شناسه خبر : 1154 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ماجرای دختران میرحسین موسوی

افشاگری در مجلس

در حالی که هنوز ماجرای گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی موضوع بسیاری از تحلیل‌های رسانه‌ای است، به روز ۱۳ آبان نزدیک می‌شویم.

این روزها برخی از رسانه‌های اصولگرا از شیوه‌های خلاقانه‌ای برای حمله به رقبا بهره می‌برند. شیوه‌هایی که اگر در هر جای دنیا تشریح شود، احتمالاً دستگاه‌های امنیتی آن کشور برای ربودن مبدع این روش‌ها ثانیه‌ای درنگ نمی‌کنند. از قرار معلوم در روزهای نخست آبان‌ماه عزیزان خبرگزاری فارس به کشفی جدید نائل آمده و حاج‌عیسی -خادم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران- را که حدود 90 سال از عمرش می‌گذرد پیدا کرده و مدعی شدند او جملاتی علیه آیت‌الله ‌هاشمی بیان کرده‌ است. این خبرگزاری به نقل از این پیرمرد مدعی شده بود که: «... آقای هاشمی در آن زمان [اوایل پیروزی انقلاب] در دروازه دولت سکونت داشت و از همان زمان خطی را دنبال می‌کرد که این خط غیر از جمهوری اسلامی ایران بود. در آن زمان امام آقای هاشمی را خواست تا هم او را از ادامه طی مسیر در خطی که دنبالش بود بازدارد و هم اینکه از سیاست او استفاده کند و به همین دلیل بود که آقای هاشمی به مکان فعلی که متعلق به یک سرهنگ بود نقل مکان کرد تا نزدیک امام باشد.» هر فردی که حتی دستی از دور بر آتش سیاست یا رسانه داشته باشد با مطالعه این خبر با لبخندی بر چهره به این نتیجه می‌رسد که انبار مهمات دست‌اندرکاران فارس جارو شده و دیگر چیزی برای پرتاب کردن به رئیس مجمع تشخیص مصلحت ندارند. از همه موارد جالب‌تر اینکه در اوایل هفته گذشته حاج عیسی نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به هاشمی خبرپراکنی فارس را تکذیب کرده و حسابی عزیزان این خبرگزاری را عصبانی می‌کند.
در این میان اما برخی از نمایندگان مجلس نیز به نظر می‌رسد که بدشان نمی‌آید به سوژه طنز تبدیل شوند. از قرار معلوم یکی از این نمایندگان که اتفاقاً پست دهان‌پرکنی نیز در یکی از کمیسیون‌های مجلس دارد در اعتراض به گزارش حقوق‌ بشری احمدشهید افاضه فرموده‌اند که: «... این فرد قبلاً وزیر خارجه کشور میانمار بوده که آن جنایت‌های بی‌سابقه را در حق اقلیت مسلمان این کشور روا داشته و چنین فردی اگر راست می‌گوید ابتدا مشکل حقوق بشر در کشور خودش را حل کند... اخیراً من و چند عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس به کشور میانمار سفر کرده و از نزدیک در جریان عمق جنایت‌های صورت گرفته بر علیه مسلمانان آن کشور قرار گرفته‌ایم.» خدا را شکر که این عزیز سفرکرده میانمار را از نزدیک دیده و چنین درباره آن سخن می‌گویند. تا آنجا که در شناسنامه احمد شهید آمده است او اهل مالدیو است وبا توجه به نامش قاعدتاً مسلمان نیز هست، مدتی هم در این کشور وزیر امور خارجه بوده است. شاید نماینده محترم نیمه پنهان این چهره استکباری را کشف کرده‌ است و با این افشاگری خواسته سازمان ملل را رسوا کند. فارغ از این شوخی‌ها نمایندگان باید توجه داشته باشند که هرچه باشد ممکن است که این اظهارات ترجمه شده و به دست جهانیان نیز برسد. شما اگر جای افکار عمومی جهان بودید و چنین گافی از نماینده‌ای را مطالعه می‌کردید چه نگاهی نسبت به مجلس آن کشور پیدا می‌کردید؟
در هفته گذشته خبری تلخ بسیاری از هموطنان‌ را سیاه‌پوش کرد. متاسفانه در روز نخست هفته پیش گروهی از تروریست‌های جنوب شرق کشور موسوم به «جندالله» با حمله به پاسگاه مرزی در سراوان 14 سرباز کشور را به شهادت رساندند. پس از این اقدام تروریستی مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان این اقدام را به شدت محکوم کرد و خواهان برخورد قاطع با تروریست‌ها شد. باید منتظر ماند و دید دولت حسن روحانی برای ریشه‌کنی تروریسم در این منطقه چه برنامه‌هایی تدارک خواهد دید؟
در روزهای میانی هفته نیز برخی از حامیان محمود احمدی‌نژاد مقابل درب خانه او جشن تولد 57سالگی برای رئیس دولت دهم گرفتند و او نیز دقایقی برای آنان سخن گفت. در هفته پیش «بهار» نیز توقیف شد و مجدداً جمعی از روزنامه‌نگاران به سبب یک ‌اشتباه از کار بیکار شدند.

ماجرای دختران میرحسین موسوی
در روزهای تعطیل هفته گذشته اخباری درباره دیدار میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با دختران‌شان در فضای مجازی منتشر شد. پس از آن اخباری درباره برخورد نامناسب با یکی از دختران موسوی در رسانه‌های آن‌سوی آب‌ منتشر شد. ساعاتی بعد خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد: «یک مقام آگاه وزارت اطلاعات اعلام کرد این وزارتخانه با درخواست خانم زهرا رهنورد مبنی بر اینکه ملاقات هفتگی ایشان با اعضای خانواده‌اش، به مناسبت عید سعید غدیر خم در منزل خودشان انجام شود، موافقت کرد... متاسفانه پس از اتمام ملاقات، یکی از دختران ایشان دست به اقدامی خلاف ضابطه و مقررات زد و در واکنش به تذکر مامور مربوطه، نسبت به توهین به او و همچنین ضرب و شتم او با همکاری دو تن دیگر از منسوبین اقدام نمود... هر چند که این موضوع با پا در میانی خانم زهرا رهنورد در همان مکان خاتمه یافت، لیکن متاسفانه شماری از رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه، متاثر از فضاسازی خلاف واقع عناصر بدخواه و برخی فرزندان خانم رهنورد، مطالب و مواضعی کذب و ناصواب را دستمایه خبری خود قرار داده و اصل ماجرا را وارونه منعکس کردند.» نوع برخورد با دختر میرحسین موسوی در روز عید غدیر خم سبب شد تا دو نفر از اعضای کابینه یعنی محمدجواد ظریف و معصومه ابتکار در صفحات فیس‌بوک خود این اقدام را نامناسب دانسته و از پیگیری وزیر اطلاعات در این زمینه خبر دادند. روزنامه ایران ارگان دولت نیز در ابتدای هفته در این باره نوشت: در دو سه روز گذشته، یک خبر تمام فضای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را اشغال و کام بسیاری از مردم را تلخ کرد. ماجرا به درگیری فیزیکی ایجاد شده میان دختران میرحسین موسوی و دو تن از ماموران زن محافظ خانه والدین آنان مربوط می‌شود ...» طبعاً اظهارات آن منبع آگاه و این‌گونه انگیزه تراشی بی‌وجه برای شروع درگیری، کمتر کسی را قانع می‌کند و حتی توجیه‌کننده شروع درگیری فیزیکی هم نیست. البته به گفته دختر موسوی، آقای فروغی که از مسوولان ذی‌ربط است، از این بابت عذرخواهی کرد و گفت که آن نگهبانان زن، اجازه و حق بازرسی بدنی را نداشته‌اند... بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و رای آوردن یک دولت اعتدالی در کشور، انتظار می‌رفت که در سیاست‌های گذشته، به تدریج و در شرایط مساعد تجدیدنظرهایی صورت گیرد و فضای کشور آرام شود. از جمله انتظار می‌رفت که دل‌های جدا شده از هم دوباره به هم نزدیک شوند. طبعاً انتظار نبود که در روز عید غدیر چنین حادثه تلخی رخ دهد. در این شرایط باید از میدان پیدا کردن جریان‌های افراطی از دو طرف، جلوگیری کرد و به عقلا فرصت داد که از پیامدهای منفی آن بکاهند. علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس نیز در گفت‌وگویی با قانون در این‌باره اعلام کرد: «... خانواده زندانیان سیاسی به اندازه کافی در رنج هستند، نباید رنج آنها را مضاعف کنیم. حتی اگر جرم یک متهم به اثبات برسد کسی حق آزار رساندن به او چه رسد به خانواده‌اش را ندارد و تعرضی غیر از اعمال مجازات او جایز نیست.» کیهان هم که این مصاحبه مطهری را پوشش داده بود با انتقاد از او، مطهری را «وکیل‌مدافع فتنه‌گران» نامید.

افشاگری در مجلس
در این هفته سه گزینه حسن روحانی برای تکمیل کابینه جهت رای اعتماد به بهارستان رفتند. هر چند فرجی‌دانا و فانی نامزدهای وزارت‌های آموزش عالی و آموزش ‌و پرورش به سادگی از پیچ بهارستان رد شدند، اما رضا صالحی امیری نتوانست از این پیچ به سلامت عبور کند و در نتیجه محمد شریعتمداری به عنوان سرپرست وزارت ورزش منصوب شد. افشاگری‌ها علیه صالحی امیری به صورتی بود که حتی اصلاح‌طلبان و میانه‌روها هم چیزی برای دفاع از او در چنته نیافتند. چهره‌ای که به ادعای نمایندگان همه اتهاماتی که به مرحوم کردان، محمدرضا رحیمی و سعید مرتضوی وارد می‌شود را دارا بود. احمد توکلی در نامه‌ای به نمایندگان در تحصیلات این چهره تشکیک کرد. به گزارش اعتماد الیاس نادران دیگر نماینده منتقد صالحی امیری نیز در این جلسه تصریح کرد: «... یکی از دلایل فقدان صلاحیت آقای صالحی برای وزارت ورزش و جوانان پرونده بیمه ایران است. این پرونده یک متهم اساسی به نام د. س. دارد که مدعی است در چند نوبت مجموعاً 300 میلیون تومان به شخص آقای صالحی پرداخت کرده است. در سال 89 هم حکم جلب آقای صالحی صادر شده است ولی تا به حال اجرایی نشده است. درباره مساله خوزستان، در طول مدیریت ایشان در خوزستان دو اتفاق ناگوار افتاده است. اول اینکه به دلیل انفجار در لوله‌های گاز، مدیر وقت وزارتخانه از ایشان می‌خواهد متهمان را پیدا کنند ولی این امر ممکن نمی‌شود. عده‌‌ای از رزمندگان دفاع مقدس را که از خادمان ملت بودند ولی گرایش چپ داشتند به اتهام انفجار لوله‌ها زندانی می‌کنند و آنقدر مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند که یکی از آنها اقدام به خودکشی می‌کند. شکایت می‌کنند، شکایت به دفتر رهبری می‌آید. رهبر معظم انقلاب این شکایت را به دفتر بازرسی ارجاع می‌دهد و دفتر بازرسی ماموری را برای رسیدگی به پرونده به خوزستان اعزام می‌کند. آن فرد که به تعدادی از نمایندگان مجلس علنی شهادت داده است، گفته است ما به یقین دریافته‌ایم که این اتفاق به دستور ایشان صورت گرفته است.» اگر این اتهامات صحت داشته باشد باید خدا را شکر کرد که مجلس حاضر به تایید او نشده است.

چه کسی مسوول تهیه بنرهای ضد‌آمریکایی ‌است؟
در حالی که هنوز ماجرای گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی موضوع بسیاری از تحلیل‌های رسانه‌ای است، به روز 13 آبان نزدیک می‌شویم. نوع برخورد دولت با مراسم امسال می‌تواند تحلیل‌های متفاوتی را درباره ادامه مسیر مذاکرات ایران و غرب به همراه داشته باشد. در همین ایام به گزارش روزنامه ایران صادق زیبا‌کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با نوشتن نامه سرگشاده‌ای به رئیس‌جمهور خواستار عدم حضور مقامات دولت در مراسم 13 آبان شده است. در مقابل اما برخی از جریان‌های سیاسی به شدت از نزدیکی روابط ایران و آمریکا نگران هستند. هفته پیش این نگرانی را روی بیلبوردهایی با عنوان صداقت آمریکایی به خوبی‌ می‌توانستیم مشاهده کنیم. بیلبوردهایی که مورد اعتراض دولت و دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفت. روزنامه ایران درباره سفارش‌دهندگان این بیلبوردها اخبار جالبی منتشر کرده ‌است. این روزنامه می‌نویسد: «...ارگان سفارش‌دهنده این بیلبوردها و بنرها سازمانی به نام اوج است. این سازمان همان تشکیلاتی است که اواخر تابستان امسال نشست رونمایی از فیلمی با عنوان «پرونده‌های کی. اس» را با تبلیغات گسترده برگزار کرد. سازمانی که شنیده شده تصدی‌گری شبکه بیست و دوم تلویزیون را بر عهده خواهد داشت.» حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله‌ خود با عنوان دست‌ها پایین از نصب این بیلبوردها دفاع کرد و نوشت: «... جماعت فتنه با مشاهده این بیلبوردها چنان برافروخته و به خشم آمدند که گویی نصب‌کنندگان بیلبوردها به عزیزترین، گرامی‌ترین و مقدس‌ترین باورها و اعتقادات آنان اهانت کرده‌اند!؟ به گونه‌ای که با شتابزدگی آمیخته به اضطراب برای برچیدن بیلبوردها از خیابان‌های تهران دست به فشار هماهنگ و همه‌جانبه‌ای زدند و متاسفانه شهردار محترم تهران در اقدامی که از ایشان به عنوان یکی از سرداران سپاه اسلام در جنگ تحمیلی هشت‌ساله بعید و دور از انتظار بود، دستور جمع‌آوری و برچیدن بیلبوردهای مورد اشاره را صادر کرد! ...» محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ابتدای دولت دهم نیز در گفت‌وگویی با اعتماد از این بنرها اعلام حمایت کرد، هر چند حاضر نشد مسوولیت تولید و نصب آنها را بر عهده بگیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها