شناسه خبر : 11363 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دادگاه عالی بنگلادش، عبدالقادر ملا را به اعدام محکوم کرد

اعدام برای عبدالقادر

دادگاه عالی بنگلادش درخواست رهبر اسلامگرایان بنگلادشی برای بازنگری در حکم حبس ابد او را رد و حکم اعدام برای وی صادر کرد.

دادگاه عالی بنگلادش درخواست رهبر اسلامگرایان بنگلادشی برای بازنگری در حکم حبس ابد او را رد و حکم اعدام برای وی صادر کرد. در ماه فوریه، عبدالقادر ملا، رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش، توسط یک دادگاه جنگی ویژه مربوط به جرائم جنگ استقلال با پاکستان در سال 1971 مجرم شناخته شد. حکم حبس ابد برای ملا منجر به اعتراضات خیابانی خشونت‌آمیز شد. هواداران او می‌گویند پشت اتهام‌های وارده بر عبدالقادر ملا انگیزه‌های سیاسی قرار دارد اما مخالفان او می‌گویند مجازات بسیار ملایم بوده است. هزاران نفر در داکا، پایتخت بنگلادش، با برگزاری برنامه‌های شب‌زنده‌داری، خواستار حکم اعدام برای ملا شدند. عبدالقادر ملا متهم است که در طول جنگ خونین استقلال بنگلادش، در قتل‌عام مردم بنگلادش دست داشته است.
معترضان از پارلمان خواستند قانونی را تصویب کند که به دولت اجازه دهد در برابر هر حکم صادرشده از سوی دادگاه جنایات جنگی درخواست بازنگری کند. این بدین معناست که در کنار درخواست بازنگری عبدالقادر ملا برای حکم دادگاه عالی، دولت نیز که خواهان مجازاتی سنگین‌تر بود می‌تواند درخواست بازنگری دهد. دادستان، زیاد ‌المعلوم، به خبرگزاری AFP گفت تصمیم افزایش حکم از حبس ابد به اعدام با رای چهار به یک قطعی شد. وکیل عبدالقادر ملا، تاج‌الاسلام، به AFP گفت از حکم صادره شوکه شده است. او افزود: «این اولین بار در تاریخ قضایی جنوب آسیاست که حکم صادره یک دادگاه توسط دادگاه عالی افزایش داده می‌شود.» در گزارش‌های رسانه‌های محلی آمده است که وکلای ملا قصد دارند برای بازنگری این حکم سنگین طومار امضا کنند. ملا همچنین می‌تواند خواهان عفو ریاست‌جمهوری شود. حکم عبدالقادر ملا و مجازات‌های تعیین‌شده برای دیگر رهبران اسلامگرا در طول چند ماه گذشته موجی از اعتراضات را به دنبال داشته و هواداران جماعت اسلامی را که دولت را به کینه‌جویی سیاسی متهم می‌کنند، در برابر هواداران دولت قرار داده است. بیش از 100 نفر در خشونت‌های ماه ژانویه تاکنون کشته شده‌اند. این تنها اولین سری از مجموعه درخواست‌هایی است که برای بازنگری در احکام صادره صورت گرفته است. چند تن از دیگر رهبران ارشد اسلامگرا، از جمله غلام اعظم 90‌ساله، رهبر پیشین جماعت اسلامی نیز محاکمه شده‌اند. غلام اعظم در ماه جولای به 90 سال حبس محکوم شد. عبدالقادر ملای 65‌ساله، معاون دبیر کل جماعت اسلامی بود و دادگاه جنایی او را به خاطر ارتکاب پنج جرم از جمله قتل محکوم کرد. او به دست داشتن در مجموعه‌ای از کشتارها از جمله قتل عام گسترده در منطقه میرپور داکا متهم شده است. ملا به خاطر شرکت در قتل عام میرپور به «کوشای» یا «قصاب میرپور» مشهور است. دادگاه ویژه در سال 2010 توسط دولت کنونی بنگلادش برای بررسی پرونده آنهایی تشکیل شد که در جریان جنگ‌های استقلال بنگلادش، با پاکستان که می‌کوشید مانع از تبدیل پاکستان شرقی یا همان بنگلادش به کشوری مستقل شود، همکاری می‌کردند. با این حال، گروه‌های حقوق بشری می‌گویند محاکمه‌ها فاقد معیارهای بین‌المللی هستند. دولت بنگلادش آمار کشته‌شدگان جنگ استقلال را بیش از سه میلیون نفر اعلام کرده است. پژوهشگران دیگر رقمی میان 300 تا 500 هزار نفر را تخمین می‌زنند.

جنگ استقلال بنگلادش در سال 1971

جنگ داخلی در پاکستان آغاز شد و ارتش پاکستان غربی به جنگ با ارتش پاکستان شرقی که خواهان استقلال بود، وارد شد.
این جنگ حدود 10 میلیون نفر از اهالی پاکستان شرقی را مجبور به فرار به هند کرد.
در ماه دسامبر، ارتش هند در حمایت از استقلال‌طلبان پاکستان شرقی وارد این منطقه شد.
ارتش پاکستان غربی در داکا تسلیم شد و 90 هزار تن از سربازانش به اسارت هندی‌ها درآمدند.
پاکستان شرقی در 16 دسامبر 1971 به کشوری مستقل با نام بنگلادش بدل شد.
جنگ از نظر میزان بی‌رحمی، به شدت ویرانگر بود. با این حال، آمارهای متفاوتی درباره تلفات این جنگ اعلام شده است. دولت بنگلادش می‌گوید بیش از سه میلیون نفر در جنگ استقلال کشته شده‌اند. پژوهش‌ها و مطالعات دیگر رقم 300 هزار تا 500 هزار را نشان می‌دهند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها