شناسه خبر : 13520 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آخرین مواضع ترامپ درباره چین و ژاپن به ما چه می‌گوید؟

تلطیف سیاست آسیایی

رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، آخر هفته گذشته متعهد به تقویت روابط امنیتی و تجاری با ژاپن و متحدان اقیانوسیه‌ای خود - ‌مثل استرالیا - و پیشبرد همکاری‌ها با چین شد.

جان کیهو/ روزنامه‌نگار
رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، آخر هفته گذشته متعهد به تقویت روابط امنیتی و تجاری با ژاپن و متحدان اقیانوسیه‌ای خود -‌مثل استرالیا- و پیشبرد همکاری‌ها با چین شد. اینها عقب‌نشینی از رتوریک ناسیونالیستی و آتشین سابق خود درباره مداخله آمریکا در آسیا تلقی شده است. عقبگرد ترامپ در میانه دیداری دوروزه با نخست‌وزیر ژاپن و پس از آنچه خودش یک تماس تلفنی «بسیار بسیار خوب» با رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، توصیف کرد، هراس در منطقه نسبت به عقب‌نشینی احتمالی آمریکا از آسیا و تنش احتمالی با پکن را کاهش داد.
ترامپ در حالی که در کاخ سفید کنار شینزو آبه ایستاده بود -پیش از آنکه این دو در اقامتگاه ترامپ در فلوریدا گلف بازی کنند- اعلام کرد که به حفظ ثبات و رفاه در منطقه آسیا و اقیانوسیه‌ سخت متعهد است. نخست‌وزیر و وزیر خارجه استرالیا، مالکوم ترنبال و جولی بیشاپ، به دولت ترامپ فشار می‌آورند که رهبری دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی سنتی آمریکا در آسیا را اجرا کند. ترامپ در آن نشست در هشدار ضمنی به چین، خواستار اجرای آزادی دریانوردی در دریای جنوبی و شرق چین شد، از حق حاکمیت ژاپن بر جزایر سنکاکو -که چین مدعی آنهاست- دفاع کرد و از مقابله با تهدید موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی سخن گفت.
وقتی از تماس تلفنی طولانی با رئیس‌جمهور چین پس از حمله‌ای شدید از او پرسیدند، او گفت که گفت‌وگویشان بسیار گرم بوده است. به دنبال این اظهارنظرهای مستحکم، شاخص‌های سهام در وال‌استریت در روز جمعه به بالاترین رکورد خود رسیدند. بهای ین ژاپن حدود 5 /0 درصد افزایش یافت، پس از اینکه ترامپ گفت ارزهای آمریکا، چین و ژاپن به زودی بر «یک زمین هموار» قرار خواهند گرفت. معاون آسیای مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، مایک گرین، که پیشتر منتقد سرسخت تهدیدهای ترامپ مبنی بر خروج از اتحادهای امنیتی در آسیا و ورود به جنگی تجاری با چین بود، می‌گوید تعهد رئیس‌جمهور به اتحاد امنیتی با ژاپن و اظهارات مثبت درباره گفت‌وگو با شی جین پینگ اعتماد و اطمینان را به آسیا برمی‌گرداند. گرین که پیشتر مشاور امنیتی ارشد جرج دبلیو بوش در امور آسیا بود، می‌گوید: «این استراتژیک‌ترین اظهاراتی بود که من از رئیس‌جمهور ترامپ از زمان انتخاب‌شدنش شنیده‌ام. آبه از این امر بسیار خوشحال خواهد، همچنین هر متحد دیگر آمریکا در آسیا و حتی چین.»
آقای شی که گفته می‌شود بعد از یک گفت‌وگوی اولیه با ترامپ در چهاردهم نوامبر، از گفت‌وگو با او خودداری کرده بود، بر رئیس‌جمهور آمریکا فشار آورد تا تهدیدش را مبنی بر استفاده از سیاست چین واحد به عنوان مهره چانه‌زنی در مسائل تجاری، ارزی و امنیتی کنار بگذارد.
وزیر خارجه چین روز جمعه دهم فوریه بیانیه‌ای را صادر کرد و در آن به نقل از آقای شی گفت که چین پایبندی ترامپ به سیاست چین واحد را می‌ستاید. شی در این باره گفت: «من باور دارم که ایالات متحده و چین شریک و همکارند، و از طریق تلاش‌های مشترک می‌توانیم روابط دوجانبه را به بالاترین سطح تاریخی خود برسانیم. توسعه چین و ایالات متحده کاملاً می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و با هم پیش بروند. هر دو طرف کاملاً می‌توانند شرکای بسیار خوبی برای هم باشند.»
یان برمر، مدیر گروه اوراسیا می‌گوید: «وقتی ترامپ فهمید که تا زمانی که تهدیدهایش علیه چین را کنار نگذارد، تماسی از شی دریافت نمی‌کند، تهدیدها را کنار گذاشت. چین به درست‌ترین شکل بازی کرد. آنها با رئیس‌جمهوری روبه‌رو هستند که زیادی لاف می‌زند و نیز در جایگاه مکزیک نیستند، زیرا دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند.» تغییر استراتژی رئیس‌جمهور در آسیا پس از آن رخ داد که او آمریکا را از شراکت ماورای اطلس خارج کرد، در کارزار انتخاباتی تهدید کرد که دارایی‌های نظامی آمریکا را از ژاپن و کره جنوبی بیرون می‌کشد مگر اینکه آنها هزینه‌های مالی بیشتری بپردازند و از تجارت نامتوازن میان ‌خودروسازان آمریکایی و ژاپنی گلایه کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها