شناسه خبر : 11957 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بررسی تعامل دیپلماتیک دولت یازدهم و دنیا

سه عامل تغییر نگاه دنیا به ایران

در یک سال گذشته نگاه ایران به دنیا و نگاه دنیا به ایران تغییر محسوسی داشته است به‌گونه‌ای که می‌توان چنین ارزیابی کرد که این نگاه در توازن مثبت دوطرفه بوده است.

حمیدرضا آصفی/ سخنگوی اسبق وزارت خارجه
در یک سال گذشته نگاه ایران به دنیا و نگاه دنیا به ایران تغییر محسوسی داشته است به‌گونه‌ای که می‌توان چنین ارزیابی کرد که این نگاه در توازن مثبت دوطرفه بوده است. برای اینکه درک صحیحی از علل و عوامل چنین تغییری به دست بیاوریم باید توجه داشته باشیم که هیچ‌گاه نگاه دنیا به یک کشور مثبت نمی‌شود مگر اینکه از طرف مقابل واکنش مثبت و علائم همکاری دریافت کند. در چنین شرایطی تردیدی در وجود روند مثبت در روابط میان این کشور و جهان به وجود نمی‌آید. در روابط بین‌الملل تنها زمانی که شما کشور بسیار قوی و قدرتمندی باشید و پایه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی چنین کشوری در دنیا مطرح باشد؛ می‌توان برای این روابط متقابل استثنا قائل شد. به عبارتی دنیا به این کشور نگاه می‌کند حتی اگر چنین کشوری به دنیا بی‌توجه باشد. در رابطه با جمهوری اسلامی ایران نیز در یک سال اخیر با تغییر رویکردی که انجام شد، کشورمان از سه امتیاز بهره برد که همین موجب شد بتواند شرایطش را در جامعه بین‌الملل تغییر دهد.
1- رویکرد ایران در عرصه بین‌الملل تغییر کرد؛ یعنی رویکرد ما از شکل سلبی و شعاری به رویکرد ایجابی و عمل‌گرایانه تبدیل شد. دنیا توجهی به صحبت‌ها و حرف‌ها ندارد و نگاهش به اعمال است. همان‌طور که گاهی وقت‌ها اتخاذ مواضع غلط از سوی یک دولت، دنیا را از آن دور می‌کند. پس بر اساس آنکه سال گذشته رویکرد جمهوری اسلامی ایران عمل‌گرایانه و ایجابی بود. توانمندی ایران در سالی که گذشت بهبود یافت. / 2- از علل اصلی تغییر نگاه دنیا به ایران باید به انتخابات سال گذشته اشاره کرد. ما انتخابات خوبی داشته‌ایم که در آن مشارکت بالایی وجود داشته است و این مشارکت بالا نشان‌دهنده بهبود موقعیت سیاسی کشورمان بوده است. هر کشوری روی چنین شرایطی در فضای بین‌الملل می‌تواند حساب باز کند. اگرچه بسیاری از مخالفان تلاش کردند انتخابات 92، سوت‌وکور و خلوت برگزار شود. به‌گونه‌ای که بتوانند بر اساس آن بگویند نظام مشروعیت ندارد. اما این انتخابات چون با مشارکت مردم همراه بود ثابت کرد که نظام جمهوری اسلامی از مشروعیت بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید در مصر یک انتخابات فرمایشی برگزار شد که به گفته دولت، 47 درصد مشارکت مردمی داشته است. البته بنا بر شواهد و آنچه برداشت می‌شود بسیار کمتر از این میزان مشارکت وجود داشته است، شرایط این روزهای مصر مشخص است و نیاز به توضیح ندارد. / 3- کشور ما در یک سال گذشته از لحاظ دستاوردهای علمی، تکنولوژی و فناوری در مرتبه بالایی قرار داشته است و این موجب می‌شود ما در سطح بین‌الملل قدرت خود را نشان دهیم. علاوه بر آن به واسطه این دستاوردها نفوذ حضورمان در عرصه‌های بین‌الملل افزایش یافته است.
این عوامل یعنی توان داخلی و تحکیم پایه‌های سیاسی در کنار رویکرد ایجابی دولت در عرصه بین‌الملل موجب شد رویکرد جهان نسبت به کشور ما بهبود یابد و ما نیز در روابط متقابل علائم مثبتی از آنها دریافت کنیم. از جمله باید به تبادل هیات‌ها و حضور هیات‌هایی از سایر کشورها در ایران در سال‌های گذشته اشاره کرد که در سال‌های اخیر بسیار کم‌سابقه بود. یکی دیگر از مسائل مهم پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در یک سال گذشته است. درباره پرونده هسته‌ای هم این روزها شاهد آن هستیم که اراده دو طرف در مسیر به نتیجه رسیدن مذاکرات است. از آن مهم‌تر این است که در درون کشور نیز این شرایط بیشتر از گذشته قوت گرفته است. هر دو سو نمی‌خواهند این مذاکرات به شکست بینجامد و به هر حال اوباما و برخی روسای کشورهای دیگر حیثیت خود را در گرو پیشبرد و به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌دانند. تنها مواردی که موجب می‌شود، تردید کنیم و با قاطعیت نتوانیم نظر دهیم، فشارها و لابی‌های بیرون از فضای مذاکره است. منظور برخی کشورهای مرتجع منطقه و رژیم صهیونیستی و تندروهایی است که در لابی صهیونیست‌ها در کنگره آمریکا هستند و تلاش می‌کنند فضا را با مشکل مواجه کنند. همین مسائل است که ما نمی‌توانیم درباره روند مذاکرات نظر قطعی بدهیم وگرنه تیم مذاکره‌کننده کار خود را می‌کند و نظر نظام هم این است که مذاکرات به نتیجه برسد. پس می‌توان امیدوار بود. با این اوصاف در این یک سال جمهوری اسلامی از یک تحریم دیپلماتیک نانوشته خارج شده است و به نظر می‌آید به آینده پیگیری چنین رویکردی در عرصه بین‌الملل می‌توان امیدوار بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها