شناسه خبر : 16606 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شعارهای روحانی تحقق می‌یابد؟

خانه‌تکانی در حوزه سیاست داخلی

در تحلیل اینکه آیا آقای روحانی در طول سال آینده می‌تواند وعده‌های خود به مردم را عملی کند باید به بررسی برنامه‌های ایشان در عرصه‌های مختلف به صورت جداگانه بپردازیم.

در تحلیل اینکه آیا آقای روحانی در طول سال آینده می‌تواند وعده‌های خود به مردم را عملی کند باید به بررسی برنامه‌های ایشان در عرصه‌های مختلف به صورت جداگانه بپردازیم. یکی از این عرصه‌ها و برنامه‌ها، حوزه سیاست خارجی است. به عقیده من، از آنجا که آقای روحانی در این حوزه از فردی به عنوان متولی استفاده کرده که دیدگاه‌های آقای روحانی را کاملاً پذیرفته می‌توانیم شاهد اتفاقات موثر و تحقق وعده‌های آقای روحانی برای خارج ساختن کشور از تحریم‌های بین‌المللی باشیم. واقعیت این است که رای مردم به آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در دوره اصلاحات در مقابل آقای جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در دولت احمدی‌نژاد، معنای بسیار مهمی داشت و می‌توان از آن به عنوان یک رفراندوم در حوزه سیاست خارجی کشور یاد کرد. با این شرایط، به نظر می‌رسد آقای روحانی بتواند به دلیل استفاده از تیمی هماهنگ در حوزه مذاکرات هسته‌ای، به نتیجه‌ای که مدنظر داشته و به مردم وعده داده است، برسد. اساساً او چاره‌ای جز این هم ندارد، چرا که شرایط حکایت از احتمال پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارد و سیاست‌های خصمانه‌ای که آنها در مقابل ایران دارند، ضرورت به نتیجه رساندن پرونده هسته‌ای ایران، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را دوچندان می‌کند.
گذشته از حوزه سیاست خارجی، یکی دیگر از وعده‌هایی که آقای روحانی از روز اول داشتند، بهبود شرایط اقتصادی مردم بود. واقعیت این است که حوزه اقتصاد عملاً متاثر از عواملی است که بسیاری از آنها خارج از حیطه اختیارات دولت است. عواملی چون سیاست خارجی، تغییرات قیمت نفت و... همگی می‌توانند در حوزه تصمیمات اقتصادی دولت تاثیرات جدی بر جای بگذارند و همین عامل ممکن است تغییراتی را در سیاست‌های اقتصادی کشور به وجود آورد. در هر صورت باید به این نکته توجه داشته باشیم که اقتصاد ایران به شدت به نفت وابسته است و در شرایطی که پایین آمدن قیمت نفت، باعث شده تا مردم دنیا، هزینه کمتری را در حوزه سوخت بپردازند، در ایران با هزار زحمت و مشکل، قیمت سوخت در همان میزان سابق باقی ماند. این مشکل در کنار اینکه دولت به سختی می‌تواند از عوامل درآمدی دیگر مانند مالیات و... به درستی استفاده کند از یک سو و عدم هماهنگی و انسجام تیم اقتصادی دولت از سوی دیگر باعث شده شرایطی پیش آید که در نتیجه آن نتوان انتظار معجزه‌ای در حوزه اقتصادی داشت. اما به عقیده من، مهم‌ترین حوزه‌ای که در وعده‌های آقای روحانی بوده است، مربوط به حوزه سیاست داخلی است. حوزه‌ای که در آن نقدی جدی به دولت آقای روحانی وارد است و همین عامل باعث شده دولت ایشان، در به ثمر رساندن وعده‌هایش در حوزه سیاست داخلی از کارآمدی برخوردار نباشد. واقعیت این است که ما باید بین مواضع آقای روحانی و پیشبرد برنامه‌های ایشان در سیاست داخلی تفکیک قائل شویم. این موضوع را می‌توان با نگاهی دیگر نیز تحلیل کرد. به عبارت دیگر در اینکه آقای روحانی به سیاست‌های خود در حوزه سیاست داخلی شخصاً پایبند است، جای هیچ تردیدی نیست اما باید این نکته را نیز مطرح کنیم که یکی از مشکلات جدی آقای روحانی، این است که متولی اصلی سیاست داخلی‌شان که همان وزارت کشور است، چندان با شعارها و برنامه‌های او همراهی و همگامی ندارند. در این شرایط مشخص است که نمی‌توان انتظار داشت تیم وزارت کشور، در راستای تحقق شعارهای آقای روحانی در حوزه سیاست داخلی گام بردارد. و لذا، به عقیده من، دولت آقای روحانی در حوزه سیاست داخلی به یک خانه‌تکانی عظیم نیاز دارد چرا که این حوزه، حوزه‌ای است که باعث اقبال مردم به آقای روحانی شد و عملاً آقای روحانی در مقابل رایی که مردم به ایشان دادند، مسوولیت دارند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد آقای روحانی در سال آینده و در صورت ادامه روند فعلی کارگزاران و حتی اطرافیان ایشان در حوزه سیاست داخلی، نتواند شعارهای خود را عملی سازد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها