شناسه خبر : 1129 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کلید همگرایی اصولگرایان

حاشیه‌های نامه خاتمی به مقام معظم رهبری

در روزهای آغازین هفته گذشته اخبار و گزارش‌های مربوط به عیادت و احوالپرسی شخصیت‌های مختلف از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان شهید رجایی کماکان در راس اخبار داخلی قرار داشت.

پدرام سهرابلو
در روزهای آغازین هفته گذشته اخبار و گزارش‌های مربوط به عیادت و احوالپرسی شخصیت‌های مختلف از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان شهید رجایی کماکان در راس اخبار داخلی قرار داشت. در این میان مسوولان برخی از احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز با ارسال پیام‌هایی خشنودی خود را از موفقیت‌آمیز بودن عمل جراحی رهبری ابراز داشته و سلامتی و طول عمر ایشان را از خداوند خواستار شدند. در بندی از نامه مجمع روحانیون مبارز که با امضای سیدمحمد خاتمی به آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ارسال شده می‌خوانیم «با کمال خرسندی از سلامت وجود مبارک، عافیت جنابعالی و دوام عمر شریف را از خداوند بزرگ مسالت داریم.» این نامه گرچه نارضایتی طیفی از اصولگرایان را به همراه داشت که به زعم خود از بازگشت بدون هزینه اصلاح‌طلبان به دامان نظام بیمناک‌اند اما به گفته موسوی‌لاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز «نامه مجمع روحانیون مبارز یک نامه‌نگاری، درون نظام بوده است. نام مجمع روحانیون مبارز با نظام و انقلاب گره خورده و نظام با آنها قهر نکرده است. تازه‌به‌دوران‌رسیده‌هایی که می‌خواهند آبی را گل‌آلود کنند و از آن ماهی بگیرند، باید بروند به حال خودشان فکری کنند.» حسین کنعانی‌مقدم دبیر کل حزب سبز از تشکل‌های اصولگرا نیز با توجه به واکنش افراطیون به این نامه‌نگاری گفت «اصل نامه‌نگاری به سران کشور از طرف افراد و جریان‌های سیاسی کاملاً شایسته است. بهتر بود که دوستان اصولگرا از قبل در این خصوص قضاوت نمی‌کردند چراکه جرم شخصیتی مثل حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده است.» همزمان با نامه مجمع روحانیون مبارز، قدرتعلی حشمتیان دبیر کل جمعیت مستقل ایران اسلامی در پیامی به نمایندگی از چندین حزب و تشکل سیاسی «ابراز امیدواری کرد که همچون گذشته ملت شریف ایران اسلامی، تمامی آزادیخواهان جهان اسلام از وجود پربرکت آن رهبر عالیقدر بهره‌مند و عنایات خاصه حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) همواره و در همه حال شامل آن وجود مبارک باشد». محمدرضا راه‌چمنی رئیس حزب شورای مرکزی حزب وحدت و همکاری ملی نیز در اقدامی مشابه بقای سلامتی رهبری نظام را خواستار شد. در خبری دیگر اعلام شد علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای حضور در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه به قم رفته و گزارشی از مسائل و موضوعات داخلی و خارجی به اعضای این تشکل ارائه کرده است.

اصولگرایان به جای شورای نگهبان به مردم امید ببندند
حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران که به موجب حکم دادگاه تا پایان سال 1394 از فعالیت‌های حزبی محروم شده از عزم این تشکل برای بازسازی تشکیلاتی و فعالیت گسترده در انتخابات مجلس آینده خبر داده و از حزب کارگزاران به عنوان متحد احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب نام برده که برای پیشبرد اهداف کشور دست همکاری به یکدیگر داده‌اند. این فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا سیدمحمد خاتمی را محور ائتلاف اصلاح‌طلبان دانسته و از پراکندگی و افتراق موجود در جریان اصولگرا ابراز نگرانی کرده است چرا که «اصلاح‌طلبان زمانی قدرتمند می‌ماند که رقیب‌شان در صحنه مانده باشد». سخنگوی سابق کارگزاران در توضیح این وضعیت می‌گوید «اتفاقی که در جبهه اصولگرا افتاده این است که بدنه متعادل و باتجربه اصولگرایان در حاشیه قرار گرفته و گروه‌های تندرو مثل جبهه پایداری میدان‌دار شده‌اند و ما این اتفاق را برای کشور مفید نمی‌دانیم.» مرعشی در عین آنکه ایجاد وحدت و همگرایی در بین اصولگرایان را هدفی سخت و دشوار می‌داند معتقد است «اصولگرایان باید یک بار دیگر تشکیلات و سازمان خود را بازسازی کنند و از اشتباه استراتژیک خود فاصله بگیرند.» اشتباهی که طی سنوات گذشته به کرات مشاهده شده و آن دل بستن به اقدامات محدودکننده برای حذف رقباست در حالی که «اصولگرایان هم باید به سراغ مردم بروند و به ریشه‌های مردمی خودشان تکیه کنند. به هر حال آنها هم میان مردم مخاطبان خود را دارند و نمی‌توان منکر این امر شد. آنها نباید فکر کنند که نظام تنها متکی به آنهاست و اگر آنها نباشند نظام منحرف است. همان‌طور که ما هم نباید تصور کنیم اگر ما نباشیم یعنی مردم هم نیستند». خلاصه کلام آنکه «جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب دو جناح اصلی سیاسی کشور از زمان استقرار خط امام در ایران هستند و هر دو باید سراغ جذب مردم بروند و یک رقابت را میان خود شکل دهند. نه جریان اصولگرا مجسمه اسلام است و نه ما در جریان اصلاحات مظهر مردم هستیم.»

کلید همگرایی اصولگرایان
مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری که هنوز مجوز فعالیت از مراجع قانونی دریافت نکرده به خبرنگار تسنیم گفته به اتحاد بین اصولگرایان در انتخابات آتی خوش‌بین است. این در حالی است که محمدتقی مصباح‌یزدی که از او به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری یاد می‌شود پیشتر تلاش‌ها برای ایجاد همگرایی در میان اصولگرایان را «فریب» خوانده بود. در سوی دیگر محمدکاظم انبارلویی مسوول دفتر سیاسی حزب موتلفه در یادداشتی با اظهار امیدواری از روند همگرایی در میان اصولگرایان نوشته «طبل همگرایی اصولگرایان به صدا درآمده است و اکنون به صورت «بیدارباش، هوشیار عمل کن و حکیمانه فکر کن» خود را نشان می‌دهد. توفیق اصولگرایان در استیضاح وزیر علوم و روشنگری در مورد نفوذ اهل فتنه در دستگاه‌های اجرایی و بازگشت به ریاست شورای شهر تهران در یک فرآیند دموکراتیک، خبرهای خوبی بود که نشان می‌دهد فرآیند همگرایی در اصولگرایان شکل گرفته است و جواب می‌دهد.» سردبیر روزنامه رسالت پایبندی به گفت‌وگو، درک رهنمودهای رهبری، اجتناب از کوبیدن بر طبل تنافر و تحلیل مشترک از تحولات داخلی و بین‌المللی را کلید همگرایی میان اصولگرایان دانسته و بر بازتعریف نسبت میان این جریان با روحانیون تاکید ورزیده اما گستره روحانیت را منحصر به جامعتین نکرده و دایره‌ای وسیع‌تر شامل «مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه سراسر کشور، دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها و اساتید روحانی، ائمه جماعات، موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به روحانیت و وعاظ و خطبای برجسته و علمای بزرگ» را ترسیم کرده است. با این وصف به نظر می‌رسد بخشی از اصولگرایان هم‌صدا با گروه‌هایی چون جبهه پایداری خواهان کمرنگ شدن زعامت جامعتین در این جریان و افزایش سهم و نقش دیگر روحانیانی هستند که فعالیت در قالب این دو تشکل پر‌سابقه مذهبی و سیاسی را برنمی‌تابند. جامعتین ارتباط تنگاتنگی با مراکز، نهادها و شخصیت‌های دینی و مذهبی دارند فلذا چنین پیشنهادی عملاً تغییری در معادلات ایجاد نکرده و به رفع اختلافات درون‌جناحی نخواهد انجامید چرا که تعدد مراکز تصمیم‌گیری بدون آنکه اساساً سازوکار مشخصی بتوان برای نحوه مداخله آنها طراحی کرد، اگر گرهی بر مشکلات نیفزاید نمی‌تواند گره‌گشای وضعیت موجود باشد.

اختلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بر سر خانه احزاب
با وجودی که دولت تدبیر و امید سیزدهمین ماه استقرار خود را از سر گذرانده اما سرنوشت خانه احزاب همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که وزارت کشور فرصت کوتاهی برای ارائه پیش‌نویس لایحه فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز در اختیار دارد چه به گفته یکی از نمایندگان مجلس اگر تا چند روز آینده این پیش‌نویس تهیه نشود نمایندگان مجلس بررسی طرح پیشنهادی خود را که محدودیت‌های کم‌سابقه‌ای برای احزاب در نظر گرفته مجدداً در دستور کار قرار خواهند داد. در عین حال وزارت کشور هنوز موفق به نزدیک کردن دیدگاه‌های فعالان حزبی دو جناح برای بازگشایی و تعیین تکلیف خانه احزاب نشده است. این تشکل صنفی در زمان دولت قبل از فعالیت بازماند اما امید می‌رفت که مساعی و حسن ظن دولت یازدهم گشایشی در کار آن پدید آورد که با وجود اختلاف میان اعضای اصلاح‌طلب و اصولگرا چنین دورنمایی بعید به نظر می‌رسد. هفته پیش حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌وگو با ایرنا مخالفت خود را با احیای خانه احزاب بیان داشت. به گفته ترقی انگیزه اصلاح‌طلبان از راه‌اندازی خانه احزاب در اختیار گرفتن فضایی برای تحرک و استفاده از کمک‌های مالی دولتی است حال آنکه اصولگرایان چنین انگیزه‌ای ندارند و مصر به شفاف‌سازی ابهام‌های موجود هستند. این فعال اصولگرا هم‌زبان با دیگر فعالان جناح خود ایده تشکیل باشگاه احزاب را مطرح کرده و آن را عملی می‌داند حال آنکه اصلاح‌طلبان مدعی هستند اقلیت اصولگرا در برابر خواست اکثریت مقاومت و سنگ‌اندازی می‌کنند. آذر منصوری عضو آخرین شورای مرکزی حزب مشارکت در این باره می‌گوید «واقعیتی که اتفاق افتاده این است که جریان سیاسی اصلاح‌طلب تمایل و اشتیاق بیشتری را برای تاسیس حزب سیاسی و راه‌اندازی تشکل سیاسی شناسنامه‌دار دارد. به همین دلیل، تعداد احزاب اصلاح‌طلب بیشتر از احزاب اصولگراست. این واقعیتی است که اگر پذیرفته شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.»

اخبار احزاب در هفته گذشته
عضو هیات مدیره بنیاد باران از وفاق حداکثری میان اصلاح‌طلبان برای حضور حداکثری در انتخابات مجلس خبر داده است. به گفته رسولی «آقایان خاتمی، هاشمی و عارف بنا دارند با به‌کارگیری تجربه موفقیت‌آمیز ریاست‌جمهوری سال 1392 با حداکثر وفاق، وحدت و همگرایی همه‌جانبه به صورت حزبی، جبهه‌ای و دور از هرگونه تفرقه به وظیفه خویش به گونه‌ای عمل کنند که شاهد خلق حماسه سیاسی دیگری باشیم.» این موضوعی است که محمدرضا راه‌چمنی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان متحد می‌آیند نیز بر آن صحه گذاشته است. در خبری دیگر حزب در شرف تاسیس ندا کوشید با انتشار اولین بیانیه به ابهامات متعددی که در خصوص ماهیت و اهداف آن وجود دارد، پاسخ گوید. در فرازی از این بیانیه آمده «ما عمل تشکیلاتی خود را بر پنج اصل واقع‌گرایی، صبوری، انضباط، اجماع و تعامل بنا نهاده‌ایم و به آن پایبندیم و در این مسیر گام بر‌می‌داریم.» در تحولی دیگر حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران از دستور وزیر برای رسیدگی سریع‌تر به درخواست صدور مجوز 12 تشکل سیاسی خبر داد و بهمن مشکینی مشاور وزیر کشور و مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد این وزارتخانه اعلام کرد تدوین لایحه نهایی مربوط به فعالیت تشکل‌های اجتماعی و مدنی در آینده‌ای نزدیک به اتمام می‌رسد. هم‌اکنون پیش‌نویس این لایحه در پورتال وزارت کشور قرار گرفته و در دسترس همگان است. خبر آخر اینکه در اولین جلسه شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین که یکشنبه گذشته برگزار شد به اتفاق آرا کلیه اعضای حاضر از محمدرضا باهنر تقاضای پذیرفتن مسوولیت دبیر کلی «جام» را داشتند و با توجه به اینکه داوطلب دیگری نبود وی این مسوولیت را پذیرفت و مقرر شد تا دو هفته آینده مسوولان واحدهای اجرایی تعیین شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها