شناسه خبر : 16471 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جریان‌سازی‌های «سوسیس» و «کالباس» سیاسی است یا رقابتی؟

واقعیت یا شایعه؟

بسیاری در ایران در مصرف برخی فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس شک دارند.

بسیاری در ایران در مصرف برخی فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس شک دارند. باور آنها این است که این نوع از فرآورده‌های غذایی از دور‌ریختنی‌ها در هنگام ذبح حیوانات تهیه می‌شود. حتی اخیراً موضوع استفاده از گوشت گربه در برخی تولیدات گوشتی چنان داغ شده که فعالان این صنعت را با چالش بزرگی مواجه کرده است. در چنین اوضاعی، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی، وجود گوشت گربه در سوسیس و کالباس داخلی را کذب دانسته است.
سید‌محمد موسوی به خبرگزاری ایلنا گفته است: «گوشت گربه به لحاظ قیمتی نیز به صرفه نیست. گوشت گربه 30 هزار تومان است و از هر گربه تنها 300 گرم گوشت به دست می‌آید و در عمل امکان‌پذیر نیست.»
استدلال مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی به گونه‌ای است که ایشان از کم و کیف ارزش ریالی گوشت گربه و نیز میزان بازدهی آن برای مصارف فرآورده‌های گوشتی کاملاً مطلع است.داستان تهیه انواع کالباس و سوسیس از گوشت‌های غیرمجاز تازگی ندارد. تا همین چند سال پیش فرآورده‌های گوشتی را ملغمه‌ای از ضایعات و دورریختنی‌های ماکیان و احشام می‌دانستند، و حالا ظاهراً پای گوشت گربه نیز به این تولید باز شده است. هنوز به طور رسمی استفاده از گوشت گربه در تهیه سوسیس و کالباس تایید نشده است اما با توجه به سابقه‌ای که ماحصل نظارت‌های ضعیف نهادهای دولتی است، بعید به نظر نمی‌رسد که در برخی کارگاه‌های زیرپله‌ای و غیراستاندارد، مواد اصلی تهیه فرآورده‌های گوشتی، گوشت گربه باشد. مدتی است که در فضای مجازی خبری در ارتباط با استفاده از گوشت گربه در تهیه فرآورده‌های گوشتی منتشر شده که بازتاب زیادی پیدا کرده است. ماجرا از این قرار است که در منطقه چیذر تهران، تصادفی میان یک خودرو سواری و خودرو وانت اتاق‌دار صورت می‌گیرد. سرنشینان خودرو سواری خواستار حضور پلیس راهنمایی و رانندگی برای رسیدگی به این تصادف می‌شوند اما راننده خودرو وانت تن به این درخواست نمی‌دهد و حتی حاضر می‌شود مبلغی چند برابر خسارت واردشده به خودرو سواری را پرداخت کند اما پای پلیس به میان کشیده نشود. به اصرار سرنشینان خودرو سواری، پلیس راهنمایی و رانندگی در محل حاضر می‌شود و با اطلاع از عدم همکاری راننده متخلف، پای پلیس 110 را به این ماجرا باز می‌کند. نیروهای پلیس نیز با بازرسی خودرو وانت، با صحنه عجیبی مواجه می‌شوند. بار خودرو وانت، لاشه تعداد زیادی گربه پوست‌کنده بود که به اعتراف راننده، او قصد داشت آن را برای تهیه همبرگر در اختیار یک واحد تولید فرآورده‌های گوشتی متخلف قرار دهد.
برخی اما معتقدند جریان‌سازی‌هایی مانند استفاده از گوشت گربه در تولیدات سوسیس و کالباس که اخیراً به راه افتاده و دیگر شایعاتی که پیرامون این صنعت و سایر محصولاتی که مستقیم با سلامت جامعه درگیر است، منتشر شده اهداف پشت پرده دیگری دارد که در حوزه‌های سیاسی باید آن را جست‌وجو کرد. مثلاً عنوان می‌شود که هدف از پخش چنین شایعاتی، تخریب سازمان‌های نظارتی مانند موسسه استاندارد و در پی آن عزل و نصب مدیران دلخواه در این نهاد دولتی است.
استفاده ابزاری از سوسیس و کالباس برای اهداف سیاسی، البته پیشینه پر‌رنگی دارد. اوایل سال جاری، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌ دولت پیشین، طی سخنانی در مراسم روز جهانی بهداشت، عملاً پای «سوسیس» و «کالباس» را به مسائل سیاسی باز کرد.
او با اشاره به ناسالم بودن فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس در ایران گفته بود: «آن فردی که از هندوستان لاشه‌های خراب گوشت را به کشور وارد می‌کند تا با آن سوسیس و کالباس درست کند هیچ جایی در کشور ندارد.
آن مامور گمرکی که این کالا را ترخیص کرده است هم همین‌طور. وزارت بهداشت بر تولید سوسیس و کالباس باید نظارت کند و با افرادی که در این حوزه خلاف می‌کنند بی‌رحمانه برخورد کند تا ریشه آنها را بخشکاند.»
رحیمی پیشتر و در مهرماه سال ۱۳۹۱ نیز از نبود نظارت کافی بر تولید سوسیس و کالباس و غذاهای آماده سخن گفته بود که این انتقادات از سوی رسانه‌ها به خودزنی مدیریتی تعبیر شد.
حال این پرسش مطرح است؛ چرا حواشی پیرامون فرآورده‌های گوشتی در ایران تا این اندازه پر‌رنگ است که یک روز مقامی چون معاون اول رئیس‌جمهور به آن ورود پیدا می‌کند و روز دیگر ماجرای استفاده از گوشت گربه در تولید این فرآورده‌ها نقل محافل می‌شود؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها