شناسه خبر : 12221 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

زمان آزمون احزاب
index:1|width:22|height:18|align:right نوشت: نبود تحزب واقعی باعث شده است که تکلیف مردم با عملکرد افراد مورد حمایت احزاب مشخص نباشد. احزاب در هنگام محبوبیت یک فرد ممکن است به حمایت از وی بپردازند و با افول ستاره او، به منتقد جدی‌اش تبدیل شوند. این روزها همه از لزوم فعالیت احزاب حرف می‌زنند. با این حال به نظر می‌رسد فضای سیاسی کشور نیازمند حرکت واقعی به سمت تحزب است. دوران دولت یازدهم با نگاه مثبتی که به بحث احزاب نشان داده و نمود آن در بازگشایی خانه احزاب بروز کرده است، فرصت مناسبی به شمار می‌رود که هم احزاب کشور به سوی عملکرد واقعی و ایفای نقش خود گام بردارند و هم افرادی که مایل به نقش‌آفرینی در عرصه سیاسی هستند، دیدگاه سیاسی خود را در قالب احزاب به بوته آزمون بگذارند.

کارگزاران؛ کاتالیزور سیاسی یا حزب مولکولی
به قلم احمد پورنجاتی نوشت: سال‌ها پیش در پاسخ خبرنگاری که از من درباره حزب کارگزاران پرسیده بود، گفته بودم «کارگزاران خوش‌نشین سیاسی‌اند». در ارزیابی این حزب باید به همه ویژگی‌های آن توجه کرد که از آن جمله‌اند: «1- قدرت‌زادگی، چیزی شبیه آقازادگی. 2- خوش‌نشینی سیاسی یعنی به تبع خوش‌نشینان دوره فئودالیته کسانی که از کار در زمین دیگران امرار معیشت می‌کنند و نه ارباب‌اند و نه رعیت. 3- ژلاتینی بودن به مفهوم توان انطباق شکلی با شرایط متفاوت که برگرفته از یکی از خصوصیت‌های طبقه متوسط شهری است.
4- مولکولی بودن به مفهوم قابلیت حفظ تشخص اندیشگی و سیاسی در هر ترکیب اقتضایی و 5- نقش کاتالیزوری نوعی توانایی برای تسهیل یا تسریع در فرآیند یک ترکیب سیاسی.»

رسالت سنگین روحانیت در انتخابات
به قلم رسول منتجب‌نیا نوشت: «نقش روحانیت اصلاح‌طلب و احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات از یکدیگر جدا نیست... تشویق مردم برای حضور فراگیر و پرشور در صحنه، ارائه معیارها و ملاک‌های لازم برای نمایندگی مجلس خبرگان و معرفی کاندیدای اصلح به مردم. اصلاح‌طلبان جزو ریشه‌های انقلاب و نیروهای خط امام هستند که در دایره نزدیک‌ترین یاران امام به حساب می‌آمدند، در تمام مراحل نظام و انقلاب بوده و در صحنه‌های سیاسی از جمله انتخابات حضور فعال و اثرگذاری داشتند... اکنون فضا مناسب‌تر است و اصلاح‌طلبان که مورد علاقه اکثریت قاطع جامعه هستند باید نقش خود را با قدرت ایفا کرده و مردم را برای حضور در صحنه تشویق و در ارتباط با کاندیداها، بهترین‌ها را معرفی کنند...[این بر عهده همه] اصلاح‌طلبان اعم از روحانیون و غیرروحانیون است.»

«ندا» این‌گونه به خانه بخت نمی‌رود!
index:4|width:20|height:20|align:right نوشت: «شاید باید حق بدهیم به برخی از مردان سیاسی دوستدار اصلاحات که در جریان انتخابات 88 چندان حضوری در فضای سیاسی کشور نداشته‌اند و حال می‌خواهند هم اصلاح‌طلب باشند و هم از قیف وارونه تایید جریان اصولگرایی عبورکنند که از بد حادثه این روزها شرط حیات سیاسی یک جریان به دست جریان دیگر افتاده است... صادق خرازی یکی از این نیک‌مردانی است که دلش شور می‌زند [اما] اگر می‌خواهد عاقبت به خیر شود بی‌شک باید دعای پدر اصلاحات را پشت سر خویش داشته باشد و گرنه هیچ فرزند تازه به دنیا‌آمده‌ای مورد تایید مردم قرار نخواهد گرفت. ندا هم از این اصل مستثنی نیست [پس] باید تکلیف را مشخص کند و برای عبور از فیلترهای تایید صلاحیت راه دیگری را برگزیند. تایید صلاحیت، خوان اول است و شش خوان دیگر از مسیر مردم، جریان و حزب سیاسی همفکر عبور می‌کند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها