شناسه خبر : 13905 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یک آرزوی سیاسی؛ رد صلاحیت همزمان روحانی و احمدی‌نژاد!

اخراج کامل منافقین از عراق

در حالی که در نیمه شهریورماه اعلام شد که حسن روحانی رئیس‌جمهوری امسال به نیویورک نخواهد رفت، هفته پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری از حضور روحانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد. علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری نیز تاکید کرد که در این سفر حسن روحانی قصد دارد تا بدعهدی‌های ایالات متحده را به آنان گوشزد کند. در همین ‌حال بحث انتقاد از دولت هفته پیش نیز مانند هفته‌های گذشته در برخی از تریبون‌های رسمی همچنان داغ بود. به‌طور مثال سیداحمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد در خطبه‌های نماز عید سعید قربان این شهر بار دیگر حسن روحانی و تیمش را مورد عنایت قرار داد و گفت: ««FATF» سلطه آمریکا بر نظام بانکی ایران است...این معاهده «کاپیتولاسیون بانکی» است.» او در ادامه ادعا کرد: «هرچند عزیزان ما به‌عنوان انجام یک خدمت جریان مذاکرات را انجام دادند، با اخلاص و صفا هم وارد این قضیه شدند اما خود نزدیک شدن و قرب به شیطان، ما را در دام شیطان انداخت، شیطنت شیطان برای ما کاربرد پیدا کرد، دو سال مذاکره کردن برای حل مشکلات اقتصادی و رفع تحریم‌ها نه‌تنها سبب لغو تحریم‌ها نشد بلکه بر تحریم‌ها اضافه شد، در طول تاریخ 37‌ساله این نظام ما، دشمنی‌هایی که آمریکا طی این دو سال انجام داد، مطابق است با تمام دشمنی‌هایی که آمریکا در طول این نظام با ما انجام داده است.» با ورود به نیمه دوم سال به نظر می‌رسد که بحث رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری نیز گرم‌تر از روزهای پیش شده باشد. در این زمینه هر روز نامی جدید در رسانه‌ها مطرح می‌شود. به‌طور مثال در هفته پیش برخی خبرگزاری‌ها از احتمال حضور محمد‌جواد ظریف در انتخابات سال 96 خبر دادند. در این زمینه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: «موضوع کاندیداتوری دکتر ظریف در انتخابات ریاست جمهوری قاطعانه تکذیب می‌شود. من خودم با او در این زمینه صحبت کردم و مطمئناً وی وارد این داستان نمی‌شود و همین موضوع سبب شده تا عده‌ای شروع به تخریب و جبهه‌گیری علیه وی کنند. میزان این خبر را منتشر کرد.»

اخراج کامل منافقین از عراق
هفته پیش با خروج ۲۸۰ عضو باقی‌مانده سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، عراق به‌طور کامل از حضور اعضای این گروه پاکسازی شد و پرونده حضور منافقین هم در عراق بسته شد. پیشتر حسن دانایی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز گفته بود که آخرین اعضای گروهک منافقین تا پایان تابستان از عراق خارج می‌شوند. وی تاکید کرده بود که «دولت عراق به‌رغم میل باطنی خود و به دلیل فشارهای آمریکا و برخی متحدانش اخراج اعضای منافقین را به تاخیر انداخته بود.» وزارت خارجه آمریکا هم ضمن تایید خبر خروج اعضای مجاهدین خلق (منافقین) گفته است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با دو هواپیما، اعضای منافقین را به آلبانی منتقل کرد. بنا به گفته وزارت خارجه آمریکا، سازمان ملل بیشتر از سه هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) را با موفقیت از عراق منتقل کرده‌اند. گفته می‌شود، منافقین مقری به نام مقر «مژگان» در کنار مقر «تیرانا» تشکیل داده‌اند که قرار است سران این گروهک با تدابیر شدید امنیتی در آن مستقر شوند.

یک آرزوی سیاسی؛ رد صلاحیت همزمان روحانی و احمدی‌نژاد!
ابتدا خبرگزاری اصولگرای تسنیم این خبر را درباره مدیر مسوول روزنامه کیهان منتشر کرد و نوشت که او در شورای مرکزی یک تشکل دانشجویی درباره عملکرد روسای دولت‌های یازدهم و دهم سخن گفته و رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد را پیش‌بینی کرده است. حسین شریعتمداری در این سخنان، احمدی‌نژاد و روحانی را «بسیار خطرناک» دانسته و گفته است: ما به وظیفه عمل می‌کنیم و نیازی نیست بین دو گزینه پرخطر انتخاب کنیم. این خبر اما از سوی شریعتمداری تکذیب شد و مدیر مسوول کیهان گفت که در این باره چیزی نگفته است. «عصرایران» در این‌باره نوشت: «فارغ از این تکذیب، واقعیت این است که خطرناک بودن روحانی و احمدی‌نژاد گزاره‌ای است که در بین یک جریان سیاسی به‌شدت مطرح است. کوچک‌ترین تردیدی نیست که یک جریان سیاسی خاص که از رای مردم در انتخابات خرداد 92 ناخرسند است، تمام عزم خود را جزم کرده است تا نگذارد روحانی بار دیگر رئیس‌جمهور شود. لغو تحریم‌ها و ایجاد شفافیت مالی در تعاملات بانکی ایران با جهان که دو پیش‌شرط بازگشت کشور به اقتصاد جهان است، تمام معادلات اقتصادی و سیاسی آن بخش از دلواپسان را به‌هم‌ ریخته که نفعشان در تحریم ایران و عدم شفافیت است. لذا طبیعی است که بکوشند به هر طریقی که شده، روحانی را رئیس‌جمهور یک دوره‌ای کنند و به دوران مطلوب خود بازگردند... اما گزینه مطلوب این جریان کیست؟ واقعیت این است که از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی فرد مورد نظر هر که باشد، کسی است که در بهترین شرایط از نظر آنها، مختصات سعید جلیلی را دارد و در دورترین شرایط، فردی با مشخصات قالیباف است.»

سکوت معنا‌دار احمدی‌نژاد در قبال یک خبر
هفته گذشته روزی که محمود احمدی‌نژاد برای نشان دادن «روحیه» خود به کوه رفت، کمتر کسی می‌دانست بر اساس ادعاهای منتشره در کانال‌ها و چهره‌های اصولگرا، او ملاقات مهمی را پشت سر گذاشته است. ملاقاتی که بنابر ادعای این چهره‌ها، در آن احمدی‌نژاد بعد از آنکه «کسب اجازه» می‌کند، با پاسخ «منفی» روبه‌رو می‌شود. به گزارش «انتخاب» محمد ایمانی در یادداشت کوتاهی که در تلگرام خودش منتشر کرد، در واقع یک بیانیه نوشت. اما مخاطب او عامه مردم نبودند، بلکه او طوری نوشت که بیشتر احمدی‌نژاد و حلقه اطراف متوجه این هشدار شوند. ایمانی اشاره می‌کند که در ادوار گذشته نیز کسانی بودند که بدون اجازه ثبت‌نام کردند. او می‌نویسد: «در همین دوره‌های اخیر هم کسانی بدون استیذان نامزد شدند و کسی معترض آنان نشد.»‌ موضوعی که به نظر می‌رسد مخاطبش سعید جلیلی باشد که گفته شده بود بدون هیچ اطلاعی در ساعات پایانی ثبت‌نام به وزارت کشور رفت. نویسنده سرمقاله‌های کیهان در ادامه اما معتقد است «اگر کسی درخواست وقت کرد و محضر مولایش رفت و نهی شد، از منظر اهل ولایت در معرض آزمون مهمی قرار گرفته است.» این همان بخشی است که نشان می‌دهد (بر اساس ادعای فوق) احمدی‌نژاد برای گرفتن اجازه «درخواست وقت ملاقات» کرده و برای این موضوع به دیدار رفته بود. همان‌طور که این فعالان رسانه‌ای اصولگرا مطرح کردند، عموماً رهبری در مورد حضور افراد در انتخابات «نفیاً» یا «اثباتاً» توصیه نمی‌کنند. برای درک این موضوع می‌توان به ماجرای تلفن آقای هاشمی پیش از ثبت‌نام در سال 92 اشاره کرد. پاسخی که آقای هاشمی دریافت کردند این بود «پشت تلفن نمی‌شود صحبت کرد. بعداً همدیگر را می‌بینیم صحبت می‌کنم.» آن‌طور که خود آقای هاشمی گفته از این سخن برداشت کرده که ایشان «مخالف» نیست و برای همین با عجله به وزارت کشور رفت. این یکی از نمونه‌های ماجراست که محمد ایمانی هم به گونه دیگری به آن اشاره کرده و معتقد است رهبری تنها در سال 88 از آقای قالیباف خواستند در انتخابات شرکت نکند. او می‌نویسد: «همراهی مولا، همیشه به انجام کاری نیست؛ گاه به انجام ندادن کاری و تبعیت از نهی است. ...» تا اینجای مطلب ممکن است کسی باور نکند که این فرد محمود احمدی‌نژاد است. اما ایمانی در ادامه با صراحت بیشتری حرف می‌زند و می‌نویسد: «دیدار اخیر یک دولتمرد پیشین و نهی او از نامزدی از همین جنس است. این نهی، عین امر است. می‌توان برخلاف میل اولیه خود، دل به نهی مولا سپرد و می‌توان تغافل کرد و مانند همه آن اذن‌نگرفته‌ها عمل کرد.»

نامه عذرخواهی مرتضوی
نامه عذرخواهی سعید مرتضوی، قاضی معلق‌شده در رابطه با حادثه کهریزک که آن را با هفت سال تاخیر و در آستانه صدور حکم دادگاه برای اتهام معاونت در قتل نگارش کرده است، نه‌تنها با واکنش مثبت افکار عمومی، فعالان سیاسی و خانواده‌های کشته‌شدگان مواجه نشد بلکه موجی از اعتراض‌ها را نیز به دنبال داشت. به گزارش «فرهیختگان» به جز خواهر مرحوم محمد کامرانی، یکی از کشته‌شدگان حادثه کهریزک که در واکنش به نامه سعید مرتضوی گفته است «عذرخواهی شما درمان ناله‌های جانسوز مادرم و بغض‌های پدرم نیست؛ آنها برای فرزند عزیزشان آرزوهای بزرگی داشتند اما شما با حکم خود همه آن آرزوها را نابود کردید»، سعید حجاریان یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است که به عذرخواهی مرتضوی واکنش نشان داده است. او در واکنش به نامه سعید مرتضوی در ارتباط با وقایع بازداشتگاه کهریزک خواستار رعایت قاعده فقهی «اقرار العقلاء علی انفسهم» در مورد او شد. او با بیان اینکه «آقای مرتضوی در این نامه از کشته‌شدگان حوادث بازداشتگاه کهریزک به‌عنوان شهید یاد کرد» گفت: «نفس استفاده از واژه شهید، از سوی او به منزله اقرارش بر به وقوع پیوستن آن جنایت هولناک است.» اما تندترین واکنش به نامه عذرخواهی دادستان تهران در زمان حادثه کهریزک مربوط به محمدرضا زائری روحانی طیف اصولگرایان است. او در یادداشتی که آن را در اختیار سایت الف وابسته به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس نهم قرار داده خواستار «اشد مجازات» سعید مرتضوی شده است.
حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله «کیهان» در این‌باره تاکید کرد: «..‌.جرم آقای مرتضوی اعزام متهمان به بازداشتگاه کهریزک با توجه به آگاهی از شرایط بسیار بد و نامساعد آن بوده است که نهایتاً منجر به فوت آنان شده بود و مرتضوی از آنجا که خود را به‌گونه‌ای ناخواسته و غیرعمد در زمینه‌سازی منجر به فوت سه متهم مورد اشاره دخیل می‌دانسته، با ارسال نامه به دادگاه تجدیدنظر از خانواده‌های آنان پوزش خواسته است. اقدام درخور تقدیر مرتضوی، این انتظار قانونی، شرعی و منطقی را به‌دنبال دارد که سران و اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 نیز که برخی از آنان مصداق بی‌چون و چرای مفسد فی‌الارض هستند، از مردم به خاطر جنایت‌های شرم‌آوری که مرتکب شده‌اند، عذرخواهی کنند، اگرچه پوزش آنها نمی‌تواند و نباید مانع از مجازات قانونی آنان باشد. خودداری سران و اصحاب فتنه 88 از عذرخواهی در حالی است که صدها سند غیرقابل انکار از عامدانه بودن جنایاتی که مرتکب شده‌اند حکایت می‌کند و کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که آنان تحت مدیریت مستقیم مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس دست به جنایت زده‌اند برخلاف مرتضوی که اقدام وی غیرعامدانه بوده است.» شریعتمداری در ادامه نوشت: «... آقای خاتمی حداقل دو بار با جرج سوروس، سرمایه‌دار صهیونیست آمریکایی ملاقات پنهانی داشته است. جرج سوروس دشمن تابلودار اسلام و انقلاب اسلامی است که دشمنی و کینه خود علیه ایران اسلامی را بارها به صراحت اعلام کرده است. آقای خاتمی باید برای ملت توضیح بدهد که در ملاقات پنهان با جرج سوروس در پی چه بوده است؟ ...آقای هاشمی‌رفسنجانی باید توضیح بدهد که چرا چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری 88 و در حالی که هیچ گمانه و سخنی درباره احتمال تقلب در انتخابات مطرح نبود به ناگاه در اقدامی غیرمنتظره از احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 88 سخن به میان آورد؟ ... سعید مرتضوی صرف‌نظر از اتهاماتی که به وی وارد شده و قضاوت نهایی درباره آن بر عهده دادگاه است، به صراحت از نقش غیرمستقیم خود در کشته شدن سه متهم آشوب در بازداشتگاه کهریزک عذرخواهی کرده است. اما چرا سران و اصحاب فتنه با وجود اثبات جنایاتی که مرتکب شده‌اند و خیانت بزرگی که در حق نظام و مردم روا داشته‌اند، کمترین کلامی به عذرخواهی بر زبان و قلم نمی‌آورند؟»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها