شناسه خبر : 11750 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازدید آمانو از پارچین

برائت معاون اول

سیزن جدید احضارهای اعضای کابینه به صحن بهارستان هم بسیار نفسگیر کلید خورد، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دومین کارت زرد خود را آن هم در پاسخ به عملکرد سازمان بهزیستی دریافت کرد.

پس از حدود سه هفته تعطیلات تابستانی، نمایندگان در واپسین هفته شهریورماه به بهارستان بازگشتند. با توجه به طولانی بودن تعطیلات تصور می‌شد که نمایندگان منتقد دولت دست‌کم در هفته نخست با کمی مدارا با اعضای کابینه برخورد کنند. با این حال نوع برخورد این نمایندگان با قوه مجریه درباره توافق هسته‌ای و سایر امور به‌گونه‌ای بود که در همان ساعات نخست پایان تعطیلات آشکار شد که منتقدان برنامه پروپیمانی را برای برخورد با دولت آماده کرده‌اند. سیزن جدید احضارهای اعضای کابینه به صحن بهارستان هم بسیار نفسگیر کلید خورد، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دومین کارت زرد خود را آن هم در پاسخ به عملکرد سازمان بهزیستی دریافت کرد. با این کارت زرد چهاردهمین اخطار در انبان کابینه حسن روحانی ذخیره شد. از سوژه‌های مهم دیگر هفته پیش نیز می‌توان به بررسی تحرکات گروه‌های تروریست در خاورمیانه اشاره کرد. «ایران» در ستون اخبار غیر‌رسمی خود با عنوان «دیگه چه خبر؟»
در این‌باره نوشت: «گروهک تکفیری «داعش» در صفحات توئیتر خطاب به تمامی شیعیان نوشت: «رافضی»‌ها بدانند که هدف ما تخریب نماد شرک‌آلود در نجف، کربلا و سامراست. بدانید که بعد از تخریب این نمادها در عراق به ایران خواهیم آمد و مشهد ایران را با خاک یکسان خواهیم کرد. در پایان، «داعش» از تمامی مسلمانان درخواست کرد که برای تطهیر زمین از «رافضی»‌ها بسیج شوند، تا هر چه سریع‌تر اسلام اصیل در جهان جریان یابد. گروه تکفیری داعش ضمن تهدید ایران اعلام کرد: بعد از عراق به ایران خواهیم آمد.» این موضع‌گیری‌های به نظر تبلیغاتی در حالی مطرح می‌شود که به مناسبت سالگرد جنگ هشت‌ساله نیروهای نظامی ایران با برگزاری برنامه‌های متعدد آمادگی و توانمندی خود را به دوست و دشمن نشان دادند. از خبرهای دیگر هفته می‌توان به گزارش «تابناک» از سخنرانی محمدرضا نقدی در همایش مدیران مرکز سایبری بسیج که در مشهد برگزار شد، اشاره کرد. رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه استکبار از ابتدای انقلاب اسلامی با تربیت و نفوذ نیروهایی سعی در مخدوش کردن عملکرد نظام در ذهن مردم داشته است، بیان کرد: بر اساس اخبار رسیده از کانادا، دولت کانادا از خاوری با ضریب امنیتی بالایی محافظت می‌کند. در هفته پیش دو روزنامه بهار و سینما نیز روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفتند. روزنامه‌هایی که امیدوارند در این فضای نه‌چندان گرم مطبوعات پیشخوان‌ها را گرم کنند.

مساله اول همه مسلمانان
در روز پایانی هفته پیش آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری پیام سالانه خود به مناسبت کنگره عظیم حج را منتشر کردند. ایشان در این پیام «سیاست‌های شرارت‌آمیز استکبار در ایجاد گرفتاری‌های بزرگ برای امت اسلامی در منطقه» و «جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی و اهانت مکرر به حریم مسجدالاقصی» را مساله اول همه مسلمانان خواندند. در بخش دیگری از این پیام ایشان با فراخواندن علما و نخبگان دنیای اسلام به انجام رسالت خود در برابر این حوادث تاکید کردند: «اجتماع پر‌شکوه حج، برترین جایگاه ظهور و تبادل این تکلیف تاریخی و «فرصت برائت» یکی از گویاترین مناسک سیاسی است که باید مغتنم شمرده شود.» ایشان همچنین در پایان با اشاره به حادثه تلخ درگذشت تعدادی از حاجیان در مسجدالحرام، و مسوولیت سنگین تامین امنیت ضیوف الرحمان تاکید کردند: «عمل به این تعهد و ادای این مسوولیت، خواسته قطعی ماست.»

برائت معاون اول
برای چندمین بار در ماه‌های اخیر متخلف نبودن معاون اول رئیس‌جمهور احراز شد. ادعای تخلفی که بسیاری از مخالفان دولت بعد از روشنگری‌های شخص اسحاق جهانگیری تلاش کرده بودند با آن فراری به جلو داشته باشند، این بار از سوی یک نهاد غیردولتی رد شد. به گزارش «اعتماد» تخلفات مورد ادعا به دوره صدارت اسحاق جهانگیری بر وزارت صنعت و معدن باز‌می‌گشت اما دادستان کل دیوان محاسبات می‌گوید مدرکی برای این محکومیت‌ها وجود ندارد. خود اسحاق جهانگیری هم نزدیک به دو ماه پیش در جوابیه‌ای اتهامات را با توجه به نتایج استعلام‌های دیوان محاسبات رد کرده بود. هفته پیش اما فیاض شجاعی دادستان کل دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه ادعای محکومیت ناشی از تخلف میلیاردی منتسب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری وجاهت قانونی ندارد، گفت: سند و مدرکی قابل اتکا مبنی بر انتساب این موضوع به آقای جهانگیری وجود ندارد. فیاض شجاعی در مورد ادعای محکومیت ناشی از تخلف میلیاردی منتسب به جهانگیری که هفته پیش در یک سایت خبری خاص منتشر شد، ضمن ارائه مختصری از فرآیند قانونی رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان محاسبات کشور گفت: طبق قانون، دادستان دیوان محاسبات کشور بر اساس گزارش‌های واصله از بخش‌های فنی و حسابرسی دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور یا هر مرجع یا هر شخص دیگری یا بر اساس یافته‌ها و مشاهدات و بررسی‌های خود دادستان یا دادیارانش، دستور ارجاع موضوع به یکی از شعب دادیاری، تشکیل پرونده و شروع تحقیقات را می‌دهد.
وی افزود: این تحقیقات چنانچه مبین احراز تخلف مالی یا بی‌انضباطی مالی یا بودجه‌ای یا مصادیق اقدام، اهمال و تصمیم نادرست منجر به ضرر و زیان به بیت‌المال یا تضییع حقوق بیت‌المال باشد در این صورت مبادرت به تعقیب موضوع در قالب تنظیم و صدور دادخواست می‌کند و اگر مبین تخلف یا بی‌انضباطی یا ورود ضرر و زیان به بیت‌المال یا تضییع حقوق بیت‌المال نباشد، در آن صورت دستور می‌دهد با صدور قرار منع تعقیب، پرونده مختومه شود که در این صورت اصلاً محملی برای فرآیند بعدی وجود ندارد. دادستان کل دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه موضوع تخلف میلیاردی منتسب به جهانگیری وجاهت قانونی ندارد، گفت: موضوعی که از نظر مدعی بیت‌المال یعنی دادستان دیوان محاسبات کشور، تخلف نبوده و واجد ضرر و زیان نباشد و در مرحله دادسرا نیز به همین دلیل تعیین تکلیف شده است، اجرای آن توسط دادسرا نقض غرض بوده و موضوعیت ندارد؛ بنابراین سند و مدرکی قابل اتکا مبنی بر انتساب این موضوع به آقای جهانگیری وجود ندارد. با این حال هنوز هم اسحاق جهانگیری یکی از بهترین هدف‌ها برای حمله منتقدان در دولت است.
موضع‌گیری‌های صریح و شفاف او در ماه‌های اخیر موجب شده است که همواره در تیررس هدف قرار بگیرد. با این همه این چندمین بار است که اسحاق جهانگیری از اتهامات وارد‌شده از سوی نهادهای غیردولتی و نظارتی تبرئه می‌شود. در مقابل «کیهان» در گزارش کوتاهی نوشت: روزنامه‌های اصلاح‌طلب از قول دادستان دیوان محاسبات، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور را از تخلفات میلیاردی تبرئه کردند و در تیترهای صفحه اول خود خبر از برائت وی دادند. اما برخلاف این ادعا گزارش حسابرس دیوان محاسبات مستقر در وزارت صنایع و معادن به شماره 2 /418 /841 مورخه 17 /8 /85 به دادسرای دیوان محاسبات وجود دارد و معلوم نیست آقای دادستان چرا این گزارش مستند را انکار می‌کند؟ همچنین رای هیات سوم مستشاری دیوان محاسبات به شماره پرونده 418 /841 /ط /ی به تاریخ رسیدگی 20 /10 /1389 مبنی بر احراز تخلف آقای جهانگیری موجود است. «کیهان» در پایان این گزارش نوشت: «بنابراین ضروری است نمایندگان مجلس به این مورد رسیدگی کنند و دادستان به سوالات و ابهامات در این مورد پاسخ دهد.» باید منتظر ماند و دید این ماجرا به کجا ختم خواهد شد.

داور توافق در پارچین
ایران در هفته پیش میزبان چهره‌ای بسیار موثر در بحث توافق هسته‌ای بود. «شرق» در گزارشی در این‌باره نوشت: ...روز پرکار یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به محض ورود به تهران آغاز شد؛ یک روز تمام‌وقت هسته‌ای در دیدار با وزیر امور خارجه، رئیس‌جمهور، رئیس سازمان انرژی اتمی و اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی؛ دیدارهایی با چاشنی برجام و البته گلایه‌های برخی اعضای کمیسیون ویژه بررسی آن به مدیرکل. دیدارهای آمانو در تهران پشت درهای بسته و با کمترین درز خبری اتفاق افتاد؛ دیدارهایی که در آن مهمان و میزبان‌ها هم از چگونگی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک گفتند و هم از پرونده مورد ادعای غرب در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال و گذشته. آمانو به تهران آمده بود تا از ایران بخواهد که برای حل مسائل باقی‌مانده در چارچوب نقشه راه سرعت عمل بیشتری به خرج دهد... پیش از ورود آمانو به تهران، خبرگزاری‌های غربی چون رویترز و آسوشیتدپرس اعلام کرده بودند که دو مساله بازدید از پارچین و گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای ایران که از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین مطالبه‌های آژانس از ایران است در راس دستورالعمل‌های مدیرکل در تهران قرار دارد.
در حالی که در خصوص گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای ایران و رایزنی آمانو در این رابطه خبری نیامده است اما به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، یوکیا آمانو دیدار تشریفاتی از پارچین در سفر یک‌روزه خود به تهران داشته است. بهروز کمالوندی با اعلام این خبر گفت: یوکیا آمانو در این بازدید، از برخی نقاط کارگاهی این مجموعه که ادعاهای واهی در خصوص آنها مطرح بود، به ویژه روند تعمیر و بازسازی جاده دسترسی به سد ماملو در جوار پارچین که در اثر بارندگی‌های اخیر نشست کرده است نیز دیدن کرد. در همین زمینه «ایران» در یادداشتی با عنوان «مناقشه مخالفان برجام کی پایان می‌پذیرد؟» نوشت: «آیا حضور یوکیا آمانو در کمیسیون برجام و پرسش و پاسخ او با نمایندگان منتقد نقطه پایان سلسله مخالفت‌هاست؟ در روزهای اخیر چند حرکت جدید در مواضع جریان تندرو ضدبرجام نمایان شده است که نشان از این دارد که برخی محافل درصددند آتش نزاع با برجام را در تریبون‌ها شعله‌ور نگه‌دارند... یکی از دغدغه‌های افکار عمومی این است که اگر برجام در مرحله ورود به عرصه اجرا در ایران با اما و اگر روبه‌رو شود ‌ای‌بسا این پیام منفی را به اردوی حریف بدهد که تهران پای عهد و عقود خویش پایدار نیست یا حتی به دست حریفان بهانه‌جو و کمین‌نشسته این حربه را بدهد که در تهران اراده کافی و نافذ برای پیشبرد توافق‌ها و تفاهم‌های بزرگ نیست.» با این همه علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس زیاد نگران تصمیمات تندروها نیست.
او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تصریح کرد: «...بعید است، کمیسیون برجام گزارشی را به صحن ارائه می‌کند و در صورت نیاز رای‌گیری برای گزارش انجام می‌شود. حتی اگر قرار باشد بعد از آن طرحی ارائه شود باید طرحی باشد که مجلس آن را به صورت مشروط قبول کند، یعنی شروطی مطرح شود که در برجام آمده باشد و اگر به صحن هم بیاید و تصویب شود ایجاد مشکل نمی‌کند. اینکه برجام را رد کنند هم به نظر من خیلی دور از ذهن است، چون اعتبار کشور در دنیا از بین می‌رود و شرایط برای ما خیلی سخت خواهد شد.» باید منتظر ماند و دید آخر و عاقبت برجام در بهارستان به کجا خواهد انجامید.

اتهام‌زنی سیاسی علیه مطبوعات
دوشنبه هفته پیش سیدمحمود نبویان، مهدی کوچک‌زاده، بیژن نوباوه، مرتضی آقاتهرانی نمایندگان تهران، جواد کریمی‌قدوسی و نصرالله پژمانفر نمایندگان مشهد، احمد سالک نماینده اصفهان، سیدحسین ذوالانوار نماینده شیراز، بهرام بیرانوند نماینده بروجرد، حسین‌علی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، سیدمرتضی حسینی نماینده قزوین و رضا آشتیانی‌عراقی نماینده قم در تذکری به سیدمحمود علوی و علی جنتی وزیران اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار «مقابله جدی با جریان چند صدنفری نفوذی سرویس‌های جاسوسی غربی در روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای» شدند. این تذکر با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس مواجه شد. با این همه کاظم انبارلویی سردبیر رسالت در گفت‌وگویی با بیان اینکه تیتر اول بسیاری از روزنامه‌ها همان تیتر رسانه‌های بیگانه یا تکمیل‌کننده اهداف، نیات و غرض آنان است، گفت: جرم نفوذی بودن برخی از روزنامه‌ها کاملاً مشهود است. با این استدلال آیا می‌توان چنین ادعا کرد که به صفت مخالفت بسیاری از نشریات هم‌فکر رسالت با برجام و مخالفت تندروها و صهیونیست‌های جهانی با این توافق، در این نشریات نیز نفوذی‌ها و جاسوس‌ها انباشته شده باشند؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها