شناسه خبر : 16573 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

موانع فعالیت حزبی زنان به روایت مردان

اصرار بر اصلاح‌طلبی

پدرام سهرابلو
گفتمان اصلاح‌طلبی مبتنی بر حاکمیت قانون، سرنوشت‌ساز بودن آرای مردم، شفافیت در سیاست‌ورزی و اداره کشور، پاسخگویی، جامعه مدنی، رقابت آزاد، تنش‌زدایی و صلح در سیاست خارجی است و تلاش اصلاح‌طلبان باید تحقق این گفتمان باشد و از آرمان‌های خود دست نکشند. نایب‌رئیس مجلس ششم همچنین معتقد است اصلاح‌طلبی به‌رغم آنکه از قدرت کنار گذاشته شده اما هیچ‌وقت در حاشیه نبوده و تاثیرگذاری آن در جامعه بیشتر شده است. سیدمحمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با روزنامه بهار با تاکید بر اینکه «اصلاح‌طلبان در عین حال که قائل به تعامل، گفت‌وگو و لابی کردن برای حل مشکلات هستند، فقط یک راه مشروع برای رسیدن به قدرت برای خودشان و برای دیگران قائل هستند و آن هم صندوق‌های رای است»؛ وی در تعریف انتخابات خاطرنشان می‌کند که حاکمیت قانون مهم‌ترین شاخصه عادلانه بودن انتخابات است «اما قانونی که با سلیقه جناحی خاص تفسیر نشود».
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که خطاهای اصلاح‌طلبان را چه می‌دانید، متذکر می‌شود «خیلی بخواهیم سختگیر باشیم خطا این بود که خیلی به قدرت مخالفان خودشان اعتنا نکردند، یا فرض کنید که در مقاطع زمانی خاص، کمی مغرور شدند و درون خودشان وحدت و انسجام را رها کردند، مانند اتفاقی که در سال 1384 افتاد. این مسائل شاید اشتباهات یا خطاهای اصلاح‌طلبان باشد، اما مشکلی که اصلاح‌طلبان دارند، مشکلی است که همه فعالان سیاسی کشور دارند، مشکلی که اصولگرایان هم دارند، دلیل آن‌ هم این است که کار تشکیلاتی نکرده‌اند، سازمان‌های قوی خوب در این زمینه ندارند، فرصت هم برای این کار پیدا نکردند».
محمدرضا خاتمی با رد این ادعا که اصلاح‌طلبان شعار سیاسی می‌دادند و از اقتصاد و معیشت مردم غافل بودند تاکید می‌کند «حملات به اصلاح‌طلبان سیاسی بود، یعنی در برابر اتهامات، شما مجبور به دفاع هستید و این دفاع حمل بر سیاسی ‌بودن می‌شود، در حالی‌ که منشاء آن جای دیگری بود که می‌خواستند اصلاح‌طلبان را از دور خارج کنند، آنها را ناکارآمد کنند و اجازه ندهند به کارهای دیگر بپردازند؛ اتفاقاً من فکر می‌کنم که یکی از نقاط قوت اصلاح‌طلبان این بود که گرفتار جوسازی‌ها نشدند، در عین‌ حالی‌ که جلو این موانع ایستادند و حرف‌های خودشان را زدند، یک لحظه از برنامه‌های خود در دیگر حوزه‌های توسعه مثل اقتصادی غافل نشدند؛ ما می‌بینیم دستاورد اصلاح‌طلبان بعد از هشت سال فعالیت دولت اصلاحات، از نظر دستاوردهای اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بیکاری، نرخ سرمایه‌گذاری بی‌نظیر بود. آمارها این مساله را نشان می‌دهد.» وی سپس ادامه می‌دهد «مشکل مردم اقتصادی است، اما آیا راه‌حل آن‌هم اقتصادی است؟ به نظر من مردم این مساله را دقیقاً درک می‌کنند ما می‌گوییم که توسعه اقتصادی رابطه مستقیم با آزادی‌ها در کشور دارد، ارتباط مستقیم با صلح و ارتباط با دنیا، با مشارکت کل مردم و ایجاد امنیت برای مردم دارد.»

باهنر: انتخابات برای مجلس خبرگان ضرورت ندارد
نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان معصوم یا از خطا و اشتباه مبرا نیست تاکید کرد: «اما طبق قوانین موضوعه کشور، شورای نگهبان در تایید صلاحیت افراد حرف آخر را می‌زند. هیچ‌کس حق ندارد این را زیر سوال ببرد و از آن تخطی کند». محمدرضا باهنر که با خبرگزاری آنا به گفت‌وگو نشسته بود همچنین مجلس خبرگان را مجلس مرکب از نخبگان علمی و تقوایی توصیف می‌کند که «انتخاب مجددشان ضرورتی ندارد» یعنی می‌توانند مادام‌العمر باشند و در توضیح آن می‌افزاید «مجلس خبرگان، خودش قانون خودش را وضع می‌کند؛ یعنی اگر زمانی این قانون را خبرگان درباره خودش تصویب کند که اعضای خبرگان همیشه باشند، مگر اینکه زمانی کسی توان حضور جسمی و فکری نداشته باشد، این قانوناً، قانون است. اختیارات کاملش دست خودشان است، مصوبات خبرگان دست شورای نگهبان یا پیش رهبری هم نمی‌رود. ولی با این حال، آقایان خبرگان خودشان اصرار دارند که انتخابات هر هشت سال یک‌بار برگزار شود و به آرای مردم مراجعه کنند که این هم باز جزو افتخارات نظام ماست.» این نماینده اصولگرای مجلس نهم سیاسی شدن مجلس خبرگان و ورود جناح‌ها و جریان‌های سیاسی به آن را مضر دانسته و یادآور می‌شود «خبرگان اگر وارد مقوله‌های سیاسی شود یک مقدار مشکل به وجود می‌آید که بیشتر هشدارها و نگرانی ما از این بابت است.»

جامعه خواهان مشی اعتدال است
در حالی که محمدرضا تابش از معدود نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نهم می‌گوید «نامزدی ناطق‌نوری تاثیری در تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان ندارد» یک فعال اصولگرا معتقد است «اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل خواستار حضور ناطق‌نوری در انتخابات مجلس دهم هستند». به گزارش آریا ابوالقاسم رئوفیان دبیر کل حزب ایران زمین درباره علت دعوت اصلاح‌طلبان از ناطق‌نوری برای کاندیداتوری انتخابات مجلس یادآور شد «ناطق یک چهره معتدل [است] که همواره به دور از رویکردهای افراط‌گرایانه در عرصه سیاست‌ورزی حضور داشته و بعد از پیروزی انقلاب هم در هر مسوولیتی مشی وی مشی اعتدالی بوده است.» به گفته این عضو جبهه ایستادگی «جامعه خواهان مشی اعتدال است» و بر همین اساس «متقاضی حضور چهره جدی و فعالی هستند که انقلابی، متعهد به آرمان‌های امام و رهبر انقلاب باشد، به مردم و آرای مردم احترام بگذارد، نقش مردم را قبول داشته باشد و به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داشته باشد». رئوفیان با بیان اینکه ناطق نوری را نمی‌توان منحصر به یک جناح کرد، اطمینان داد در صورت اعلام کاندیداتوری وی در انتخابات، مجلسی معتدل تشکیل خواهد شد.

حمله مصباح به تحزب
به عقیده یک عضو مجلس خبرگان نتیجه انتخابات و تحزب، توجه به خواست و مطالبات مردم و غفلت از رضای الهی است. به گزارش قانون محمدتقی مصباح‌یزدی که از وی به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری نام می‌برند ابراز عقیده می‌کند که «در مسائل سیاسی و اجتماعی، چنین طرز فکرهایی اثر دارد، برخی می‌گویند یکی از کمبودهایی که کشور ما دارد، نداشتن حزب قوی است. حال به فرض که دو حزب قوی در کشور وجود داشت؛ آیا غیر از این است که برای پیروزی حزب، باید کاری می‌کردیم که مردم خوش‌شان بیاید و رای بدهند؟ آیا هیچ‌وقت از لزوم رضای الهی و امام زمان‌(عج) سخن می‌گفتیم؟ در حال حاضر نیز کاندیداها برای اینکه رای بیاورند، ارزش‌های انقلاب و اسلام و راه امام (س) و شهدا را شعار خود قرار نمی‌دهند بلکه اموری مانند آشتی با جهان، رفع تحریم‌ها و امثال آن را به عنوان شعار قرار می‌دهند تا بتوانند رای مردم را جذب کنند. در واقع شعارهای انتخاباتی ما، همان شعارهای انتخاباتی‌ای است که در آمریکا نیز توسط حزب جمهوریخواه و دموکرات‌ها مطرح می‌شود و دلیلش، کمرنگ شدن فرهنگ قرآنی در جامعه است. امروز، عده‌ای که به فکر توسعه هستند، می‌گویند دلواپس آخرت مردم نباشید، فرهنگ جامعه ما در حال تنزل و رسیدن به همان نقطه‌ای است که در دوران طاغوت بود».

موانع فعالیت حزبی زنان به روایت مردان
روزنامه شرق در ابتدای گفت‌وگو با چهار فعال حزبی از دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌نویسد: «شاخه زنان در احزاب مختلف کشور عموماً از یک نام و یک رکن تشریفاتی فراتر نمی‌رود و بسیار روشن است که همین ضعف، توان رقابتی زنان را در بزنگاه انتخابات کاهش می‌دهد. سوال اینجاست که وضعیت فعلی ناشی از کدام موانع و مشکلات است و چطور باید از سد آنها گذشت؟» محسن کوهکن رئیس ستاد انتخاباتی جبهه پیروان با اذعان به ضعف دو جناح در جذب زنان و البته با این ملاحظه که فعالیت زنان باید در چارچوب حمایت از خانواده صورت پذیرد می‌گوید: «رویکرد جدید این است که زنان در سه بخش حفظ وضع موجود از نظر عده، شناسایی نیروهای زن بالقوه که امکان حضور در مجلس را دارند و برنامه‌ریزی برای حضور زنان در انتخابات دور بعدی مجلس فعالیت کنند، لذا کمیته خواهران ستاد انتخابات جبهه پیروان این موضوع را دنبال می‌کند.» محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است فعالیت حزبی در کشور دچار مشکل ساختاری است که یکی از دلایل آن هزینه بالای این‌گونه فعالیت‌هاست و می‌افزاید: «شاخه زنان ما از شاخه‌های فعال حزب بوده است و تلاش می‌شود به جایگاه زنان بیشتر توجه شود و امیدواریم که بتوانیم از حضور خانم‌های مستعد، توانمند و علاقه‌مند استفاده بیشتری کنیم.»
در ادامه این گفت‌وگو حسین کنعانی‌مقدم رئیس کمیته سیاسی جبهه ایستادگی در تبیین وضع موجود ابراز نظر می‌کند: «نگاه جنسیتی به بحث فعالیت سیاسی زنان در احزاب نیز وجود دارد که باعث محدودیت‌هایی برای فعالیت زنان در نهادهای مدنی و حزبی و تشکلاتی زنان می‌شود» و ضمن تاکید بر شناسایی و رفع موانع و محدودیت‌ها خاطر‌نشان می‌کند: «ما در جبهه ایستادگی و در حزب سبز نگاهمان جنسیتی نیست و حتی در انتخابات شوراها، در انتخابات قبلی مجلس به این نحو کار کردیم که هر کسی می‌تواند در مسوولیت قانونگذاری قرار گیرد، وارد میدان شود.» در خاتمه حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه با تاکید بر فعالیت شاخه زنان در این تشکل «ضعف کلی تشکل‌های زنان را به ضعف کلی احزاب و تشکل‌های کشور» مرتبط می‌داند هرچند یادآور می‌شود که «فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان تبعاتی دارد که زنان ما به دلیل رعایت مسائل دینی و اسلامی در ارتباطات و روابط خود کمتر رغبت می‌کنند وارد این عرصه شوند. ازاین‌رو به‌طور طبیعی تمایل به کار تشکلی در میان زنان کمتر از مردان است» و تصریح می‌کند «در همه بخش‌هایی که زنان حضور دارند، نیاز داریم با پیش‌بینی‌ها به لحاظ قانونگذاری، ساختاری و پذیرش فرهنگ عمومی و... مقدمات توسعه حضور آنها را فراهم کنیم.»

محافظه‌کاران در برابر ناب‌گرایان
مثلث آنلاین با اشاره به دعوت شورای هماهنگی اصولگرایان از علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و علی‌اکبر ولایتی جهت شرکت در جلسات این تشکل و با بازخوانی محورهای اختلاف عمده میان دو طیف عمده اصولگرایی که از آنها به ناب‌گرایان و محافظه‌کاران یاد کرده به این تحلیل می‌رسد که «جامعتین به دنبال حفظ علی لاریجانی در مجموعه اصولگرایان است و تمایلی ندارد به اینکه شایعات در مورد احتمال ائتلاف بین حامیان دولت و علی لاریجانی را در عالم واقع ببیند». در ادامه اما احتمال دیگری نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد و آن «بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات» است که با اشتیاق پایداری‌ها همراه شده و خاطرنشان می‌شود که چنین بازگشتی مورد استقبال دیگر اصولگرایان قرار نخواهد گرفت و از آنجا که به نوشته این رسانه اصولگرایان «نمی‌خواهند در مقام دفاع از احمدی‌نژاد در انتخابات پیش رو ظاهر شوند، شاید جبهه پایداری و اصولگرایان راهی متفاوت از هم انتخاب کرده‌اند. شاید معنای دعوت از لاریجانی [نیز] همین باشد».

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها