شناسه خبر : 13493 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نوه تیمورتاش در مجلس کانادا

جریمه ۵۰ میلیارد‌دلاری آمریکا در دادگاه ایرانی

موج قرمز کانادا را فرا گرفت و لیبرال‌ها در انتخابات پارلمانی توانستند ۱۸۴ کرسی را به دست آورند تا استفن هارپر محافظه‌کار شکست سنگینی را متحمل شود.

ماجرای‌ تصویب برجام در مجلس و آغاز رسمی اجرای‌ این توافق در هفته پیش فضای رسانه‌ای کشور را به صورت کامل تحت ‌تاثیر خود قرار داده‌ بود. با توجه به برخی شنیده‌ها درباره احتمال انتشار نامه مقام‌معظم رهبری در این‌باره، بسیاری از تحلیلگران برای‌ ارائه تحلیل نهایی خود، در انتظار انتشار این نامه بودند. نامه‌ای که در ظهر آخرین روز کاری هفته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و در آن آیت‌الله خامنه‌ای توصیه‌هایی در زمینه اجرای‌ برجام و جلوگیری از عهدشکنی احتمالی قدرت‌های جهانی به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ارائه کردند. پیش از این رویداد اما باید تاکید کرد منتقدان تصویب برجام، از هیچ فرصتی برای‌ بیان انتقادات خود فروگذار نکرده و در بسیاری از موارد، علی لاریجانی رئیس مجلس را که نقشی بسیار پررنگ در تصویب بی‌حاشیه این ماجرا داشت به چالش کشیدند. به طور نمونه «شرق» در گزارشی خبرداد: علی لاریجانی، رئیس مجلس در همایش نکوداشت فعالان عرصه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر، درحالی‌که سخنرانی‌اش درباره امر به‌ معروف پایان یافته بود، در پاسخ به سوال یکی از بانوان حاضر در این همایش مبنی بر اینکه مجلس در تصویب برجام فرمایشی عمل کرده، با اشاره به روند طی‌شده در تصویب طرح برجام در مجلس، به برخی انتقادات مطرح‌شده از سوی مخالفان برجام پاسخ داد. رئیس مجلس ابتدا در پاسخ به این منتقد گفت: «اگر این واژه فرمایشی را آن هم در همایش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نمی‌گفتید بهتر بود؛ زیرا در امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر اگر تیز حرف نزنیم اثرش بیشتر است... طرح‌های هسته‌ای همیشه در کلان کشور هماهنگ می‌شد... من در این پرونده دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده من نیست، بلکه پرونده رهبری است.»
رئیس مجلس همچنین در پنجمین جلسه هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز با اشاره به تصویب برجام تصریح کرد: «متاسفانه برخی از خوشحالی مردم ناراحت‌اند.»
از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به گزارش ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور از دیدار خود با نورمحمد جادمانی سفیر پاکستان در تهران اشاره کرد. او تاکید کرد امیدواریم پاکستان، عبدالستار ریگی را نیز تحویل ایران بدهد تا دو کشور به کمک یکدیگر تروریست‌ها را از مناطق مرزی پاکسازی کنند. سفیر پاکستان هم اعلام کرد در سفر آتی علی شمخانی دبیر شورای‌‌عالی امنیت ‌ملی ایران به پاکستان موضوع «ستار ریگی» مطرح خواهد شد.

محکومیت ۵۰ میلیارد‌دلاری آمریکا در محاکم قضایی ایران
در حالی که همواره شاهد اخبار شکایت شهروندان ایالات ‌متحده از ایران ‌بوده‌ایم، در هفته پیش خبر رسید شکایت تعدادی از شهروندان ایرانی از آمریکا مورد رسیدگی قرار گرفته‌ است. «مهر» در این‌باره گزارش داد: غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد: ما در سال گذشته در قبال حقوق تضییع‌شده شهروندان‌مان، ۴۵ پرونده را مورد رسیدگی قرار دادیم و ۵۰ میلیارد دلار رای‌ علیه آمریکا صادر کردیم. او همچنین از گشایش پرونده جدیدی در ارتباط با فاجعه «منا» در مجموعه دادگستری کل استان تهران خبر داد و افزود: رسیدگی به این موضوع البته زمان خواهد برد اما قطعاً پیگیری و به نتیجه رسیدن آن، آثار و برکات فراوانی خواهد داشت. وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دوره، دوره نفوذ دشمن است، ادامه داد: «این‌گونه نباشد که به بهانه مقابله با افراطی‌گری، نیروهای حزب‌اللهی از ادارات حذف شوند. نباید این‌گونه باشد که جیسون رضائیان در مهم‌ترین مراکز حساس ما به عنوان خبرنگار حضور پیدا کند، ما می‌دانیم که او چه کارهایی کرده است.» باید منتظر ماند و دید این طلب شهروندان ایرانی چگونه از آمریکا مطالبه خواهد شد.

نتایج آخرین نظرسنجی درباره رضایت از روحانی
بر پایه نتایج به دست آمده از تازه‌ترین نظرسنجی مراکز رسمی کشور، میزان رضایت مردم از عملکرد دولت یازدهم در سه‌ماهه دوم سال افزایش 6/11‌درصدی داشته است. به گزارش ایرنا این نظرسنجی در دو مرحله (بهار و تابستان) 1394 و با فاصله زمانی سه‌‌ماهه (پایان هر فصل) در تهران و 30 مرکز استان، انجام شده است. طبق این نظرسنجی این رشد در حالی است که در فصل گذشته 2/62 درصد شهروندان ایرانی از عملکرد دولت ابراز رضایت کرده ‌بودند. مطابق این نظرسنجی 69 درصد مردم معتقدند ارزش‌ها توسط دولت یازدهم حفظ و رعایت شده و 3/59 درصد هم اعلام کرده‌اند انتظارات آنان توسط دولت برآورده شده است. همچنین 4/56 درصد مردم اعتقاد دارند دولت در حوزه تلاش برای‌ رفع نیازهای کشور موفق بوده است. بر پایه این اطلاعات، میزان رضایت مردم از عملکرد دولت در حوزه تلاش برای‌ رفع نیازهای کشور ازجمله مهار تورم و گرانی (با رشد 3/8‌درصدی)، رفع تحریم‌ها (با رشد 2/18‌درصدی)، برقراری امنیت (با رشد 9/4‌درصدی)، رسیدگی به وضعیت بیمه (با رشد 3/4‌درصدی)، دارو (با رشد 4/14‌درصدی) و خدمات بیمارستانی (با رشد 4/0‌درصدی) و همچنین عملکرد دولت در بهبود رابطه با کشورهای منطقه و همسایه (با رشد 8/13‌درصدی) و بهبود رابطه با دولت‌های غربی و آمریکا (با رشد 3/14‌درصدی) نسبت به فصل گذشته روبه‌رو است.

آغاز رسمی اجرای‌ برجام
هفته پیش با صدور فرمان اجرایی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات ‌متحده آمریکا و بیانیه مشترک محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی مسوولان سیاست خارجی ایران و اتحادیه اروپا، ایران و کشورهای گروه 1+5 ساعت‌های خود را برای‌ لغو تحریم‌های ایران براساس «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) تنظیم کردند. رئیس‌جمهوری آمریکا هفته پیش با صدور فرمان اجرایی خطاب به وزارتخانه‌های خارجه، خزانه‌داری، تجارت و انرژی آمریکا دستور داد اقدامات قانونی لازم را برای‌ برداشتن کلیه تحریم‌های مرتبط به فعالیت هسته‌ای ایران آغاز کنند. از سوی دیگر ایران و اتحادیه اروپا نیز با صدور یک بیانیه مشترک بر لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کردند. در این بیانیه با اشاره به اینکه هر دو طرف به تعهدات خود جهت اجرای‌ برجام متعهد هستند، تاکید شده است کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 دوشنبه هفته پیش براساس توافق قبلی تشکیل جلسه خواهد داد تا اقدامات لازم را در این چارچوب انجام دهد.
این خبر به تیتر و گزارش نخست بخش عمده روزنامه‌های ایران بدل شد. «دنیای ‌اقتصاد» با تیتر اجرای‌ برجام کلید خورد، «شرق» با تیتر آغاز عملی لغو تحریم‌ها و «فرهیختگان» با تیتر مهر پایان به استقبال این خبر رفتند. «اعتماد» نیز نوشت: «روز قبول توافق هسته‌ای موسوم به روز تصویب از راه رسید. اگر تا ۱۷ اکتبر ایران و ۱+۵ در حال گذران ۹۰ روز پس از روز نهایی شدن و جمع‌بندی مذاکرات بودند از امروز برنامه جامع اقدام مشترک و تعهدات مندرج در آن عینیت خواهند یافت... بر اساس آنچه در متن برجام آمده است در روز اجرا، همزمان با گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر راستی‌آزمایی از اجرای‌ اقدام‌های ایران در زمینه هسته‌ای، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده اقدام‌های محوله به خود را که اجرایی شدن لغو تحریم‌هاست انجام خواهند داد.»
«وطن امروز» نیز در گزارشی با تیتر «آغاز تخریب، وعده تعلیق» نوشت: «توافق هسته‌ای از روز یکشنبه وارد فاز اجرا شده است ولو اینکه در سوی مقابل، یعنی از جانب اروپا و آمریکا، چیزی که واقعاً بتوان نام آن را اجرا گذاشت، نمی‌توان دید. مطابق آنچه در ضمیمه 5 برجام آمده، ایران از روز رسمی شدن توافق، انجام 12 تعهد خاص فهرست‌شده در ضمیمه را آغاز می‌کند اما در مقابل طرف‌های غربی صرفاً بیانیه‌هایی صادر می‌کنند که نشان‌دهنده تصمیم آنها برای‌ تعلیق تحریم‌ها در زمانی است که ایران انجام تعهدات خود را به نحو راستی‌آزمایی‌شده برای‌ آژانس کامل کرده باشد.»

انتقاد «جوان» از تهیه سردیس ظریف
همایش ملی‌صادرات در هفته پیش میزبان یک میهمان ویژه بود، محمدجواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی در این همایش اقتصادی از آینده اقتصاد ایران سخن گفت و در پایان این همایش مورد تفقد چهره‌های اقتصادی کشور قرار گرفت و مجسمه‌ای به او اهدا شد. این رویداد مورد انتقاد «جوان» قرار گرفت. این روزنامه نوشت: ...وزیران خارجه ایران و آمریکا که از نگاه اصلاح‌طلبان قرار بود مشترکاً جایزه صلح نوبل دریافت کنند و چنین نشد، در یک روز در تهران و واشنگتن مورد تقدیر قرار می‌گیرند. البته اعطا نشدن جایزه سیاسی صلح نوبل به ظریف توفیقی برای‌ او بود که نامش در کنار قصابان مردم فلسطین مثل شیمون‌پرز و اسحاق رابین قرار نگرفت و خطری بود که از سر او گذشت. تقدیر از ظریف و کری، تقدیر دو مردی است که هر کدام خود را پیروز یک نبرد دیپلماتیک می‌دانند و طرفداران‌شان هم چنین می‌اندیشند.
دیروز همزمان با این پرده‌برداری، بسیاری از ناظران، تعجیل دولت یازدهم در اسطوره‌سازی قبل از به سرانجام رسیدن کارها را مورد ملامت قرار دادند... سال‌ها پیش که سانتریفیوژها به سرعت نصب می‌شد هم عده‌ای از طرفداران آن دولت، تصمیم به مجسمه‌سازی گرفتند که برخی شعارهای دینی رئیس دولت، خود مانعی برای‌ سردیس‌سازی شد اما حالا که اکثر سانتریفیوژها در حال برچیده شدن است، ظاهراً مانع خاصی برای‌ ساخت مجسمه هم وجود نداشت و این کار به سرعت و در بحبوحه کار (!) رتق و فتق شد تا تعداد مجسمه‌های دولت یازدهم به عدد دو برسد؛ آمیختن سنت دینی تقدیر با شکلی که صبغه دینی ندارد. مجسمه دکتر ظریف اما برخلاف صورت همیشه خندان او، چهره‌ای جدی دارد. آیا سردیس‌ساز هنرمند به لبخندهای دیپلماتیک دکتر ظریف کم‌توجه بوده یا می‌خواسته است این سردیس سال‌های سال همچنان به مثابه یک متفکر در تاریخ باقی بماند؟!.. همزمان در واشنگتن، جان کری وزیر خارجه آمریکا در چهارمین شام جایزه دیپلمات سال حاضر شد و جایزه دیپلمات سال 2015 آمریکا را دریافت کرد... اصلی‌ترین دلیل دریافت این جایزه از طرف کری، مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده است. اما تفاوت سردیس ظریف با جایزه کری این بود که جایزه کری را دولت آمریکا نداد.

نوه تیمورتاش در مجلس کانادا
موج قرمز کانادا را فرا گرفت و لیبرال‌ها در انتخابات پارلمانی توانستند 184 کرسی را به دست آورند تا استفن هارپر محافظه‌کار شکست سنگینی را متحمل شود. این رویداد پس از اظهار‌نظر آشتی‌جویانه جاستین ترودو رهبر لیبرال‌ها درباره روابط با ایران مورد توجه ویژه روزنامه‌های ایران قرار گرفت. این انتخابات برای‌ ایرانیان از وجهی دیگر نیز قابل توجه بود. چراکه برای‌ نخستین بار دو شهروند ایرانی‌تبار توانستند به مجلس کانادا راه پیدا کنند. «فرهیختگان» درباره این دو چهره نوشت: علی احساسی 45‌ساله که در ژنو متولد شده و سمت مشاور وزیر امور خارجه کانادا را به عهده دارد، یک وکیل تجارت بین‌الملل است. وی نوه عبدالحسین تیمورتاش، یکی از دولتمردان دوران قاجار و پهلوی است که پنج دوره نماینده مجلس و وزیر دربار بوده است. علی احساسی از 15‌سالگی به کانادا مهاجرت کرد. او لیسانس علوم سیاسی را از دانشگاه تورنتو گرفته است، برای‌ تحصیلات تکمیلی در رشته اقتصاد به مدرسه اقتصاد لندن رفت و بعدها به کانادا بازگشت تا در مدرسه حقوق Osgoode Hall ادامه تحصیل دهد و پس از چند سال تحصیل، از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.
مجید جوهری نیز اصلیتی یزدی دارد و در سال 1339 در تهران متولد شده است. اصفهان، رشت و کرج از دیگر مناطق در داخل ایران بود که او قبل از ترک کشور در پایان دوران دبیرستان، زندگی را در آنها تجربه کرد. این کاندیدای پیروز حزب لیبرال از منطقه ریچموندهیل پس از اتمام دوران دبیرستانش، با ویزای دانشجویی به تورنتو سفر می‌کند و در ابتدا به کالج جرج براون می‌رود، او به دلیل علاقه به رشته‌های مهندسی رهسپار دانشکده پلی‌تکنیک رای‌رسون می‌شود و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی صنایع، مدرک MBA را از دانشگاه یورک دریافت می‌کند. علی احساسی و مجید جوهری هر دو مانند رهبران حزب لیبرال حامی بهبود رابطه کانادا با ایران هستند که در دوره 10‌ساله نخست‌وزیری استفن هارپر، رابطه‌ای متشنج داشتند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها