شناسه خبر : 13892 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زاکانی و تهدید به حذف لاریجانی از جریان اصولگرایی

دولت به دنبال نزدیک کردن همه جناح‌ها به یکدیگر

حسن روحانی که یکشنبه گذشته در همایش «اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای» سخن می‌گفت فرصت حضور استانداران، سفرای ایران در کشورهای خارجی و سفرای خارجی در ایران را غنیمت شمرد و با نقبی به سیاست داخلی ضمن بیان اینکه سرمایه اجتماعی بزرگ‌ترین سرمایه ماست و هر جناحی بیشتر به ملت خدمت کند، آن جناح از نظر ما برتر است

پدرام سهرابلو
حسن روحانی که یکشنبه گذشته در همایش «اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای» سخن می‌گفت فرصت حضور استانداران، سفرای ایران در کشورهای خارجی و سفرای خارجی در ایران را غنیمت شمرد و با نقبی به سیاست داخلی ضمن بیان اینکه سرمایه اجتماعی بزرگ‌ترین سرمایه ماست و هر جناحی بیشتر به ملت خدمت کند، آن جناح از نظر ما برتر است، یادآور شد «به سوابق افراد، وابستگی سیاسی و جناحی افراد کار ندارم اما مسوولان باید به رای مردم اعتقاد داشته باشند و اگر کسی 24 خرداد و رای مردم را قبول ندارد در یک سِمت دیگری خدمت کند. حالا سمت که بسیار است. حالا یک جای دیگری، مکان دیگری، پست دیگری خدمت کند، اما بخواهد مسوول رده‌بالای کشور باشد این قابل قبول نیست. مردم این را نمی‌پذیرند چون همه ما بار بسیار سنگینی را بر دوش گرفته‌ایم.» به گزارش پایگاه خبری انتخاب، رئیس‌‌جمهوری در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد وظیفه دولت فقط اقتصاد و سیاست خارجی نیست، بلکه «سیاست داخلی برای ما بسیار اهمیت دارد. باید در جامعه به نقطه وحدت و اتحاد بیشتر برسیم و نگذاریم در جامعه انشقاق به وجود بیاید، [باید] فاصله‌ها را کم کنیم.» رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی اذعان کرد که «یکی از وعده‌های دیگری که این دولت از روز اول به مردم داده این است که این دولت، دولت آشتی است و می‌خواهد گروه‌ها، جناح‌ها و افکار را به هم نزدیک کند بنابراین حرکت ما باید به سمت اجرای برنامه‌ای باشد که به مردم وعده دادیم و مردم با رای خودشان مصوب کردند.» در خبر دیگر مرتبط با احزاب حسین میرمحمدی عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده 10 احزاب به خبرگزاری تسنیم گفت در جلسه دوشنبه گذشته «تصمیمی مبنی بر صدور مجوز در کمیسیون ماده 10 گرفته نشد که به تصویب برسد». همچنین اعلام شد مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه شنبه هفته گذشته خود چهار بند دیگر از سیاست‌های کلی انتخابات را از تصویب گذراند که به موجب آن شورای نگهبان وظیفه دارد قبل از شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی لیست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت‌شده را منتشر کند.

حلقه‌های اصلاحات گعده‌های اعتدال
روزنامه اعتماد با اشاره به برگزاری همایش جوانان حزب اعتدال و توسعه و کنگره سراسری حزب اراده ملت ایران (حاما) در روزهای پنجشنبه 30 بهمن و جمعه یکم اسفندماه در تهران این گمانه را مطرح می‌کند که مخرج مشترک سیاست‌ورزی برای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان جلوگیری از گسترش نفوذ و در مرحله بعد کاهش قدرت نیروهای تندرو است. از این رو برای انتخابات آتی مجلس هم یک هدف مشترک و روشن دارند و آن شکل‌گیری مجلسی با کمترین نمایندگان تندرو و افراطی است. مجلسی که به روحانی کمک کند تا ضمن مهار اثرات مخرب سیاست‌های دولت قبل، اهداف توسعه‌ای را نیز در پیش گیرد. لذا طی ماه‌های گذشته رفتار فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اعتدالگرا حاکی از آن بوده که این مجموعه‌ها تصمیم‌شان را گرفته‌اند و می‌خواهند در انتخابات مجلس آتی نقشی تاثیرگذار داشته باشند تا بتوانند اکثریت پارلمان را در اختیار بگیرند. آنها اگرچه با محدودیت‌هایی مواجهند اما تجربه فعالیت سیاسی از مجلس سوم به این سو زیست در محدودیت و تنگنا را به آنها آموخته است. گفتنی است در همایش حزب اعتدال و توسعه علاوه بر محمدباقرنوبخت در مقام دبیرکل، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و فاطمه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه حضور داشتند و برخی به ایراد سخن پرداختند. محمدباقر نوبخت در سخنانی با مقایسه وضعیت اقتصادی دولت یازدهم و دولت قبل خاطر‌نشان کرد کسانی که مسبب وضعیت فعلی هستند مدعی دولت شده‌اند حال آنکه دولت فرصت دعوا ندارد و باید به سرعت عقب‌ماندگی‌های ناشی از عملکرد دولت قبل را جبران کند. وزیر ارشاد نیز در سخنان خود گفت باید فضا را برای همه از جمله صاحبان فکر و اندیشه باز بگذاریم. در کنگره سراسری حاما محمدرضا عارف، سیدهادی خامنه‌ای، عبدالواحد موسوی‌لاری و فائزه هاشمی به جایگاه دعوت شدند تا دیدگاه‌های خود را با حاضران در میان بگذارند. از جمله فائزه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با انتقاد از مغفول ماندن جایگاه زنان در امور سیاسی و مدیریتی از احزاب خواست تا ضمن توجه بیشتر به بانوان، زمینه حضور آنها در لیست‌های انتخاباتی و مناصب مدیریتی را فراهم کنند. شایان ذکر است که هر دو نشست با پیام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آغاز به کار کرد، ضمن آنکه در کنگره حاما اعضای جدید شورای مرکزی انتخاب و احمد حکیمی‌پور دبیرکل حاما با رای اعضا در مقام خود ابقا شد.

جریان افراطی در ایران ریشه اعتقادی ندارد
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران معتقد است «دوران دولت نهم و دهم یک بلای بزرگ برای جریان اصولگرایی بود. وقتی افرادی مانند ناطق‌نوری، علی مطهری و عسگر‌اولادی مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار می‌گیرند و زمانی که وزیر روحانی به خاطر پیگیری سه هزار بورسیه اعتماد مجلس را از دست می‌دهد، باید گفت اثری از اصولگرایی مشاهده نمی‌شود.» حمیدرضا جلایی‌پور که در جمع اصلاح‌طلبان یزد سخن می‌گفت تاسیس مجلسی متشکل از چهره‌های اصیل و معتدل را به نفع کشور خواند و ابراز عقیده کرد: «‌‌‌با وجود متفکران بزرگی چون سید‌جمال‌الدین اسدآبادی، شهید مطهری و علامه طباطبایی، جامعه ما از نظر تفکر اصلاح‌طلبی دینی نسبت به کشورهای منطقه بسیار متمایز است. جریان افراط‌گرایی در کشور ما به هیچ‌وجه جنبه اعتقادی ندارد و هدف آن حفظ کرسی‌های قدرت است.»

همکاری احزاب نزدیک به هاشمی با دولت
محمدجواد حق‌شناس معتقد است: «باتوجه به شناختی که آقای هاشمی از فضای سیاسی کشور داشتند می‌خواستند یک دست راست در جریان اصولگرا داشته باشند، به همین دلیل حزب اعتدال و توسعه با محوریت چهره‌هایی که عمدتاً در مجمع تشخیص مصلحت نظام فعال بودند و با حضور خانم فاطمه هاشمی و چهره‌های فعال در جریان متمایل به اصولگرا مانند آقایان جلالی و قاسمی فعالیت خود را ادامه دادند که البته از زمان احمدی‌نژاد این دو نفر از حزب خارج شدند و یکی از آنها به آقای لاریجانی پیوست و دیگری هم درکنار آقای ولایتی به عضویت مجمع تشخیص درآمد.» این فعال سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری آریا و با اشاره به بستر تاسیس حزب کارگزاران سازندگی نیز یادآور می‌شود این حزب با پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 1376 قبای اصلاحات بر تن پوشید و «عملاً به جناح و دست چپ آقای هاشمی تبدیل شد» تا بتواند دیدگاه‌های ایشان را در عرصه سیاسی کشور نمایندگی کند. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پایان به این جمع‌بندی می‌رسد که با توجه به حضور برخی اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران در دولت می‌توان گفت که در این دوره «دست راست و دست چپ آقای هاشمی‌رفسنجانی فعال شده است». شایان ذکر است حزب اعتدال و توسعه در سال 1378 و در آستانه انتخابات مجلس ششم تشکیل شد.

زاکانی و تهدید به حذف لاریجانی از جریان اصولگرایی
هفته‌نامه پنجره متعلق به علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با هشدار به علی لاریجانی و جبهه پایداری می‌نویسد: «هر چه که هست و هرچه که خواهد شد بدنه اصولگرایی از دو طرف آن پایداری و سنتی‌ها به نمایندگی از لاریجانی که به دنبال تاسیس حزب و جدا کردن خط خود است باید خطرات و آسیب‌های انتخابات پیش رو را بدانند و از سویی درک می‌کنند که بدنه حزب‌الله نظاره‌گر صحنه انتخابات پیش رو هستند و برای همیشه گروه و افرادی را که به هر دلیلی بنا را بر وحدت‌شکنی و ایجاد انشقاق میان طیف گسترده اصولگرایی [گذاشته‌اند] کنار می‌گذارند. مثال گروه‌ها و افرادی که ادعای وحدت دارند اما در عمل به‌گونه‌ای دیگر برخورد می‌کنند، مثال فرد پرتقال‌فروشی است که از کوچه‌ای فرار می‌کرد و داد می‌زد پرتقال‌فروش را بگیرید. اما بدنه مومن به انقلاب و جریان اصیل اصولگرایی فریب هیچ دسته‌ای را نخواهد خورد. حالا بیابید پرتقال‌فروش را.»

اجتماع بزرگ کارگزاران در بهار 94
حسین مرعشی ضمن بیان اینکه پررنگی و کمرنگی فعالیت سیاسی بستگی به شرایط سیاسی روز دارد، به آرمان می‌گوید: «کارگزاران در یک سال گذشته فعالیت خود را وارد فاز جدیدی کرده است. اساساً کارگزاران در یک دوره، بیشتر شبیه یک نهضت عمل کرد تا یک حزب سازمان‌یافته. بیشتر به یک نیروی فکری پیش‌برنده به کشور فکر می‌کردیم که بر شاخص‌های کشور اثر بگذارد و راه‌هایی را برای پیشرفت کشور پیشنهاد بدهد. بیشتر یک حزب تکنوکرات بود تا یک حزب اجتماعی و سیاسی. الان شرایط برای تبدیل شدن کارگزاران به یک حزب تمام‌عیار فراهم است.» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی همچنین با ارائه گزارشی از فعالیت تشکل متبوع خود از برنامه‌ریزی برای برپایی یک اجتماع بزرگ در بهار سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد که «نشست بزرگ بهار مقدمه‌ای برای کنگره بزرگ کارگزاران در شهریور 94 خواهد بود.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضرورت مهار نیروهای تندرو را نیز یادآور شد و ضمن انتقاد نسبت به مشی و منش افراطیون اصولگرا گفت: «پاسخ ما به تندروها مثل رفتار آنها نخواهد بود. ما تندروها را به یک رقابت منصفانه در انتخابات دعوت می‌کنیم. آنها بیایند و در انتخابات کاندیدا معرفی کنند و حرفشان را بزنند تا پس از آن، مردم بین ما و آنها قضاوت کنند.»

خبرهای کوتاه
برگزاری اولین کنگره حزب ندای ایرانیان در روزهای 7 و 8 اسفند در تالار آدینه تهران با شعار «تعامل، مدارا، اصلاحات گام به گام و توسعه پایدار» به نقل از ارگان اینترنتی این حزب، عضویت سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی که دبیرکلی آن را مهدی مقدری بر عهده دارد در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به نوشته تسنیم، اشاره صادق زیباکلام به اینکه مشکل اصلی اصولگرایان فقدان محبوبیت و نحوه مواجهه با احمدی‌نژاد است در گفت‌وگو با ایسکانیوز، سلسله‌دیدارها و سخنرانی‌های محمدرضا عارف در کاشان که در آن برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی مجلس تشریح شده است به نقل از ایرنا، مصاحبه محمود میرلوحی معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات با ندای ایرانیان که در آن تجربه تحزب در کشور مورد بررسی قرار گرفته و فراز و فرودهای فعالیت حزبی امری طبیعی توصیف شده است، مصاحبه خبرگزاری مهر با سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان که پیشنهاد می‌کند اصولگرایان برای رسیدن به وحدت، شورایی 40 تا 50‌نفره تشکیل دهند و به رای آن در تعیین کاندیداهای نهایی تمکین کنند، انتقادهای برخی اصولگرایان از فعال شدن حزب اعتدال و توسعه و پاسخ سخنگوی این حزب به شبهات در پایگاه خبری آفتاب و بالاخره پیام‌های تسلیت احزاب اصلاح‌طلب برای درگذشت سیده‌فاطمه خاتمی فرزند آیت‌الله فقید روح‌الله خاتمی امام جمعه اسبق یزد و دکتر صادق طباطبایی سخنگوی دولت موقت و از منسوبین بیت حضرت امام خمینی دیگر خبرهای مربوط به حوزه احزاب در هفته گذشته بودند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها