شناسه خبر : 14531 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آلبرتو نیسمان پیش از مرگ می‌خواسته رئیس‌جمهور آرژانتین را بازداشت کند

مرگ مشکوک آقای دادستان

سرپرست تحقیقات درباره مرگ مشکوک آلبرتو نیسمان، دادستان ارشد آرژانتینی که درباره پرونده بمبگذاری آمیا تحقیق می‌کرد، می‌گوید این دادستان پیش‌نویس حکمی را برای دستگیری رئیس‌جمهور این کشور تنظیم کرده بود.

سرپرست تحقیقات درباره مرگ مشکوک آلبرتو نیسمان، دادستان ارشد آرژانتینی که درباره پرونده بمبگذاری آمیا تحقیق می‌کرد، می‌گوید این دادستان پیش‌نویس حکمی را برای دستگیری رئیس‌جمهور این کشور تنظیم کرده بود. نیسمان، کریستینا فرناندز کرشنر رئیس‌جمهور آرژانتین و هکتور تیمرمن وزیر خارجه این کشور را متهم کرده بود که سعی داشته‌اند نقش برخی عاملان بمبگذاری مذکور را پنهان کنند. هم کرشنر و هم تیمرمن بارها این اتهام را رد کرده بودند. جسد آقای نیسمان در حالی پیدا شد که جای یک گلوله در سرش پیدا بود. هنوز معلوم نیست که آیا او کشته شده یا خودکشی کرده است. ویویانا فین سرپرست تحقیقات درباره مرگ آلبرتو نیسمان گفت سند ۲۶‌صفحه‌ای حکم جلب در یک سطل زباله در مجتمع آپارتمانی محل زندگی آقای نیسمان پیدا شد. این سند همچنین خواستار بازداشت هکتور تیمرمن وزیر خارجه آرژانتین و چند سیاستمدار هوادار رئیس‌جمهور می‌شود. وجود پیش‌نویس حکم جلب را اولین بار روزنامه آرژانتینی کلارین در روز یکشنبه فاش کرده بود. کلارین نوشته بود این حکم در ماه ژوئن ۲۰۱۴ تنظیم شده بود، یعنی شش ماه قبل از آنکه نیسمان، فرناندز را متهم کند. دولت نیز آن گزارش را «آشغال» خوانده بود. خانم فین ابتدا پس از انتشار گزارش کلارین، وجود چنین سندی را رد کرده بود اما سه‌شنبه صبح در یک رادیوی آرژانتینی گفت: «باید از این کلمات استفاده می‌کردم: مشهود است که یک پیش‌نویس وجود داشته.» او در پاسخ به خبرنگاران گفت تحت فشار دولت خانم کرشنر نبوده است. گفته می‌شود پیش‌نویس حکم جلب که در مجتمع آپارتمانی محل زندگی آقای نیسمان پیدا شده بخشی از گزارش ۳۰۰‌صفحه‌ای که آقای نیسمان چند روز پیش از مرگش تسلیم دادگاه فدرال کرده بود، نبوده است. خانم فرناندز هم‌اکنون در چین به سر می‌برد و درباره این خبر اظهارنظر نکرده است. جسد آقای نیسمان روز ۱۸ ژانویه در حمام خانه‌اش پیدا شد در حالی که جای یک گلوله در سمت راست سرش پیدا بود و در کنارش یک اسلحه کالیبر 22/0 و یک پوکه افتاده بود.
آقای نیسمان در روز مرگش قرار بود در مورد یافته‌هایش در کنگره آرژانتین شهادت دهد. محققان ابتدا گفتند که تصور می‌شود آقای نیسمان خودکشی کرده باشد، اما بعداً گفتند نمی‌توانند احتمال قتل یا قرار دادن نیسمان را در حالتی که به سر خود شلیک کرده باشد مردود بدانند. کرشنر گفته به اعتقاد او مرگ آلبرتو نیسمان خودکشی نبوده اما آن را بخشی از یک توطئه برای بدنام کردن دولت خوانده است. او ماموران امنیتی سابق را متهم به سوء‌استفاده از آقای نیسمان برای اتهام زدن به رئیس‌جمهور و بعد قتل او کرده است. کرشنر همچنین طرحی را برای انحلال دستگاه‌های امنیتی و ایجاد دستگاه‌های تازه اطلاعاتی اعلام کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها