شناسه خبر : 1121 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روایت هاشمی رفسنجانی از دو بار حالت حزن و اندوه شدید امام(ره)

وقت بیان حقایق در مورد خود احمدی‌نژاد است

طرفداران توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱ + ۵، عصر شنبه در شهرهای مختلف جهان از جمله واشنگتن، نیویورک، برلین، پاریس و لندن تظاهرات کردند و از گروه‌های جنگ‌طلب آمریکا و صهیونیست‌ها خواستند به تحرکات خود برای شکست توافق پایان دهند.

به نظر می‌رسد موتور نمایندگان مجلس پس از تعطیلات تابستان هفته پیش به تدریج گرم شده باشد. موج احضار پی در پی وزیران را می‌توان از نشانه‌های این امر دانست. از احضار حمید چیت‌چیان وزیر نیرو گرفته تا شایعات درباره احضار و استیضاح عباس آخوندی، علی جنتی، علی طیب‌نیا و... . با همه این احوال نمی‌توان از این امر گذر کرد که هنوز بحث توافق ایران و قدرت‌های ‌جهانی چه در مجلس و چه در رسانه‌ها در صدر فهرست مباحث قرار دارد. در هفته پیش پس از چند هفته جنجال نمایندگان دو فراکسیون اصلی مجلس در زمینه ترکیب کمیته بررسی‌کننده «برجام» به توافق رسیدند، هرچند که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پیش از این تاکید کرده بود که این توافق تنها در شورای عالی امنیت ملی بررسی و به صورت لایحه به مجلس ارسال نخواهد شد.
در عرصه عمومی نیز شاهد تحرکاتی از سوی حامیان و مخالفان این توافق بودیم. «دنیای اقتصاد» در این زمینه نوشت: «...صدها هزار نفر از طرفداران توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، عصر شنبه در شهرهای مختلف جهان از جمله واشنگتن، نیویورک، برلین، پاریس و لندن تظاهرات کردند و از گروه‌های جنگ‌طلب آمریکا و صهیونیست‌ها خواستند به تحرکات خود برای شکست توافق پایان دهند... مراسم خودجوش «روز جهانی صلح برای ایران» که در حمایت از توافق در بیش از یکصد شهر بزرگ جهان برگزار شد در شهرهای بزرگ آمریکا بسیار پررنگ‌تر بود. این مراسم که با ایده برخی فعالان اجتماعی و طرفداران صلح و توافقنامه تاریخی ایران شروع شد با تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و تارنمای این جنبش، روز‌به‌روز گسترش یافت و شهرهای بیشتری از اقصی نقاط آمادگی خود را برای برگزاری این مراسم اعلام داشتند.
در آمریکا، حضور شرکت‌کنندگان در این جنبش در شهرهای نیویورک، واشنگتن و بوستون چشمگیر بود.» هرچند که عدد صدها هزار نفر به نظر کمی مبالغه‌آمیز بود، اما به نظر می‌رسید، نفس برگزاری این تجمعات نشان از فعالیت قابل قبول دیپلماسی عمومی کشور می‌دهد. حمایت‌ها در داخل کشور نیز از این توافق چشمگیر به نظر می‌رسد. به‌طور مثال محمود واعظی وزیر ارتباطات در این‌باره اعلام کرد: «... بر اساس نظرسنجی‌های به عمل آمده 88 درصد مردم به‌شدت موافق این توافقنامه هستند و از آن حمایت کردند و تنها چهار درصد با آن مخالف‌اند و باقی نیز رای ممتنع دارند.» بحث تخلفات مدیران دولت‌های نهم و دهم نیز که به پای ثابت خبرهای رسانه‌ها بدل شده است.
در روزهای میانی هفته پیش یک سایت خبری اصولگرا به نقل از منابع خودش خبر داده که احتمال دارد رئیس دولت سابق، برای ادای توضیحاتی به دستگاه قضایی دعوت شود. «جهان‌نیوز» در این باره نوشت: «پس از بازداشت حمید بقایی، معاون رئیس دولت دهم و آغاز تحقیقات و بازجویی از وی، احتمالاً قرار است محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ به سوالات و ادای توضیحاتی به قوه قضائیه دعوت شود. برخی اعترافات بقایی، دلیل این دعوت است.» باید دید محمود احمدی‌نژاد درباره این شایعات چه واکنشی نشان خواهد داد. از اخبار خوب هفته پیش نیز می‌توان به ابلاغ قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری اشاره کرد.

وقت بیان حقایق در مورد خود احمدی‌نژاد است
«بنا نبود خیلی از مسائل و تخلف‌های دولت احمدی‌نژاد رو شود» معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با تاکید بر این موضوع اشاره دارد و اینکه حالا شکایت احمدی‌نژادی‌ها از دولت یازدهم فضایی به وجود آورده تا دولت نیز از افشای بسیاری پرونده‌های تخلف ابایی نداشته باشد. مجید انصاری می‌گوید: «تصور می‌کنم اقدام آقای احمدی‌نژاد و تیمشان فرار رو به جلو است چون به‌خوبی می‌دانند چه حجمی از تخلفات و شکایات در راه است و دولت بنا ندارد کوچک‌ترین اغماضی نسبت به حقوق مردم کند.» دولت اعتقاد داشت که با طرح و بازگوکردن تخلف‌ها ممکن بود بحث سیاه‌نمایی مطرح شود اما حالا که آقای احمدی‌نژاد و دوستانشان این فرصت را فراهم کردند، دولت و آقای جهانگیری استقبال کردند به‌گفته او، «شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری فرصت مناسبی برای بیان حقایق در مورد خود احمدی‌نژاد است».
مجیدانصاری در گفت‌وگو با «خانه ملت» با بیان اینکه مردم فرق بین بهانه‌جویی کودکانه و نقد سازنده را درباره توافق هسته‌ای می‌دانند، تصریح کرد: «دولت از نقد دلسوزانه استقبال می‌کند اما گاهی انتقادها تخریبی است چراکه عده‌ای کاسب تحریم با حصول توافق منافع نامشروع خود را از دست دادند.» «اعتماد» نیز در اواسط هفته پیش در گزارشی به اخبار مرتبط با اسفندیار رحیم‌مشایی یکی از مهم‌ترین چهره‌های حلقه یاران محمود احمدی‌نژاد پرداخت و در مطلبی با عنوان «امضای خاص آقای خاص» نوشت: «...فساد سه ‌تریلیون‌تومانی با عنوان مشهور سه‌هزار میلیارد‌تومانی که شهریور آرام سال ۹۰ را به هم ریخت هنوز هم پس‌لرزه دارد. پس‌لرزه‌هایش با اعدام مردی که سحرگاه سوم خرداد سال گذشته اعدام شد هم تمام نشده است. حتی در روزهایی که زمزمه فسادهای دیگر هم پیچیده است هنوز فساد سه هزار میلیارد تومانی نقاط مبهم دارد. وزیر دادگستری روحانی که در دولت سابق رئیس سازمان بازرسی بود با یک مصاحبه، آتش زیر خاکستر را شعله‌ور کرد. از نقش ویژه مردی در این فساد یاد کرد که کم‌کم رو به فراموشی بود؛ از توصیه‌نامه‌های رئیس دفتر رئیس دولت سابق، توصیه‌نامه‌هایی که تنها به اسفندیار رحیم‌مشایی ختم نمی‌شود.
سند از توصیه‌نامه‌های مردان دیگر دولت سابق هم بسیار است. مردانی مثل «م» از وزرای دولت سابق که تنها با یک امضایش سه هزار میلیارد تومان، گروه امیرمنصور آریا را جلو انداخت. اسفندیار رحیم‌مشایی اما هنوز هم مرد شماره یک توصیه‌ها برای گروه آریا است؛ گروهی سه نفره که برادر بزرگ‌تر اعدام شد و دو برادر دیگر حالا بیرون از مرزها به سر می‌برند.» در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «... اما خبرهای دیگری هم از نقش اسفندیار رحیم‌مشایی در فساد سه هزار میلیاردی وجود دارد. غلامرضا اسداللهی، نماینده تربت جام در مجلس که در دوره پیش دبیر کمیسیون اصل نود بود و در پاییز سال ۹۰ گزارش تحقیق و تفحص این کمیسیون را نیز برای نمایندگان قرائت کرده بود، در همین مورد می‌گوید: «تا جایی که به یاد دارم خود آقای مشایی در بحث فساد سه هزار میلیاردی دخیل بود، جلساتی با آنها برگزار کرده و توصیه‌هایی برای آنها داشت. مسوولان ارشد بانک مرکزی هم در این مورد جلسات بسیاری داشتند.
آقای مشایی از مدت‌ها پیش جلسه‌ای برقرار کرده و روسای همه بانک‌ها را دعوت کرده بودند و به آنان توصیه کرده بودند که در مجموعه بانک‌ها همه نوع همکاری لازم با گروه امیرمنصور آریا را داشته باشند. در واگذاری‌هایی هم که به این شرکت انجام شده بود همگی توصیه‌نامه‌هایی با امضای آقای مشایی دیده شده بود. گزارش کمیسیون اصل نود در همان زمان در صحن علنی قرائت شد. در آن گزارش هم ما صراحتا و مستقیماً به نقش آقای مشایی در فساد سه هزار‌میلیاردی اشاره کردیم و خواهان برکناری وزیر اقتصاد شدیم که در همان دوره بحث استیضاح آقای حسینی هم پیش آمد و در نهایت به جایی نرسید.»

روایت هاشمی از دو بار حالت حزن و اندوه شدید امام
اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته پیش میزبان جمعی از آزادگان کشور بود. به گزارش «انتخاب» او در این جلسه به نقل خاطراتی از دوران حیات رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: «دو بار امام (ره) را در حالت حزن و اندوه زیاد دیده‌ام.... یک بار زمان تعطیل شدن حج بود که گفتند: درست نیست ما حکومت اسلامی تشکیل داده‌ایم، اما حج مردم تعطیل شده است. بار دیگر در مورد سرنوشت اسرا بود که بعد از آتش‌بس گفتند: به فکر اسرا باشید که خیلی به آنها و خانواده‌هایشان سخت می‌گذرد.» او در ادامه تصریح کرد: امامی که در سخنرانی‌ها و پیام‌ها کمتر از شعر استفاده می‌کردند، در این مقطع احساسات قلبی خود را با این بیت نشان دادند که: وعده وصل چون شود نزدیک آتش عشق تیزتر گردد.

انتقاد به تحلیل‌های کیهانی
«چرا اصرار دارید به مخاطبان خود تفهیم کنید که رهبر معظم انقلاب مثل من فکر می‌کند؟! مثل من تحلیل می‌کند؟! و مثل من می‌فهمد؟!» جمله‌ای که خواندید، نه اظهارنظر یکی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب یا منتقد روزنامه کیهان است و نه صحبت‌های یک اپوزیسیون خارج‌نشین بلکه صحبت‌های معاون فرهنگی سپاه پاسداران است. به گزارش «فرهیختگان» بعد از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، یادداشت‌ها و گزارش‌های روزنامه کیهان به سمتی رفت که قبض و بسط روزنامه تبدیل شده بود به پایگاهی برای مخالفت با توافق هسته‌ای و سیاست‌های دولت یازدهم.
روز شنبه 24 مرداد حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان پا فراتر از نقد یا تخریب توافق هسته‌ای گذاشت و در مقاله‌ای به قلم خود، به بررسی نظر مقام معظم رهبری درباره متن برجام پرداخت. شریعتمداری یادداشت خود را با این نتیجه‌گیری به پایان می‌رساند که رهبر معظم انقلاب به هیچ‌وجه از متن تهیه‌شده راضی نیستند. حمیدرضا مقدم‌فر این‌طور می‌نویسد: «مقاله جنابعالی را در کیهان در خصوص موضوع هسته‌ای و برجام خواندم بسیار به فکر فرو رفتم، چگونه است که برادر انقلابی چون جنابعالی، اصرار دارد به مخاطبان خود تفهیم کند که رهبر انقلاب مثل من فکر می‌کند؟! مثل من تحلیل می‌کند؟! و مثل من می‌فهمد؟! و این در حالی است که حضرت آقا، هم در سخنرانی عید سعید فطر مواضع صریحی را در این خصوص اعلام کردند و هم مطالب شفافی را به شخصیت‌های نظام فرمودند و هم...»
وی در ادامه مطلب انتقادی خود می‌نویسد: «آیا اگر امر دایر باشد که جهت‌گیری پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری را در این مورد بپذیریم یا نوشته جنابعالی را، به نظر کدام را باید انتخاب کنیم؟ آیا باید بیان صریح مقام معظم رهبری مبنی بر طی مسیر قانونی و تصویب یا عدم تصویب بر اساس مصالح ملی را به گوش جان بسپاریم و از شتابزدگی در استنتاج بپرهیزیم یا به تشخیص خود آنچنان پا بفشاریم و به دیگران القا کنیم به‌گونه‌ای که هر نوع نتیجه‌گیری غیر از مجاری قانونی مغایر نظر مقام معظم رهبری جلوه داده شود؟ آیا تصور نمی‌کنید در شرایطی که نیروهای انقلاب به یکپارچگی و وحدت کلمه بیش از گذشته نیاز دارند، این‌گونه موضع‌گیری کردن یک دوگانگی و شکاف در بین نیروهای انقلاب ایجاد می‌کند؟ بهتر نیست به‌گونه‌ای موضع‌گیری کنید که حداکثر مواضع خود را اعلام کنید نه اینکه از زبان مقام معظم رهبری سخنی بگویید؟»

شب‌نشینی مهدی هاشمی و رحیمی در اوین
«شرق» در گزارشی درباره فرزند زندانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «مهدی هاشمی برخلاف نقل‌قول‌ها، شب اول زندان را در سوئیت محمدرضا رحیمی در بند ۲۴۱ اوین گذرانده است. شبی که البته فرصت مناسبی را برای معاون اول دولت احمدی‌نژاد فراهم کرده تا درخواست‌هایی را از مهدی داشته باشد و خواهان پیگیری آنها شود.» فاطمه هاشمی یکی از دختران آیت‌الله، این مطلب را در خلال گفت‌وگوی خود به «شرق» می‌گوید و البته از برگزاری اولین ملاقات حضوری تعدادی از اعضای خانواده با مهدی، در شنبه‌ای که گذشت، خبر می‌دهد. فاطمه هاشمی می‌گوید محمدرضا رحیمی از مهدی دو درخواست داشته است. یکی از این دو درخواست که فاطمه هاشمی درباره آن می‌گوید، پیگیری بازنشستگی رحیمی بوده است. او می‌گوید: «رحیمی خواسته تا درباره بازنشستگی او صحبت شود و کار بازنشستگی انجام شود که من هم پیگیری‌هایی را در این باره انجام دادم.»
فاطمه هاشمی البته از بیان درخواست دیگر رحیمی خودداری می‌کند. او می‌گوید: «از زمانی که مهدی را بردند زندان، چند بار تماس تلفنی داشت و پیگیر ملاقات بودیم. با رئیس زندان در همین باره تلفنی صحبت کردیم. رئیس زندان گفت که درباره مهدی و مرخصی او، این موضوع دست من نیست و باید با نماینده دادستان صحبت کنید. یک بار هم به‌صورت حضوری پیش نماینده دادستان رفتیم.» فاطمه همچنین ادامه می‌دهد: «مهدی ناراحتی کبدی دارد و دکتر هم گفته بود شرایط زندان برایش مناسب نیست. ما خواستیم برای او عرق گیاهی ببریم که به آن هم نرسیدیم. زمانی که فائزه در زندان بود و برای ملاقات به زندان می‌رفتیم این اندازه مشکل نبود.» «شرق» فردای انتشار این مطلب متن تکذیبیه فاطمه هاشمی درباره این مصاحبه را نیز منتشر کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها