شناسه خبر : 13220 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان درباره مهم‌ترین وعده روحانی

روحانی وعده بر زمین‌مانده‌ای ندارد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های وعده‌های رئیس‌جمهور در انتخابات سال گذشته به حوزه بیمه و سلامت بازمی‌گشت. شعارهایی که بسیاری از شهروندان غیرسیاسی را مشتاق برنامه‌های حسن روحانی کرد.

معصومه ستوده
یکی از مهم‌ترین بخش‌های وعده‌های رئیس‌جمهور در انتخابات سال گذشته به حوزه بیمه و سلامت بازمی‌گشت. شعارهایی که بسیاری از شهروندان غیرسیاسی را مشتاق برنامه‌های حسن روحانی کرد. برای بررسی سنجش میزان تحقق این شعارها با یکی از چهره‌های شاخص حوزه سلامت تیم حسن روحانی به گفت‌وگو نشسته‌ایم. انوشیروان محسنی‌بند‌پی مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان در این گفت‌وگو از منظر یک پزشک سخن گفته و تصریح دارد که روحانی وعده تحقق‌نیافته و غیرواقعی در حوزه سلامت ندارد. او با این حال تاکید می‌کند برای نهادینه کردن عدالت در حوزه سلامت، هنوز در ابتدای مسیر بوده و باید راه پر‌سنگلاخی را بپیماید. وی تاکید دارد دولت روحانی بستری را فراهم کرد که پرداخت هزینه درمانی از جیب مردم روند معکوسی پیدا کند و دولت بیشتر هزینه‌های درمانی را بپردازد.
یک سال از حضور آقای روحانی در راس دولت گذشت به نظر شما آقای روحانی وعده بر زمین‌مانده‌ای در حوزه سلامت دارد که تا به حال محقق نشده باشد؟ بسیاری بر این باور بودند که بعضی از شعارهای حسن روحانی دور از دسترس و در برخی موارد غیرواقعی بوده است؟
خیر، بیمه سلامت ایرانیان دربرگیرنده بخش عظیمی از وعده‌هایی بود که آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی عنوان کرده بودند. البته دولت در ابتدای کار قرار دارد به همین منظور، رئیس‌جمهور سازمان بیمه سلامت، وزارت بهداشت، وزارت کار و تامین اجتماعی را مکلف کردند تا برای چشاندن شیرینی این اقدام دولت، توان خود را مضاعف کنند. تحقق تمام وعده‌ها متضمن این است که دولت منابع بخش سلامت را پایدار در نظر بگیرد. به هر حال از هدفمندی یارانه‌ها و ارزش افزوده؛ بخشی به حوزه سلامت اختصاص پیدا کرد. خواهش ما این است که دولت منابع پایدارتری را در نظر بگیرد تا این روند سریع‌تر طی شود.

آقای دکتر روحانی در تبلیغات انتخاباتی بر اجرایی کردن پوشش عام بیمه و اعتبار بخشیدن به دفترچه‌های بیمه مردم تاکید کردند، فکر می‌کنید بعد از گذشت یک سال این وعده‌ها محقق شده است یا اینکه در این حوزه وعده بر زمین‌مانده‌ای وجود دارد؟
دکتر روحانی در تبلیغات انتخاباتی بر مساله سلامت خیلی تاکید داشتند و بعد از پیروزی تلاش کردند تا وعده‌های انتخاباتی خود را تحقق ببخشند. مشکلات عدیده در حوزه سلامت به عدم پوشش فراگیر بیمه و پرداخت بیشتر از جیب مردم خلاصه می‌شود. به‌گونه‌ای که در حوزه سلامت بیشترین بار مالی بر دوش مردم بوده است. هدف‌گذاری آقای روحانی این بود که تمام ایرانیان باید تحت پوشش فراگیر بیمه قرار بگیرند تا بند الف ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه تحقق یابد. در این بند تاکید شده بود که دولت مکلف است نسبت به پوشش فراگیر بیمه‌ای اقدام کند. این بند در دولت‌های قبلی اجرا نشد و آقای روحانی این اصل بر زمین‌مانده را اجرایی کردند به ترتیبی که تاکنون پنج میلیون و صد هزار نفر در سامانه امید ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است به‌زودی دفترچه‌های خود را تحویل بگیرند. دولت توانست به وعده کاهش پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم عمل کند همچنان که در ماده 32 و 38 بر پرداخت 30‌درصدی هزینه‌ها از جیب مردم و 70‌درصدی از منابع دولتی تاکید شده بود. لازمه تحقق این امر این بود که منابعی به بخش سلامت تزریق شود. در این زمینه آقای روحانی پیشقدم شد و حدود 10 هزار میلیارد تومان به منابع بخش سلامت اعتبار داد تا سهم پرداخت هزینه‌های درمانی مردم به 30 درصد تقلیل پیدا کند. این اعتبار موجب شد تا تجهیزات بیمارستانی در درون خود بیمارستان تهیه شود در حالی که قبلاً مردم وسایل مورد نیاز را از بیرون خریداری می‌کردند. افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، در نظر گرفتن ردیف بودجه برای بیماری‌های صعب‌العلاج، تسهیل زایمان طبیعی و رایگان شدن آن، پرداخت مابه‌التفاوت پزشکان دولتی و خصوصی و در کنار این موارد برای افزایش کیفیت هتلینگ بیمارستان برای تخت و غذا منابعی را در اختیار بیمارستان‌ها قرار داد. از سویی وزارت بهداشت در هفت بسته خدمتی به منظور ارتقای کیفیت و سازمان بیمه سلامت به عنوان پرداخت‌کننده این خدمات، تفاهمنامه‌ای را امضا کردند تا این سازو‌کار اجرایی شود.

شما یک بار در اظهارات خود ثبت‌نام بیش از پنج میلیون نفر را در بیمه سلامت ایرانیان یک رنسانس اجتماعی برشمردید. هنوز هم بر به‌کارگیری این لفظ تاکید دارید؟
آیا شما این مساله را رنسانس نمی‌دانید؟ دولت دکتر روحانی توانست قانون بر زمین‌مانده بیمه فراگیر را که از سال 73 تاکنون خاک می‌خورد به مرحله اجرا درآورد. شما به منظور ارزیابی عملکرد دولت باید بحث حمایت دولت را از مبحث سلامت به عنوان یک شاخص در نظر بگیرید. به هر حال در حوزه سلامت وضعیت به‌گونه‌ای بوده که درصد بسیار زیادی از هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شد. دولت تمام توان خود را بر اجرای پرداخت کمتر هزینه‌ها از جیب مردم، پوشش فراگیر و ارتقای کیفیت استوار کرد، به همین دلیل بر این باورم که این صفت درخور دولتی است که اولویت خود را رفع گرفتاری مردم قرار داده است.

اما به نظر می‌رسد این خدمات بیشتر متوجه شهرستان‌هاست و روستاییان بهره‌ای نمی‌برند.
اتفاقاً برخلاف سخنان شما بیشتر این خدمات متوجه روستاییان است. دولت با همکاری مجلس کار بزرگی را برای روستاییان و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر انجام داد تا بسته خدمتی ارائه‌شده از نظر کیفی ارتقا پیدا کند. متاسفانه این بسته قبلاً از کیفیت لازم برخوردار نبود. بعد از آسیب‌شناسی مشخص شد که بسیاری از مراکز درمانی فاقد پزشک بوده برای همین برای نخستین بار مکمل‌های غذایی وارد بسته خدمتی روستاییان شد که شیرخواران و مادران باردار و... را تحت پوشش قرار می‌دهد. واکسن مننژیت، آنفلوآنزا، سیاه‌سرفه، دیفتری و کزاز در این بسته گنجانده شد. برای نخستین بار خدمات دندانپزشکی در این بسته ارائه می‌شود همچنین اعتباری برای اجاره خودرو پزشکان به منظور دهگردشی اختصاص یافت. این اقدامات انجام‌شده موجب شد سرانه روستاییان به حد سرانه شهرنشینان برسد در حالی که پیش‌تر این سرانه 40 درصد سرانه شهرنشینان بود. به نظر من آقای روحانی توانست عدالت را اجرایی کند.

برخی از منتقدان بر این باورند که این بیمه به نوعی دیگر اجرا می‌شد همچنان که در قبل از انقلاب و در زمان رژیم گذشته، به بیمه فراگیر اشاره شده بود و حتی تا قبل از اجرای این بیمه، بیمه تختی وجود داشت.
بله، وجود داشت اما هر‌گز اجرایی نشد. در این بیمه، سهم پرداخت بیمار تنها 10 درصد است در حالی که در گذشته در بخش دولتی 40 درصد و در بخش‌های پارا‌کلینیکی به 60 تا 70 درصد می‌رسید. در حال حاضر مردم در تهران و شهرستان‌ها 10 درصد و روستاییان تنها پنج درصد را پرداخت می‌کنند. بیمه تختی؛ فردی است اما در حال حاضر تمام افراد خانوار رایگان بیمه می‌شوند، آن زمان فرد بیمه‌شده می‌بایست تمام حق بیمه را خود پرداخت می‌کرد در نهایت می‌توانست نامه‌ای از نهادهای حمایتی مبنی بر نداشتن وضع مالی مناسب بگیرد که در این صورت 35 درصد تخفیف می‌گرفت، در نهایت با توجه به 50 درصد پرداخت‌شده از سوی دولت، تنها 15 درصد را پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر این بیمه کاملاً رایگان است.

برخی از منتقدان دولت روحانی بر این باورند که دولت روحانی نتوانست به شعار ارزان شدن داروی بیماری‌های صعب‌العلاج جامه عمل بپوشاند. شما چه ارزیابی از این داوری دارید؟ آیا در این بسته برای این موضوع تدابیری اندیشیده شده تا یک خانواده ناچار نشود تمام اندوخته خود را خرج کند تا دارویی را با بدبختی تهیه کند.
این ارزیابی صحت ندارد. الان حدود 350 قلم داروی بیماری‌های صعب‌العلاج از حمایت بیمه‌ای بالای 70 درصد برخوردار است؛ برخی 80 و حتی 90 درصد. دو هزار میلیارد تومان ردیف بودجه‌ای برای این داروها در نظر گرفته شده است. شرکت‌های بیمه‌گر تفاهمنامه‌ای را با معاونت غذا و دارو امضا کردند و در نتیجه این داروها از حمایت 70‌درصدی برخوردار شد که قبلاً سابقه نداشت. شما اگر پرس و جویی از داروخانه 13 آبان انجام داده و به بیمارستان امام خمینی(ره) یا شریعتی که بیشتر پذیرای بیماران صعب‌العلاج است، سری بزنید متوجه رضایت نسبی مردم می‌شوید. این رضایت به دنبال حمایتی است که سازمان‌های بیمه‌ای از بیماران صعب‌العلاج انجام دادند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها