شناسه خبر : 12257 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا دانشجویان دوباره ستاره‌دار می‌شوند؟

واگذاری جزیره آشوراده به یک شرکت لبنی

در سال‌های اخیر عادت کرده‌ایم که دیگر از هیچ خبری در حوزه محیط زیست تعجب نکنیم. یک روز خبر می‌رسد با ببر سیبری قرار است نسل منقرض‌شده ببر ایرانی احیا شود. یک روز از مرگ دسته جمعی گوزن‌های زرد آگاه می‌شویم، روز دیگر از تصمیم عجیب جاده‌سازی در جنگل‌های ابر خبر می‌رسد و…

حمیده حق‌پرست
در سال‌های اخیر عادت کرده‌ایم که دیگر از هیچ خبری در حوزه محیط زیست تعجب نکنیم. یک روز خبر می‌رسد با ببر سیبری قرار است نسل منقرض‌شده ببر ایرانی احیا شود. یک روز از مرگ دسته جمعی گوزن‌های زرد آگاه می‌شویم، روز دیگر از تصمیم عجیب جاده‌سازی در جنگل‌های ابر خبر می‌رسد و... در هفته اخیر نیز باز شاهد خبری نگران‌کننده و تا حدود زیادی غیرقابل باور از این بخش بودیم. از قرار معلوم مسوولان سازمان محیط زیست دولت محمود احمدی‌نژاد در واپسین روزهای حضور در این سمت از فعالیت دست نکشیده و در یکی از آخرین اقدامات خود جزیره آشوراده -تنها جزیره ایرانی دریای خزر- را به اجاره یک شرکت لبنی درآورده‌اند. یک روز پس از انتشار این خبر مشاور عالی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست «واگذاری مدیریت جزیره» به بخش خصوصی را تایید کرد. «فرهاد شمس‌فلاح» به خبرگزاری مهر گفته است: «از حدود یک سال و نیم پیش طرحی برای واگذاری مدیریت این جزیره به بخش خصوصی مطرح شد که از طریق استانداری و میراث فرهنگی استان گلستان از سازمان محیط زیست استعلام شد و ما با رعایت الزامات زیست‌محیطی با آن موافقت کردیم.» شمس‌فلاح علت این واگذاری را «توسعه گردشگری» عنوان کرده و گفته است حضور گردشگران در مناطق حفاظت‌شده، باعث افزایش آگاهی‌های محیط زیستی خواهد شد. او همچنین رسانه‌ها را به این مساله متهم کرده که پیش از ورود گردشگران، پیش‌داوری می‌کنند و «اجازه تجربه حضور گردشگران در مناطق حفاظت‌شده را نمی‌دهند». روزنامه اعتماد پس از این اظهارات در گزارشی اعلام کرد: «... شرکتی که یک سال و نیم قبل خواستار در اختیار گرفتن جزیره آشوراده شده است، یک شرکت تولید محصولات لبنی است.» این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود تصریح کرد: ... یک شرکت خصوصی قرار است با قراردادی 99ساله، جزیره آشوراده را در اختیار بگیرد. این شرکت در دی‌ماه 1390 تاسیس شده و آگهی ثبت آن نیز در بهمن‌ماه همان سال در روزنامه رسمی به چاپ رسیده است. مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره این شرکت دو فرد با نام خانوادگی الف. هستند که در سوابق آنها مالکیت دو شرکت فرآورده‌های لبنی در استان گلستان به چشم می‌خورد. طبق آگهی ثبت، موضوع این شرکت امور گردشگری و برخی امور غیر‌مرتبط مانند مرکز درمانی و برگزاری نمایشگاه معرفی شده است. نکته جالب توجه در تاریخ تاسیس این شرکت، همزمانی این تاریخ با زمانی است که شمس‌فلاح از آن به عنوان زمان ارائه پیش‌طرح واگذاری مدیریت آشوراده یاد کرده است. در کنار افشای این اطلاعات رسانه‌ها از تغییرات مدیریتی در استان مازندران خبر داده و اعلام کردند: «... اخباری از برکناری و بازنشستگی دو مدیر مرتبط با این موضوع نیز روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.» ناصر مقدسی مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها در معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از سمت خود برکنار شد. او پیش از این از مخالفان این واگذاری بود. پس از او، «هرمز محمودی‌راد» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران، از مدیران باسابقه سازمان حفاظت محیط زیست نیز حکم بازنشستگی دریافت کرد. باید دید مدیران جدید سازمان محیط زیست با این چالش که ممکن است کل حیات وحش استان مازندران را تحت تاثیر قرار دهد، چگونه برخورد خواهند کرد.

شهرام ناظری در یادبود شیرکو بی‌کس
در روزهای گذشته شیرکو بی‌کس-یکی از شاعران بزرگ کرد- در غربت به دیار باقی شتافت. همین امر هم سبب شد تا جمعی از هنرمندان کرد در تالار وحدت حضور یافته و با برگزاری مراسمی یاد او را گرامی بدارند. بهار در گزارشی به این مراسم پرداخته است. در بخشی از این مطلب آمده است: ... شهرام ناظری، در مراسم شب شیرکو، یادبود شاعر بلندآوازه کرد در سوگ شیرکو بی‌کس قطعاتی را با آواز و ساز تار اجرا کرد. این خواننده، درگذشت شیرکو بی‌کس را به خلق آزاده کُرد، ملت ایران، شاعران، ادیبان و نویسندگان جهان و به انسان و انسانیت تسلیت گفت. به عقیده ناظری، بی‌کس آزادمردی بود که آثار خلاق و پرشمارش را در نابسامانی‌ها خلق کرد. در مراسم رثای این شاعر جهانی، میرجلال‌الدین کزازی، استاد ادبیات فارسی از شیرکو بی‌کس به عنوان مردی یاد کرد که برخلاف نامش، بی‌کَس و تنها نبود بلکه پُرکَس بود و کسان او دوستداران ادبیات و رادی و آزادگی هستند.

حذف ممیزی از شایعه تا واقعیت
این روزها مردم و رسانه‌ها کنجکاوانه مترصدند تا نخستین گام‌های مردان حسن روحانی را مورد بررسی قرار دهد. در هفته‌های گذشته برخی نشریات در نقل قول‌هایی از علی جنتی وزیر ارشاد جدید تاکید کرده بودند که قرار است ممیزی پیش از انتشار از عرصه نشر کتب حذف شود. این خبر اگرچه برای اهالی فرهنگ و اندیشه ایران یکی از بزرگ‌ترین آرزوهاست، اما کمتر کسی باور می‌کند که در وضعیت کنونی کشور بتوان به آن دست یافت. خبرآنلاین در این زمینه با انتشار یادداشتی به استقبال از این خبر رفته و نوشت: «... حالا که آقای جنتی جسارت به خرج داده و به عنوان یک مقام رسمی و مهم در حوزه فرهنگ لختی پادشاه را در انظار عمومی فریاد زده است دیگر تماشاچیان هم به خود آمده‌اند که: بله، اصلاً چه لزومی دارد ممیزی قبل از انتشار؟ ناشر حتی اگر به تعبیر موافقان رسمی ممیزی از عوامل تهاجم فرهنگی باشد و قصد انهدام دین و آیین ما را داشته باشد بالاخره مسوولیت آنچه را که منتشر کرده باید بپذیرد یا نه؟ ... اگر مسوولیت محتوایی کتاب نیز بر عهده ناشر باشد بدون شک برای بقای کار خود هم که شده حساسیت بیشتری به خرج خواهد داد. بالاخره حتی اگر ناشر جزو عوامل بیگانه! هم باشد باید به کارش ادامه بدهد یا نه؟ با یک کتاب که نمی‌شود دخل انقلاب و نظام و اسلام را یکجا آورد. می‌شود؟» علی جنتی هم در هفته گذشته درباره اظهارنظری که از او درباره حذف ممیزی منتشر شده بود توضیحاتی ارائه داد. او در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد هرگز قصد حذف ممیزی را نداشته و تنها قصد دارد در این امر تجدید نظر کند... ما امروز بسیاری از نهادها را داریم که مورد اعتماد هستند... در بخش نشر می‌توان به مجموعه‌ای از ناشران که خودشان اهل نظر هستند، اختیار داده شود که بررسی‌های لازم را آنها انجام بدهند و این کار حتماً باید انجام شود ... باید. نقش دولت در این قضیه کم شود و سرعت پاسخگویی به متقاضیان نیز افزایش یابد از ابتدا هم به نظر می‌رسید که شایعه حذف ممیزی کتاب برای دولتی که محوریت شعارهایش را «اعتدال» شکل می‌دهد، قدری بلندپروازانه باشد، با این حال همین سخنان جناب وزیر نیز مغتنم است و اگر همین سخنان نیز اجرایی شود بسیاری از اهالی فرهنگ از ناشر، نویسنده و مخاطب دعاگوی حسن روحانی و وزیر فرهنگش خواهند شد.

آیا دانشجویان دوباره ستاره‌دار می‌شوند؟
در حالی که‌ یکی از وعده‌های حسن روحانی پایان ستاره‌دار کردن دانشجویان بود، خبر می‌رسد که در روزهای اخیر مجدداً موج احضار دانشجویان در این زمینه افزایش یافته است. سایت جماران در گزارشی به این امر پرداخته و می‌نویسد: «...قرار بود که در دولت تدبیر و امید دیگر ستاره‌ها بر دوش دانشجویان سنگینی نکند ... درست در دورانی که امیدها درباره تغییر فضای دانشگاه جوانه زده بود، موج احضار دانشجویان فعال سیاسی به سازمان سنجش برای گرفتن مصاحبه و دادن پاره‌ای از توضیحات شدت گرفته است، این اتفاق در حالی رخ داد که کمتر از یک ماه به اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد باقی مانده است با این وجود بسیاری از دانشجویان دانشگاه تهران و پلی‌تکنیک
و ... به سازمان سنجش احضار شدند تا در مورد فعالیت‌های خود در دوره دانشجویی جواب پس بدهند.» باید منتظر ماند و دید کلید روحانی کی وارد قفل دانشگاه می‌شود؟

سونامی طلاق در دوران عقد
بحث طلاق در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین چالش‌های دلسوزان امور اجتماعی کشور بدل شده است. اگر به رسانه‌ها توجه کنیم هر روز شاهد ارائه آمارهای جدید و نگران‌کننده تازه‌ای در این زمینه هستیم. در روزهای نخست هفته گذشته عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با ارائه آمار جدیدی خبر داد که از هر پنج ازدواج یک مورد آن به دلیل بیکاری و عدم شغل به طلاق منجر می‌شود. در همین حال سایت تبیان نیز در گزارشی به پدیده طلاق‌های دوران عقد پرداخت. در این گزارش تاکید شده است: «... چندی پیش آماری از سوی رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران منتشر شد مبنی بر اینکه در سال 1391 به ازای هر 9/2 ازدواج یک طلاق در تهران رخ داده است. همچنین به باور کارشناسان بیش از 20 درصد از طلاق‌ها در دوران عقد به وقوع می‌پیوندند. آماری که زنگ خطری اجتماعی را هم به صدا در می‌آورد.» در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است: «یکی از دلایلی که باعث افزایش موارد طلاق در عقد در سال گذشته شد، ماجرای تغییرات نرخ ارز و تورم چند‌برابری قیمت‌هایی بود که در سال 1391 به جامعه ما تزریق شد. افزایش چند‌برابری قیمت‌ها باعث شد که جوانانی که در روزهای خوش دوران عقد به سر می‌بردند و در حال تدارک برنامه‌های ازدواج بودند، به ناگاه متوجه شوند که با این پس‌اندازی که برای تهیه منزل مستقل و هزینه ازدواج و خرید جهیزیه در نظر گرفته‌اند، نمی‌توانند از پس این قیمت‌های جدید بر‌بیایند و این مساله جوانان را با بهت و سرخوردگی روبه‌رو کرد و باعث شد برخی‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانند از پس برآوردن هزینه‌های تشکیل زندگی بربیایند، به طور کلی از خیر ازدواج بگذرند و بیراهه طلاق را به عنوان مفری از این باتلاقی که به آن دچار شده‌اند، برگزینند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها