شناسه خبر : 16306 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مادورو آمریکا را به تحریک فعالان دانشجویی متهم کرد

تاجران، عامل تورم

وزارت امور خارجه آمریکا اتهامات دولت ونزوئلا مبنی بر کمک به سازماندهی اعتراضات ضددولتی در این کشور را دروغین و بی‌اساس خواند.

وزارت امور خارجه آمریکا اتهامات دولت ونزوئلا مبنی بر کمک به سازماندهی اعتراضات ضددولتی در این کشور را دروغین و بی‌اساس خواند. روز یکشنبه 16 فوریه نیکلاس مادورو رئیس‌‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد سه دیپلمات آمریکایی را به اتهام ملاقات با رهبران اعتراضات دانشجویی در کشور اخراج کرده است. الیاس خاوا، وزیر امور خارجه ونزوئلا نام این سه دیپلمات را که از مقامات کنسولی آمریکا هستند، برن مک کسکر، جفری گوردون، و کریستوفر لی کلارک اعلام کرده است. به گفته وزیر امور خارجه ونزوئلا، این سه نفر تحت پوشش برنامه‌های صدور ویزا با دانشجویان دیدار می‌کرده‌اند اما از این طریق به دانشجویان پیشنهاد آموزش، کمک مالی و سازماندهی می‌داده‌اند. اعتراض اصلی مخالفان به نرخ بالای تورم، آمار بالای جرم و جنایت و کمبود اقلام ضروری است. در واکنش، دولت عامل کمبود‌ها را تاجران فاسد و پول‌پرست معرفی می‌کند. جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته تعیین سرنوشت مردم ونزوئلا باید به دست خودشان باشد و واشنگتن در آن دخالتی نمی‌کند. خانم ساکی در عین حال طی بیانیه‌ای رسمی ضمن حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی از جمله آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز از دولت و معترضان در ونزوئلا خواسته وارد گفت‌وگو شوند.
در حالی که دستور بازداشت لئوپالدو لوپز رهبر حزب اپوزیسیون «اراده مردم» صادر شده و رئیس‌‌جمهوری ونزوئلا خود رسماً خبرش را اعلام کرده، روز دوشنبه 17 فوریه اعضای این حزب به خبرگزاری‌ها گفته‌اند عده‌ای با حمله به دفتر حزب اراده مردم، و شلیک گاز اشک‌آور به دنبال آقای لوپز بوده‌اند و به تهدید سایر اعضا پرداخته‌اند و نهایتاً فیلم‌های دوربین‌های مداربسته را با خود برده‌اند. لئوپالدو لوپز که هم‌اکنون در مکان نامعلومی به سر می‌برد، با انتشار یک ویدئو در شبکه اینترنت اعلام کرده است که با وجود صدور حکم بازداشت از طرف مقام‌های دولتی، راهپیمایی روز سه‌شنبه در کاراکاس را هدایت خواهد کرد. او آخرین بار روز چهارشنبه دو هفته پیش دیده شده بود. همزمان شهردار کاراکاس، خورخه رودریگز، اعلام کرده مجوز تجمعی را برای روز سه‌شنبه صادر نکرده است. آقای لوپز که ۴۲ سال دارد، شهردار سابق چاکو در شرق کاراکاس است. ونزوئلا یکی از بالاترین آمارهای قتل را در دنیا دارد و اختلافات داخلی در این کشور بسیار شدید است. نرخ تورم بنابر آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۳ بیش از ۵۰ درصد بوده است. با این حال، دولت این کشور تاجران پول‌پرست را عامل اصلی می‌داند و می‌گوید اعتراضات دانشجویان تحت تحریک آمریکاست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها