شناسه خبر : 14436 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بیش از ۸۵ میلیون کودک در «مشاغل خطرناک» مشغول به کار هستند

کودکان کار

اخیراً گزارشی درباره وضعیت کودکان در جهان منتشر شده که وضعیت آنان را در ۱۹۷کشور جهان از نظر دسترسی به تحصیلات، بهداشت و… رتبه‌بندی می‌کند.

اخیراً گزارشی درباره وضعیت کودکان در جهان منتشر شده که وضعیت آنان را در 197کشور جهان از نظر دسترسی به تحصیلات، بهداشت و... رتبه‌بندی می‌کند. طبق این لیست، کشورهای اریتره، اتیوپی، کنگو، میانمار، سودان، افغانستان، پاکستان، زیمبابوه و یمن جزو بدترین کشورها برای کودکان هستند و همگی آنها در رده‌بندی کشورهای «بسیار خطرناک» قرار می‌گیرند.
این رتبه‌بندی نشان از ارتباط مستقیم بین پایین بودن درآمد سرانه با کار کودکان در اکثر نقاط جهان دارد. در حقیقت در کشورهای فقیر، کودکان از پایین‌ترین سن ممکن، به بازار کار وارد می‌شوند تا کمکی برای خانواده‌های خود باشند. البته در این لیست، کشورهایی هم وجود دارند که از نظر اقتصادی نه‌تنها فقیر نیستند که بسیار هم مهم محسوب می‌شوند اما همچنان رعایت حقوق کودکان در آنها وضعیت بدی دارد. از جمله این کشورها می‌توان هند، چین، روسیه و برزیل را نام برد. علت عمده این وضعیت، ضعیف بودن قوانین مربوط به کار و تحصیلات کودکان در این کشورها عنوان شده است. این گزارش همچنین قاچاق کودکان با هدف کار اجباری و یا بهره‌کشی جنسی را بزرگ‌ترین مشکل موجود در زمینه وضعیت کودکان در جهان می‌داند. طبق این گزارش، کشور چین در زمینه بدتر شدن وضعیت کودکان رکورددار بوده است. به‌رغم رشد اقتصادی بالا، این کشور که در رتبه‌بندی سال گذشته رتبه 53 را داشت به بیستمین کشور از نظر وضعیت نامناسب کودکان تبدیل شده است. تخمین‌ زده می‌شود بیش از 100 هزار کودک فقط در بخش تولیدات صنعتی این کشور مشغول به کار باشند. همچنین در زمینه بهبود وضعیت کودکان، آفریقای جنوبی رکورددار بوده و از دسته کشورهای «بسیار خطرناک» برای کودکان، به دسته کشورهای «خطرناک» منتقل شده است. البته سازمان بین‌المللی کار در گزارش جداگانه‌ای در ماه سپتامبر اعلام کرد درصد کودکان بین 5 تا 17 سال که به کار مشغول هستند از 6/13 درصد در سال 2008 به 6/10درصد در سال 2012 رسیده است.
البته بنا به آمار، در مجموع و خصوصاً در یک دهه اخیر، وضعیت اشتغال به کار کودکان بسیار بهتر شده است و از 248 میلیون کودک به 168 میلیون رسیده است. البته نه تنها این رقم، هنوز هم بسیار زیاد است که حتی 85 میلیون نفر از این عده در مشاغل خطرناک مشغول به کار هستند که نه‌تنها سلامت، که حتی زندگی آنها را نیز تهدید می‌کند. طبق آمار سازمان بین‌المللی کار هفت درصد از این کودکان در بخش صنعت و مابقی در کشاورزی و خدمات مشغول به کار هستند. رهبران 129 کشور جهان، اوایل اکتبر سال جاری میلادی در برزیل جمع شدند تا روند دستیابی کشورشان به جامعه‌ای بدون اشتغال کودکان را بررسی کنند. در دوره گذشته این اجلاس که در سال 2006 برگزار شد، این رهبران توافق کردند اشتغال کودکان در مشاغل خطرناک را تا سال 2016 به‌طور کامل از بین ببرند. هدفی که حالا آشکار است قابل دستیابی نخواهد بود. اگر روند حذف نیروی کار کودک از مشاغل خطرناک با همین سرعت فعلی هم ادامه یابد، تا سال 2016 هنوز با 65 میلیون نفر کودک روبه‌رو خواهیم بود که هر روز جان و سلامت خود را برای اندکی درآمد به خطر می‌اندازند. 80 میلیون کودک طی12سال گذشته از جرگه کودکان کار خارج شده‌اند، اما هنوز 168 میلیون نفر از آنها مشغول کارند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها