شناسه خبر : 12545 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آمدن و نیامدن سیدحسن

این بار نیز طرح کاندیداسازی اصولگرایان برای اصلاح‌طلبان بی‌سرانجام ماند و سید‌حسن خمینی شخصاً کاندیداتوری خود را در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری تکذیب کرد.

معصومه ستوده
این بار نیز طرح کاندیداسازی اصولگرایان برای اصلاح‌طلبان بی‌سرانجام ماند و سید‌حسن خمینی شخصاً کاندیداتوری خود را در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری تکذیب کرد. این اولین بار نبود که خبر نامزدی نوه رهبر کبیر جمهوری اسلامی رد می‌شد، دو ماه پیش نیز هنگام خروج از مراسم ختم آیت‌الله انواری هرچند سیدحسن خمینی در مواجهه با پرسش‌های خبرنگاران ترجیح داد سکوت کند، اما آیت‌الله موسوی‌بجنوردی موضوع را روشن و اعلام کرد: «... سیدحسن به هیچ عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد شد.» سکوت شخص سید‌حسن در این زمینه سبب شد تا رسانه‌های اصولگرا که در آستانه انتخابات فضای مجازی را به سیطره خود در‌آورده‌اند هرازگاهی با انتشار گزارش‌هایی تحلیلی سعی کنند سید‌حسن را کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان در خرداد سال آتی معرفی کنند. آنها در لابه‌لای تحلیل‌های خود به این مساله اشاره می‌کنند که اصلاح‌طلبان به جز سید‌حسن گزینه‌ای ندارند زیرا سید‌حسن تنها فردی است که هم می‌تواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و هم از محبوبیت کافی برای رای‌آوری برخوردار است.
بسیاری از تحلیلگران امور ایران بر این اعتقادند که کوبیدن بر طبل کاندیداتوری سید‌حسن به این دلیل است که اصولگرایان درحال حاضر با تعدد کاندیدا مواجه هستند و به عبارت بهتر با وجود تجربه سوم تیرماه 1384 اعتماد به نفس در درون مجموعه اصولگرایان فواره می‌زند و همه خود را در قد و قواره تصدی پست ریاست‌جمهوری می‌بینند. در چنین شرایطی اصولگرایان به منظور رسیدن به اجماع در برابر دشمن مشترک، پروژه رقیب‌تراشی را استارت زده‌اند و هر روز در این زمینه به انتشار اخباری بدون منبع و ماخذ می‌پردازند. این امر موجب دلخوری‌هایی نیز شده است. به راحتی می‌توان گلایه از این خبر‌سازی‌ها را در لابه‌لای سخنان اخیر سید‌حسن نیز مشاهده کرد. وی هفته گذشته در واکنش به احتمال کاندیداتوری خود اعلام کرد: «این شایعات همیشه مطرح بوده و ما هم نمی‌توانیم مداوماً تکذیبیه صادر کنیم، اما چون اخیراً مطرح شده می‌گویم که نامزدی من در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری کاملاً منتفی است.»

همیشه محبوب
احتمال کاندیداتوری سید‌حسن تنها برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح نشد، پیشتر در آستانه انتخابات مجلس بسیاری از رسانه‌ها از شکل‌گیری ائتلاف ۱+۷ با محوریت سید‌حسن خمینی خبر داده بودند و حتی برخی از سایت‌های اصولگرا به نقل از منبع آگاهی که هرگز نمی‌خواست نامش کشف شود، نوشته بودند سید‌حسن خمینی در جلسه‌ای گفته است: «من به عنوان نوه امام یک شخصیت فراجناحی محسوب می‌شوم و ۳۰ میلیون رای دارم.»
سید‌حسن خمینی که در مرداد‌ماه سال جاری چهلمین شمع زندگی خود را فوت کرد، همواره مورد اعتماد گروه‌های سیاسی قرار گرفته است. برای سید‌حسن خمینی فرقی نمی‌کند که میهمانان وی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب باشند یا موتلفه و سایر اصولگرایان.
سید‌حسن همواره با روی باز تمام جناح‌های سیاسی را به حضور پذیرفته است. وی به عنوان نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی همواره این دغدغه را مبنا قرار داده است که باید رفتاری برگرفته از خط و مشی امام خمینی داشته باشد و به یک جناح سیاسی محدود نشود.
فرزند مرحوم سید‌احمد خمینی خیلی زود‌تر از آنچه تصور می‌شد، وارد سیاست کشور شد، هنگامی که در سن ۲۲سالگی به ناگاه پدر خود را از دست داد و وارث تولیت حرم امام و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) شد.
نزدیکی عاطفی سیدحسن به روحانیون نزدیک به پدر و پدربزرگ وی که اکثراً از جریان خط امام به شمار می‌آمدند هیچ‌گاه به مذاق جریان راست افراطی خوش نیامد و در بزنگاه‌های مختلف موجب تنش‌هایی در جامعه شد. در سال 1376 برخی از نشریات جریان تندرو به سبب شایعاتی درباره حمایت سیدحسن خمینی از سیدمحمد خاتمی به وی لقب فرزند نوح دادند. در سال‌های اخیر نیز انتقادات وی از نوع تعاملات سیاسی بسیار خبرساز شده است. یک سال پس از حوادث انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در مراسم سالگرد درگذشت امام خمینی(ره) نیز برخی از نیروهای تندرو با شعارهایی علیه وی مانع از سخنرانی او شدند. اقدامی که سبب بسیج کم‌سابقه مراجع و علمای قم و عراق در حمایت از این روحانی جوان شد.
وی رابطه خوبی با اقشار طبقه متوسط دارد و نوع تعاملات او با چهره‌های مردمی و سرشناس موجب افزایش محبوبیت این عضو خاندان خمینی شده است. روزی در خانه مرحوم ناصر حجازی حضور پیدا می‌کند و با آتیلا حجازی عکس یادگاری می‌گیرد و روز پدر را در خانه آنها به جشن می‌نشیند، روز دیگر در میان مردم فیلم طلا و مس را تماشا می‌کند و یا با اعضای تیم پرسپولیس گپ خودمانی می‌زند. این تصویر برای بسیاری از جوانان طبقه متوسط جذاب و جالب به شمار می‌رود.

سیدحسن در یک نگاه
سید‌حسن که در اول مرداد سال ۱۳۵۱ در قم چشم به جهان گشود در سن ۲۴سالگی با فاطمه موسوی‌بجنوردی ازدواج می‌کند و حاصل این ازدواج چهار فرزند به نام احمد، نرگس، فرشته و محمدهادی است. هرچند برخی از افراد تصور می‌کنند این روحانی جوان بیشتر سودای سیاست دارد اما واقعیت این است که این متولد ماه مرداد بیشتر تلاش کرده است تا در عرصه فقهی نام‌آور شود. وی در سال 89 توانست کتاب فرهنگ جامع فِرَق اسلامی را منتشر کند. سید‌حسن خمینی دو سال بعد از ورود به حوزه علمیه قم (سال ۱۳۷۰) در مدرسه کرمانی‌ها تدریس مقدمات را شروع کرد و در مدت هشت سال کتاب‌هایی نظیر جامع‌المقدمات، سیوطی، مغنی‌اللبیب و مختصرالمعانی، معالم، شرح لمعه و منطق مظفر را تدریس کرده، از سال ۱۳۷۹ به مدت ۱۰سال به تدریس سطوح عالی پرداخته و در این مدت کتاب‌هایی نظیر رسائل، مکاسب محرمه، بیع، خیارات و کفایه را در کارنامه فعالیت‌های تدریسی خود دارد و بعضی از این کتب را حتی دو یا سه بار به تدریس نشسته است. اولین بار سیدحسن در سال ۱۳۸۵ تدریس فلسفه را آغاز کرد و برای نخستین بار کتاب منظومه مرحوم ملاهادی سبزواری را تدریس کرد که همچنان این تدریس ادامه دارد. تدریس خارج و اصول وی نیز از سال ۸۹ آغاز شد و در حال حاضر نیز این کلاس‌ها در مدرسه دارالشفای قم ادامه دارد. کلاس‌های درس خارج وی همواره با استقبال گسترده مواجه شده است. در این کلاس‌ها بسیاری از طلبه‌ها تنگی جا را به جان می‌خرند تا بتوانند از دانش این مجتهد جوان که بسیاری در ناصیه وی آینده حوزه و کشور را می‌بینند، بهره ببرند. هنوز معلوم نیست سپهر سیاسی ایران در چند ماه آینده آبستن چه تحولاتی است. شاید فضا به سمتی برود که سید‌حسن نیز ناچار شود در وزارت کشور به منظور ثبت نام حضور پیدا کند اما به نظر می‌رسد سید‌حسن به شدت با این مساله مخالف است زیرا خود به خوبی می‌داند که حضور وی در جایگاه ریاست‌جمهوری چیزی به او اضافه نخواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها