شناسه خبر : 15897 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نمایندگان مجدداً به وزیر صنعت کارت زرد دادند

نعمت‌زاده دو کارته شد

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اولین وزیر دولت یازدهم است که دومین کارت زرد را از بهارستان‌نشینان دریافت کرد. «واردات بی‌رویه برنج و خودرو سواری لوکس» همچنین «عرضه بیش از اندازه برخی اقلام اساسی با قیمت‌های زیر قیمت بازار» محورهای سوال‌های زهره طبیب‌زاده‌نوری، نماینده اصولگرای تهران و سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده فلاورجان بود که نعمت‌زاده را برای پاسخگویی به مجلس کشاند

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اولین وزیر دولت یازدهم است که دومین کارت زرد را از بهارستان‌نشینان دریافت کرد. «واردات بی‌رویه برنج و خودرو سواری لوکس» همچنین «عرضه بیش از اندازه برخی اقلام اساسی با قیمت‌های زیر قیمت بازار» محورهای سوال‌های زهره طبیب‌زاده‌نوری، نماینده اصولگرای تهران و سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده فلاورجان بود که نعمت‌زاده را برای پاسخگویی به مجلس کشاند؛ پاسخ‌هایی که نتوانست بهارستان‌نشینان را قانع کند. فاصله بین کارت زرد اول و دوم نمایندگان مجلس نهم به نعمت‌زاده کمتر از شش ماه است. وزیر صنعت، معدن و تجارت که 24 تیر امسال با سوال حسن کامران، نماینده اصفهان، درباره وضع بازنشستگان صنعت فولاد و پرداخت نشدن مستمری آنان به مجلس احضار شده بود، اولین کارت زرد خود را دریافت کرد. نعمت‌زاده که اکنون دو کارت زرد از مجلس نهم دریافت کرده است، بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورت دریافت کارت زرد سوم، با استیضاح خودکار مجلس روبه‌رو خواهد شد. او از همان روزی که از سوی حسن روحانی،‌ رئیس دولت به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت معرفی شد بسیاری از بهارستان‌نشینان به او چندان روی خوشی نشان ندادند. نمایندگان مجلس در جلسه رای اعتماد، بالا بودن سن نعمت‌زاده را که در دولت‌های سازندگی نیز وزیر صنایع بوده است، ازجمله دلایل مخالفت خود با او مطرح کردند. این مخالفت‌ها 100 روز پس از آغاز به کار دولت یازدهم بیشتر آشکار شد و از همان زمان زمزمه‌های استیضاح نعمت‌زاده هرچند وقت یک‌بار به گوش می‌رسید. با وجود آنکه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم تاکنون در دستور کار قرار نگرفته است؛ بارها نمایندگان مجلس نعمت‌زاده را تهدید به استیضاح کرده‌اند. هنگامی‌که نعمت‌زاده برای پاسخگویی پشت تریبون رفت، رقم واردات برنج در هشت‌ماهه سال 92 را جمعاً یک میلیون و 956 هزار تن اعلام کرد و در همین حال به نمایندگان یادآور شد که اغلب این واردات سفارش سال 91 و اوایل سال 92، یعنی سفارش دولت قبل بوده است. او با یادآوری اینکه او به دلیل «واردات بی‌رویه برنج» به مجلس احضار شده است، گفت واردات برنج در دولت یازدهم 40 درصد کاهش یافته است.
خبرآنلاین نیز در این زمینه در گزارشی به سابقه کارت زرد در مجلس پرداخت و نوشت: «...تصمیمی که نمایندگان وقت مجلس هشتم برای تقویت بعد نظارتی و اهمیت دادن وزرا به سوال‌های خود طراحی کردند و در همان مجلس هم هشت بار آن را اعمال کردند...اگر تا قبل از مجلس هشتم فقط نماینده سوال‌کننده باید از وزیر مربوطه قانع می‌شد، بعد از اصلاح آیین‌نامه مجلس، از کل نمایندگان درباره اینکه آیا وزیر توانست مجلس را قانع کند رای‌گیری شد. رای‌گیری که در لایه‌های زیرین می‌تواند نشان‌دهنده نظرات نمایندگان درباره عملکرد یک وزیر و چشم‌انداز رابطه او با مجلس باشد. نکته جالب‌توجه در این میان آن است که اگر دولت دهم در طول چهار سال فعالیت، هشت بار کارت زرد از مجلس هشتم گرفت؛ دولت یازدهم منتقدان بیشتری در مجلس نهم دارد و در کمتر از 18 ماه از شروع کار خود هشت کارت زرد گرفته است. آنچه درباره دولت روحانی و کارت زردهایش مشهود است، نقش پررنگ منتقدان دولت در سوال‌ها و کارت‌های زرد است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید