شناسه خبر : 13250 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایران در هفته‌ای که گذشت

گلایه‌های آیت‌الله یزدی

انتقاد روحانی از معیارهای دوگانه: ظلم در کشورهای دوست و دشمن ظلم است

هرچند بیش از دو هفته از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد، اما اخبار حول سوابق، مواضع و برنامه‌های وی به سرعت به پربیننده‌ترین اخبار سایت‌های فارسی‌زبان تبدیل می‌شود.

هرچند بیش از دو هفته از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد، اما اخبار حول سوابق، مواضع و برنامه‌های وی به سرعت به پربیننده‌ترین اخبار سایت‌های فارسی‌زبان تبدیل می‌شود. به طور مثال در هفته گذشته برخی رسانه‌های اصولگرا بخشی از سخنرانی رئیس‌جمهور منتخب در صدا و سیما را به سهو یا به عمد پوشش ندادند. این اتفاق سبب شد سایر پایگاه‌های خبری روی بخش‌های منتشر‌نشده متمرکز شوند و اتفاقاً این بخش‌ها بسیار بیش از سایر فرازهای سخنرانی مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد. در بخش منتشر‌نشده سخنرانی روحانی تاکید شده بود: «... اگر تعدی، توهین، اهانت و افترا بد است برای همه بد است. افترای خوب و افترای بد نداریم. این از آن بداندیشی‌هایی است که بعضی‌ها، گروهی را تشویق کردند که گفتند در برابر دیگران هر کار می‌توانید بکنید. هتاکی هم می‌توانید بکنید توهین هم اشکالی ندارد... هیچ‌کس را ما حق نداریم تحقیر کنیم، هیچ کشوری را هم حق نداریم تحقیر کنیم. نه در برابر کشورهای دیگر سر فرود بیاوریم نه تحقیر کنیم. همه مردم، همه انسان‌ها، همه کشورها سر جای خود محترمند مخصوصاً افرادی که در داخل کشور به عنوان شهروند در این کشور زندگی می‌کنند. نمی‌شود ظلمی اگر در یک کشور دشمن بود بگوییم این ظلم است و اگر ظلمی در کشور دوست بود بگوییم این دیگر ظلم نیست یا کمی ظلم است. ظلم‌ ظلم است، حقوق بشر، حقوق بشر است، حالا هر تعبیری می‌خواهید بکنید...»
در همین هفته رسانه‌ها حواشی نخستین دیدار روحانی و احمدی‌نژاد پس از 24 خرداد را منتشر کردند. به گزارش پارسینه، اول اینکه حسن روحانی ترجیح داد استقبال از احمدی‌نژاد را در درب ورودی دفترش انجام دهد، احمدی‌نژاد که انتظار این استقبال سرد را نداشته، ابتدا چند دقیقه در حیاط و ورودی اصلی معطل می‌شود و بعد از چند دقیقه با دلخوری به دفتر روحانی می‌رود...حاشیه دوم این دیدار شوخی معنادار حسن روحانی با احمدی‌نژاد بوده است. روحانی با اشاره به وجود چند آب معدنی و بیسکوییت روی میز پذیرایی خطاب به احمدی‌نژاد می‌گوید: «ببخشید، وضع مالی ما اینجا (مرکز تحقیقات استراتژیک) خرابه و میوه و شیرینی نداریم. بودجه این مجموعه به دستور شما قطع شده است!»
فارغ از درستی یا نادرستی نوع برخورد رئیس‌جمهور منتخب، این خبر در رسانه‌ها واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت. روزنامه اصولگرای قانون در مطلب طنزی به این امر پرداخت و نوشت: «سایت‌های خبری اکثراً خبر از شوخی معنادار روحانی با احمدی‌نژاد می‌دهند، تیتر را که می‌خوانیم تصوراتی در ابر بالای سرمان پدیدار می‌شود که به قول مجری برنامه والیبال شبکه 3 مطابق هنجارهای اخلاقی کشور ما نیست. بعد از تشخیص مجری شبکه 3 مبنی بر ناهنجار بودن این تصورات تصویر به کلی قطع می‌شود و کمی بعد حرکات نمایشی روحانی و احمدی‌نژاد، اسلوموشن و به طور جداگانه به همراه صدای شوخی‌های معنادار به نمایش در می‌آید... در این راستا شوخی‌های معنادار دیگری به دست ما رسیده که عیناً برای شما نقل می‌کنیم:...احمدی‌نژاد به دیدار علی لاریجانی می‌رود. لاریجانی پاهایش را می‌گذارد روی میز و کل جلسه را به دیدن فیلم‌های خانوادگی احمدی‌نژاد اختصاص می‌دهد و گاهی هم به احمدی‌نژاد تخمه آفتابگردان تعارف می‌کند و با لبخندی بر لب می‌گوید: حالا می‌بینی این کارا چقدر زشته؟... احمدی‌نژاد می‌خواهد به دیدار قالیباف برود که قالیباف گازانبری تمام متروها و راه‌های ارتباطی را از کار می‌اندازد... به این ترتیب سفر احمدی‌نژاد برای رسیدن به دفتر قالیباف دو روز طول می‌کشد... قالیباف همین که احمدی‌نژاد را می‌بیند شکمش را می‌گیرد، قاه‌قاه می‌زند زیر خنده و می‌گوید: دیدی بودجه مترو چقدر مهمه؟ ...!»

توافق شریعتمداری و روحانی بر سر بشقاب خالی
پنج سال پس از روزی که حسن روحانی، به صورت غیرمستقیم ماجرای «بشقاب خالی» دولت احمدی‌نژاد را مطرح کرده بود، حسین شریعتمداری مدیر مسوول هم تلویحاً این ماجرا را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر حدود پنج سال پیش در مراسم درگذشت «آیت‌الله توسلی» رئیس دفتر امام خمینی (ره) در بهمن ماه سال 1386 حسن روحانی به عنوان سخنران مراسم، نوک پیکان انتقاد خود را به سمت احمدی‌نژاد و نزدیکانش نشانه رفت: «این چه بازی است که ما این قدر مردم را عوام فرض کرده‌ایم؟ می‌ترسم که فردا مهر امام زمان را هم درست کنند و به مردم نشان دهند. اگر لازم باشد همه جزییات را برای مردم خواهیم گفت. عده‌ای وقتی نماز می‌خوانند جلوی خود یک جانماز خالی پهن می‌کنند و می‌گویند این را برای امام زمان گذاشته‌اند یا در سر سفره یک بشقاب غذا برای امام زمان می‌کشند یا شنیده‌ام که می‌گویند فلان جلسه مهم را روز جمعه بیندازید تا با حضور آقا تصمیم بگیریم. این چه بازی است و چه خرافاتی است که راه افتاده است؟» مهر در ادامه نوشت: یازدهم تیرماه 87 هم اعتماد ملی با قلمی تند و تیز، به دولت و رئیس‌جمهور، این چنین حمله کرد: «بین خواص شایع است که گاهی سر سفره خوراک، یک بشقاب و قاشق و چنگال را در جای خالی کنار گذاشته و اظهار می‌کنند این برای آقا امام زمان است...» سرمقاله‌ای که همان روز با واکنش دادسرای عمومی و انقلاب تهران همراه شد و چندی بعد هم در دادگاه روزنامه اعتماد ملی، یکی از عناوین اتهام و محکوم شدن مدیرمسوول این روزنامه بود. یک روز پس از سرمقاله جنجالی روزنامه اعتماد ملی، حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان پاسخ تندی به این روزنامه داد. در بخشی از این یادداشت که با عنوان «چرا چشم خود را بسته‌اید؟» منتشر شده بود مدیرمسوول کیهان چنین نوشته بود: ظاهراً درک و شعور مردم را دست‌کم گرفته و تصور می‌کنید هر شایعه موهنی زمینه پذیرش دارد. آخر چه کسی باور می‌کند که رئیس‌جمهور یک سجاده خالی پهن می‌کند و آن را سجاده حضرت امام زمان علیه‌السلام دانسته و به آن اقتدا می‌کند!؟ حالا اما پنج سال پس از آن یادداشت تیرماه 87 و در تیرماه 92، مدیرمسوول کیهان دوباره دست به قلم شده و با سخیف دانستن سخنان غلامحسین الهام درباره رجعت محمود احمدی‌نژاد با امام عصر، دوباره به ماجرای «بشقاب خالی» اشاره کرده است و می‌نویسد: «تصور می‌شد ماجرای بشقاب خالی فقط یک شایعه است و اینکه می‌گویند حلقه انحرافی این بشقاب خالی را برای حضرت صاحب‌الزمان (عج) روی میز می‌گذارد، تهمتی است که به آنها می‌زنند ولی حالا جناب الهام می‌فرمایند؛ تلاش احمدی‌نژاد برای استقرار حکومت علوی تنها به یک بشقاب خالی محدود نمی‌شود!؟ آیا این سخن را باید به حساب سهواللسان بودن آقای الهام گذاشت یا اعتراف به اینکه بشقاب خالی شایعه نیست، بلکه به قول ایشان تلاش آقایان برای استقرار حکومت اسلامی را نبایستی فقط به این «بشقاب خالی» محدود کرد!»

آیا جامعه مدرسین منشعب می‌شود؟
این روزها نگرانی از انشعاب در میان نیروهای اصولگرا به یکی از مباحث کلی این جریان بدل شده است. پس از اظهارنظرهای برخی از کارشناسان این جریان درباره شکست 24 خرداد و دلایل آن، این بار محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خود گام به میدان نهاد و روایت خود از صف‌بندی‌های آن روز را بیان کرد. یزدی در روایت خود از جلسه سه‌نفره آیات مهدوی‌کنی و مصباح می‌گوید: در آن جلسه که بیش از یک ساعت به طول انجامید، بنده خطاب به جناب آقای مصباح عرض کردم جناب آقای مصباح اگر جامعه مدرسین و روحانیت مبارز در مسائل انتخاباتی آینده که در پیش داریم به یک نقطه واحدی رسیدند شما که در جامعه اثر‌گذار هستید آمادگی آن را دارید که همراهی و کمک کنید تا اختلاف کمتر شود تا با همراهی شما این دو نهاد که اثر‌گذار هستند یکی شوند و اختلافات بین آنها کمتر شود؟ ایشان فرمودند که در آن زمان هر تکلیف شرعی که داشته باشم عمل خواهم کرد ... آیت‌الله مهدوی فرمودند همه ما موظفیم تکلیف شرعی را عمل کنیم. بنده مجدداً عبارات خود را تغییر دادم و عرض کردم جناب آقای مصباح این مشخص است که همه ما تکلیف شرعی را عمل خواهیم کرد. هیچ کس قصد ندارد تکلیف غیر‌شرعی عمل کند، بحث این است که از نظر سیاسی فرمایشات شما در جامعه تاثیر دارد و مردم به این مسائل توجه دارند هر چه شکاف کمتر باشد و اگر به یک نقطه رسیدیم شما حاضر هستید همراهی و کمک کنید تا هر سه به یک نقطه مشترک برسیم؟ ایشان فرمودند صحبت‌های شما درست و عاقلانه است، به هر حال شرایط زمان باید بررسی شود باید در زمان خودش بررسی کنم. دفعه سوم که بنده اصرار کردم و جواب درستی نگرفتم یکی از آقایان گفتند این موضوع را ادامه ندهید به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. جلسه به خوبی به اتمام رسید... سه روز بعد در تهران آیت‌الله مصباح‌یزدی جلسه گرفتند و آقای لنکرانی را به عنوان منتخب خود معرفی کرد... در حالی که هنوز شورای نگهبان نظر نداده بود که چه کسی صلاحیت دارد یا صلاحیت ندارد. این کار درستی به نظر نمی‌رسید. ما دنبال این بودیم که شکافی وجود نداشته باشد. بنده واقعاً متاسفم که یک سرمایه گران‌قدر حوزه بخواهد به این شکل آسیب ببیند. متاسفانه این آسیب به آیت‌الله مصباح رسید...

واکنش به تهدید «اردوکشی خیابانی» الله‌کرم
اظهارات حسین الله‌کرم درباره برخورد با گرایش دولت آتی به اصلاح‌طلبان و دولت سازندگی توسط حزب‌الله و برگزاری مجدد تظاهرات خیابانی با واکنش تند سایت اصولگرای الف مواجه شد. این سایت نوشت: «ظاهراً بعضی‌ها قصد دارند تا از کسوت استادی خارج شده و دوباره در قامت یک نیروی» کف خیابانی ظاهراً شوند. حسین الله‌کرم که در دوران احمدی‌نژاد به کسوت استادی در‌آمد این روزها ظاهراً قصد دارد تا دوباره به نقشش در دوران اصلاحات باز‌گردد... این عضو ارشد حزب‌الله، پیش از این هم نشان داده که در سازمان‌دهی آنچه او «تظاهرات مردمی» می‌نامد تبحر خاصی دارد. اما باید یادآور شد در کشوری که رهبری آن را مدیریت می‌کند و صراحتاً در مذمت «اردوکشی خیابانی» سخن گفته، نباید انتظار داشت به راحتی «تظاهرات مردمی» راه بیفتد. مگر اینکه ابتدا پاسخ دهند: «چرا تا به حال به آنها که در این سال‌ها به سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد، دولتش و حامیان دیروز و جداشدگان امروزش انتقاد داشتند این فرصت داده نشد؟» آیا حاضر هستند تا پیش از پایان دولت دهم فرصتی در اختیار مخالفان قرار دهند تا ببینند تظاهرات مردمی در مخالفت با سیاست‌هایی همچون یارانه‌ها، بی‌توجهی و ناتوانی در ساماندهی بازار ارز، سکه، طلا، مسکن، مرغ، برنج، روغن و کره چه اندازه پرشور خواهد شد؟... از این رو باید امیدوار بود شمشیری که پیش از آمدن روحانی بیرون آمده در غلاف شود، تا کشوری که به همت مردم کم‌کم دارد روی خوشی و آرامش را به خود می‌بیند، به آشوب کشیده نشود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها