شناسه خبر : 11886 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

درخواست از رئیس‌جمهور برای اصلاح قانون انتخابات
به قلم صادق زیباکلام نوشت: «نهادهای نظارتی تعیین صلاحیت نامزدها را قانوناً وظیفه خود دانسته و مدعی است که بررسی صلاحیت‌ها فارغ از ملاحظات سیاسی انجام می‌گیرد. اما ظرف سال‌های گذشته آنقدر «رد صلاحیت»‌های بدون ارائه دلایل موجه صورت گرفته که پذیرش ادعای بی‌طرفی و غیرسیاسی عمل کردن نهادهای نظارتی را با تردیدهای جدی روبه‌رو می‌سازد... تبعات عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها محدود به پایمال شدن حقوق شهروندی نشده بلکه تضعیف مجلس پیامد دیگر عملکرد شورای نگهبان است... بنابراین اصلاح انتخابات مجلس، اگر اصلی‌ترین و ضروری‌ترین اقدام رئیس‌جمهور محسوب نشود، یقیناً جزو عاجل‌ترین اقدامات خواهد بود.»

اصولگرایان با سه لیست می‌آیند
به قلم ابوالقاسم رئوفیان نوشت: اصولگرایان جبهه و طیفی وسیع از بسیاری احزاب و تشکل‌هایی است که وحدت نهایی در این طیف سیاسی ذیل یک عنوان و تابلو پدید نخواهد آمد و این فقط مختص به انتخابات پیش‌رو نخواهد بود... در میان تشکل‌های اصولگرا دو تشکل جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز تحت عنوان جامعتین در انتخابات مجلس خبرگان رهبری آتی فعالیت خواهند داشت. اما در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تشکل جامعه مدرسین ورود پیدا نخواهد کرد... جامعه روحانیت مبارز در انتخابات دهمین دوره مجلس وارد خواهد شد و به احتمال زیاد اصولگرایان سنتی به محوریت این تشکل در انتخابات فعالیت خواهند داشت...پایداری‌ها با محوریت آیت‌الله مصباح‌یزدی حضور پیدا می‌کنند. لذا حداقل سه لیست برای انتخابات بسته می‌شود.

ایستادگی بر حقوق کاندیداها
از قول رضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نوشت: «در قوانین انتخاباتی ما بن‌بستی وجود ندارد. مثلاً در بحث صلاحیت‌ها، باید روی حقوق کسانی که از چهار مرجع ذی‌صلاح قانونی، گواهی سلامت دارند، ایستادگی کرد. من حتماً در این زمینه ایستادگی خواهم کرد. اما اگر کسانی صلاحیت‌شان به شکل مستدل از سوی این مراجع رد شود، نمی‌توان قانوناً برای آنها کاری کرد. من نمی‌توانم از کسانی که سوابق حکمی برای آنها صادر شده، دفاع کنم. اما اگر کسانی برخلاف حق رد صلاحیت شوند، یقین بدانید که وزارت کشور از حقوق آنها حمایت خواهد کرد و شخص بنده پیگیر موضوع خواهم بود... کمبود وقت نباید منجر به عدم احراز صلاحیت افراد شود، در اسلام اصل بر برائت است. اگر لازم است باید تعداد کارگروه‌های بررسی‌کننده صلاحیت نامزدها را افزایش دهیم.»

علی لاریجانی در پیچ تاریخی
index:4|width:50|height:20|align:right نوشت: زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که علی لاریجانی مناسبات جدیدی در سیاست‌ورزی آغاز کرده است. گفته می‌شود او با ائتلاف همه‌جانبه طیف‌های مختلف اصولگرایی به دلیل حضور برخی منتقدان اصولگرایش از سر ناسازگاری درآمده و حتی قصد دارد این بار از دری دیگر وارد عرصه انتخابات شود و ائتلاف با جریان‌های سیاسی همسو با دولت را به وحدت با اصولگرایان ترجیح داده است... او سیاستمداری باهوش و به تعبیر یکی از صاحب‌‌نظران، «قهرمان تاکتیک» در امر سیاست و در عین حال «مغلوب استراتژیک» است و ویژگی مهم دیگرش آن است که سیاست را از بالا بازی می‌کند... لذا اگر او از جریان اصولگرایی کوچ و به محفل دیگری رجوع کند از جنس همانی است که احمدی‌نژاد در جریان خانه‌نشینی 11 روزه مرتکب شد و پایگاه اجتماعی خود را از دست داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها