شناسه خبر : 1717 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اولین روایت مظاهری از ماجرای دوسلدورف

هیچ پنهان‌کاری در کار نبود

پس از رسانه‌ای شدن ماجرای ضبط چک ۵۴ میلیون یورویی در فرودگاه دوسلدورف آلمان، طهماسب مظاهری جز یکبار که به تکذیب خبر بازداشت خود پرداخته بود در دیگر دفعات سکوت پیشه کرد.

پس از رسانه‌ای شدن ماجرای ضبط چک 54 میلیون یورویی در فرودگاه دوسلدورف آلمان، طهماسب مظاهری جز یکبار که به تکذیب خبر بازداشت خود پرداخته بود در دیگر دفعات سکوت پیشه کرد. اکنون نیز پس از آنکه این ماجرا از سوی گمرک آلمان مختومه شده او ترجیح می‌دهد سکوت خود را نشکند. مظاهری در گفت‌وگوی کوتاهی فقط به چند حلقه مفقوده این ماجرا پاسخ داده است.

بحث سفر به ونزوئلا حاشیه‌هایی به دنبال داشت از جمله آنکه به دلیل همراه داشتن یک چک شما در فرودگاه دوسلدورف بازداشت شده‌اید. موضوع از چه قرار بود؟
اول اینکه بازداشتی در کار نبود و اصلاً چنین اتفاقی رخ نداد. نکته بعدی آنکه در اخباری که منتشر شد، اعلام شد چک متعلق به مظاهری بوده که اطلاعات تکمیلی نشان داد این خبر صحت نداشته است.

بله، اعلام شد چک مربوط به یک شرکت پیمانکاری ایرانی در ونزوئلا بوده و حتی این شرکت بیانیه‌ای هم در این خصوص داد؟
دقیقاً، شرکت کیسون یکی از شرکت‌های موفق در ساخت خانه در ونزوئلاست. این شرکت پروژه ساخت 10 هزار واحد خانه مسکونی در ونزوئلا را با موفقیت به اتمام رسانده و به دلیل عملکرد مثبتی که داشته توانسته در قراردادی دیگر ساخت 17 هزار واحد جدید را نیز بر عهده گیرد. پرداخت هزینه کارگاه در مبالغ بالا باید به تایید هیات‌مدیره شرکت برسد با توجه به آنکه مقر شرکت در ایران است طبیعی است هر گونه پرداختی به امضای اعضای اصلی هیات‌مدیره برسد. با توجه به محدودیت‌های بانکی تنها روش پرداخت از طریق چک است. چکی که متعلق به بانک‌های داخلی ونزوئلاست و به دلیل آنکه در وجه مدیر مقیم صادر می‌شود امکان نقدشوندگی ندارد.

در خبرها اعلام شد شما چک را در چمدان پنهان کرده بودید.
اخبار منتشر‌شده اصلاً دقیق و درست نبود، هیچ پنهان‌کاری نبود و اصلاً نیازی به اظهار چک نبود چون چک فاقد ویژگی‌هایی بود که باید اظهار می‌شد.

پس چرا چنین موضوعی مطرح شد؟
در فرودگاه مامور گمرک به چنین اموری رسیدگی می‌کند قاعدتاً این افراد فاقد دانش لازم در ارزیابی این موارد هستند. آنها فرصت دارند سه روز چنین مقوله‌ای را ارزیابی کنند اگر لازم شد 30 روز دیگر هم تمدید می‌کنند. در این مورد نیز پس از تمدید سه روز در میانه مهلت 30 روز باقی‌مانده اعلام کرده‌اند چون مشکلی ندارد و فاقد مباحثی نظیر پولشویی و... است.

بنابراین دادگاهی هم برگزار نشد؟
خیر، اصلاً دادگاهی برگزار نشد. نظر کارشناس رای به بدون اشکال بودن داد.

سوالی که وجود دارد دلیل سفر شما به ونزوئلا بود؟
من برای ارائه یک کار مطالعاتی به این کشور رفتم. وزارت مسکن ونزوئلا به دنبال آن بود که طرحی برای انبوه‌سازی مسکن داشته باشد. از یکی از شرکت‌های موفق ایرانی خواسته بود در این خصوص کسی را معرفی کند. با من صحبت شد و من با انجام مطالعه و وقت گذاشتن بسیار در این خصوص طرحی را آماده کردم که در مسیر سفر این موضوع رخ داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها