شناسه خبر : 12588 لینک کوتاه

تا انتخابات

سردرگمی در اردوگاه اصلاح‌طلبان

کارت قرمز شورای نگهبان به هاشمی و مشایی

حالا دیگر تکلیف بازی انتخابات ۱۳۹۲ کمی روشن شده است و رقبای نهایی مشخص.

نفیسه زارع‌کهن
حالا دیگر تکلیف بازی انتخابات 1392 کمی روشن شده است و رقبای نهایی مشخص. آیت‌الله که سال‌ها ریاست مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و ریاست‌جمهوری را داشت رد‌صلاحیت شده است و از طرف دیگر مشایی کاندیدای دولت که چند ماهی هست تبلیغات غیر‌رسمی برایش کلید خورده است هم صلاحیت لازم را از سوی شورای نگهبان کسب نکرد. اینک هشت نفر برای رقابت‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده‌اند؛ هشت نفری که تنها دو نفر از آنها کمی با باقی رقبا تفاوت دارند و باقی را می‌توان از یک طیف جریان سیاسی کشور قلمداد کرد. به این ترتیب است شاید که انجام مناظره‌های دو‌نفره تلویزیونی هم منتفی شد و نامزدها هر کدام باید به تنهایی از برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود سخن بگویند چرا که طبق گفته ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما انجام مناظره‌ها به تعداد نامزدها بستگی داشت و حالا که تعداد نامزدها از پنج نفر بیشتر است امکان انجام آن هم منتفی است. در همین حال علی دارابی معاون سیما هم گفته است: میزگردها و برنامه‌های گفت‌وگو‌محور برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از ساعت 18 الی 24 روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رود. دارابی همچنین از جهت‌گیری برنامه‌های روتین «پایش، ثریا و دیروز، امروز، فردا» به سمت انتخابات خبر داده و اعلام کرده: 20 نمونه پویانمایی برای انتخابات تولید شده است که از شبکه‌های مختلف پخش خواهد شد. سیدصولت مرتضوی دبیر ستاد انتخابات کشور هم توضیح داده است که با توجه به اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت‌شده در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزدها می‌توانند به طور رسمی تبلیغات خود را آغاز کنند و فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری تا 24 ساعت قبل از شروع اخذ رای ادامه خواهد داشت.

اصلاح‌طلبان
هفته پیش اگرچه اخباری ضد و نقیض درباره تایید صلاحیت هاشمی به گوش می‌رسید اما در نهایت سه‌شنبه‌شب آب پاکی روی دست اصلاح‌طلبان و همراهان هاشمی‌رفسنجانی ریخته شد و چهره فراجناحی و مد نظر اصلاح‌طلبان که سابقه 60 سال مبارزه برای انقلاب اسلامی ایران را دارد رد‌صلاحیت شد تا نیروهای اصلاح‌طلب به چهره‌های دیگری مثل حسن روحانی و محمدرضا عارف چشم بدوزند. گرچه اسحاق جهانگیری سخنگوی ستاد هاشمی‌رفسنجانی ضمن اعلام اینکه هاشمی واکنشی به رد‌صلاحیتش نشان نمی‌دهد، اعلام کرد که هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. در همین حال عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری درباره رد‌صلاحیت هاشمی توضیح داد: «شرایط سنی برای احراز صلاحیت کاندیدای ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شد و سن یکی از شرایط مدیریتی است.» علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس نیز در واکنش به این رویداد در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: «به عنوان مقدمه عرض می‌کنم که تمکین index:1|width:200|height:|align:leftبه قانون منافاتی با انتقاد به مجری قانون ندارد. یعنی ممکن است شما به نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت کاندیداها انتقاد داشته باشید و این انتقاد خود را هم بیان کنید تا آن روش تکرار نشود اما در عمل تابع باشید... به نظر من رد‌صلاحیت آقای هاشمی‌رفسنجانی و افرادی مانند آقای پزشکیان درست نبود، همان طور که تایید صلاحیت آقای جلیلی درست نبود. این امر نشان می‌دهد رویکرد شورای نگهبان بیشتر سیاسی بوده تا اعتقادی و قانونی.» رئیس ستاد اصولگرایان حامی هاشمی، در جواب این سوال که دلیل این ادعای شما چیست، گفت: «ببینید، درباره رد‌صلاحیت آقای هاشمی دو دلیل آورده‌اند که هر دو باطل است. یکی ناتوانی جسمی و دوم نقش داشتن در فتنه سال 1388...بنده پیشنهاد می‌کنم برای ارزیابی توان جسمی آقای هاشمی، یک مسابقه دو صد متر بین ایشان و آقای جلیلی و یک مسابقه کشتی بین آقای هاشمی و آقای حداد برگزار کنند... در مورد فتنه 1388 هم در آن مناظره کذایی به آقای هاشمی و خانواده‌اش تهمت‌هایی زدند و وقتی ایشان درخواست وقت از صدا و سیما برای دفاع کرد به او وقت ندادند و طبعاً ایشان اعتراض داشت. آیا این می‌تواند مجوز رد‌صلاحیت باشد با وجود آن همه سابقه و تجربه؟» نماینده مجلس شورای اسلامی، با طرح این سوال که پزشکیان با دو دوره نمایندگی مجلس و یک دوره وزارت چرا رد‌صلاحیت شد، گفت: «از آن طرف آقای جلیلی با کمترین تجربه چرا تایید صلاحیت شد؟ آیا با چهار تا ملاقات و مذاکره با خانم اشتون کسی می‌تواند رئیس‌جمهور شود؟..با این وضعیت فکر نمی‌کنم آن حماسه سیاسی مورد نظر رهبر انقلاب اتفاق بیفتد، چون حماسه و مشارکت بالا و شور و هیجان زمانی رخ می‌دهد که کاندیداهای حداکثری از طرف‌های حاضر در انتخابات حضور داشته باشند ولی وقتی کاندیدای حداکثری یک طرف یا دو طرف حضور نداشته باشند چنین اتفاقی نمی‌افتد... به نظر من تنها راه حل این است که رهبر انقلاب با حکم حکومتی آقای هاشمی را تایید صلاحیت کنند و این دور از ذهن نیست چون آقای هاشمی پس از ثبت نام به ایشان گفته بودند اگر شما مخالف هستید من انصراف می‌دهم و ایشان گفته بودند من مخالف نیستم.»

اصولگرایان
در جبهه اصولگرایان همه چیز بر وفق مراد است اما، باقر لنکرانی، داوود احمدی‌نژاد، میهمان‌پرست و ابوترابی از حضور در عرصه رقابت‌ها انصراف دادند؛ قالیباف، ولایتی، حداد‌عادل، غرضی، رضایی و سعید جلیلی از فیلتر شورای نگهبان گذشتند و زاکانی، سعیدی‌کیا، متکی و واعظ‌زاده هم رد‌صلاحیت شدند. به این ترتیب تاکنون شش نفر از طیف اصولگرایان خود را آماده رقابت با یکدیگر برای عرصه انتخابات کرده‌اند. چنین است که سعید جلیلی که به نظر می‌رسد کاندیدای نهایی اصولگرایان باشد سفرهای خود را آغاز کرد و در ابتدای راه به دیدار علمای قم رفت هرچند که در این دیدارها مصباح‌یزدی را فاکتور گرفت و او را ملاقات نکرد. به نوشته روزنامه آرمان مهم‌ترین دلیل عدم حضور جلیلی در دفتر مصباح‌یزدی گلایه از رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) است و شاید به این دلیل به دیدار مصباح نرفته که در درجه اول وامدار اعضای جبهه پایداری نباشد و علاوه بر این اگر انتقادی به دولت احتمالی او شد، از جانب حامیان سابق نباشد.

یاران حلقه احمدی‌نژاد
در خانه حامیان دولت اما همه چیز پر از ابهام به نظر می‌رسد. تنها کاندیدای مطرح این طیف یعنی اسفندیار رحیم‌مشایی ردصلاحیت شده است و او در نخستین واکنش خود ردصلاحیتش را ظلم دانسته و اعلام کرد: «ردصلاحیت خود را ظلم می‌دانم و حل آن را از طریق مقام معظم رهبری پیگیر خواهم بود.» مشایی درباره اینکه چگونه با رهبری در این باره رایزنی کند هم گفت «در حال فکر کردن به این مساله هست و به زودی در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.» تیترهای روزنامه‌های حامی دولت در روز اول خرداد نیز بسیار قابل تامل است. شهروند و هفت صبح بسیار کمرنگ و در گوشواره به این خبر پرداختند. خورشید نیز با تیتر «تا آفتاب برآید...زنده باد بهار» این هشت نفر را تنها فهرست شورای نگهبان نامید. روزنامه ایران نیز در این روز هیچ خبری در این زمینه منتشر نکرد. اما محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت هم که حامی پر و پا قرص رئیس دفترش است هفته پیش و فردای رد‌صلاحیت مشایی با اشاره به رد‌صلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی از سوی شورای نگهبان با بیان اینکه معتقدم در کشوری که ولایت فقیه وجود دارد، حق مظلوم در این سطح پایمال نمی‌شود و با وجود ایشان، مشکلی پیش نخواهد آمد، گفت: «من از طریق ایشان تا لحظه آخر این موضوع را تعقیب می‌کنم.» محمود احمدی‌نژاد در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به مساله انتخابات گفت: «بنده آقای مشایی را معرفی کردم و ایشان را می‌شناسم و با شناخت این کار را انجام دادم. ایشان فردی صالح و مفید برای کشور هستند و معتقدم که دارای توانمندی هستند. ایشان مظلوم واقع شدند، ولی معتقدم در کشوری که ولایت فقیه وجود دارد حق مظلوم آن هم در این سطح پایمال نمی‌شود.» احمدی‌نژاد همچنین به هوادارانش توصیه کرد که صبور باشند، حوصله کنند چرا که با وجود رهبری مشکلی پیش نمی‌آید و ان‌شاءالله این مشکل حل می‌شود. احمدی‌نژاد همچنین در واکنش به اعلام اسامی هشت نفر از نامزدهای احراز صلاحیت‌شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری تنها لبخند زد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها