شناسه خبر : 11390 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره شیوه مدیریت سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی

افشاگری آقای وزیر

باور بسیاری این بود که داستان افشاگری با پایان دولت دهم خاتمه یافته است. اگر تا دیروز محمود احمدی‌نژاد مرتب وعده افشاگری می‌داد گمان می‌رفت که امروز این قصه فیصله یافته است. اما گویی قرار است که بار دیگر تاریخ تکرار شود هرچند محمود احمدی‌نژاد هیچ‌گاه به وعده خود برای افشای نام برخی عمل نکرد ولی به نظر می‌رسد که این داستان برای قاضی‌زاده‌هاشمی روایت دیگری دارد.

قاضی‌زاده‌هاشمی زمانی که تنها ۱۸ سال داشت وارد دانشکده علوم پزشکی مشهد شد. عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور را می‌توان در زمره اولین مسوولیت‌های او دانست. پس از مدتی، مسوولیت مهندسی جنگ جهاد کشاورزی، بازسازی مناطق جنگ‌زده، ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضویت در کمیته بالینی فرهنگستان را تجربه کرد. هاشمی به موازات مدیریت وزارتخانه همچنان کار پیوند قرنیه را انجام داده است. او همزمان با حضور در هر استانی تلاش می‌کند تا در مقام پزشک ظاهر شده و به درمان بیماران بپردازد همچنان که توانست به چشم‌های شوخان که به دلیل استفاده از آنتی‌بیوتیک نابینا شده بود، روشنایی ببخشد.
معصومه ستود‌ه
باور بسیاری این بود که داستان افشاگری با پایان دولت دهم خاتمه یافته است. اگر تا دیروز محمود احمدی‌نژاد مرتب وعده افشاگری می‌داد گمان می‌رفت که امروز این قصه فیصله یافته است. اما گویی قرار است که بار دیگر تاریخ تکرار شود هرچند محمود احمدی‌نژاد هیچ‌گاه به وعده خود برای افشای نام برخی عمل نکرد ولی به نظر می‌رسد که این داستان برای قاضی‌زاده‌هاشمی روایت دیگری دارد.

دغدغه سلامت مردم
وزیر بهداشت نشان داده که تنها به دنبال جنجال رسانه‌ای نیست، هرچند درسخنانی جنجالی از اقدام غیرقانونی بسیاری از صنایع لبنی پرده برداشت که روغن مضر پالم را وارد چرخه تولید خود کرده بودند اما این جنجال تنها به رسانه‌ها محدود نشد و قرار است که این هفته اسامی شرکت‌های متخلف به قوه قضائیه ارسال شود. سخنان قاضی‌زاده‌هاشمی کافی بود تا بسیاری از صنایع لبنی عزادار شوند. به محض افشاگری وزیر، مردم از خریدن شیر امتناع کرده و صنایع لبنی با ضررهای میلیاردی مواجه شد. شیرهای تلنبار‌شده نشان داد مردم تا چه حد سخنان وزیر را جدی گرفته‌اند و نگران سلامت خود هستند.
قاضی‌زاده‌هاشمی تنها دغدغه خود را برای بیان این افشاگری، حفظ سلامت مردم عنوان کرده است. اگر بسیاری از دولتمردان برای خارج کردن رقیب از عرصه رقابت دست به افشاگری می‌زنند اما قاضی‌زاده‌هاشمی نشان داده که فردی از جنس سیاست نیست همچنان که در لابه‌لای سخنان خود در نشست مشترک با سازمان غذا و دارو و صاحبان صنایع لبنی از افرادی که از اقدامات او در راستای تامین سلامت مردم برداشت سیاسی می‌کنند، انتقاد کرد و بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که امکان ندارد دغدغه‌های سیاسی بر دغدغه‌های تامین سلامت او پیشی بگیرد و حاضر نیست به خاطر سیاست‌کاری، اقدامات خلاف قانون برخی را نادیده بگیرد. وزیر بهداشت به همین دلیل بی‌محابا و بدون مصلحت‌اندیشی تقلب گسترده صنایع غذایی را برای بهره‌گیری از روغن پالم رسانه‌ای کرد در حالی که مسوولان وزارت بهداشت در دولت قبل ترجیح دادند تا چشم خود را بر روی واردات ۵۰۰ هزار‌تنی روغن پالم ببندند و با افزودن روغن پالم در بسیاری از صنایع غذایی موافقت کنند. سکاندار ساختمان خیابان ایوانک شهرک غرب بیش از اینکه روغن پالم را بد بداند به عواقب استفاده از روغن پالم می‌اندیشد و اینکه چطور مرگ و میر به دلیل سکته‌های قلبی گوی سبقت را از تلفات جاده‌ای ربوده است. اگر وزرای سابق بهداشت به دلیل ترس از نگران شدن مردم ترجیح دادند، سکوت کنند؛ قاضی‌زاده‌هاشمی نشان داده که دوست دارد تا مردم نگران بمانند قبل از اینکه به دلیل سکته‌های قلبی در عنفوان جوانی با زندگی وداع کنند.

رفتاری قابل تقدیر
رفتاردرخور تقدیر وزیر بهداشت را نمی‌توان به اعلام تخلف شرکت‌های لبنی محدود کرد. از همان زمانی که وزیر ۵۵‌ساله توانست در راس وزارت بهداشت قرار گیرد، تمام توان خود را بر بهبود وضعیت درمان استوار کرده است. وزیر بهداشت به موازات حساسیت بر روی تخلف گسترده صنایع لبنی نشان داده است که می‌خواهد به وضعیت آشفته نظام درمان، سر و سامانی بدهد به همین دلیل در اولین گام طرح تحول سلامت را پیشنهاد کرد که بیمه رایگان آن مورد استقبال گسترده افراد فاقد بیمه‌ای قرار گرفت که امکان بهره‌مندی از خدمات دولتی را نداشتند. پرداخت هزینه ۱۰‌درصدی در بیمارستان‌های دولتی شهرهای بزرگ و پنج‌درصدی در شهرهای کم‌جمعیت موجب شد آرزوی بسیاری از افراد برای برخورداری از درمان رایگان محقق شود همچنان که ثبت‌نام در طرح تحول با شکستن رکورد پنج‌میلیون‌نفری نشان می‌داد که این ایده تا چه اندازه مورد نیاز جامعه بوده است. استارت زدن این طرح نشان می‌داد که وزارتخانه بر روی دغدغه سلامت مردم حساس است و نگران آن است که مبادا فردی به دلیل فقر از درمان بازبماند. همین اقدامات موجب شده مخالفان و موافقان بر کارنامه موفق قاضی‌زاده‌هاشمی در حوزه درمان صحه گذارند کما‌اینکه او توانست طرح بر زمین مانده بیمه خدمات درمانی را بعد از گذشت یک دهه محقق کند و آن را جامه عمل بپوشاند. وجود همین دغدغه‌ها بود که وزیر بهداشت را در کسب رای حداکثری موفق کرد. وزیر بهداشت به موازات اقداماتی برای بهبود خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم ضمن ابراز تاسف از اینکه بسیاری از خانه‌های بهداشت فاقد پزشک هستند، تلاش کرد وضعیت کار درمانی را بهبود ببخشد. وعده پرداخت حقوق ۶ تا ۱۱‌میلیونی برای افزایش ضریب ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، به یاری طلبیدن بخش خصوصی برای انجام بخشی از وظایف حوزه سلامت و... همه از اقدامات مثبتی بود که می‌توان به کارنامه وزیر بهداشت افزود.

بذله‌گو
وزیر بهداشت را با تمام دغدغه‌ها و سختکوشی‌هایش می‌توان در دسته وزیرانی دانست که ارتباط خوبی با رسانه‌ها برقرار کرده‌اند البته این نحوه تعامل به رسانه‌ها ختم نمی‌شود و وزیر نشان داده که قابلیت تعامل با هر گروه و قشری را دارد به همین دلیل زمانی که در جمع دانشجویی خوابگاه امام علی دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار گرفت خطاب به پزشکانی که از کمبود جا شکایت داشتند، توصیه کرد که می‌توانند شیفتی بخوابند و نتوانست از ذکر این نکته خودداری کند که دانشجویان به خاطر حضور وزیر در مراسم افطاری شام ویژه‌ای خوردند یا اینکه مدت‌هاست رنگ میوه و ماست را ندیده‌اند. وزیر بهداشت فریمانی که ۲۶ سال پیش وارد دانشکده علوم پزشکی مشهد شد با وجود آنکه سال‌هاست دوران دانشجویی خود را پشت سر گذاشته به خوبی با سختی‌های دوره تحصیل آشنایی دارد و در مواقع لازم برای احقاق حق دانشجویان پزشکی وارد عمل شده است. زمانی که مجلس با مصوبه‌ای سهمیه مناطق محروم را افزایش داد و از سهمیه آزاد رزیدنتی کاست، وزیر وارد میدان شد و شجاعانه ضمن دیداری با علی لاریجانی از او خواست تا در این مصوبه تجدیدنظر کند چون نتایج مورد نظر مجلس محقق نمی‌شود.

سخن آخر
به هر حال وزیر بهداشت در مسیری قرار گرفته که تلاش دارد تا تمام موانع موجود بر سر راه را بردارد و بستری را فراهم کند تا رضایت اجتماعی از خدمات بهداشت و درمان افزایش یابد. در این مسیر مهم‌ترین دغدغه خود را تامین سلامت مردم می‌داند و در این مسیر برایش اهمیت ندارد که بسیاری از صنایع لبنی و صاحبان سرمایه دچار مشکل شوند. به هر حال وزیر بهداشت که کلینیک تخصصی چشم‌پزشکی نور را مدیریت می‌کند، در این مدت اندک توانسته است تا رضایت اجتماعی را از بیمارستان‌های دولتی افزایش دهد اما همین اقدام موجب شده که حجم کار بسیاری از پزشکان افزایش یابد و نارضایتی در بین جامعه پزشکی به‌وجود آید. هنوز مشخص نیست که وزیر بهداشت تا چه میزان خواهد توانست به آرمان‌های خود دست پیدا کند اما ناگفته هویداست که وزیر بهداشت عزم خود را جزم کرده تا وضعیت بیمارستان‌های دولتی را بهبود بخشد و در عین حال بر عملکرد بیمارستان‌های خصوصی نظارت بیشتری داشته باشد به همین دلیل همزمان با اینکه در راستای افزایش هزینه هتلینگ بیمارستان‌ها گام برمی‌دارد تلاش می‌کند با پدیده شوم گروگانگیری متوفیان مقابله کند. بعید به نظر می‌رسد که فردی آرزو داشته باشد تا به جای وزیر با این همه چالش قرار بگیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها