شناسه خبر : 1392 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هفته‌ای که گذشت

کاهش نرخ بیکاری آمریکا
جمعه 2 آگوست/11 مرداد: به گزارش تلگراف نرخ بیکاری در ایالات متحده در ماه جولای به 4/7 درصد کاهش پیدا کرد. این رقم بهتر از پیش‌بینی‌هایی است که در مورد نرخ بیکاری در جولای می‌شد. این کاهش بیکاری در حالی است که رشد مشاغل، ارزش دلار و بازارهای سهام کاهش شدیدی داشته است. وزارت کار ایالات متحده آمریکا اعلام کرد این کشور در ماه جولای 162 هزار شغل ایجاد کرده است. این رقم از پیش‌بینی 175 هزار شغل توسط تحلیلگران بسیار پایین‌تر است. کاهش نرخ بیکاری از 6/7 درصد به 4/7‌، دو برابر پیش‌بینی کاهش یک‌دهمی است. این کاهش نرخ بیکاری تا حدی به علت کاهش اندک در شمار افراد فعال در نیروی کار بوده است. نرخ بیکاری 4/7 درصد، پایین‌ترین نرخ بیکاری از دسامبر 2008 است. نرخ بیکاری در دسامبر 2008 در حد 3/7 درصد بود. یک سال پیش در جولای 2012 نرخ بیکاری معادل 2/8 درصد بود.

پیروزی مجدد موگابه در انتخابات زیمبابوه
شنبه 3 آگوست/12 مرداد: به گزارش بلومبرگ، با کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان توسط حزب رئیس‌جمهور رابرت موگابه، وی تا 94 سالگی رئیس‌جمهور زیمبابوه خواهد ماند. رقیب موگابه و نخست‌وزیر زیمبابوه، مورگان تسوانگیرای، این انتخابات را یک نمایش خنده‌آور دانسته است. نتایج اعلام‌شده توسط کمیسیون انتخاباتی در اواخر روز دوم آگوست، جبهه میهن‌پرستان اتحادیه ملی آفریقا را برنده 136 کرسی از 210 کرسی پارلمان و جنبش تحول دموکراتیک آقای تسوانگیرای را برنده 46 کرسی اعلام کرد. یک کرسی نیز به یک نامزد مستقل رسید. هم اتحادیه آفریقا و هم مجمع توسعه جنوب آفریقا که ناظرانی به انتخابات فرستاده بودند، انتخابات را کاملاً آزاد و عادلانه اعلام کردند. تیم نظارت محلی انتخابات، شبکه حامی انتخابات زیمبابوه، اعلام کرد رای‌گیری واقعاً منصفانه بوده است. با این حال، تسوانگیرای در مصاحبه‌ای با خبرگزاری NCA این نتایج را یک کودتای انتخاباتی اعلام کرد.

ممانعت از عبور عمر البشیر از عربستان
یکشنبه 4 آگوست/13 مرداد: به گزارش سونا، خبرگزاری رسمی دولت سودان، عربستان سعودی به هواپیمای حامل رئیس‌جمهور سودان، عمر البشیر، اجازه ورود به قلمرو هوایی خود را نداده است و هواپیما مجبور به بازگشت به خارطوم شد. عمر البشیر قصد سفر به تهران برای شرکت در مراسم سوگند رئیس‌جمهور منتخب ایران، حسن روحانی، را داشت. به گزارش سونا، هواپیمای عمر البشیر از یک شرکت هوایی سعودی اجاره شده بود. ده‌ها رئیس‌جمهور و نماینده ارشد از 52 کشور جهان از جمله افغانستان، پاکستان و لبنان به مراسم سوگند ریاست‌جمهوری دکتر حسن روحانی آمده بودند. به گزارش عرب‌نیوز، علت ممانعت از ورود البشیر به قلمرو هوایی عربستان عدم کسب مجوز ورود بوده است. یکی از مقامات اداره کل هواپیمایی کشوری عربستان سعودی در اواخر روز دوشنبه گفت: «دولت سودان هیچ‌گونه درخواست رسمی برای اجازه‌نامه دیپلماتیک به منظور ورود به قلمرو هوایی کشور ارائه نداده بود. تحت قواعد پذیرفته‌شده بین‌المللی، درخواست ورود باید تا 48 ساعت پیش از پروازهای دیپلماتیک ارسال شود.»

رشد بخش خدمات اقتصاد آمریکا
دوشنبه 5 آگوست/14 مرداد: به گزارش رویترز، رشد بخش خدمات اقتصاد آمریکا در ماه جولای افزایش یافته است. سرعت رشد بخش خدمات اقتصاد آمریکا در ماه جولای افزایش پیدا کرد. موسسه مدیریت عرضه (ISM) اعلام کرد شاخص خدمات در ماه جولای از 2/52 در ژوئن به 56 رسیده است. این رقم بیش از رقم پیش‌بینی‌شده 53 توسط اقتصاددانان است. این گزارش نظرات موجود را درباره بهبود وضعیت رشد اقتصادی نیمه دوم سال تقویت می‌کند. گزارش هفته پیش موسسه مدیریت عرضه نشان داد رشد بخش تولید در ماه جولای رکود دو سال گذشته را شکسته است. آمار و ارقام بخش خدمات حتی از بالاترین حد پیش‌بینی‌ها عبور کرد. شاخص صادرات از 5/49 به 5/47 کاهش پیدا کرد. آمار صادرات حاکی از آن است که تقاضا از خارج هنوز ضعیف است. شاخص واردات نیز از 5/50 به 5/53 رسید. همچنین شاخص اشتغال از 2/53 به 7/54 افزایش یافت.

نشانه‌های بهبود اروپا در ایتالیا
سه‌شنبه 6 آگوست/15 مرداد: به گزارش سی‌ان‌ان‌مانی، ایتالیا شواهد بیشتری از خود نشان داده است مبنی بر اینکه رکود طولانی‌مدت منطقه یورو احتمالاً رو به پایان است. داده‌های منتشرشده در روز سه‌شنبه نشان داد افت اقتصاد ایتالیا در یک‌چهارم دوم سال کمتر از حد انتظار بوده است. تولید ناخالص داخلی ایتالیا در یک‌چهارم دوم سال 2/0 درصد کاهش پیدا کرد و نشان داد سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو برای دومین‌بار در حالت رکود قرار گرفته است. این برای دوران پس از جنگ جهانی دوم یک رکورد محسوب می‌شود. با این حال، نرخ افول اقتصادی در ماه‌های اخیر تلطیف شده است. تولید ناخالص داخلی در یک‌چهارم نخست سال 6/0 درصد کاهش یافت. اقتصاددانان انتظار داشتند این رقم در یک‌چهارم دوم سال به 4/0 درصد برسد. تلطیف اقدامات و برنامه‌های ریاضتی توسط دولت ائتلافی ایتالیا، احتمالاً به بهبود مخارج خانوارها کمک کرده است.

تعطیلی فرودگاه اصلی کنیا پس از آتش‌سوزی
چهارشنبه 7 آگوست/16 مرداد: به گزارش بلومبرگ، کنیا به دنبال آتش‌سوزی در پایانه‌های ورودی فرودگاه بین‌المللی اصلی خود، این فرودگاه را تعطیل و پروازهای آن را به دیگر شهرها منتقل کرد. اداره کل هواپیمایی کشوری کنیا در بیانیه‌ای در توییتر خود اعلام کرد مسافران فرودگاه بین‌المللی جومو کنیاتا در امنیت به سر می‌برند و کل امکانات فرودگاه تخلیه شده است. صلیب سرخ کنیا عکسی در صفحه توییتر خود منتشر کرد که نشان می‌داد یکی از ساختمان‌های فرودگاه در آتش می‌سوزد. موتیا ایرینگو، یکی از مدیران ارشد وزارت کشور کنیا، در بیانیه منتشر‌شده در صفحه توییتر وزارت کشور کنیا اعلام کرد «آتش‌سوزی گسترده است و مانع از ورود هواپیماها شده است. ورود و خروج به کلی مخدوش شده است. فرودگاه تعطیل شده است.» کنیا یکی از صادرکنندگان اصلی گل به اروپاست. فرودگاه جومو کنیاتا ظرفیت انتقال سالانه 200 هزار تن بار را داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها