شناسه خبر : 1545 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دمیدن بهار اصلاحات در زمستان

دیدار در قم؛ گمانه‌زنی در تهران

انتخابات را تجلی اراده عمومی می‌دانند. به تعبیری دیگر انتخابات «بازار سیاست» و ملتقای «عرضه و تقاضا» است که در آن وزن و جایگاه نیروها و احزاب سیاسی مشخص می‌شود. بنابراین «رقابت و مشارکت» به مثابه ترجمان عرضه و تقاضا، دو رکن اصلی هر انتخابات و نظام‌های دموکراتیک را تشکیل می‌دهند.

پدرام سهرابلو
انتخابات را تجلی اراده عمومی می‌دانند. به تعبیری دیگر انتخابات «بازار سیاست» و ملتقای «عرضه و تقاضا» است که در آن وزن و جایگاه نیروها و احزاب سیاسی مشخص می‌شود. بنابراین «رقابت و مشارکت» به مثابه ترجمان عرضه و تقاضا، دو رکن اصلی هر انتخابات و نظام‌های دموکراتیک را تشکیل می‌دهند. قدر مسلم اینکه بدون رقابت سیاسی میان احزاب با دیدگاه‌ها و ایدئولوژی‌های مختلف، انتخابات از محتوا تهی می‌شود و بدون مشارکت عمومی، امکان وزن‌کشی نیروهای سیاسی و تعیین گرایش سیاسی شهروندان از بین می‌رود. از این‌رو اهتمام مسوولان به فراهم آوردن زمینه مناسبی جهت رقابت سالم و مشارکت گسترده مردم در این راستا قابل تقدیر است. هفته گذشته وزیر کشور، محمدحسین مقیمی معاون سیاسی خود را با حفظ سمت به ریاست ستاد انتخابات کشور منصوب کرد و از وی خواست «همه تمهیدات لازم و ضروری را برای برگزاری انتخاباتی در شأن و تراز ملت بزرگ و رشید ایران، انتخاباتی که در آن حقوق انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان به عنوان حق‌الناس برابر مر قانون» در فضایی امن و توام با‌نشاط و آرامش برگزار شود، فراهم کند. بدین ترتیب انتظار می‌رود مسوولان اجرایی انتخابات، بستر رقابت سالم میان جناح‌های سیاسی کشور را مهیا کنند و امید می‌رود با حمایت نهادهای نظارتی، این امر به بهترین وجه محقق شود.

دیدار در قم؛ گمانه‌زنی در تهران
به گزارش خبرگزاری فارس، دیدار سه‌جانبه میان حضرات آیات محمد یزدی و موحدی‌کرمانی روسای جامعتین و محمدتقی مصباح‌یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز هجدهم فروردین‌ماه با هدف ایجاد وحدت میان طیف‌های مختلف جریان اصولگرا در قم برگزار شد. با وجودی که هنوز از جزییات این دیدار خبری مخابره نشده اما گمانه‌زنی در خصوص احتمال همگرایی میان اصولگرایان ادامه دارد. چند روز بعد از این دیدار پایگاه خبری «نامه‌نیوز» در یادداشتی با اشاره به درگذشت آقایان مهدوی‌کنی و حبیب‌الله عسگراولادی، بحران شیخوخیت در جناح راست به ویژه در میان گرایش سنتی آن را یادآور شد و نوشت «بخشی از جریان اصولگرایی به مدیریت سیدرضا تقوی بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی، سخت به دنبال ایجاد یک رابطه دو‌سویه با آیت‌الله مصباح‌یزدی و جبهه پایداری هستند. سید‌رضا تقوی به همراه جبهه پیروان به مدیریت باهنر و موتلفه با دبیرکلی حبیبی در پی کشاندن پای آیت‌الله مصباح‌یزدی به بازی وحدت اصولگرایان هستند. وحدتی که به نظر آنها با دیدار مصباح‌یزدی با آیات یزدی و موحدی‌کرمانی محقق خواهد شد.» اما در کنار این تلاش‌ها، انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان و تکیه زدن آیت‌الله یزدی بر صندلی آیت‌الله مهدوی‌کنی، از ارتقای جایگاه وی در منظومه اصولگرایی خبر می‌دهد که با توجه به اختلاف دیرپای رئیس مجلس خبرگان با مصباح‌یزدی، روند وحدت را با متغیرهای جدیدی همراه می‌کند به خصوص آنکه «بخش وسیعی از اصولگرایان علاقه‌ای به حضور مصباح‌یزدی به عنوان یکی از رهبران جریان راست ایران ندارند. آنها معتقدند مصباح‌یزدی به عنوان رهبر معنوی جبهه پایداری، زمینه‌ساز بسیاری از اختلافات درون‌گروهی این جریان سیاسی بوده است و حالا نمی‌شود بعد از این همه مشکلات ایجاد‌شده او به عنوان یکی از زعمای اصولگرا معرفی شود». در همین ارتباط مجید متقی‌فر عضو جبهه پایداری ضمن تصریح به وجود اختلاف در میان این جریان بر لزوم وحدت اصولگرایان تاکید کرد و به خبرگزاری میزان گفت «تمامی جریانات اصولگرا در مبانی و اعتقادات اولیه دارای نظرات و فهم مشترک هستند لذا با برگزاری جلسات مشترک میان تشکل‌های اصولگرا به‌طور حتم اختلاف سلایق آنها رفع خواهد شد.» این در حالی است که محسن کوهکن عضو جبهه پیروان با استقبال از دیدار سه‌جانبه خاطرنشان کرد که جبهه پیروان مانند گذشته با محوریت جامعتین وارد فعالیت انتخاباتی می‌شود. یعنی احتمالاً این بخش از اصولگرایان ضلع سوم وحدت اصولگرایی را چندان به رسمیت نمی‌شناسند و خواستار تبعیت مصباح از تصمیمات جامعتین هستند.

دمیدن بهار اصلاحات در زمستان
به گزارش «آنا» محمدرضا عارف در اولین نشست شورای زنان بنیاد امید ایرانیان، مجلس شورای اسلامی را یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری در نظام دانست و بیان داشت دولت برای تحقق برنامه‌های خود به پشتیبانی و همراهی مردم و حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز دارد لذا «اصلاح‌طلبان به‌رغم برخی محدودیت‌ها و موانع، وظیفه خود می‌دانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور چشمگیری داشته باشند [حال آنکه] رقیب جریان اصلاحات مصمم است اجازه ندهد پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس مانند انتخابات ریاست جمهوری تکرار شود و برای نیل به این هدف از امکانات بالقوه‌ای که در اختیار دارند استفاده خواهند کرد». این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حضور و نقش‌‌آفرینی زنان در همه عرصه‌های اجتماعی و سیاسی ابراز عقیده کرد که «بهار اصلاح‌طلبان در زمستان امسال رخ می‌دهد». به گفته آقای عارف اگر مسوولان اجرایی و نظارتی، پیام مردم در انتخابات سال 92 و فرمایش رهبری مبنی بر حق‌الناس بودن رای مردم را مطمح نظر قرار دهند انتخابات آتی تجلی همدلی و همزبانی ملت و دولت خواهد شد.

احمدی‌نژاد دیگر لیدر اصولگرایان نیست
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با «عصر ایران» خانه‌نشینی احمدی‌نژاد و نزدیکی او با اسفندیار رحیم‌مشایی را سبب گسست اصولگرایان از وی دانسته و می‌گوید «احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری بدون حمایت اصولگرایان پیروز نمی‌شد [اما] وی امروز یک لیدر جریان اصولگرا نیست.» غلامرضا مصباحی‌مقدم همچنین با اشاره به جلسات همگرایی اصولگرایان اظهار امیدواری کرد که این جریان در انتخابات آتی بتواند به وحدت برسد چرا که هم مقتضای اصول است و هم مقتضای شرایط زیرا «اصلاح‌طلبان هم به‌طور جدی وارد این عرصه انتخابات می‌شوند». به گفته این نماینده اصولگرای مجلس گرچه «فضا برای ورود بیشتر اصلاح‌طلبان به مجلس فراهم است و می‌توانند در قیاس با وضعیت فعلی کرسی‌های بیشتری را داشته باشند اما این موضوع به آن معنی نیست که یک رئیس اصلاح‌طلب را برای مجلس دهم متصور باشیم». وی همچنین درباره احتمال ائتلاف بخشی از اصلاح‌طلبان با اصولگرایانی چون ناطق‌نوری نیز گفت: «به شما اطمینان خاطر می‌دهم که آقای ناطق هیچ‌گاه فعالیت‌های خود را هم‌گام با کارگزاران و جریان چپ یا هر اسم دیگری که دارد، دنبال نمی‌کند. اگر بنا باشد آقای ناطق دوباره به حیطه فعالیت‌های سیاسی ورود کند همچنان در حوزه اصولگرایی خواهد بود.»

ترجمان اصلاح‌طلبی؛ نفی رادیکالیسم
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است «حسن روحانی نقطه تجلی اراده ملت» است و در تبیین آن می‌افزاید: «از آنجایی که ما اصلاح‌طلب هستیم و اکثریت جامعه ایران را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند - من یقین دارم که بیش از ۷۰ درصد مردم ایران طرفدار اصلاحات و اصلاح‌طلب هستند و از رهبران اصلاح‌طلب حمایت می‌کنند- اساس اصلاح‌طلبی یعنی پرهیز از خشونت، پرهیز از راه‌حل‌های رادیکال، پرهیز از قهر کردن با سرنوشت سیاسی کشور. ما در سال ۹۲ به بهترین گزینه ممکن رای داده و همواره نیز همین کار را انجام داده‌ایم. شاید برخی بگویند بهتر از آقای روحانی هم بوده است. خب بله، این حرف را در مورد رئیس دولت اصلاحات نیز می‌توان زد اما تمدن‌ها همواره به بهترین گزینه موجود در چارچوب‌های عینی و ممکن که بتواند در داخل سیستم فعلی و برای خروج از بن‌بست راهی پیدا کند رای می‌دهند. همین کار را نیز با آقای روحانی کردند و من مطمئن هستم که ما از آقای روحانی جواب می‌گیریم.» سعید لیلاز عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و تحلیلگر اقتصادی و سیاسی همچنین با تمجید از عملکرد اقتصادی دولت به روزنامه اعتماد می‌گوید دولت «کارهای زیادی انجام داده است یعنی اگر من به شما بگویم در مجموع الان که ما در حال صحبت هستیم نسبت به گذشته و به‌طور مثال دو سال قبل، ماهی پنج، شش میلیارد دلار کمتر دزدیده می‌شود شاید برایتان قابل باور نباشد [لذا] دکتر روحانی جدی‌تر، پیگیرتر و اصلاح‌طلب‌تر از آنی است که ما در ابتدا انتظارش را داشتیم. بنابراین من یقین دارم که ایشان اگر الان مجدداً انتخابات برگزار شود با همان آقایانی که رقیب انتخاباتی ایشان بودند قطعاً رای بیشتری خواهد آورد».

غفلت محسن رضایی از زمین سیاست
مهرداد خدیر در یادداشتی که در عصر ایران منتشر شده اقدام محسن رضایی در بازگشت به سپاه برای تدریس در دانشگاه آن نهاد و خداحافظی او با جبهه ایستادگی را نوعی غفلت از زمین سیاست خوانده و با ابراز اینکه بعید نیست این بازگشت محدودیت‌های بیشتری بر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد کند، این گمانه را مطرح ساخته که شاید محسن رضایی پس از ناکامی در دو انتخابات ریاست جمهوری عطای سیاست را به لقای نظامی‌گری بخشیده است. او در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: «مردان سیاست اما نباید تنها به درجات عالی بیندیشند. سیاستمدار حتی برای حبس و زندان و تبعید هم باید آماده باشد چون سیاست در خاورمیانه و جهان سوم گاه میان زندان و تبعید و قدرت نوسان دارد.» او در ادامه پیشنهاد می‌دهد که محسن رضایی «در تصمیم خود تجدیدنظر کند و به جای اینکه منتظر خرداد 96 باشد بخت خود را در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند همین امسال بیازماید. کسب یک کرسی از 290 کرسی به مراتب امکان‌پذیرتر است تا ریاست جمهوری. خاصه اگر بر نامزد شدن از تهران و سرلیستی اصرار نداشته باشد» تا بدین ترتیب بر وزن و اعتبار مجلس نیز افزوده شود.

سرخط اخبار و گزارش‌ها
پایگاه خبری پویش که اخبار اصلاح‌طلبان را پوشش می‌دهد در گزارشی به نقل از اعتماد از تله جدید جمعیت رهپویان و ایثارگران برای راست‌های سنتی خبر می‌دهد. به گزارش این پایگاه خبری، راهبرد «10+20» که برای انتخابات مجلس طراحی شده به دنبال تقلیل نقش اصولگرایان سنتی است. در گزارشی دیگر روزنامه اعتماد استراتژی اصلاحات را از چند فعال سیاسی جویا شده و نظرات را این‌گونه جمع‌بندی کرده که اصلاح‌طلبان نقشه راه امسال را با نگاهی به الگوی سال 92 طراحی می‌کنند. خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی از شرکت برخی اعضای جبهه مشارکت که ممنوع‌الفعالیت است در جلسات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان ابراز نگرانی کرده است. خبرگزاری مهر نخستین بیانیه جامعه روحانیت مبارز در سال جدید را منتشر کرده که به ارزیابی شرایط انقلاب و کشور و بررسی چشم‌انداز حرکت ملت اختصاص دارد و در بخشی از آن با اشاره به شعار سال تصریح شده «همدلی و همزبانی دولت و ملت، هم پاسخگوی نیاز بزرگ جامعه ما به وحدت خواهد بود و هم چشم طمع دشمنان و بدخواهان را که در پی دسیسه و سوءاستفاده از گسست‌ها هستند، کور خواهد کرد» و بالاخره اینکه فاطمه راکعی دبیرکل زنان نواندیش در گفت‌وگو با «ندای ایرانیان» با اشاره به سطح بالای آگاهی سیاسی و اجتماعی در کشور، عدم استفاده از این آگاهی به خصوص در مورد زنان را مورد انتقاد قرار داده و خواستار تلاش برای تقویت نقش اجتماعی و سیاسی زنان شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها