شناسه خبر : 10578 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تا انتخابات

فعالیت‌های انتخاباتی پزشکیان آغاز شد

باز هم لغو نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان

هفته پیش هفته اظهار نظرهای جنجالی بود،

نفیسه زارع‌کهن
هفته پیش هفته اظهار نظرهای جنجالی بود، هفته‌ای که برخی چهره‌های شاخص سیاسی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ رو و یا حواشی آن سخن گفتند و این گونه بود که در شرایطی که محمود احمدی‌نژاد در بین نمایندگان و در پاسخ به شائبه دخالت دولت در انتخابات گفته بود «در ایران رئیس‌جمهور را خدا تعیین می‌کند»، مجلس نیز با تصحیح موارد برگشت داده شده از سوی شورای نگهبان واپسین اقدامات را برای اجرایی شدن اصلاحیه قانون انتخابات عملی کردند. از طرف دیگر در بازار داغ اخبار و اتفاقات این هفته «عبدالصمد خرم‌آبادی» مشاور قضایی دادستان کل کشور هم خبر داد: «همان طور که در گذشته و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی فهرست مصادیق محتوای مجرمانه مربوط به انتخابات مجلس منتشر شد، فهرست مصادیق مجرمانه مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از طریق دبیرخانه منتشر می‌شود.» به گفته وی این مصادیق در چارچوب انتخابات ریاست‌جمهوری، قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین مربوطه تنظیم و تدوین شده و تمامی سایت‌های اینترنتی مکلف به رعایت مفاد آن هستند.

اصلاح‌طلبان
هفته گذشته اصلاح‌طلبان روزهای خوشی را پشت سر نگذاشتند چه باز هم داستان تکراری لغو نشست هم‌اندیشی‌‌شان و تصمیم‌گیری برای انتخابات تکرار شد. بر همین اساس هم در شرایطی که قرار بود هفته‌ای بعد نشست هم‌اندیشی برگزار شود، خبر رسید که لغو شده است و یک روز بعد از آن هم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد پس از بررسی شرایط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور برگزاری کنگره بزرگ اصلاح‌طلبان به تعویق افتاده است.
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اگرچه در اطلاعیه‌ای که صادر کرد از دلیل اصلی لغو نشست خبر نداد و تنها به بیان وجود پاره‌ای از مشکلات اشاره کرد اما در پایان نوشته‌اش ابراز امیدواری کرد که وزارت کشور و دیگر مبادی قانونی و ذی‌ربط زمینه‌های برگزاری آزاد و توام با امنیت کنگره بزرگ اصلاح‌طلبان را فراهم آورند.
در همین حال روزنامه آرمان از احتمال ورود نامزدی دیگر از جریان اصلاحات به انتخابات خبر داد. این روزنامه نوشت: «...‌سر وزیر بهداشت دولت اصلاحات این روز‌ها شلوغ‌تر از همیشه است، البته تنها کرسی نمایندگی نیست که او را به میان مردم فرا می‌خواند بلکه دغدغه این روزهای پزشکیان، درد مردمی است که به گفته خودش بیکاری و نداشتن شغل بیش از همه آزارشان می‌دهد؛ دردی که او آن را ناشی از سیاست‌های جاری می‌داند. وزیر بهداشت دولت اصلاحات در زمان وزارتش هم این دغدغه‌ها را داشت چه آنکه سرزده به بیمارستان‌ها می‌رفت و بدون معرفی خود به پرسنلی که در باورشان نمی‌گنجید آقای وزیر به آنها سر بزند، به مداوای بیماران می‌پرداخت؛ هنوز هم خودش حاضر نیست این حضور‌ها را تعریف کند، بلکه افرادی که همراه او به بازدید می‌رفتند، خاطره‌هایی از با مردم بودن پزشکیان نقل می‌کنند... موضوع اصلی گزارش توجه به دیدارهای اخیر اوست، دیدارهایی که او را باز به میان مردم و البته این بار در مقیاس بزرگ‌تری از نمایندگی مجلس می‌خوانند. به نزد او می‌آیند و می‌خواهند که پزشکیان بار دیگر در انتخاباتی حضور یابد که شاید او را بر بالا‌ترین کرسی مدیریت کشور بنشاند. چند روز پیش بود که جمعی از جوانان به دیدار پزشکیان رفتند و خواسته خود را با او در میان گذاشتند... پزشکیان اصلاحات را در قالب چهار شاخص تعریف می‌کند: اصلاحات یعنی «عادلانه» عمل کردن، «هزینه سربخش» عمل کردن، «کارآمد» بودن و «کیفیت بهتر» ارائه دادن. او تاکید دارد اگر به این اصول اعتقادی نباشد ادعای اصلاح‌طلبی ارزشی ندارد. وزیر دولت اصلاحات، با قهر مخالف است و می‌گوید: قهر کردن یعنی اینکه بگویی من در صحنه نمی‌آیم، شرکت نمی‌کنم و رای نمی‌دهم. شما خیال می‌کنید اگر سوار قطار نشوید، قطار می‌ایستد که سوار شوید؟ آن می‌رود و تو زمین می‌مانی. بالاخره باید در یک مسیر حرکت کنیم، در این مسیر اصلاحات کنیم و اصول داشته باشیم. پزشکیان تاکید دارد که هر چه به سلایق اجازه حضور دهیم، مشارکت مردم بیشتر خواهد شد.‌... به نظر می‌رسد از این پس افراد و گروه‌های بیشتری برای دعوت از پزشکیان به نزد او بیایند و شاید با ورود یک چهره میانه‌رو، مخالف تندروی و مدافع استفاده از همه ظرفیت‌ها، فضای انتخابات به ویژه در سمت اصلاح طلبان پرتحرک و پربحث شود.‌»



اصولگرایان
در خانه اصولگرایان اگرچه بحث‌ها بیشتر اقتصادی و بر سر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توسط محمود احمدی‌نژاد بود و اغلب نمایندگان از این سخن محمود احمدی‌نژاد ابراز نگرانی کرده بودند اما به هر حال باز هم بازار اخبار انتخاباتی به‌رغم سردی هوا گرم بود. چنین بود که پس از خبری که فاطمه آلیا در‌باره احتمال کاندیداتوری مهدی چمران با تشکیل جبهه مشورت ایران اسلامی داد، چمران رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال «فارس» که آیا اخبار مطرح‌شده درباره کاندیداتوری و تشکیل جبهه مشورت ایران اسلامی را تایید می‌کنید، اظهار کرد: خانم آلیا لطف داشتند که این مباحث را مطرح کردند. بنده هم به وقتش نظرم را اعلام می‌کنم. چمران که از چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی است، با پیروزی گروه آبادگران در دومین دوره‌ شورای شهر تهران به رهبری وی، به عنوان ریاست این شورا انتخاب شد. او در دوره‌ بعد نیز این جایگاه را حفظ کرد. مهدی چمران در سال ۸۴ از حامیان محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رفت و با انتشار اطلاعیه‌ای از سوی آبادگران ایران اسلامی از نامزدی احمدی‌نژاد در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرد. در همین حال در حالی که خبر‌ها از انحلال ائتلاف گروه ۱+۲ (حداد عادل، قالیباف و ولایتی) رسیده بود هفته پیش باز هم اخبار جدیدی منتشر و اعلام شد با نظر اعضای ائتلاف سه‌نفره اصولگرایان، حسین مظفر رئیس ستاد انتخاباتی این ائتلاف شده است و به این ترتیب حدس زده می‌شود که با انتخاب حسین مظفر به عنوان رئیس ستاد انتخابات ائتلاف 1+2 به احتمال زیاد ریاست ستاد انتخاباتی نامزد نهایی این ائتلاف بر عهده وی خواهد بود. ضمن اینکه حسن کنعانی‌مقدم دبیر کل حزب سبز پیش‌بینی کرد ائتلاف ۱+۲ به ائتلاف ۱+۵ افزایش یابد. به گفته او در ائتلاف ۱+۵ علاوه بر ولایتی، قالیباف و حداد‌عادل افرادی همچون پورمحمدی، زاکانی و باهنر نیز مطرح هستند. ز طرف دیگر نیمروز خبر غیر‌رسمی اعلام کرد و نوشت حسن سبحانی برای درمان اقتصاد کاندیدا می‌شود. به نوشته این سایت حسن سبحانی، دکترای علوم اقتصادی و استاد دانشگاه و نماینده دامغان در دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس می‌خواهد برای بهبود شرایط اقتصادی پا به عرصه انتخابات بگذارد. گفتنی است از آنجا که مسائل اقتصادی این روز‌ها به دغدغه اصلی مردم و مسوولان تبدیل شده است، احتمالاً نسخه‌های سبحانی برای خود طرفدارانی پیدا خواهد کرد.
اما این تنها خبر در خانه اصولگرایان نبود که صالحی وزیر امورخارجه هم در گفت‌و‌گو با «دیوید اندلمن» سردبیر ورلد پالیسی ژورنال ضمن پاسخ به ادعاهای غرب در موضوع هسته‌ای اعلام کرد نامزد ریاست‌جمهوری آینده نخواهد شد گرچه آقای وزیر باز هم راه را برای خودش باز گذاشت و اعلام کرد این اظهار نظر برای همیشه نیست و کلی است.

یاران حلقه احمدی‌نژاد
یاران حلقه احمدی‌نژاد اما همچنان در پی پررنگ کردن نام احمدی‌نژاد در رسانه‌های خود و حمایت بی‌چون و چرا از وی هستند و این گونه است که به گزارش ایسنا، علی زارعی‌نجفدری مشاور احمدی‌نژاد در یادداشتی به دفاع از وی پرداخته و نوشته است: «زمزمه خارج کردن برگزاری انتخابات از دستگاه اجرایی کشور که در سه دهه گذشته، برگزاری موفقیت‌آمیز کلیه انتخابات را در کمال آزادی و صحت و سلامت به عهده داشت، آشکارا زیر سوال بردن سلامت انتخابات است که در راستای کلید‌واژه فتنه‌انگیز انتخابات آزاد است و این، پوست خربزه‌ای بود که خالقان کلید‌واژه انتخابات آزاد، زیر پای برخی‌ها گذاشتند و متاسفانه بعضی‌ها لغزیدند! و چه لغزیدنی»
وی در این یادداشت ضمن باز‌انتشار بخش‌هایی از تحلیل خود در ترسیم فضای انتخابات دهم ریاست‌جمهوری تاکید کرد: برای تکمیل و پُر کردن پازل فتنه‌ای شبیه فتنه ۸۸ و جدول دشمن، واژه‌ها و مفاهیمی چون: «دولت وحدت ملی»، «دولت ائتلافی»، «بازگرداندن تعادل به جامعه»، «لزوم برگشت به وضعیت قبل از سال ۸۴»، «مدارا و سازش با دنیای غرب (جریان سلطه)» و... در ذیل کلیدواژه «انتخابات آزاد» طراحی و تدارک دیده شد و بعضاً افراد و شخصیت‌های مدعی اصولگرایی خواسته یا ناخواسته در تکمیل این پازل کمک کردند. مشاور احمدی‌نژاد کلید‌واژه «انتخابات آزاد» برای انتخابات یازدهم را کلید‌واژه بسط داده‌شده «تقلب» در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری خوانده و مدعی شده است: «اگرچه کلید‌واژه اصلی برای تدارک فتنه ۹۲، «انتخابات آزاد» است، ولی باید هوشیار بود که تکمیل این جدول دشمن، مراحلی دارد که برای هر یک از مراحل، مفاهیم و کلیدواژه‌های میانی و واسط در نظر گرفته شده است.»
این سخنان اما در شرایطی عنوان شده است که سایت‌های اصولگرا به انتشار اخباری غیررسمی درباره هواداران دولت مشغولند و این گونه است که «فارس» هفته گذشته نوشت: اخیراً یکی از نزدیکان مشایی یا یکی از اعضای موثر شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت مشایی گفت‌و‌گویی داشته که این عضو شورای نگهبان گفته است: مشایی اگر نامزد شود رد‌صلاحیت می‌شود؛ اسناد لازمه برای رد‌صلاحیت وی موجود است که در موقع خودش اعلام می‌کنیم. به نوشته این پایگاه اطلاع‌رسانی شنیده شده است اخیراً تیم رسانه‌ای حامی مشایی با فعال کردن یک دفتر کار در خیابان آفریقا اقدام به خریداری و یا اجاره ۴۰ سایت و روزنامه استانی برای فعالیت‌های انتخاباتی کرده است. وظیفه این تیم تطهیر و دفاع از مشایی و جریان منتسب به وی است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها