شناسه خبر : 14087 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاه رسانه‌های آلمانی به ضبط چک ۵۴ میلیون یورویی

یک اتفاق، پنج برداشت

طهماسب مظاهری این روزها به چهره‌ای جدید برای پاسخگویی به مطبوعات تبدیل شده است.

طهماسب مظاهری این روزها به چهره‌ای جدید برای پاسخگویی به مطبوعات تبدیل شده است. اگر تا دیروز عمده سوالات خبرنگاران تحولات نرخ ارز را دربر می‌گرفت امروز سوال پیرامون چند و چون باز‌پس‌گیری چک معروف 300 میلیون بولیواری شرکت کیسون از گمرک فرودگاه دوسلدورف آلمان به سوژه‌ای برای پاسخگویی مظاهری و تقابل او با رسانه‌ها تبدیل شده است. به هر حال یک ماه طول کشید تا اداره گمرک آلمان متقاعد به قانونی بودن پروسه جابه‌جایی چک توسط مظاهری شود. بر پایه این اعلامیه رسمی که در تاریخ پنجشنبه بیست و یکم فوریه به اطلاع رسانه‌ها رسید، اداره گمرک اعلام کرد: «تحقیقات در خصوص چک 300 میلیون بولیواری به پایان رسیده است و از آنجا که اداره مبارزه با جرائم گمرکی در بررسی‌های همه‌جانبه به مدرکی دال بر غیر‌قانونی بودن منشاء این چک برخورد نکرد، لذا چک فوق آزاد می‌شود.» (ترجمه کلمه به کلمه) حال یک هفته از اعلام رسمی اداره گمرک آلمان مبنی بر پایان تحقیقات بر پرونده طهماسب مظاهری و غیر‌قانونی نبودن منشاء چک فوق گذشته است. اهمیت ماجرا آنجا بیشتر می‌شود که اداره گمرک آلمان در اطلاعیه دوم خود که روز دوشنبه بیست و پنجم فوریه به اعلان عمومی ‌رسید، اعلام کرد: «بر پایه بررسی‌های به عمل آمده و طبق آیین دادرسی به جرائم گمرکی، اظهار نکردن این چک در بدو ورود به فرودگاه آلمان ضرورتی نداشته و لذا پروسه جریمه نقدی کنسل می‌شود.» (ترجمه کلمه به کلمه) اگرچه اعلام ضبط چک فوق از یک مقام سابق دولتی به بمب خبری در دنیا تبدیل شد اما انعکاس خبر آزاد شدن چک و اعلام عدم جریمه از طرف اداره گمرک جای کوچکی را در صفحه روزنامه‌های آلمان گرفت.

index:1|width:|height:40|align:right بیلد ام زونتاگ
نشریه هفتگی بیلد ام زونتاگ که نخستین‌بار به فاش کردن نام طهماسب مظاهری رئیس سابق بانک مرکزی ایران به عنوان فرد حامل چک 54 میلیون یورویی پرداخت به درج خبر کوتاهی با تیتر «گمرک چک میلیونی را به ایران پس می‌دهد» در خصوص آزاد شدن چک بسنده کرد. این نشریه به نقل از ولفگانگ اشمیتس، سخنگوی بخش پلیس جنایی اداره گمرک ایالت «نورد راین وستفالن» آلمان نوشت: «ما شواهدی دال بر انجام پولشویی در این پرونده پیدا نکردیم.» این هفته‌نامه زرد که عمدتاً به درج اخباری در خصوص زندگی افراد مشهور در دنیا می‌پردازد، در این خبر کوتاه به گزارش دو هفته پیش اشپیگل‌آنلاین در خصوص تردید آمریکا در قانونی بودن منشاء این پول اشاره کرده و یاد‌آور شده ایرانی 59 ساله حامل چک وزیر پیشین اقتصاد ایران بوده است. بر پایه اطلاعات موجود و آمار سال 2012 به طور میانگین حدود یک میلیون و 200 هزار نسخه از نشریه بیلد ام زونتاگ در طول هفته خریده می‌شود.

index:2|width:|height:40|align:right دی‌ولت
شاید بتوان دی‌ولت را یکی از بی‌طرف‌ترین رسانه‌های نوشتاری آلمان نامید که بزرگ‌ترین رقیب روزنامه «فرانکفورتا آلگماینه» نیز هست. این روزنامه نیز در شماره روز جمعه مورخ بیست و دوم فوریه خود به درج گزارشی کوتاه در خصوص آزاد شدن چک توسط اداره پلیس جنایی گمرک آلمان پرداخت و نوشت: پس از یک ماه بررسی اداره مبارزه با جرائم سازمان‌یافته به مدرکی دال بر انجام پولشویی دست نیافت. این روزنامه که خط فکری محافظه‌کار یا کانسرویتیو را برای خود برگزیده اظهارات سخنگوی پلیس جنایی اداره گمرک را عیناً تکرار کرده و یادآور شده است چک مذکور به مبلغ 300 میلیون بولیوار از بانک «بانکو دی‌ونزوئلا» معادل 54 میلیون یورو بوده که بر اساس اعلام رئیس سابق بانک مرکزی ایران می‌بایست در پروژه خانه‌سازی 10 هزار واحد مسکونی در ونزوئلا به مصرف برسد. لازم به ذکر است که دی‌ولت توسط غول رسانه‌ای «اکسل اسپرینگا آ- گ» آلمان منتشر می‌شود و روزانه 251 هزار نسخه از آن به فروش می‌رسد.

index:3|width:|height:40|align:right راینیشه پست
روزنامه راینیشه پست که به عنوان روزنامه محلی استان «نورد راین وستفالن» منتشر می‌شود در خبری نسبتاً کامل به مختصری از داستان ضبط چک توسط اداره گمرک فرودگاه دوسلدورف پرداخته است و البته به نقل از سخنگوی پلیس جنایی اداره گمرک خبر از آزاد شدن چک 54میلیون یورویی داده است. این روزنامه همچنین یادآور شده است که آمریکا در پی ضبط این چک مظنون به دور زدن تحریم‌های بین‌المللی توسط ایران از کانال ونزوئلا شده است. روزنامه راینیشه پست یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های محلی در آلمان است که با شعار «سیاست و فرهنگ مسیحیت» در شهرهای بزرگی چون دوسلدورف، دویسبورگ، مونشن گلادباخ و... منتشر و توزیع می‌شود.

index:4|width:|height:40|align:right اکسپرس
روزنامه اکسپرس دیگر نشریه محلی است که در تیراژ نسبتاً بالایی در شهر کلن منتشر می‌شود اما دایره توزیع آن دیگر شهرهای بزرگی همچون پایتخت سابق آلمان غربی، بن و البته آخن، مونشن‌گلادباخ، دوسلدورف و... را هم دربر می‌گیرد. این روزنامه که روزانه حدود 160 هزار نسخه از آن به فروش می‌رسد با درج خبری در خصوص آزاد شدن چک 300 میلیون بولیواری به پوشش خبری این رویداد تاریخی در گمرک آلمان پرداخته است. این روزنامه نوشته است اگرچه ماموران گمرک فرودگاه دوسلدورف مبهوت چک 54 میلیون‌یورویی در چمدان رئیس سابق بانک مرکزی شدند و این چک را ضبط کردند اما حالا این لقمه چرب از دست‌شان در رفته چراکه ولفگانگ اشمیتس سخنگوی پلیس جنایی گمرک آلمان خبر از آزادسازی این چک داده است. این نشریه که معمولاً مطالب فکاهی را وسیله‌ای برای جذب مخاطب بیشتر قرار می‌دهد در پایان گزارش خود آورده است «حال چک 300 میلیون‌بولیواری راهی ونزوئلای نفت خیز سرزمین چاوس کمونیست می‌شود.»

index:5|width:|height:40|align:right اشپیگل‌آنلاین
هفته‌نامه آلمانی‌زبان اشپیگل در نسخه آنلاین خود با تیتر «گمرک آلمان چک میلیونی را پس می‌دهد» به شرح گزارشی در خصوص اعلام نهایی ماجرای ضبط یک چک 54 میلیون‌یورویی از چمدان دستی مقام سابق ایرانی پرداخت. اشپیگل‌آنلاین با طرح سوالی مبنی بر اینکه «چک 54 میلیون‌یورویی در چمدان رئیس سابق بانک مرکزی ایران چه می‌کرد؟» گزارش خود را آغاز کرده و نوشته است: ماموران گمرک آلمان دنبال پیدا کردن جواب برای این سوال بودند اما مدرکی دال بر انجام امور مجرمانه پیدا نکردند. اشپیگل نوشته است این بیزنس من فعلی به دلیل داشتن یک وقت ملاقات پزشکی در دوسلدورف توقف کرده و بنا بوده دو روز بعد آلمان را به مقصد کاراکاس ترک کند. اشپیگل همچنین در گزارش خود آورده است: «پس از گذشت یک ماه از زمان ضبط چک 300 میلیون‌بولیواری بازرسان مجرب پلیس آلمان هیچ شواهدی دال بر وجود سابقه عملیات غیر‌قانونی در این معامله بزرگ پیدا نکردند.» اشپیگل به نقل از وکیل طهماسب مظاهری نوشته است‌: مظاهری یک بیزنس‌من است که در پروژه‌های بزرگ مالی در دنیا درگیر است. پروژه ساخت 10 هزار واحد مسکونی توسط دولت ونزوئلا نیز از جمله این پروژه‌هاست. پایه اطلاعات موجود اشپیگل به طور هفتگی در روزهای دوشنبه و در تیراژ نزدیک به یک میلیون نسخه منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد هفته‌نامه اشپیگل نفوذ خاصی در دستگاه‌های دولتی آلمان دارد به طوری که اولین بار این نشریه از دلیل توقف مظاهری در دوسلدورف و تاریخ زمان سفرش به کاراکاس حکایت کرد.

فرانکفورتا الگماینه
روزنامه فرانکفورتاآلگماینه، یکی دیگر از روزنامه‌های پر‌تیراژ آلمانی‌زبان که در استان هسن آلمان منتشر می‌شود نیز به شرح کوتاهی از ماجرای آزاد شدن چک مذکور پرداخت. این روزنامه لیبرال آلمانی گفته‌های ولفگانگ اشمیتس را عیناً نقل کرده و شرح مختصری از آنچه برای مظاهری رخ داد ارائه کرده است. سایر نشریات آلمانی نیز به شرح ماوقع و انعکاس خبر آزاد ‌شدن چک توسط گمرک پرداخته‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها