شناسه خبر : 1363 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نامه فیدل کاسترو پیرامون مذاکرات کوبا و آمریکا

هنوز هم دود از کُنده بلند می‌شود

دوشنبه بیست‌ و ششم ژانویه، پیامی که گفته می‌شود از سوی رهبر سابق کوبا، فیدل کاسترو، صادر شده، با وجود تمجید از گفت‌وگوهای اخیر با ایالات متحده آمریکا، افزود که کاسترو هنوز به مقامات آمریکایی اعتماد ندارد.

دوشنبه بیست‌ و ششم ژانویه، پیامی که گفته می‌شود از سوی رهبر سابق کوبا، فیدل کاسترو، صادر شده، با وجود تمجید از گفت‌وگوهای اخیر با ایالات متحده آمریکا، افزود که کاسترو هنوز به مقامات آمریکایی اعتماد ندارد. فیدل کاسترو در نامه‌ای که در وب‌سایت روزنامه حزب کمونیست کوبا منتشر شد، گفت: «هرچند به سیاست‌های ایالات متحده اعتمادی ندارد و کلمه‌ای با آن صحبت نکرده، این بدان معنا نیست که با راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای تنش‌ها و تهدید به جنگ مخالفت دارد.» ماه گذشته، کوبا و ایالات متحده به تبادل زندانیان پرداختند و موافقت کردند پیرامون عادی‌سازی روابط دو کشور که در طول پنج دهه جنگ سرد دچار تنش شده بود، گفت‌وگو کنند. در حالی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کوبا همچنان به جای خود باقی مانده، باراک اوباما اعلام کرد برخی تحریم‌ها را لغو می‌کند و محدودیت‌های مسافرتی شهروندان آمریکایی برای سفر به کوبا را کاهش می‌دهد. با تفاوت تغییر در سیاستگذاری‌های کوبا، بیش از یک ماه بود که فیدل کاسترو هیچ اظهارنظر عمومی‌ای درباره توافق کوبا و آمریکا نکرده بود. این امر به شایعات مبنی بر این‌که سلامتی یکی از بزرگ‌ترین انقلابیون جهان در قرن بیستم، در حال زوال است، دامن زد. هفته گذشته دیپلمات‌های کوبایی و آمریکایی برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در واشنگتن و هاوانا دیدار کردند. در حالی که دو طرف نخستین دور دیدارها در هاوانا را موثر و مفید دانستند، مذاکره‌کنندگان پیرامون مسائلی چون حقوق بشر اختلاف داشتند و این‌گونه بحث‌ها بدون نتیجه نهایی باقی ماندند. انتظار می‌رود گفت‌وگوها در واشنگتن ادامه یابد، هر چند هیچ تاریخی برای دور دوم گفت‌وگوها تعیین نشده است. ایالات متحده در سال 1961 به خاطر اینکه کاسترو و انقلابیون همراه او به عقاید کمونیستی گرایش پیدا کرده‌اند، روابطش را با کوبا قطع کرد. با وجود موارد متعدد تلاش‌های ناموفق CIA برای ترور فیدل کاسترو و یک کوشش ناکام آمریکا برای تجاوز به کوبا، کاسترو با وجود این‌که از عارضه‌ای در دستگاه گوارش خود رنج می‌برد، تا سال 2006 در قدرت ماند.
رائول کاسترو، برادر فیدل، که در سال 2006 جانشین او شد و پست ریاست‌جمهوری را در دست گرفت، رهبری کمتر مقابله‌جویانه‌ای را اتخاذ کرده است. برعکس فیدل که اغلب اعتراضات شدیدی علیه سیاست‌های ایالات متحده می‌کرد، رائول رویکرد سازش‌کارانه‌تری را در قبال آمریکا پیش گرفته است. کاستروی جوان دست به اصلاحات اقتصادی زده، اما در برابر هرگونه تلاشی برای کنار گذاشتن نظام سیاسی تک‌حزبی مقاومت کرده است. در طول گفت‌وگوهای میان کوبا و آمریکا، مقامات کوبایی اعلام کردند امیدوارند دو کشور یاد بگیرند با وجود اختلافات در نظام سیاسی خود، همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند. فیدل کاسترو در پیام خود نوشت: «ما باید همواره از همکاری و دوستی میان همه مردمان جهان و میان رقبای سیاسی، دفاع کنیم.» او در پایان‌نامه خود خاطرنشان کرد: «با این روحیه، من جنگیده‌ام و تا آخرین نفس خود خواهم جنگید.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها