شناسه خبر : 13108 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حسن خمینی: آزادی احزاب و رسانه‌ها لازمه امر به معروف و نهی از منکر است

جنبش دانشجویی احیاگر جنبش اصلاح‌طلبی

ابقای حسین کمالی در راس حزب اسلامی کار، انتصاب مصطفی عباسی به معاونت سیاسی و عضو شورای راهبردی جبهه متحد اعتدالگرایان و تاکید این جبهه بر همکاری با سایر جناح‌های سیاسی و تاکید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر توجه مسوولان به مطالبات دانشگاهیان از جمله اخبار مربوط به این حوزه طی هفته گذشته بودند.

پدرام سهرابلو
در نیمه آذرماه سیدحسن خمینی میزبان دبیرکل، اعضای شورای مرکزی و جمعی از مسوولان حزب وحدت و همکاری ملی بود. به گزارش جماران در این دیدار که با سخنان محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب با موضوع تشریح فعالیت‌ها و نحوه شکل‌گیری این تشکل سیاسی آغاز شد و با سخنان کوتاه سیدمحمد موسوی‌بجنوردی پیرامون ضرورت رفع اختلاف شیعه و سنی ادامه یافت، سیدحسن خمینی به تشریح مفهوم عدالت که زیربنای نظام جمهوری اسلامی است پرداخت و گفت: «عدالت یعنی بستر رشد را برای همه فراهم کنیم و اگر کسی خواست همت بیشتری به خرج دهد توان آن را داشته باشد و اگر کسی خواست بیشتر پیشرفت کند راه برای او بسته نباشد؛ جامعه [مبتنی بر عدالت] جامعه‌ای است که توسعه امکانات به قومیت و قبیله و نژاد و مذهب وابسته نشود؛ جامعه‌ای که در آن اگر کسی خواست پیشرفت کند، بتواند.»
فرزند یادگار امام در فرازی دیگر از سخنان خود به ضرورت مقابله با فساد به عنوان زیربنای استقرار عدالت نیز پرداخت و ضمن بیان اینکه متاسفانه بخش‌هایی از نظام دیوانسالاری، تقنینی و قضایی ما گرفتار فساد شده، خاطر‌نشان کرد: «هیچ عاملی برای مقابله با فساد در هر دسته و طبقه با هر میزانی که باشد، بهتر از نظارت اجتماعی خود مردم نیست. اگر ما واقعاً می‌خواهیم از جامعه‌مان فساد رخت برببندد، بهترین راه آن گسترش رسانه‌های عمومی و نظارت عمومی است؛ زیرا نظارت دولتی خودش فاسد می‌شود.»
سیدحسن خمینی در ادامه تحزب را یکی از کارکردهای نهاد نظارتی دانست که الزاماً در حوزه سیاسی محدود نمی‌شود و تمام حوزه‌ها را در‌بر می‌گیرد چرا که بزرگ‌ترین منکرات در جامعه ما دزدی، فساد، رشوه و خوردن حق یکدیگر است و بزرگ‌ترین معروف نیز توسعه عدالت، بنابراین رکن اساسی «امر به معروف و نهی از منکر آزادی رسانه‌ها و احزاب برای نقد و بیان مسائل است تا اگر قدرت در جایی فاسد شد، حزبی با رای مردم بیاید و آن را اصلاح کند و این ضرورت کارکردی تجمعات و گروه‌هایی است که شما در آنها حضور دارید». لزوم به صحنه آمدن احزاب و نهادهای مدنی برای مقابله با فساد مساله‌ای بود که رئیس‌جمهوری نیز در همایش ملی مبارزه با فساد بر آن انگشت تاکید نهاد و گفت برای مبارزه با فساد اقتصادی و مالی «باید تمام سندیکاها، انجمن‌ها و احزاب و گروه‌ها نقش خود را ایفا کنند چرا که بدون رسانه و بدون مبارزه عمومی و آمدن جامعه مدنی و حضور مردم در صحنه نمی‌توانیم به نتیجه برسیم». خبر دیگر در حوزه احزاب اینکه دبیران کل حزب اسلامی ایران‌زمین، جمعیت مستقل ایران اسلامی، حزب فرزندان ایران، جامعه اسلامی فرهنگیان، جمعیت فداییان اسلام، جمعیت جوانان انقلاب اسلامی و جمعیت آبادگران ایران اسلامی در روز دانشجو به دیدار اکبر هاشمی‌رفسنجانی رفتند تا از ایشان بخواهند در تدوین قانون انتخابات در مجمع، نظرات احزاب نیز شنیده و ملحوظ شود.
به گزارش ایرنا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این دیدار ضمن بزرگداشت این مناسبت و تبریک به همه دانشگاهیان به اهمیت کادرسازی برای آینده نظام اشاره و تاکید کرد: «اگر احزاب، شاخه‌های جوانان و دانشجویان خود را فعال کنند، می‌توانند برای افق‌های دوردست برنامه‌ریزی کنند.» هاشمی در ادامه تحزب را راهکاری اسلامی برای اداره جامعه برشمرد و افزود: «احزاب می‌توانند ضربه‌گیر نظام باشند، چون اگر حزبی اشتباه و در اجرا کم‌کاری کند، بدون اینکه اصل نظام صدمه ببیند، مردم در انتخابات به برنامه‌های حزب دیگری روی می‌آورند و در این رقابت‌ها، احزاب نیز سعی می‌کنند عملکرد خود را در راستای رضایت مردم قرار دهند.»

آخرین مصوبات کمیسیون ماده 10 احزاب
قائم‌مقام وزارت کشور با رد برخی اخبار مبنی بر موافقت کمیسیون ماده 10 با عنوان «جبهه» برای تشکل سیاسی «پایداری» درباره آخرین مصوبات این کمیسیون به ایرنا گفت «در جلسه اخیر کمیسیون ماده 10 احزاب که روز دوشنبه برگزار شد با تاسیس و صدور پروانه فعالیت حزب ندای ایرانیان، جمعیت دفاع از آرمان‌های اسلامی خراسان رضوی، جمعیت حامیان انقلاب اسلامی و جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران موافقت» شده و «پرونده درخواست تاسیس پیشتازان عدالت، کانون همبستگی ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت جوانان انقلاب اسلامی» پس از بررسی مورد موافقت قرار نگرفت. حسینعلی امیری همچنین متذکر شد که با تصویب کمیسیون ماده 10 احزاب موظف‌اند حداکثر یک ماه پس از برگزاری مجمع عمومی مدارک لازم را برای بررسی و اقدام لازم به این کمیسیون ارائه کنند.

موتلفه مخالف احیای خانه احزاب؟
به گزارش آفتاب «بعد از شروع به کار دولت یازدهم، تشکل‌های صنفی و نهادهای مدنی که در هشت سال گذشته هر کدام به نحوی از فعالیت آنها جلوگیری شده بود، امیدوار به بازگشایی و فعالیت دوباره شدند. بر همین اساس، فعالان خانه احزاب هم به تکاپو افتادند تا شاید بتوانند بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرند. به همین منظور کمیته‌ای به نام کمیته اجرایی احیای خانه احزاب متشکل از هشت عضو فعال خانه احزاب تشکیل شد تا روند احیا را پیگیری کند. اما گویا گره‌های فعالیت مجدد خانه احزاب به دست این کمیته هم باز نمی‌شود. برخی از اعضای این کمیته در بیان دلایل عدم موفقیت در بازگشایی خانه احزاب به رسانه‌ها گفته‌اند علاوه بر عدم جدیت وزارت کشور نسبت به بحث بازگشایی -که آن را می‌توان از خالی‌ بودن چندین‌ماهه صندلی معاون سیاسی دریافت و پایین بودن آگاهی مسوولان امور در این وزارتخانه درباره احزاب و تحزب- مشکلات قبلی [اختلاف بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان] همچنان باقی است. بعد از تشکیل کمیته اجرایی قرار بر این شد که اعضا از ظرفیت‌های اساسنامه استفاده کنند. به این منظور که با دریافت امضای 30 درصد از اعضای اصلی، از کمیسیون ماده 10 احزاب که متولی اصلی اظهارنظر در این خصوص است، درخواست اجازه برگزاری مجمع عمومی کنند.
اما یدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با آفتاب گفت نماینده جبهه پیروان خط امام و رهبری تحت فشار هم‌حزبی‌های خود از امضا خودداری کرده است. او عدم رضایت این گروه را به دلیل رای نیاوردن آنها در شورای مرکزی عنوان کرد.» با این حال آفتاب به نقل از یک منبع آگاه می‌نویسد: «درست است که جبهه پیروان خط امام و رهبری اعتراضاتی نسبت به شیوه عضوگیری دارند و در مورد انتخابات شورای مرکزی ناخرسند هستند. اما مخالفان اصلی در این جبهه مقامات عالی‌رتبه در حزب موتلفه اسلامی هستند که بقیه اعضای اصولگرا را نیز تحریک می‌کنند و تحت نفوذ خود درآورده‌اند. [گفتنی است] پیش از این نیز بارها اشخاصی مانند بادامچیان درصدد مخالفت شدید با این روند برآمده بودند.»

قول روحانی و شرط هاشمی برای حضور در جلسات جامعه روحانیت
«آخرین دعوتی که از آقای هاشمی‌رفسنجانی شد، ظاهراً اظهار کرده بودند که اگر دوستان به دفتر من تشریف می‌آوردند، من هم در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت می‌کنم.» این را غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم بازگو می‌کند و می‌افزاید بعد از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری همراه با هیاتی برای تبریک و اعلام حمایت به دیدار ایشان رفته و از او برای شرکت در جلسات جامعه دعوت کرده است. این دعوت هرچند پذیرفته شده اما رئیس‌جمهوری تا به حال فرصتی برای حضور در جلسات جامعه روحانیت که خود از موسسان و اعضای برجسته آن است، پیدا نکرده است. لازم به ذکر است که در پی حوادث سال 1388 جمعی از اعضای جامعه روحانیت از جمله آقایان ناطق‌نوری و روحانی از حضور در جلسات شورای مرکزی خودداری کردند. پیشتر اکبر هاشمی هم به نشانه اعتراض از شرکت در این جلسات سر باز می‌زد. این فاصله به حدی بود که جامعه روحانیت حاضر نشد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته از روحانی حمایت کند. اما با انتخاب محمدعلی موحدی‌کرمانی به دبیر کلی این تشکل سیاسی/مذهبی برخی احتمال می‌دهند اعضای سرشناس برای ایجاد موازنه به فعالیت مجدد بپردازند. به گفته مصباحی‌مقدم گرچه جامعه روحانیت مبارز یک حزب نیست و کارکرد حزبی ندارد و اصلاً مایل نیستیم به عنوان حزب تلقی شویم، زیرا در این صورت به عنوان یک حزب در کنار سایر احزاب قرار می‌گیرد ولی جامعه روحانیت به عنوان تشکل علمایی و روحانی است و بیشترین وظیفه و کارکرد خود را امور دینی می‌داند اما کارگروه انتخابات توسط کمیته سیاسی جامعه آغاز به کار کرده و در تلاش است ظرفیت‌های اصولگرایان را برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی تجمیع کند. این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره تقسیم کار جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار می‌دارد «بیشترین توجه جامعه مدرسین به مجلس خبرگان است ولی ما مایل به همکاری در این مساله هستیم، کما اینکه در ادوار گذشته انتخابات مجلس خبرگان هم کار مشترکی بین جامعتین بود. در مورد مجلس شورای اسلامی بیشترین ورود را جامعه روحانیت مبارز دارد ولی همواره مایل به همکاری از سوی جامعه مدرسین هستیم.»

احزاب در هفته‌ای که گذشت
ابقای حسین کمالی در راس حزب اسلامی کار، انتصاب مصطفی عباسی به معاونت سیاسی و عضو شورای راهبردی جبهه متحد اعتدالگرایان و تاکید این جبهه بر همکاری با سایر جناح‌های سیاسی و تاکید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر توجه مسوولان به مطالبات دانشگاهیان از جمله اخبار مربوط به این حوزه طی هفته گذشته بودند. همچنین حبیب‌الله بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی بعد از جلسه شورای مرکزی که هفته گذشته برگزار شد ابراز امیدواری کرد مجمع عمومی این تشکل سیاسی حداکثر تا شش ماه آینده برگزار شود. صادق خرازی دبیرکل حزب تازه‌تاسیس ندای ایرانیان هم طی یک سخنرانی در دانشگاه علامه طباطبایی گفت اولین کنگره این حزب در بهمن‌ماه تشکیل و در پی آن علاوه بر تعیین شعارها و مواضع، اعضای شورای مرکزی و دبیرکل حزب نیز انتخاب می‌شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها