شناسه خبر : 15111 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معین: اصلاح‌طلبان به وحدت می‌رسند

تقلب برای توقف مذاکرات هسته‌ای

بحثتوافق هسته‌ای در هفته پیش هم یکی از مهم‌ترین سوژه‌های سیاسی مطبوعات ایرانی به شمار می‌رفت. با توجه به آغاز دور جدید مذاکرات کارشناسان ایران و قدرت‌های جهانی، بحثدرباره دستاوردها و هزینه‌های احتمالی توافق در روزنامه‌های هفته پیش بسیار داغ بود.

بحث توافق هسته‌ای در هفته پیش هم یکی از مهم‌ترین سوژه‌های سیاسی مطبوعات ایرانی به شمار می‌رفت. با توجه به آغاز دور جدید مذاکرات کارشناسان ایران و قدرت‌های جهانی، بحث درباره دستاوردها و هزینه‌های احتمالی توافق در روزنامه‌های هفته پیش بسیار داغ بود. در همین حال روزنامه ایران خبری را منتشر کرد که نشان از افزایش فعالیت‌های حقوقی نهادهای اقتصادی کشور برای مواجهه با تحریم‌ها دارد. این روزنامه نوشت: «در ژنو دادگاه عالی انگلیس در نشست مقدماتی‌اش، در ارتباط با شکایت بانک ملت، ضمن رد ادعاهای وزارت دارایی این کشور، تصریح کرد که بانک ایرانی حق دارد علیه این وزارتخانه ادعای خسارت کند.»
این روزها بازار مناظره هم حسابی داغ است. مناظره‌هایی که صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، پای ثابت آن است. روزنامه خراسان هفته پیش به یکی از حواشی این مناظره‌ها پرداخت و نوشت: «...مناظره صادق زیباکلام و مجتبی ذوالنور با محوریت تاثیر مسائل هسته‌ای بر سیاست داخلی در شهر قم برگزار شده و شاهد پرسش‌ها و نظرات تند دو طرف درباره یکدیگر نیز بوده است. زیباکلام با اشاره به سخنان ذوالنور مبنی بر اینکه چند ماه سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را دارید، گفته: من شاید در جبهه نبوده باشم، اما هیچ‌گاه به خاطر چسبیدن به قدرت، کسانی را که در جبهه نبودند، زیر پا له نمی‌کردم. مجتبی ذوالنور، نیز در پاسخ به سوالی پاسخ داد جمهوری اسلامی از سوی خداوند اجازه یافته تا اسرائیل را نابود کند.»
رابطه ایران و عربستان نیز این روزها مورد توجه ویژه افکار عمومی قرار دارد... در همین زمینه محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در گفت‌وگو با روزنامه قانون اعلام می‌کند ایران به این جنایت عربستان پاسخ خواهد داد. سردار نقدی ادامه داد که وزارت خارجه می‌تواند جلو اعدام شیخ نمر را نیز بگیرد و مردم مسلمان جهان از ایران انتظار دارند و ما نیز باید به وظایف خود در قبال مردم منطقه و جهان عمل کنیم. وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر راه حل دیپلماتیک پاسخگو نبود و عربستان و پادشاه جدید آن، که نشان داده است اعتنایی به درخواست‌ها و اعتراض‌ها ندارد، شیخ نمر را اعدام کرد، آیا ایران به این جنایت واکنشی نشان می‌دهد، گفت: عربستان بداند که این جنایت و اعدام یک عالم برجسته شیعه عواقب خواهد داشت و ایران این جنایت را بدون پاسخ نمی‌گذارد.
یکشنبه‌شب هفته پیش شبکه خبر سیما، پس از سال‌ها صدا و تصویر رئیس دولت اصلاحات را روی آنتن برد. به گزارش خبرگزاری آنا در این مستند که نگاهی به مواضع متناقض آمریکا و غرب به مساله حقوق بشر داشت، مواضع و پیشنهادهای روسای جمهوری کشورمان در سازمان ملل متحد نیز مورد بحث قرار گرفت و در همین راستا به پیشنهاد «گفت‌وگوی تمدن‌ها»ی رئیس دولت اصلاحات اشاره و تصاویری از وی به همراه صدای او پخش شد. این رویداد با واکنش تند روزنامه جوان مواجه شد. این روزنامه به شدت از مسوولان سیما برای پخش تصاویر رئیس‌جمهور پیشین ایران انتقاد کرد.

معین: اصلاح‌طلبان به وحدت می‌رسند
این روزها آرام‌آرام فضای دانشگاه‌ها در حال تغییر است و برخی تشکل‌های دانشجویی توانسته‌اند بار دیگر در دانشگاه حضور پیدا کنند. هفته پیش دانشگاه تربیت مدرس شاهد آغاز فعالیت یکی از این تشکل‌ها بود. روزنامه اعتماد در این‌باره نوشت: «...پس از سال‌ها رخوت اعلام وجود کرد، البته با تغییر نامی کوچک. دیروز و پس از گذشت پنج سال از خداحافظی گروه‌های منتقد، دانشجویان تربیت مدرس توانستند انجمنی را تاسیس کنند که سال‌ها در انتظار آن بودند؛ سال‌هایی که نتیجه آن را در بی‌روح بودن سالن همایش راحت می‌شد دید. سالن شهید مطهری سرشار از سکوت بود و خبری از شور و نشاط دانشجویان این دانشگاه نبود. هرچند با مروری بر سرنوشت رفته بر این دانشگاه نمی‌توان بر آنان خرده گرفت؛ سرنوشتی که نه‌تنها برای دانشجویان بلکه برای بسیاری از استادان این دانشگاه نیز رقم خورد. بودند استادانی که با وجود تمام بی‌مهری‌هایی که شامل حال‌شان شده بود اما با وزش نسیم اعتدال به فضای دانشگاه بازگشتند و در این مراسم حضور داشتند. آیین گشایش انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو که با قرائت بیانیه رئیس دولت اصلاحات آغاز شد، دو مهمان ویژه هم داشت. مصطفی معین و جواد اطاعت دو چهره اصلاح‌طلبی که این روزها با بازتر شدن فضای دانشگاه‌ها بیشتر فرصت حضور در بین دانشجویان را پیدا می‌کنند. مصطفی معین چهره نام‌آشنای عرصه علم و سیاست که به گفته خود در طول 10 سال گذشته، نخستین‌بار است که مجوز وی برای حضور در دانشگاه را باطل نکرده بودند، گلایه‌مند بود. گله از روزگاری که بر دانشگاه‌ها رفت. گله از وجود نگاه خاصی که بر دانشگاه‌ها حاکم بود. ...وزیر پیشین علوم در این مراسم تصریح کرد: «من برای مجلس برنامه‌ای ندارم ولی کمک و هر حمایتی را که لازم باشد انجام می‌دهم. من به وحدت اصلاح‌طلبان خوش‌بین هستم و فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان در طول زمان رشد زیادی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که با اجماع و خرد جمعی می‌توانند به نتیجه برسند. درمجموع فکر می‌کنم با توجه به آزمون مردم در انتخابات سال ۹۲، اصلاح‌طلبان حضور خوبی خواهند داشت. معین در پاسخ به این سوال که شما در سخنرانی‌تان صحبت از آینده‌نگری کردید ولی تجربه تاریخی نشان داده که آقای عارف بسیار آینده‌نگر بودند، اگر شما با حکم حکومتی که تایید شده بودید، انصراف می‌دادید هیچ‌گاه دولت دست آقای احمدی‌نژاد نمی‌افتاد، گفت: این تحلیل، تحلیل ساده‌ای است حال آنکه مساله بسیار پیچیده‌تر و گسترده‌تر بود. یک دانشگاهی باید به صورت علمی صحبت کند. نمی‌توان اتفاقات ۱۰ سال پیش را با امروز سنجید و مقایسه کرد. هر جایی شرایط خودش را دارد و اگر کسی خود را شایسته می‌داند حق کنار کشیدن ندارد مگر اینکه در نظرسنجی‌ها ثابت شود رای ندارد.

در دولت قبل هاشمی ممنوع‌الملاقات بود؟
محمد هاشمی اخوی اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران به نوع تعاملات دولت قبل با برادرش پرداخت. او گفت: «در دوره محمود احمدی‌نژاد برخی از مهمانان خارجی بودند که پس از سفر به ایران خواستار ملاقات با هاشمی بودند و پس از ارائه این درخواست به دفتر ریاست‌جمهوری عنوان می‌شد، آیت‌الله وقت ندارند. بعد سفیر آن کشور با دفتر آقای هاشمی تماس می‌گرفت و عنوان می‌کرد، مسوولان کشورمان خواستار ملاقات با شما بودند که ظاهراً آیت‌الله وقت نداشتند. حتی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه زمانی که برای دیدار با آیت‌الله با این موانع روبه‌رو شد، گفته بود آیت‌الله هاشمی مانند پدر من است و من می‌خواهم حتماً با وی ملاقات داشته باشم اما پاسخی که به او داده شد، کماکان این بود که آیت‌الله وقت ندارند».

تقلب برای توقف مذاکرات هسته‌ای
محمدجواد کریمی‌قدوسی عضو جبهه پایداری در هفته پیش باز خبرساز شد. روزنامه شرق در گزارشی نوشت: ساعت ۱۰ دقیقه به ۱۲ روز سه‌شنبه است و هیاهویی در راهروهای مجلس به راه افتاده. از کنار هر نماینده‌ای می‌گذری، عصبانیت در کلامش موج می‌زند و گویا همه اینها به ایده‌پردازی جدید «جواد کریمی‌قدوسی» بازمی‌گردد. «حجت‌الله خدایی‌سوری» درِ اصلی صحن علنی را نیمه‌باز گذاشته و سر خبرنگاران به سمت صندلی کریمی‌قدوسی مایل شده، اطراف او پر شده از نمایندگان معترض. نمایندگانی که از تقلب در طرح «سه‌فوریتی» کریمی، گله دارند و حالا فریاد اعتراض‌شان به هیات‌رئیسه رسیده است. هیات‌رئیسه شکایت را به اداره قوانین فرستاد تا این اداره در موضوع این تخلف تعیین‌تکلیف کند. ساعت به ۱۱ نرسیده که طرح سه‌فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای با ۸۰ امضا تقدیم هیات‌رئیسه مجلس می‌شود. همین خبر کافی است تا برخی نمایندگان تازه متوجه کلاه بزرگی شوند که سرشان رفته، خیلی‌ها از خطای کریمی‌قدوسی گفتند و اینکه او به بهانه‌های مختلف و با ترفندهای عجیب و غریب نسبت به جمع‌آوری امضا اقدام کرده است. حتی اسماعیل کوثری نیز از این کار کریمی‌قدوسی گله دارد و آن را خلاف می‌داند. صفر نعیمی‌رز، سخنگوی رهروان ولایت، در حال قدم زدن است و به‌کل طرح سه‌فوریتی را منتفی اعلام می‌کند. کپی امضاها میان خبرنگاران دست‌ به ‌دست می‌شود، روی صفحه نخست آن با فونتی تایپی، به طرح سه‌فوریتی اشاره شده، اما در صفحه دومی که مربوط به امضاهاست دست‌نوشته ابتدایی نشان از طرح دوفوریتی دارد که بعدتر با خودکار به سه‌فوریتی تغییر یافته است. نخستین امضای این نامه از آنِ کریمی‌قدوسی است. در ماده واحده طرح پیشنهادی کریمی‌قدوسی آمده «دولت و مسوولان سیاست خارجی و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موظف‌اند هرگونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای را تا زمانی که دولت آمریکا رسماً و علناً تهدید ملت قهرمان ایران را کنار نگذارد قطع کرده و مذاکره را با بقیه گروه ۱+۵ بدون حضور آمریکایی‌ها ادامه دهند.» محسن بیگلری صدایش بالا رفته و کریمی‌قدوسی را کلاهبردار خطاب می‌کند: «تاکید دارم خیلی صریح بنویسید، کلاهبردار». نماینده سقز و بانه امضایش پای طرح سه‌فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای را «جعلی» دانسته و می‌گوید: «طراح این طرح با جملاتی متفاوت با متن آن، از نمایندگان امضا گرفته.» روایتش از نحوه امضا گرفتن قدوسی این است: «برای گرفتن امضا پیش من آمد و فقط جمله انتهایی برگه‌ای را که بالای آن هم‌اکنون عنوان سه‌فوریتی نوشته شده، نشان داد و گفت می‌خواهیم نامه‌ای به رئیس‌جمهوری بنویسیم تا شأن خود را در مذاکرات هسته‌ای حفظ کنیم.» به همین دلیل بیگلری تاکید دارد که «این متن و امضاهای پیوست آن کذب محض است. اکثر نمایندگان امضای خود پای این طرح را تکذیب می‌کنند و نسبت به آن معترض‌اند». به قول کاظم جلالی نماینده مجلس امضا ناموس نماینده است. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که چگونه نمایندگان پای برگه‌ای را امضا می‌کنند که از محتوای آن بی‌خبرند. در پایان باید دید نمایندگان و مسوولان چه تنبیهی برای باعث و بانی این بحران تعیین و اجرا خواهند کرد.

تهدیدهای انتخاباتی به شهردار رسید
اصولگرایان شورای شهر تهران بیش از هرکس دیگری شهردار منتخب‌شان را تهدید به استیضاح کرده‌اند. ابتدا رحمت‌الله حافظی بود که برای دعوت نشدن روسای کمیسیون‌های شورای شهر به کمیسیون تخصیص بودجه شهرداری از محمدباقر قالیباف سوال کرد و وقتی قانع نشد موضوع استیضاح را مطرح کرد اما با پادرمیانی دیگر اصولگرایان از این کار انصراف داد. حالا ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان است که شهردار تهران را تهدید به استیضاح کرده است. به گزارش روزنامه فرهیختگان بهانه استیضاح تخلف‌های ساختمانی هتل در حال ساخت اسپیناس در منطقه 2 شهرداری تهران است که به گفته قناعتی بیش از 300 متر تخلف ساختمانی دارد. هفته پیش اما قالیباف خیلی ساده و خونسرد پاسخ این عضو شورای شهر تهران را داد: «هیچ تخلفی در هتل اسپیناس صورت نگرفته است.» قناعتی از اعضای جبهه پایداری پس از این اظهار نظر، شهردار تهران را تهدید کرده که اگر به تذکرش توجهی نکند از او سوال خواهد کرد و در صورت قانع نشدن از پاسخ‌های شهردار درباره طرح استیضاح شهردار تردیدی به خود راه نخواهد داد. محمدباقر قالیباف اما گویا هیچ‌کدام از این تهدیدها را جدی نگرفته، چراکه مجدد در حاشیه افتتاح نمایشگاه گل و گیاه تهران گفته این هتل تخلفی نداشته است. ادبیات به کار گرفته‌شده در تذکرهای قناعتی و پاسخ سرد و کوتاه قالیباف به این تذکرها از یک رویارویی سیاسی بین اصولگرایان شورا و شهردار منتخب‌شان حکایت دارد. ابوالفضل قناعتی با اینکه در فراکسیون اصولگرایان شورا عضویت دارد و به شهردار ماندن قالیباف رای داده است به صراحت از منتقدان او محسوب می‌شود. این موضوع شاید به شکاف‌های سیاسی درون فراکسیون اصولگرایان بازمی‌گردد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها