سانتریفیوژ دقیق نیست.» همچنین سازمان انرژی اتمی در بیانیه‌ای در تکذیب این موضوع عنوان کرد: «متاسفانه در روزهای اخیر تعداد معدودی از رسانه‌ها در زمینه اقدامات سازمان انرژی اتمی مطالب غلطی را منتشر می‌کنند و این کار تا جایی پیش رفته است که حتی در رسانه ملی از قول دبیر شورای عالی امنیت ملی که جایگاه والایی در سیاست و امنیت کشور دارد، این موضوع را منتشر می‌کنند.»

لغو مراسم ناهار روحانی و اولاند به خاطر سرو شراب
به نظر می‌رسد داستان تکراری سفرهای دولتمردان ایرانی به اروپا بار دیگر در حال تکرار باشد. از قرار معلوم ضیافت ناهار کاخ الیزه به افتخار رئیس‌جمهوری ایران، به دلیل اصرار میزبان فرانسوی به سرو شراب در مراسم‌های رسمی لغو شده است. به گزارش «عصر ایران» رادیو «آرتی‌آل» فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده است برنامه سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه به دلیل تاکید و اصرار الیزه بر رسم سرو شراب در ضیافت ناهار تغییراتی داشته است و هیات ایرانی اعلام کرده است در ضیافت ناهاری که در آن روی میز شراب سرو شود، شرکت نخواهد کرد و به همین خاطر این ضیافت لغو شده است. پیشتر و در جریان سفر سید‌محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین نیز به فرانسه این مساله باعث خودداری رئیس‌جمهوری وقت ایران از حضور در میهمانی ناهار کاخ الیزه شده بود. حسن روحانی قرار است 17 نوامبر در پاریس میهمان فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه شود.

قرارداد جدید S300
سرانجام اس300‌ها به ایران خواهند آمد! خبر انعقاد قرارداد انتقال این سیستم دفاع موشکی از روسیه، دوشنبه هفته پیش از سوی مقامات روسی اعلام شد و سرگی چمزوف، مدیر اجرایی شرکت تامین اس300 برای ایران اعلام کرد روسیه با انتقال این سیستم دفاعی به ایران موافقت کرده است؛ سیستمی دفاعی که قرارداد اولیه آن در دسامبر سال 2005 منعقد و بنا شد با قراردادی به ارزش 800 میلیون دلار روسیه، 65 سامانه اس300 در اختیار ایران قرار دهد. کار تا آنجا پیش رفت که ایران حتی 166 میلیون و 800 هزار دلار مبلغ این قرارداد را به صورت پیش‌پرداخت در اختیار روسیه گذاشت. به گزارش «تابناک»، مدل S-300 PMU-1 که ایران سفارش داده، طولش 98 /6 متر، قطرش 45 سانتیمتر و فاصله دوسر بالش یک متر و چهار سانتیمتر است. این موشک که با سوخت جامد کار می‌کند، اهدافی تا ارتفاع ۲۷ هزارمتری را می‌تواند نابود کند، کمترین بردش پنج کیلومتر و بیشترین برد آن ۹۰ کیلومتر است. مدل بعد در سال ۱۹۹۷ ساخته شد که در واقع یک نمونه‌برداری از مدل MU بود. این موشک MU-2 نام داشت که از لحاظ اندازه و ابعاد دقیقاً مانند مدل قبلی بود، ولی بردش به میزان ۱۰۵ کیلومتر افزایش یافته بود؛ یعنی برد کلی آن به ۱۹۵ کیلومتر رسید. توانایی حمل آن نیز بیشتر شده است و می‌تواند ۱۸۰ کیلوگرم کلاهک را با خود حمل کند. سری ساخت این موشک‌ها تا سال اخیر ادامه یافت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها