شناسه خبر : 14925 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انگلستان اوراق قرضه اسلامی می‌فروشد

جنگ ناتمام با تروریسم

دیوید کامرون روز سه‌شنبه ۲۹ اکتبر، طرح ۲۰۰ میلیون پوند صکوک را در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی ارائه کرد. انگلستان اولین کشور غیرمسلمانی است که اوراق قرضه اسلامی می‌فروشد.

دیوید کامرون روز سه‌شنبه 29 اکتبر، طرح 200 میلیون پوند صکوک را در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی ارائه کرد. انگلستان اولین کشور غیرمسلمانی است که اوراق قرضه اسلامی می‌فروشد. این اقدام در جهت تشویق سرمایه‌گذاران مسلمان به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در شهر لندن صورت گرفته است. دیوید کامرون در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در لندن گفت خزانه‌داری انگلستان در حال تنظیم برنامه‌ای است تا 200 میلیون پوند صکوک، نوعی وام که با قواعد مالی اسلام سازگار است، منتشر کند. این سرمایه‌گذاری شرعی جدید، انگلستان را قادر خواهد ساخت تا اولین کشور غیرمسلمان باشد که از سرمایه‌گذاری‌های اسلامی بهره‌برداری می‌کند. پیش‌بینی می‌شود با آغاز سال آینده، این سرمایه‌ها به 3/1 تریلیون پوند برسند. دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان گفت اشتباه بزرگ این است که فرصت تشویق سرمایه‌گذاری‌های اسلامی‌ در انگلستان را از دست بدهیم. او افزود شهر لندن باید رقیب دوبی به عنوان مرکز سرمایه‌گذاری سازگار با شرع باشد. کامرون در مقابل جمعی از مقامات ارشد کشورهای اسلامی گفت: «هنگامی که سرمایه‌گذاری اسلامی 50 درصد بیشتر از بانکداری سنتی در حال رشد است و هنگامی که سرمایه‌گذاری اسلامی در سطح جهان با آغاز سال 2014 به 3/1 هزار میلیارد پوند خواهد رسید، ما می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم که بخش بزرگی از این سرمایه‌گذاری در انگلستان انجام می‌شود.»
از جمله افرادی که در این نشست شرکت دارند می‌توان از سلطان حسن البُلقیه از برونئی، ملک عبدالله اردن، حامد کرزی از افغانستان و سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه شاهزاده بحرین نام برد. تا پیش از این مجمع جهانی اقتصاد اسلامی هرگز در یک کشور غیراسلامی برگزار نشده بود. برگزاری نشست اخیر مجمع در لندن، نشان‌دهنده نقش روزافزون انگلستان در سرمایه‌گذاری اسلامی است. بورس لندن در حال آماده شدن برای راه‌اندازی یک شاخص بازار اسلامی است که به مدیران بنیادهای مالی سازگار با شرع کمک کند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید را پیدا کنند. برنامه‌های انگلستان برای انتشار صکوک خود می‌تواند به فروش میلیاردها پوند ثروت انگلیسی به سرمایه‌گذاران اسلامی بینجامد و خزانه‌داری را قادر سازد تا از منابع سنتی کسب سرمایه دور شود. کامرون گفت: «سالیان سال، مردم درباره ایجاد اوراق قرضه اسلامی یا همان صکوک، در بیرون از جهان اسلام سخن می‌گفتند، اما این امر هیچ‌گاه محقق نشد. تغییر این وضع به عمل‌گرایی و اراده سیاسی مربوط می‌شود. ما در انگلستان هر دو این عوامل را داریم.» ارزش صکوکی که پیشتر در بازار لندن فهرست شده بود، در طول پنج سال گذشته، به 21 میلیارد پوند رسیده است. سرمایه‌های سازگار با شرع پیشتر برای تامین سرمایه برخی از گسترده‌ترین طرح‌های توسعه لندن، از جمله دهکده المپیک، به کار رفته است. اخیراً بیش از 20 بانک در انگلستان، بیش از هر کشور غربی دیگر، کالاها و خدمات مالی اسلامی ارائه کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود رقم این خدمات بالاتر برود. دولت انگلستان استحکام پیوندهایش را با مراکز مالی رو به گسترش در کشورهای اسلامی و بازارهای آسیایی در حال رشد، در مرکز برنامه‌های خود برای شهر لندن قرار داده است. در اوایل ماه اکتبر، جرج آزبورن خزانه‌دار انگلستان، انعقاد قراردادی را با چین اعلام کرد. بر اساس این قرارداد، عملیات بانکی بانک‌ها و سرمایه‌گذاران چینی در انگلستان تسهیل می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها