شناسه خبر : 1262 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایالات متحده در سال۲۰۱۴ بیشتر از روسیه نفت استخراج می‌کند

آمریکای نفتی

ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خارج از اوپک از روسیه پیشی خواهد گرفت.

ایالات متحده در سال 2014 به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خارج از اوپک از روسیه پیشی خواهد گرفت. تولید نفت شیل در آمریکا در حال رشد است و نقشه انرژی جهان را تغییر خواهد داد. سازمان بین‌المللی انرژی برآورد کرده میزان تولید نفت و گاز مایع طبیعی آمریکا از 11 میلیون بشکه در روز تجاوز می‌کند و باعث می‌شود ایالات متحده در نیمه دوم سال آینده به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت غیر‌عضو اوپک تبدیل شود.
مقدار کل استخراج سوخت مایع به استثنای سوخت‌های زیستی برای اولین بار در نیمه دوم سال 2013 از 10 میلیون بشکه در هر روز فراتر رفت. بر اساس گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی از بازار نفت انتظار می‌رود در سه‌ماهه سوم سال میزان روزانه نفت آمریکا از 4/10 میلیون بشکه عبور کند. در مقام مقایسه میزان کل استخراج روسیه در ماه سپتامبر به حدود 9/10 میلیون بشکه در هر روز می‌رسد؛ سطحی از تولید که سازمان بین‌المللی انرژی برآورد می‌کند در سال آینده نیز حفظ شود.
سرمایه‌گذاری عظیم در تولید گاز شیل در ایالات متحده عرضه را به شدت بالا برده است. این افزایش تولید تا حد زیادی مرهون فناوری‌های جدید مثل شکافت آب است که باعث شده استخراج نفت و گاز صخره‌های رسی توجیه اقتصادی داشته باشد. جهش تولید نفت در آمریکا احتمالاً باعث خواهد شد چین در ماه جاری جای این کشور را به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در دنیا بگیرد.
عبور از روسیه، ایالات متحده را یک گام تا تبدیل‌ شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام در جهان نزدیک‌تر می‌کند. سال گذشته سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد آمریکا تاج و تخت بازار نفت را تا سال 2020 از عربستان می‌گیرد و 10 سال بعد از آن نیز از لحاظ تامین انرژی به استقلال خواهد رسید. در حال حاضر عربستان سعودی روزانه حدود 10 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند. سازمان بین‌المللی انرژی میزان تولید نفت عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک را محاسبه نکرده چون کشورهای عضو این گروه سطح تولیدشان را با یکدیگر تنظیم می‌کنند. با توجه به ظرفیت مازاد در میزان تولید فعلی، کشورهای خاورمیانه می‌توانند تولید خود را تا کمی بیش از 12 میلیون بشکه در روز افزایش دهند و این افزایش باعث می‌شود از بازیگرانی چون آمریکا در بازار انرژی پیشی بگیرند. برابر سازمان اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت خام این کشور در فاصله سال‌های 2008 تا 2011 حدود 14 درصد جهش داشته است. تولید گاز طبیعی نیز در همین دوره زمانی 10درصد افزایش یافته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها