شناسه خبر : 16219 لینک کوتاه

ایران در هفته‌ای که گذشت

عذرخواهی به خاطر برخی اقدامات پلیس

حسن عباسی: علت ناکامی عملیات طبس، خست آمریکایی‌ها بود

در روزهای اخیر برخی از چهره‌های اصولگرا در کنار مسوولان انتظامی و امنیتی کشور به بازخوانی حوادثانتخابات دهم ریاست‌جمهوری پرداخته‌اند.

در روزهای اخیر برخی از چهره‌های اصولگرا در کنار مسوولان انتظامی و امنیتی کشور به بازخوانی حوادث انتخابات دهم ریاست‌جمهوری پرداخته‌اند. در این میان اظهارات سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا در این باره و همچنین اخبار وی درباره یاران حلقه محمود احمدی‌نژاد در جای خود قابل تامل است. به گزارش «مهر» سردار که در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی حضور یافته بود، در پاسخ به سوال دانشجویی که از او پرسیده بود آیا در درگیری 88 شما برای امنیت مردم وارد خیابان‌ها شدید یا امنیت حکومت، تاکید کرد: «... ما برای امنیت مردم در مسائل پشت پرده 88 وارد شدیم... فکر می‌کنید اگر نیروی انتظامی نبود چه اتفاقی می‌افتاد. مطمئناً ما نیز شبیه سوریه و گرجستان می‌شدیم. در آن زمان کنترل‌ها سخت بود اما ماموران با خویشتنداری عمل کردند. در حوادث پس از انتخابات 88، 500 نیروی پلیس مجروح شدند. البته در چند مورد ماموران که از عملیات خسته بودند و مردم به سمت‌شان گلدان پرتاب کرده بودند که به ستون فقرات یکی از ماموران برخورد کرد، آنها نیز عصبانی شدند شیشه تمام خودروهای آن خیابان را شکستند. البته ما از تمامی مردم عذرخواهی کرده و خسارت‌شان را دادیم و ماموران متخلف را بازداشت کردیم.»
وی درباره حادثه کوی دانشگاه تهران در سال 88 نیز گفت: «... ورود ماموران نیروی انتظامی به محیط دانشگاه ممنوع است...وظیفه تامین امنیت خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها بر عهده حراست است و اگر توان نداشته باشند و حادثه‌ای رخ دهد پلیس حاضر می‌شود. البته سعی کرده‌ایم حفاظت پیرامونی خوابگاه‌ها را تامین کنیم. در حادثه کوی دانشگاه 88 از همه‌جا فراخوان زدند و ما نیز نمی‌توانستیم وارد شویم. آنها کوکتل‌مولوتف درست کرده و بر سر نیروها می‌ریختند که بعد ما وارد عمل شدیم... آقای زاکانی و رهبر در آن زمان با من تماس گرفتند که 80 دانشجو از سوی پلیس دستگیر شده‌اند. من خودم شخصاً وارد شدم و مشخص شد که این دانشجوها به بازداشتگاه‌ وصال منتقل شده‌اند. با رئیس پلیس امنیت تماس گرفتم که مدعی شد دادستان گفته این دانشجویان را بااتوبوس به زندان اوین ببریم. گفتم با مسوولیت من همه آنها را آزاد کنند که ساعتی بعد دانشجویان بازداشتی آزاد شدند.»
احمدی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که چرا نمی‌گذاریم مردم اعتراض کنند و اعتراض خود را بیان کنند خطاب به دانشجویان اعلام کرد: «به عنوان نمونه در روز 25 خرداد 88 که اوج جمعیت بود یک میلیون نفر حاضر شده بودند صندوق‌های بالای شهر به میرحسین رای داده‌اند و صندوق‌های پایین شهر به احمدی‌نژاد رای داده‌اند. آنها قصد داشتند القا کنند که در انتخابات تقلب شده و مردم باید یقه کسی را می‌گرفتند که گفت تقلب شده است. البته یکی از کاندیداها مردانگی کرد و تعدادی صندوق را معرفی کرد که وقتی رای‌ها را شمردیم باز هم رایش کم شد... در روزهای بعد 60 تا 70 هزار نفر در خیابان‌ها حاضر می‌شدند و ما هم نظم و امنیت را برقرار می‌کردیم و حق اعتراض را برای آنها قائل بودیم اما از 30 خرداد شورای امنیت دستور داد که هرگونه تجمعی غیر‌قانونی است که در آن روز نیز 20 هزار نفر در خیابان‌ها بودند. شما فیلم قلاده‌های طلا را ببینید، فیلم اغتشاشات را از پلیس گرفته‌اند و آن صحنه‌ها واقعی است. ما تیم‌های مستندساز و قوی‌ای را در خیابان‌ها داشتیم.» وی در ادامه به پرسش‌هایی درباره پرونده‌های روز از جمله مرگ جوان وبلاگ‌نویس- ستار بهشتی- پرداخت و تاکید کرد: «... یک کارگر وبلاگ‌نویس در وبلاگش چیزی نوشته است که 25 بازدید‌کننده بیشتر ندارد، حال اینکه برویم در خانه‌اش و جلوی چشم مادرش دستبند به او بزنیم مادر این بنده خدا می‌ترسد. این ماموران متخلف را به دادگاه فرستادیم که چرا چنین رفتاری می‌کنند.»
سردار درباره حمله به سفارت بریتانیا در اواخر آذرماه 1390 نیز تصریح کرد: «... به نظرم این موضوع دامی بود که آنها گسترده‌اند و خودشان در را باز کردند چرا که درب دو‌لایه و ضد‌گلوله است و تنها از اتاق کنترل هدایت و باز می‌شود. البته معتقدم عده‌ای افراطی این اقدام را کردند چرا که وقتی خودمان در خاک‌مان جا می‌دهیم باید از آنها حمایت کرده و امنیت‌شان را تامین کنیم. عده‌ای رفتند در باغ قلهک و پرچم را پایین کشیدند که این کار بسیار زشت بود. وقتی برای دستگیری آنها وارد عمل می‌شدیم مورد هجوم جریان‌های دانشجویی قرار می‌گرفتیم. در میدان فردوسی خواهران را جلو فرستاده بودند که ماموران با آنها برخورد نکنند.»
اظهار نظرهای سردار احمدی‌مقدم در هفته گذشته به همین جا ختم نشد. وی در سومین همایش تکریم حافظان قرآن کریم ناجا نیز به یاران حلقه محمود احمدی‌نژاد حمله کرد و گفت: «... اعضای فرقه انحرافی جدید مدعی هستند که حکم‌شان را از امام زمان می‌گیرند و آنها هشت سال در کشور حرف زدند اما معلوم نیست ولی آنها چه کسی است.» این اظهارات با انتقاد دو روزنامه از دو طیف متفاوت مواجه شد. ایران ارگان دولت در این باره نوشت: «... باید سوال کرد که جناب احمدی‌مقدم برای اثبات سخنان خود در این باره سند و مدرکی دارند یا اینکه فرمانده نیروی انتظامی کشور اخبار مورد نیاز خود برای تحلیل را از برخی سایت‌ها و وبلاگ‌های بدون اصالت دریافت می‌کنند؟ اگر سخنان ایشان قابل اثبات نباشد، آیا مدعی‌العموم نباید در این زمینه ورود پیدا کند و با چنین موارد خلاف قانونی آن هم از زبان یک فرمانده نظامی برخورد کند؟» روزنامه جمهوری اسلامی نیز در انتهای خبر خود در این باره نوشت: «... چرا سردار احمدی‌مقدم چنین اعتراضی را در طول هشت سال گذشته به زبان نیاورده و اکنون که پایان عمر این دولت است بیان چنین مطالبی چه سودی دارد؟»

ادعای عباسی درباره علت سقوط هلی‌کوپترهای آمریکایی در طبس
حسن عباسی که برخی وی را مغز متفکر برخی جریان‌های افراطی می‌دانند در برنامه زنده تلویزیونی با عنوان «دیروز، امروز، فردا» که با موضوع نقد فیلم آرگو برگزار شد، مدعی شد علت اصلی شکست نیروهای آمریکایی در صحرای طبس، فرسودگی هلی‌کوپترها بوده است و نه توفان شن. به گزارش «پارسینه» او اذعان کرد آمریکایی‌ها از تئوری توفان شن سوء‌استفاده کردند و بر موج آن سوار شدند تا نقص خود را سرپوش بگذارند. وی در این برنامه تاکید کرد: «... من همین جا، جا داره که خدمت شما و بینندگان عزیز عرض کنم که بر‌خلاف آنچه گفته می‌شود قضایای طبس بر اثر توفان شن بود واقعیت شکست آمریکا در طبس مساله دیگری بود که ما کمتر این را رو کردیم. با توجه به اینکه تقریباً 21 سال است که بر اساس تحقیقات نظامی صورت‌گرفته مشخص شد که اصلاً شکست آمریکایی‌ها ‌در طبس به دلیل دیگری بوده است... این هشت هلی‌کوپتر قرار بود از استادیوم شیرودی به منظریه قم پرواز کنند، آنجا نیز گروگان‌ها را به جنوب ترکیه منتقل کنند. در نتیجه هشت هلی‌کوپتر باید در خاک ایران باقی می‌ماند.» عباسی در ادامه تاکید می‌کند با خست نیروی دریایی آمریکا هشت هلی‌کوپتر فرسوده به عملیات فرستاده شده و در اثر گردو خاک ناشی از تلاش یکی از هلی‌کوپترها برای پرواز گرد و خاکی ایجاد شد و این پرنده به مخزن سوخت برخورد و منفجر شد. فروز رجایی‌فر یکی از دانشجویان پیرو خط امام اما در این برنامه نظر دیگری ارائه داد. وی تاکید کرد: «بحث توفان شن یک بحث جدی است. من کسی هستم که اسناد سفارتخانه را دیده‌ام و با دیسیپلین اداری آنها آشنا هستم. همه چیز آنجا برنامه‌ریزی‌شده است. آمریکا می‌خواست حیثیت خود را با آزاد کردن دیپلمات‌هایش احیا کند، چطور ممکن است که با فرستادن هلی‌کوپترهای فرسوده دوباره حیثیت خود را در شکست جنگی از دست بدهد!؟»

رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها
با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تصریحات ایشان برای ایجاد حماسه‌های سیاسی و اقتصادی در سال جدید به نظر می‌رسید دولت و مجلس اصولگرا با نصب‌العین قرار دادن این رهنمودها فضا را برای ایجاد حماسه سیاسی در 24 خرداد فراهم کنند، اما گویا برگزارکنندگان انتخابات شوراها حضور اصلاح‌طلبان و چهره‌های مستقل برای انتخابات را چندان مثبت ارزیابی نکرده‌اند. بنا بر اخبار رسیده بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب نتوانسته‌اند از خوان تایید صلاحیت به سلامت عبور کنند. محسن رهامی مسوول ستاد انتخابات شوراهای اصلاح‌طلبان در این زمینه خبر داد: ... تاکنون تنها در تهران که رقابت انتخاباتی شوراها برای تصاحب 31 کرسی شورای شهر خواهد بود، 35 نفر از نامزدهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند. این در حالی است که بعضی از نامزدها تا آخرین لحظات صلاحیت‌شان مورد تایید بوده اما نیروهایی خارج از هیات اجرایی برای خروج نام آنها از فهرست تایید صلاحیت‌شدگان فشار وارد کرده‌اند. به گزارش بهار، بیشتر اصلاح‌طلبان بر اساس بندهای «جیم» و «دال» ماده 26 قانون انتخابات شوراها رد شده‌اند. بر اساس بند «جیم» نامزدهای شوراها باید «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه» داشته باشند و بند «دال» هم ناظر به «ابراز وفاداری آنها به قانون اساسی جمهوری ‌اسلامی ایران» است... از میان چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها به جز احمد مسجد‌جامعی که صلاحیتش تایید شده افراد دیگری چون مرتضی حاجی، معصومه ابتکار، محسن هاشمی، سیدحسن موسوی‌تبریزی، محمد‌مهدی تندگویان، محمود علیزاده‌طباطبایی، احمد حکیمی‌پور، علی صالح‌آبادی، علی ربیعی، اکرم مصوری‌منش، محمدعلی کوزه‌گر، محمد غریبانی، احمد دنیا‌مالی، فاطمه راکعی، علی اوسط‌هاشمی، فریدون عموزاده‌خلیلی و سید‌عبدالحسین مختاباد رد صلاحیت شده‌اند، بیشتر آنها به رای صادره اعتراض کرده‌اند. افسانه بایگان، افشین علاء، امید و امین زندگانی، هادی ساعی و علیرضا دبیر نیز در لیست رد صلاحیت‌ها قرار دارند.

جمع‌آوری «صراحت‌نامه» هاشمی از نمایشگاه کتاب
نمایشگاه کتاب امسال با همه فراز و فرودهای آن در ابتدای هفته گذشته به پایان رسید. یکی از وقایع عجیب این نمایشگاه جمع‌آوری کتاب «صراحت‌نامه» هاشمی‌رفسنجانی از نمایشگاه بود. علی اسماعیلی، رئیس بیست ‌و ششمین نمایشگاه کتاب تهران درباره مساله کتاب «صراحت‌نامه» که ظاهراً تا دو روز اول نمایشگاه کتاب هم ارائه می‌شده است، تصریح کرد: این موضوع به این دلیل بوده است که گاهی مواردی به نقل از شخصیت‌ها آورده می‌شود و ما برای اینکه بتوانیم به آن کتاب برای عرضه در نمایشگاه کتاب مجوز بدهیم، مجبوریم این‌گونه نقل قول‌ها را از مراکز ذی‌صلاح استعلام کنیم تا ببینیم نقل قول‌ها با واقعیت تطبیق دارند یا خیر؟ مساله این کتاب هم به خاطر این موضوع بوده است. او توضیح داد: ضوابط حضور کتاب در نمایشگاه تعریف شده است و هر کتابی که از وزارت ارشاد مجوز چاپ بگیرد و از طریق اداره کتاب اعلام وصول شود، می‌تواند در نمایشگاه حضور پیدا کند. «صراحت‌نامه» متن گفت‌وگوی مفصل فصلنامه مدیریت ارتباطات با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال 89 است که در آن به پرسش‌های متنوعی در حوزه سیاست و فرهنگ و همین‌طور زندگی شخصی خود پاسخ داده است. به گفته تدوین‌کنندگان کتاب، او در این مصاحبه برای نخستین‌بار گفته که آماده کناره‌گیری از قدرت است، اما می‌ترسد اقدامش قهر تلقی شود. هاشمی در این کتاب دیدگاه‌های خود را درباره مناظرات مشهور سال 88 کاندیداهای ریاست‌جمهوری تشریح کرده و نظراتش درباره نوع فعالیت شبکه خبری بی‌بی‌سی و حضور چهره‌هایی نظیر عطاءالله مهاجرانی در آن را اعلام کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها